Macie w planach zagazować auto ?
-
- klubowicz
- Posty: 172
- Rejestracja: 17 maja 2011, 11:12
- Przebieg: 195000
- Silnik: 1.4 8v+LPG
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: staszow
- Podziękował: 5 razy
- Otrzymał podziękowań: 29 razy
- Kontakt:
Re: Macie w planach zagazować auto ?
Ja osobiście nie odczuwam - może dlatego że ma się świadomość że nie ma cudów pod maską 
Ale za to znacząco odczuwa się spadek kosztów paliwa.

Ale za to znacząco odczuwa się spadek kosztów paliwa.
- mwas
- Prezes
- Posty: 7110
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 344 razy
- Otrzymał podziękowań: 957 razy
- Kontakt:
Re: Macie w planach zagazować auto ?
Ale z tego co koledzy opisują, w T-Jet'cie też nie odczuwa się spadku mocy, więc dlaczego miałby być w 8V
Grunt to dobrze wyregulowana instalacja 


Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
-
- klubowicz
- Posty: 658
- Rejestracja: 30 sty 2011, 12:28
- Przebieg: 0
- Silnik: 1,4
- Rocznik: 2011
- Lokalizacja: Łapy
- Podziękował: 11 razy
- Otrzymał podziękowań: 2 razy
Re: Macie w planach zagazować auto ?
spotkałem się z komentarzami, że instalacja gazowa obniża moc silnika, ale słyszałem też, że "dobry gaz" dodaje koni
Pozdrawiam Enter
-
- Moderator
- Posty: 2715
- Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
- Podziękował: 453 razy
- Otrzymał podziękowań: 329 razy
Re: Macie w planach zagazować auto ?
Dokładnie jak napisał Maciej!mwas pisze:Ale z tego co koledzy opisują, w T-Jet'cie też nie odczuwa się spadku mocy, więc dlaczego miałby być w 8VGrunt to dobrze wyregulowana instalacja
Instalację LPG można wyregulować w dowolnym zakresie:
1. słabsza moc niż na Pb, ale za to spalanie ekonomiczne
2. 1:1 czyli zakres analizatora widma pracy Pb i LPG zbliżony do idealnie lub bardzo przybliżonych wartości. Spalanie LPG wzrasta wtedy do około 1 litra więcej na 100 km, moc na Pb i LPG pozostaje taka sama. Ja właśnie mam ten sposób regulacji instalacji LPG, bardzo sobie go chwalę. Spalanie LPG oscyluje w zakresie 8-9 l LPG/100 km (70% miasto - 30% trasa)
3. parametry znacznie przewyższające mocą pracę na Pb. Jest możliwość uzyskania przyrostu mocy na LPG nawet do 20 KM. Coś kosztem czegoś - szybsze wypalanie się gniazd zaworowych.
Mam gaz nie od dziś, a że jak coś mam, to lubię drążyć temat, więc to są ciekawostki z polecanych i rzetelnych punktów montowania instalacji LPG.
- Tomek
- Moderator
- Posty: 6684
- Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
- Przebieg: 131000
- Silnik: 1.4 V8 + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Radom
- Podziękował: 287 razy
- Otrzymał podziękowań: 304 razy
Re: Macie w planach zagazować auto ?
Najlepsza możliwa opcja.1:1 czyli zakres analizatora widma pracy Pb i LPG zbliżony do idealnie lub bardzo przybliżonych wartości. Spalanie LPG wzrasta wtedy do około 1 litra więcej na 100 km, moc na Pb i LPG pozostaje taka sama. Ja właśnie mam ten sposób regulacji instalacji LPG, bardzo sobie go chwalę. Spalanie LPG oscyluje w zakresie 8-9 l LPG/100 km (70% miasto - 30% trasa)
Tak mam i ja

Gdyby nie kolor diodki na wyświetlaczu, to ciężko się skapnąć czy się jedzie na Pb, czy na LPG

- sylwek
- klubowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 29 maja 2012, 21:56
- Przebieg: 48000
- Silnik: 1.4 8V + LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: ELC
- Podziękował: 25 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
Re: Macie w planach zagazować auto ?
helletic, a weź mnie oświeć jakim cudem jest to możliwe ?helletic pisze: 3. parametry znacznie przewyższające mocą pracę na Pb. Jest możliwość uzyskania przyrostu mocy na LPG nawet do 20 KM. Coś kosztem czegoś - szybsze wypalanie się gniazd zaworowych.
Mam gaz nie od dziś, a że jak coś mam, to lubię drążyć temat, więc to są ciekawostki z polecanych i rzetelnych punktów montowania instalacji LPG.
Zakładając że: w silnikach spalinowych największą skuteczność otrzymujemy przy mieszance stechiometrycznej ze współczynnikiem lambda=1 oraz że kaloryczność benzyny jest wyższa od LPG na tą samą jednostkę objętości, to jaką mieszankę chcesz ustawić przy LPG żeby uzyskać tak duży przyrost mocy względem benzyny (20 KM ??).
Wspomniane przy tym wypalanie zaworów sugeruje że masz na myśli bardzo ubogą mieszankę - ale wtedy skuteczność jest znacznie niższa!
Weź mi wytłumacz, to z miejsca dorzucę jeszcze 2 browary

