Ale tu nie ma co poprawiać tylko trzeba przestrzegać pewnych zasad serwisowych !
szybki_czopek niestety nie przekazał nam informacji, czy w jego aucie był robiony rozrząd, a jeśli był, to czy była ruszana śruba na małym dolnym kole, bo jeśli była, to pytanie, czy została zamontowana ta sama, czy została zastosowana nowa

A to tak na prawdę z nią są problemy a nie z owym klinem - do zerwania klina dochodzi wskutek zamontowania tej samej śruby a nie zastosowania nowej. Jeśli natomiast u kolegi nie było "grzebane" przy rozrządzie, to bardziej obstawiam, że mogło dojść do zerwania ząbków na pasku rozrządu. Z czego wnioskuję ? Przebieg i rocznik auta

Jeśli wierzyć informacjom z profilu, to ma "nalatane" ponad 190 tyś km a rocznik to 2008. Pasek powinien zostać OBLIGATORYJNE wymieniony po pięciu latach od wymiany, lub co 120 tyś km (zalecenia producenta z książki serwisowej auta). Jeśli trzymamy się tych zasad oraz wszelkich wytycznych dotyczących procedury wymiany paska, w tym silniku, tak na prawdę, to nie ma się co popsuć

Trzeba tylko przestrzegać obostrzeń dotyczących terminów wymian oleju, świec no i paska rozrządu

Powiem więcej - mam "życiowe" doświadczenie z wersją 1.4 8V. Niestety, ale te jednostki mają tendencję do "wciągania oleju". Z resztą wersja tego silnika montowana w Tipo, czyli benzyna 1.4 bez turbo o mocy coś ok 95 KM ma dokładnie to samo a nawet słyszałem że jest tam gorzej (info od zaufanego mechanika). W T-Jetach jakoś nie ma tego efektu. Z jakimkolwiek użytkownikiem T-Jet'a bym nie rozmawiał, każdy potwierdza, że od wymiany oleju do kolejnej wymiany praktycznie nie dolewa nic

Moim skromnym zdaniem to jest bardzo udana jednostka napędowa, tylko że... trzeba o nią dbać

I tutaj pojawiają się pytania do
szybki_czopek - miałeś robiony rozrząd ? Jeśli tak, to kiedy miało miejsce ? Czy było ruszane dolne koło rozrządu ?