Nie ma to pewnie większego znaczenia , ale on jest gorszej klasy niż zalecany przez producenta (ma API SJ, a zalecane minimum jest SM) ale na pewno dobrze smaruje ;)TERMINATOR pisze: ↑15 sty 2019, 22:05 Mam w dwóch lineach OLEJ ELF 5W40 EVOLUTION 900NF i wszystko gra
[Inne] Olej
- leszek1234
- klubowicz
- Posty: 2154
- Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
- Przebieg: 200000
- Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: blisko Rybnika
- Podziękował: 310 razy
- Otrzymał podziękowań: 211 razy
Re: [Inne] Olej
-
- klubowicz
- Posty: 104
- Rejestracja: 17 gru 2018, 22:10
- Przebieg: 117000
- Silnik: 1.4 16v turbo
- Rocznik: 2010
- Podziękował: 6 razy
- Otrzymał podziękowań: 29 razy
Re: [Inne] Olej
Może i masz racje.... ważne żeby w silniku olej był i regularnie sprawdzany
I będzie git
I będzie git
Fiat 126 p granatowy 140 km
Daewoo Nubira sluzbowa 300 km
Fiat Siena 150 km
Fiat linea 120 km
Fiat linea 120 psi 20 km
Fiat linea 1.4 gaz 78 km granatowa Dynamic
Fiat linea 1.4 gaz 120 km srebrna Emotion
Parki się lepiej trzymają
Daewoo Nubira sluzbowa 300 km
Fiat Siena 150 km
Fiat linea 120 km
Fiat linea 120 psi 20 km
Fiat linea 1.4 gaz 78 km granatowa Dynamic
Fiat linea 1.4 gaz 120 km srebrna Emotion
Parki się lepiej trzymają
- mwas
- Prezes
- Posty: 6958
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 405 razy
- Otrzymał podziękowań: 950 razy
- Kontakt:
Re: [Inne] Olej
Wszystko się zgadza, tylko że: to co podałeś, tyczy się aut wyprodukowanych od 2007 do 2010 roku Czyli nasze egzemplarze Więc dla Ciebie wszystko się zgadza i nie ma tutaj problemu Natomiast, w roku 2010 Fiat coś zmienił a ma to związek z wprowadzeniem normy EURO5 i od roku 2010 do silników 1.4 8V podają, że już trzeba lać niskopopiołowy olej 5W-40 zgodny z normą C3. Nie posądzam Fiata, żeby w jednostce benzynowej stosował filtr DPF ale jakoś musieli tę normę EURO5 osiągnąć, więc pewnie coś się zmieniło w katalizatorze i olej już jest inny Dlatego, w obydwóch powyższych przypadkach u kolegów opacz i Sebek powinien być stosowany olej z normą C3 bo jazda na innym zapewne może szybciej zakończyć żywot katalizatora
Odnośnie pytania opacz - nie popadajmy w paranoję Skoro już tyle czasu śmigasz na tym oleju, to dobij do końca okresu do wymiany i zalej go potem już odpowiednim olejem
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
- opacz
- klubowicz
- Posty: 63
- Rejestracja: 25 kwie 2018, 20:03
- Przebieg: 117000
- Silnik: 1.4 8V
- Rocznik: 2011
- Lokalizacja: Elbląg
- Podziękował: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 14 razy
Re: [Inne] Olej
Trochę pogmerałem w necie i jest jak Mwas pisze. Fiat dał jakiś katalizator dla spełnienia wyższej normy, który to właśnie wymaga Acea C3. Użuwanie oleju bez C3 może powodować szybsze zużycie katalizatora.