Też mam do czynienia z LPG od dawna, sam sobie serwisuje i reguluje, ale o takich cudach nie słyszałem...
-
- Moderator
- Posty: 2715
- Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
- Podziękował: 453 razy
- Otrzymał podziękowań: 329 razy
Re: Macie w planach zagazować auto ?
No widzisz, jednak są możliwe takie cuda. To, że zakładałeś sam instalację, regulowałeś, to znaczy, że wiesz o możliwości zwiększenia dawki podawanej ilości LPG, oraz o tym, że komputer sterujący wtryskami LPG jest także emulatorem sondy lambda i to on steruje jakoscia mieszanki.
LPG owszem jest paliwem mniej kalorycznym niż Pb. Tak jak Pb 95 od Pb 98 czy 00+. Czyli tak podsumowując: Podniesienie mocy jest możliwe o 20 KM, tylko wtedy konsumpcja LPG drastycznie wzrasta. Tak samo jak z Pb: mniej spali 00+ niż 95. Spalanie mieszanki LPG następuje w znacznie wyższych temperaturach niż Pb. Stąd szybsze wypalanie gniazd zaworowych nawet przy idealnej mieszance. Przy wspomnianej przez Ciebie ubogiej mieszance następuje znacznie szybsze wypalanie (za dużo tlenu).
Mala prośba do Ciebie kolego: pisz prostym językim, bo terminy typu "stechiometrycznej" i tak mi guzik mówią, a ja jestem prostym kierowcą autobusu i nawet nie zabiegam o poznawanie takiej terminologii
.
LPG owszem jest paliwem mniej kalorycznym niż Pb. Tak jak Pb 95 od Pb 98 czy 00+. Czyli tak podsumowując: Podniesienie mocy jest możliwe o 20 KM, tylko wtedy konsumpcja LPG drastycznie wzrasta. Tak samo jak z Pb: mniej spali 00+ niż 95. Spalanie mieszanki LPG następuje w znacznie wyższych temperaturach niż Pb. Stąd szybsze wypalanie gniazd zaworowych nawet przy idealnej mieszance. Przy wspomnianej przez Ciebie ubogiej mieszance następuje znacznie szybsze wypalanie (za dużo tlenu).
Mala prośba do Ciebie kolego: pisz prostym językim, bo terminy typu "stechiometrycznej" i tak mi guzik mówią, a ja jestem prostym kierowcą autobusu i nawet nie zabiegam o poznawanie takiej terminologii

