Wymiana czujnika ABS (1.4 8v / tył)

Bez pomocy warsztatu
Awatar użytkownika
stachu
klubowicz
klubowicz
Posty: 85
Rejestracja: 21 maja 2010, 20:47
Przebieg: 74000
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Mysłowice / Śląsk
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Wymiana czujnika ABS (1.4 8v / tył)

Post autor: stachu » 15 kwie 2019, 20:06

Witam,
pozwólcie, że zostawię kilka zdjęć i kilka słów komentarza z mojej walki z ABS-em,
może się komuś przyda, czego oczywiście nie życzę.

Zaczęło się tradycyjnie od kontrolki i znanego komunikatu, komputer pokazał:
1541

po wyczyszczeniu pierścienia drugi błąd znikł, dostęp do czujnika nie wymaga ściągania bębna, ale ...
1534

1535

... po ściągnięciu bębna wyczyścimy pierścień i wygodniej jest czujnik "wypchnąć", poniżej widok "od środka"
1536

Czujnik demontujemy odkręcając pojedynczą śrubę imbus 5, polecam dokładnie wyczyścić i WD40, w moim przypadku o odkręceniu zwykłym kluczem mogłem zapomnieć, pomogło dopiero "kombinowane narzędzie" :-)
1537

Gniazdo czujnika bardzo dokładnie czyścimy i montujemy czujnik z dużym wyczuciem, u mnie wchodził bardzo opornie. Najgorsze za nami, poprowadzenie przewodu nie wymaga żadnego demontażu, przechodzi pod nadkolem, osobiście ściągałem po jednej przelotce starego przewodu, czyściłem i zakładałem nowy przewód, tym sposobem docieramy do wtyczki.
1538

Wtyczka posiada widoczny zaczep, podważamy płaskim śrubokrętem i ściągamy gniazdo, wtyczkę delikatnie ściągamy z zaczepu podwozia, u mnie stawiała wyraźny opór, od spodu jest zaczep
1539

A tak wygląda przyczyna moich problemów
1540

PS.
Jak już pisałem moja walka niestety się nie skończyła się na wymianie czujnika. Błąd w dalszym ciągu jest. Próbowałem pomierzyć problem multimetrem i poległem. Nie wiem jaki mam typ czujników, jest szansa, że hallotronowe (cokolwiek to znaczy ;-) i w tym momencie pomiar rezystancji jest utrudniony (podobno niewskazany) i miernik pokazuje cuda (np 5 megaomów). Próba zastosowania "przedłużki" w celu podłączenia lewego czujnika do prawego gniazda też się nie powiodła. Częściowo powodem jest bardzo głęboki styk wtyczki (męskiej) oraz nieznana budowa gniazda (żeńskiego). Patenty z igłami, szpilkami i innymi pinami niestety nie dały rezultatu.
Czekam na dostęp do podnośnika, może uda się wizualnie sprawdzić stan widocznej części przewodu, ewentualnie sprawdzić ciągłość obwodu od czujnika do "centralki ABS".
.: THX
.: Pozdr
.: St@chu
.: 126p / CC / PII / Linea

Morfus
Posty: 91
Rejestracja: 29 lis 2016, 19:01
Przebieg: 62000
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Gliwice
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Wymiana czujnika ABS (1.4 8v / tył)

Post autor: Morfus » 16 kwie 2019, 8:25

Żeby dowiedzieć się czy masz czujnik halotronowy wystarczy że sprawdzisz czy w urządzeniu wzbudzającym czujnik jest magnes, na 99% są to czujniki indukcyjne trzy przewodowe czyli stały plus, minus oraz sygnał "1" po plusie. Zobacz we wtyczce jak rozmieszczone są sygnały i jak znajdziesz "plus sygnał" do ecu to przyłóż tam voltomierz 12V z dowolnym minusem i po zbliżeniu czegoś metalowego do czujnika powinieneś mieć +12 na mierniku. Jak by był czujnik halla element wzbudzający pracujący w takim środowisku jak hamulce cały byłby oblepiony opiłkami. Czujniki halla w motoryzacji są stosowane np w aparatach zapłonowych oraz w czujnikach położenia wałka rozrządu.

Awatar użytkownika
stachu
klubowicz
klubowicz
Posty: 85
Rejestracja: 21 maja 2010, 20:47
Przebieg: 74000
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Mysłowice / Śląsk
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Wymiana czujnika ABS (1.4 8v / tył)

Post autor: stachu » 16 kwie 2019, 8:35

Dzięki, chętnie zrobię test, ale ... czujnik jest dwuprzewodowy.
.: THX
.: Pozdr
.: St@chu
.: 126p / CC / PII / Linea

Morfus
Posty: 91
Rejestracja: 29 lis 2016, 19:01
Przebieg: 62000
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Gliwice
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Wymiana czujnika ABS (1.4 8v / tył)

Post autor: Morfus » 16 kwie 2019, 8:49

stachu pisze:
16 kwie 2019, 8:35
Dzięki, chętnie zrobię test, ale ... czujnik jest dwuprzewodowy.
W taki razie podłącz omomierz do czujnika bez podawania napięcia i powoli zbliżaj śrubokręt. Jeśli nic nie zmieni się na omomierzu to jest walnięty czujnik, sprawdź tak nowy w sklepie ile ma Ohm, po zadziałaniu powinna być wartość w kOhm.

ODPOWIEDZ