Dzięki, tak właśnie zrobię
-
- klubowicz
- Posty: 1818
- Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 27 razy
Re: [Inne] Olej
FIAT strzelił akurat grubego bubla co mi się sami kiedyś mailem przyznali.mwas pisze: ↑17 sty 2019, 9:34Wszystko się zgadza, tylko że: to co podałeś, tyczy się aut wyprodukowanych od 2007 do 2010 roku Czyli nasze egzemplarze Więc dla Ciebie wszystko się zgadza i nie ma tutaj problemu Natomiast, w roku 2010 Fiat coś zmienił a ma to związek z wprowadzeniem normy EURO5 i od roku 2010 do silników 1.4 8V podają, że już trzeba lać niskopopiołowy olej 5W-40 zgodny z normą C3. Nie posądzam Fiata, żeby w jednostce benzynowej stosował filtr DPF ale jakoś musieli tę normę EURO5 osiągnąć, więc pewnie coś się zmieniło w katalizatorze i olej już jest inny Dlatego, w obydwóch powyższych przypadkach u kolegów opacz i Sebek powinien być stosowany olej z normą C3 bo jazda na innym zapewne może szybciej zakończyć żywot katalizatora
Odnośnie pytania opacz - nie popadajmy w paranoję Skoro już tyle czasu śmigasz na tym oleju, to dobij do końca okresu do wymiany i zalej go potem już odpowiednim olejem
Do absolutnie wszystkich benzynowych Fiatów Linea czy to 1,4 8V czy 1,4 T-Jet musi być stosowany olej z normą C3 (czyli np. Selenia K P.E.), ponieważ wszystkie te auta mają katalizator trójfunkcyjny.
Fiat niestety popełnił błąd w instrukcji. Wszystkie ASO miały wytyczne, że właściwy olej jest z normą C3.
Olej A3 będzie powodował szybsze zużycie katalizatora.
- mwas
- Prezes
- Posty: 6958
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 405 razy
- Otrzymał podziękowań: 950 razy
- Kontakt:
Re: [Inne] Olej
Sugerujesz więc, że od ponad 11 lat eksploatuję samochód stosując niewłaściwy olej ? Dlaczego więc wszystkie katalogi/konfiguratory producentów olejów (Motul, Valvoline, Liqui Moly itd) przy Linei podają podział na roczniki 2007 do 2010 i od 2010 ?
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
-
- klubowicz
- Posty: 1818
- Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 27 razy
Re: [Inne] Olej
Dokładnie tak. Wszystkie Linee benzynowe mają katalizator trójfunkcyjny. Wszystkie katalizatory trójfunkcyjne muszą mieć oleje niskopopiołowe czyli C3.
Powiem więcej. Od listopada 2007 i do połowy 2008 w instrukcji był olej Selenia K P.E. z normą C3, potem od połowy 2008 do połowy 2009 był w instrukcji olej Selenia K z normą A3. Następnie w 2009 znowu zmiana w instrukcji i cały czas jest olej Selenia K P.E z C3. A nie nastąpiła absolutnie żadna zmiana w silniku i katalizatorze. Zmiana katalizatora na Euro 5 powstała w roku 2011. Możesz sprawdzić w ePer wpisując losowo nr VIN i zobaczysz sobie, że wszystkie Linee miały ten sam katalizator aż do 2011 roku. Fiat zamieszał to totalnie. Nie mniej fakty są takie, że każdy katalizator trójfunkcyjny musi mieć olej niskopopiołowy bo inaczej dużo szybciej wysiada. Dużo szybciej to pojęcie względne jak widać skoro 11 lat działa na fullsaps
- leszek1234
- klubowicz
- Posty: 2154
- Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
- Przebieg: 200000
- Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: blisko Rybnika
- Podziękował: 310 razy
- Otrzymał podziękowań: 211 razy
Re: [Inne] Olej
Nie wiem czy dobrze myślę - jak auto nie bierze oleju to go i nie spala , a im więcej bierze to tym bardziej martwimy się popiołem (i katalizatorem).
-
- klubowicz
- Posty: 1818
- Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 27 razy
Re: [Inne] Olej
Każdy samochód ZAWSZE spala coś oleju. Tyle, że jest to niewidoczne na bagnecie. I właśnie chodzi o to co się wydziela przy spalaniu. A już zwłaszcza gdy paliwem jest LPGleszek1234 pisze: ↑17 sty 2019, 21:29 Nie wiem czy dobrze myślę - jak auto nie bierze oleju to go i nie spala , a im więcej bierze to tym bardziej martwimy się popiołem (i katalizatorem).