- sylwek
- klubowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 29 maja 2012, 21:56
- Przebieg: 48000
- Silnik: 1.4 8V + LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: ELC
- Podziękował: 25 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
Re: Macie w planach zagazować auto ?
Użyłem oczywistej w takich sprawach terminologii. To prosta definicja z dziedziny fizyki. Z "zakresem analizatora widma spalin" widzę że nie miałeś problemów.
Ale w max. skrócie przytoczę dla innych którzy nie będą mieli ochoty googlować - chodzi o współczynnik nadmiaru powietrza - stosunek ilości powietrza (tlenu) w mieszance koniecznego do całkowitego spalenia paliwa (benzyna, LPG) - czyli ilość stechiometryczna.
Powiem w czym rzecz. W trzech punktach przedstawiłeś sposoby wyregulowania instalacji LPG, 1 i 2 nie kwestionuję, tylko co do ostatniego mam wątpliwości. Sugerujesz że zwiększenie dawki LPG spowoduje wzrost mocy (niech będzie o te 20 KM). Ale sam LPG się nie pali - potrzebuje tlenu. Nic nie da nadmierne wzbogacenie mieszanki. Nawet jakbyś odkręcił zawór LPG na max - to co najwyżej wyleci niespalony przez wydech (niszcząc katalizator), albo tak wzbogacisz że po prostu "zalejesz" silnik. Musi być mieszanka stechiometryczna bądź bardzo zbliżona.
Czyli wspomniana "regulacja instalacji LPG" w pkt.3 de facto wymagałaby dodatkowo dostarczenia większej ilości tlenu - pół biedy w jednostkach doładowanych, czy z kompresorem. Pół biedy - bo wymagałoby przeprogramowania sterownika samochodu, sama regulacja sterownika LPG nic tu nie da. W wolnossących - jak nasze 8v raczej niewykonalne. On po prostu więcej powietrza niż pojemność nakazuje nie wessie
Ale w max. skrócie przytoczę dla innych którzy nie będą mieli ochoty googlować - chodzi o współczynnik nadmiaru powietrza - stosunek ilości powietrza (tlenu) w mieszance koniecznego do całkowitego spalenia paliwa (benzyna, LPG) - czyli ilość stechiometryczna.
Powiem w czym rzecz. W trzech punktach przedstawiłeś sposoby wyregulowania instalacji LPG, 1 i 2 nie kwestionuję, tylko co do ostatniego mam wątpliwości. Sugerujesz że zwiększenie dawki LPG spowoduje wzrost mocy (niech będzie o te 20 KM). Ale sam LPG się nie pali - potrzebuje tlenu. Nic nie da nadmierne wzbogacenie mieszanki. Nawet jakbyś odkręcił zawór LPG na max - to co najwyżej wyleci niespalony przez wydech (niszcząc katalizator), albo tak wzbogacisz że po prostu "zalejesz" silnik. Musi być mieszanka stechiometryczna bądź bardzo zbliżona.
Czyli wspomniana "regulacja instalacji LPG" w pkt.3 de facto wymagałaby dodatkowo dostarczenia większej ilości tlenu - pół biedy w jednostkach doładowanych, czy z kompresorem. Pół biedy - bo wymagałoby przeprogramowania sterownika samochodu, sama regulacja sterownika LPG nic tu nie da. W wolnossących - jak nasze 8v raczej niewykonalne. On po prostu więcej powietrza niż pojemność nakazuje nie wessie

-
- Moderator
- Posty: 2715
- Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
- Podziękował: 453 razy
- Otrzymał podziękowań: 329 razy
Re: Macie w planach zagazować auto ?
Użyłeś oczywistej terminologii dla wąskiego grona ludzi. Analizator widma jest powszechniej spotykanym określeniem (choćby w dziedzinie audio) i jak widać nie było pytań odnośnie tego stwierdzenia. Jeśli były, to nikt go nie zadał, tylko spojrzał w Google i finał.
Informacje odnośnie sposobu regulacji LPG czerpię z warsztatów specjalizujących się w tej dziedzinie. Nie wyssałem tego z rękawa, lub ze źle doczytanych artykułów w Google. Skoro jest możliwość "osłabienia" mocy po przez zmniejszenie ilości podawanego LPG, zatem analogicznie można też to zwiększyć. Producent nigdy nie ustawia tak silnika, by czerpać z niego max. moc. Z naszych 1.4 8V można wykrzesać więcej mocy, czy to na PB czy LPG. "Nakazując", poprzez przeprogramowanie w/w analizatora widma w komputerze, zwiększenie dawki podawanego LPG, zwiększy on automatycznie ilość podawanego tlenu, nawet bez turbiny (to jest ten zapas pozostawiony przez producenta). Na Pb taka zabawa jest możliwa po grzebaniu w sofcie producenta silników Fiatowskich, ale przy centralce od LPG jest łatwiej - mówisz "gaziarzom" co chcesz i masz. Łatwiej przynajmniej dla mnie jest podjechać do punktu montującego i serwisującego LPG o zmianę takiego softu w kompie od LPG niż grzebanie w sofcie ogólnym silnika. Centralka LPG przejmuje władzę nad silnikiem, komp Fiata może jedynie się mu podporządkować i wskazać jedynie błędy pracy kompa od LPG. Także możliwe jest dostarczenie większej ilości powietrza silnikom 8V, gdyż to komputer steruje otwieraniem przepustnicy.
Posiłkuję się już artykułami z netu. Nigdzie jeszcze nie znalazłem JAK to zrobić, ale wiem, że JEST taka możliwość.
http://lpg-brc.pl/index5g.html
Informacje odnośnie sposobu regulacji LPG czerpię z warsztatów specjalizujących się w tej dziedzinie. Nie wyssałem tego z rękawa, lub ze źle doczytanych artykułów w Google. Skoro jest możliwość "osłabienia" mocy po przez zmniejszenie ilości podawanego LPG, zatem analogicznie można też to zwiększyć. Producent nigdy nie ustawia tak silnika, by czerpać z niego max. moc. Z naszych 1.4 8V można wykrzesać więcej mocy, czy to na PB czy LPG. "Nakazując", poprzez przeprogramowanie w/w analizatora widma w komputerze, zwiększenie dawki podawanego LPG, zwiększy on automatycznie ilość podawanego tlenu, nawet bez turbiny (to jest ten zapas pozostawiony przez producenta). Na Pb taka zabawa jest możliwa po grzebaniu w sofcie producenta silników Fiatowskich, ale przy centralce od LPG jest łatwiej - mówisz "gaziarzom" co chcesz i masz. Łatwiej przynajmniej dla mnie jest podjechać do punktu montującego i serwisującego LPG o zmianę takiego softu w kompie od LPG niż grzebanie w sofcie ogólnym silnika. Centralka LPG przejmuje władzę nad silnikiem, komp Fiata może jedynie się mu podporządkować i wskazać jedynie błędy pracy kompa od LPG. Także możliwe jest dostarczenie większej ilości powietrza silnikom 8V, gdyż to komputer steruje otwieraniem przepustnicy.
Posiłkuję się już artykułami z netu. Nigdzie jeszcze nie znalazłem JAK to zrobić, ale wiem, że JEST taka możliwość.
http://lpg-brc.pl/index5g.html
- sylwek
- klubowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 29 maja 2012, 21:56
- Przebieg: 48000
- Silnik: 1.4 8V + LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: ELC
- Podziękował: 25 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
Re: Macie w planach zagazować auto ?
Helletic, z całym szacunkiem - ale nie rozumiesz problemu. Albo źle tłumaczysz i ja nie rozumiem.helletic pisze:Także możliwe jest dostarczenie większej ilości powietrza silnikom 8V, gdyż to komputer steruje otwieraniem przepustnicy.
Jeśli silnik 1,4 może w jednym cyklu na wszystkie cylindry pobrać max. ~1400 cm3 mieszanki (LPG + powietrze) bo to wynika z pojemności - to o jakiej rezerwie producenta mówisz ? Że 1,4 nagle stanie się 1,6 ? Przez większe otwarcie przepustnicy ? Co najwyżej szybciej się napełni (powodując wzrost prędkości obrotowej), ale pojemność - a w tym ilość mieszanki ciągle jest ta sama, już mniejsza o to czy uboga czy bogata. A wracając do regulacji - to ona też odbywa się w bardzo ograniczonym zakresie. Zbyt bardzo zubożysz - zgaśnie, zbyt wzbogacisz - jak pisałem powyżej, pójdzie w wydech. Ale nie da 20 KM.
Edit:
Znam ten wpis na stronce BRC od dawna. Ale nik nigdy nie widział wykresu z hamowni potwierdzającej ten wpis. Przyrost może i jest, ale w stosunku do spadku mocy w poprzednich generacjach. Ot, ładnie sformułowana reklama dźwignią handlu...
Można by drążyć temat i zahaczyć o następną generację - wtrysku w fazie ciekłej. Wtedy owszem, moglibyśmy pogadać o nieznacznym wzroście mocy, czy zmianie charakterystyki pracy silnika. Ale to jeszcze zbyt droga i odległa historia. I nieszczególnie przydatna w 8v
Ostatnio zmieniony 01 lis 2012, 21:35 przez sylwek, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Moderator
- Posty: 2715
- Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
- Podziękował: 453 razy
- Otrzymał podziękowań: 329 razy
Re: Macie w planach zagazować auto ?
Są pojemności 1.4 wolnossące, które różnią się mocami. A jednak wszystkie one mają 1400 cm3. Czyli? Każdy producent podaje taki soft na kompa, jaki inżynier zaproponował. Doładujesz turbiną, to i 150 KM wyciśniesz z 1.4. Bez turbiny te zakresy zmian są mniejsze i śmiem też w to wątpić, że to co mi powiedzieli na stacji z montażem LPG, że 20KM, to za duży przyrost teoretyczny nawet (nie wspominając o praktyce), ale trzymajmy się tego ekstremum. Wyżej wkleiłem link z pierwszego lepszego artykułu, który to zatwardziałych przeciwników LPG ma przekonać do gazu. Tam jest informacja, że cyt. "Profesjonalna regulacja może nawet podnieść moc przy stosowaniu LPG". No cóż...nie będę się z nimi spierał. W końcu pisał to ktoś mądrzejszy od nas, nie wspominając już o tym, że im więcej czytam takich artykułów, tym bardziej potwierdza się ten mój sporny "trzeci punkt".
Sposób 1.
ECM wyprzedza zapłon maksymalnie aż do sygnału o spalaniu stukowym, po czym minimalnie cofa. Dzięki temu silnik uzyskuje zawsze maksimum mocy z tego paliwa które ma podane, a co za tym idzie spada zużycie, rośnie elastyczność, rośnie moc maksymalna. Są to różnice na tyle duże, że niektórzy taryfiarze (!) tankują 98, bo mimo wyższej ceny wychodzi im taniej bo mniej jej spalają (informacje otrzymane bezpośrednio).
Doczytałem, że można też zamontować wariator, ale urządzenie kosztuje około 600 pln.
Sposób 2.
LPG ma motorową liczbę oktanową w granicach 100 - 103 oktanów
Oczywiście na stacjach i tak ogólnie jest "chrzczone" LPG i ma 90-kilka oktanów, albo inaczej mówiąc jest to liczba metanowa.
Co za tym idzie - tankować tylko na dobrych stacjach i nie sugerować się ceną.
Szukam dalej i sylwku z całym szacunkiem...ale udowodnię Tobie, że się nie myliłem
. Nie wchodźmy też w skrajności do jakiś kosmicznych technologii instalacyjnych. I skoro znałeś ten wpis od dawna, to powinieneś wiedzieć, że się da podnieść moc i nie jest to żadna dźwignia handlu, skoro mówi się o tym powszechnie w zakładach z instalacjami komuś, kto już ma taka instalację i nie muszą mi jej wciskać.
Sposób 1.
ECM wyprzedza zapłon maksymalnie aż do sygnału o spalaniu stukowym, po czym minimalnie cofa. Dzięki temu silnik uzyskuje zawsze maksimum mocy z tego paliwa które ma podane, a co za tym idzie spada zużycie, rośnie elastyczność, rośnie moc maksymalna. Są to różnice na tyle duże, że niektórzy taryfiarze (!) tankują 98, bo mimo wyższej ceny wychodzi im taniej bo mniej jej spalają (informacje otrzymane bezpośrednio).
Doczytałem, że można też zamontować wariator, ale urządzenie kosztuje około 600 pln.
Sposób 2.
LPG ma motorową liczbę oktanową w granicach 100 - 103 oktanów
Oczywiście na stacjach i tak ogólnie jest "chrzczone" LPG i ma 90-kilka oktanów, albo inaczej mówiąc jest to liczba metanowa.
Co za tym idzie - tankować tylko na dobrych stacjach i nie sugerować się ceną.
Szukam dalej i sylwku z całym szacunkiem...ale udowodnię Tobie, że się nie myliłem