Na papierze musi być olej C3. Jak widać forumowicze mają przejechane 180 tys km i 11 lat i nic się nie dzieje. Na dodatek olej A3 ma wyższe TBN czyli lepiej i dłużej neutralizuje syfy w silniku. Każdy sam wybierze co będzie uważał za najlepsze
- karollino
- klubowicz
- Posty: 781
- Rejestracja: 21 sty 2011, 11:10
- Przebieg: 182000
- Silnik: 1,4 77KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 104 razy
- Otrzymał podziękowań: 96 razy
Re: [Inne] Olej
Ja mam lany, od kilku lat. Generalnie to podzielam zdanie części użytkowników forum, że ile olei tyle opinii ale skoro pytasz to w szczegółach tak to u mnie wygląda.
Auto od nowości w jednych rękach, przez 3 lata lana Selenia, zgodnie z zaleceniem ASO. Potem przeszedłem na Millersa. Klasa 5w40 ta sama. Auto przez 3 lata zrobiło koło 70 tysięcy, w tym czasie nie zauważyłem ani majonezu na korku ani zbyt dużych ubytków oliwy. Na 1000km dolewałem jej 50 ml. Po trzech latach użytkowania zmienił się profil jazdy na typowo miejski i roczne przebiegi spadły do 15000 km. W szczegółach: dzienny przebieg to 20 - 30 km od poniedziałku do soboty. Co drugą niedzielę auto odpoczywało, bo 2x w miesiącu miało traskę 70km. Oprócz tego jakieś wakacje i inne wypady. W mieście niestety katowane (właśnie umawiam się na wymianę sprzęgła, po 125 kkm), jazda w korkach typu 0-1-0-1-2-0, od czasu do czasu 5 krpm - taka specyfika miasta (i spalanie - około 10l/100km). Podsumowując: przy moim stylu jazdy i sposobie wykorzystania auta, Millers sprawuje się OK - żadnego majonezu, stukania, pukania, metalicznych dźwięków. Co do zużycia oleju: mieszczę się w (wygórowanej) FIATowskiej normie 100ml/1000km. Nie uważam ze to dużo przy takim stylu jazdy, zresztą z mwasem mamy w tej kwestii spójne zdanie.
Jak mnie zapytasz czy auto ciszej chodzi w porównaniu z Selenią (odpowiednim: nie zauważyłem różnicy, może przez miesiąc po zalaniu świeżym olejem), czy lepiej się zbiera (odpowiem: pominę tą kwestię w tym silniku), czy lepiej odpala zimą (odpowiem: pali mi zawsze tak samo od strzała). Więc, ja z Selenii dawno zrezygnowałem za sugestią mojego mechanika (niech Pan sobie sprawdzi go przez rok) i nie żałuję przejścia na Millersa.
Fiat Linea Dynamic:
+ DRL
+ subwoofer i maty w drzwiach
+ lusterko wsteczne autochrom z kamerą cofania
+ elektryczna regulacja lędźwi
+ regulacja wysokości fotela pasażera
+ podłokietnik z nawiewem
+ klimatronik
+ tempomat
+ DRL
+ subwoofer i maty w drzwiach
+ lusterko wsteczne autochrom z kamerą cofania
+ elektryczna regulacja lędźwi
+ regulacja wysokości fotela pasażera
+ podłokietnik z nawiewem
+ klimatronik
+ tempomat
- mwas
- Prezes
- Posty: 6958
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 405 razy
- Otrzymał podziękowań: 950 razy
- Kontakt:
Re: [Inne] Olej
Tę normę to bardzo zaostrzyłeś Oto wyciąg z instrukcji: Podają tu 400 gramów oleju na 1000 kilometrów a to daje normę w okolicach 0.5 litra oleju na 1000 km Więc, jak widać, Fiat podchodzi do tego jeszcze luźniej, jak podałeś
Ja dzisiaj dolewałem u siebie - po pokonaniu 2000 kilometrów dolałem 0.5 litra oleju, więc niektórzy powiedzą, że auto "żre" olej ale według Fiata jestem w połowie normy
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
-
- klubowicz
- Posty: 1818
- Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 27 razy
Re: [Inne] Olej
Karolino olej Millers to najwyższa półka Selenia na papierze też nie jest zła. Ja na Orlen Max Expert 5W40 C3 również nie narzekam. Chodzi tak samo jak na Selenii, Millersie, AMSoil czy Castrolu. Nie widzę różnic ale też nie wiem czy można widzieć różnice skoro średnio olej zmieniam co 6-10 tys km a to wytrzyma każdy syntetyk. Różnice w olejach widać po 15-20 tys km, wtedy one zaczynają drastycznie różnić się między sobą. Na portalu Zmienolej.pl robili testy gdzie wysyłali próbki oleju Castrol po 30 tys km i Millersa i Castrol wręcz nie istniał a Millers był w dobrym stanie, trzymał parametry chociaż widać że zbliżał się koniec jego wytrzymałości. Robili też próbki tych olei jak były nowe i oba miały bardzo dobre parametry. Zatem wszystko zależy od tego jakie przebiegi są robione.
-
- klubowicz
- Posty: 186
- Rejestracja: 26 cze 2017, 23:35
- Przebieg: 0
- Silnik: 1.4 T-Jet + LPG
- Rocznik: 2008
- Podziękował: 20 razy
- Otrzymał podziękowań: 4 razy
Re: [Inne] Olej
Zawsze sceptycznie podchodziłem do rozległych dyskusji wyższości oleju X nad olejem Y... z resztą widać to po 66 stronach tego wątku, gdzie każdy próbuje udowodnić wyższość X nad Y Zawsze leję Motul (X-Cess, X-Max, X-Clean - co w "promocji") a, że jeżdżę dużo to parę razy w roku olej ten muszę zmieniać. Pokusiłem się na tańszy Fuchs Titan GT1 XTL 5W40 i... zwracam honor odnośnie bezsensownych dyskusji. Różnica zauważalna. Po odpaleniu z olejem Fuchs silnik znacznie dłużej "klepie" co ewidentnie rzuciło się w uszy! Zmieniam zawsze co około 15 tys. kilometrów i nigdy na Motulu olej nie miał takiego ciemnego koloru jaki miał Fuchs przed wymianą. Bardzo ściemniał. Inna sprawa, że przy ostrych przegazówkach zdarzało się poczuć zapach oleju w kabinie... ewidentnie jako przeciętny śmiertelnik jeżdżący dość dużo samochodem zauważyłem wyższość Motula nad Fuchsem. Nie, nie jest to post sponsorowany z ciekawości następnym razem zaleję Valvoline który to zawsze lałem do poprzedniego samochodu (400 tys. kilometrów).
-
- klubowicz
- Posty: 1818
- Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 27 razy
Re: [Inne] Olej
Firma Fuchs to bardzo dobra firma akurat. Ciemnienie oleju to akurat dobry znak bo wychwyca zanieczyszczenia. Wg parametrów fizykochemicznych bije Motula na głowę. Dziwi to klepanie.krupniok pisze: ↑23 sty 2019, 15:38 Zawsze sceptycznie podchodziłem do rozległych dyskusji wyższości oleju X nad olejem Y... z resztą widać to po 66 stronach tego wątku, gdzie każdy próbuje udowodnić wyższość X nad Y Zawsze leję Motul (X-Cess, X-Max, X-Clean - co w "promocji") a, że jeżdżę dużo to parę razy w roku olej ten muszę zmieniać. Pokusiłem się na tańszy Fuchs Titan GT1 XTL 5W40 i... zwracam honor odnośnie bezsensownych dyskusji. Różnica zauważalna. Po odpaleniu z olejem Fuchs silnik znacznie dłużej "klepie" co ewidentnie rzuciło się w uszy! Zmieniam zawsze co około 15 tys. kilometrów i nigdy na Motulu olej nie miał takiego ciemnego koloru jaki miał Fuchs przed wymianą. Bardzo ściemniał. Inna sprawa, że przy ostrych przegazówkach zdarzało się poczuć zapach oleju w kabinie... ewidentnie jako przeciętny śmiertelnik jeżdżący dość dużo samochodem zauważyłem wyższość Motula nad Fuchsem. Nie, nie jest to post sponsorowany z ciekawości następnym razem zaleję Valvoline który to zawsze lałem do poprzedniego samochodu (400 tys. kilometrów).