- sylwek
- klubowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 29 maja 2012, 21:56
- Przebieg: 48000
- Silnik: 1.4 8V + LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: ELC
- Podziękował: 25 razy
- Otrzymał podziękowań: 95 razy
Re: Macie w planach zagazować auto ?
helletic, dryfujesz i zmieniasz temat na różnice konstrukcyjne w silnikach. Nie w tym rzecz.
Wróćmy do tematu i naszego fiatowskiego 1.4 z instalacją LPG i taką regulacją mieszanki z pkt.3 (bo o tym dyskutujemy) - która spowoduje wspomniany wzrost mocy. Prośba do Wszystkich - może posiadacie wykresy z hamowni, czy inne poparte jakimś badaniem źródła - które jednoznacznie rozwieją (nie tylko) moje wątpliwości.
EDIT:

I browarek nadal aktualny
Wróćmy do tematu i naszego fiatowskiego 1.4 z instalacją LPG i taką regulacją mieszanki z pkt.3 (bo o tym dyskutujemy) - która spowoduje wspomniany wzrost mocy. Prośba do Wszystkich - może posiadacie wykresy z hamowni, czy inne poparte jakimś badaniem źródła - które jednoznacznie rozwieją (nie tylko) moje wątpliwości.
EDIT:
Ale ja tylko na to czekam ! Powaga.helletic pisze: Szukam dalej i sylwku z całym szacunkiem...ale udowodnię Tobie, że się nie myliłem

I browarek nadal aktualny

-
- Moderator
- Posty: 2715
- Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
- Podziękował: 453 razy
- Otrzymał podziękowań: 329 razy
Re: Macie w planach zagazować auto ?
piszę tak, bo szukam przeróżnych przykładów na różnych silnikach, by udowodnić Tobie, że się mylisz i że dana pojemność 1400 cm3 nie może mieć sztywno 77 KM, tylko zależne to jest od wszystkiego co zawarte jest w budowie tego silnika, także i soft. Zatem zmiany w sofcie kompa od LPG spowodują przyrost mocy silnika pracującego na LPG.sylwku pisze:helletic, dryfujesz i zmieniasz temat na różnice konstrukcyjne w silnikach
Co do piwa: lubię niepasteryzowane, niefiltrowane jakby co
