Strona 9 z 11

Re: Klimatyzacja

: 24 sie 2020, 0:52
autor: adamson
Leszek, a masz coś takiego co polecasz w przykładowej aukcji? Czy po prostu gdzieś słyszałeś, że ktoś tam ma czy zrobił coś takiego?

Re: Klimatyzacja

: 24 sie 2020, 6:25
autor: Szczypior
Dokładnie coś takiego tylko na aliexpress za połowę ceny kupowałem parę lat temu, wrzuciłem w skrzynkę po narzędziach. Ważne aby wentylator dać mocny. Za tą cenę na allegro to widzę już można kupić gotowy w fajnej obudowie aluminiowej 10g na Ali

Re: Klimatyzacja

: 24 sie 2020, 21:23
autor: leszek1234
adamson pisze: 24 sie 2020, 0:52 Leszek, a masz coś takiego co polecasz w przykładowej aukcji? Czy po prostu gdzieś słyszałeś, że ktoś tam ma czy zrobił coś takiego?
Ja sam taki sobie zrobiłem, w sposób jak opisałem. A aukcja, do której podałem link była pierwsza lepsza na jaką trafiłem. Nie pamiętam już ile gram ozonu daje ta moja samoróbka ale też mam dwie płytki, więc obstawiam, że podobnie.

Re: Klimatyzacja

: 24 sie 2020, 22:15
autor: helletic
leszek1234 pisze: 23 sie 2020, 23:11 Odczucie chłodu w Linei można zdecydowanie zwiększyć przełączając nawiew powietrza z podszybia na deskę (w połączeniu z nogami) - środkowe wyloty można skierować na maxa do góry lub "na klate", żeby nie wiało w twarz. To było jak objawienie. Od kiedy stosuję takie ustawienie w aucie zawsze mogę zrobić "za zimno".
Kiedyś tak ustawiłem nawiew: na klatę i na nogi. Po około 80 km jazdy autostradą (nie miałem jeszcze wtedy tempomatu) z nieruchomą stopą w jednej pozycji od wduszania gazu, tak mi zesztywniała, że nie mogłem wdusić hamulca przed bramkami panic . Ręczny i max na margines ucieczka. Wysiadłem mokry, zesztywniały i z całą historią życia przed oczami :red
Od tamtej pory NIGDY nie używałem nawiewu zimnego powietrza z klimatyzacji na nogi.

Re: Klimatyzacja

: 25 sie 2020, 13:20
autor: THOR1
helletic pisze: 22 sie 2020, 22:18 Automatyczna też! Ostatnio jechałem kawałek (ok. 700 km) w 34 stopniowym upale plus słońce w twarz i klima kompletnie nie dawała rady. Do tego przy zwiększonych obrotach wentylatorów ładowanie spada do około 13 V. Auto traci moc, której i tak nie ma za wiele. Klimatyzacja w Peugeocie 206 (kiedyś) i Hyundaiu i30 córki to inna rzeczywistość.
Obawiam się że twoja klima jest uszkodzona (również mam automat). Ja teraz w piątek (było 35-36 stopni - miałem ustawione 25) cały dzień kręciłem się w okolicach Poznania i zdarzyło mi się zostawić samochód na słońcu (od 12 do 13:30) i nie było żadnych problemów z utrzymaniem temperatury. Oczywiście po starcie wentylator kręcił dość mocno ale szybko zmniejszał silę do poziomu około 1/4 skali.

Re: Klimatyzacja

: 25 sie 2020, 13:33
autor: helletic
To pisał smak56 jakby co :pivo
Hmmm... Wydajność klimy zdaje się być potwierdzona przez moją cichą teorię - mała moc, czy też pojemność silnika wpływa na wydajność kompresora. Coś chyba jest na rzeczy :pomysli
THOR masz 1.6 więc no... To nie 1.4 :pomysli

Re: Klimatyzacja

: 25 sie 2020, 15:34
autor: THOR1
helletic pisze: 25 sie 2020, 13:33 To pisał smak56 jakby co :pivo
THOR masz 1.6 więc no... To nie 1.4 :pomysli
Racja pomyliłem nicki :pivo
Tylko że pomiędzy 77 a 105 nie strasznie wielkiej różnicy (no w charakterystyce i dostępności na niskich obrotach oczywiście jest).
Ale ja większość czołgałem się w korkach itd... i silnik za bardzo sobie nie poszalał :jazda i też specjalnie się nigdzie nie spieszyłem :jazda
Dodatkowo typowym objawem ubytku czynnika jest zmniejszenie wydajności (oczywiście 1.4PB i 1.6D mogą mieć inne wymienniki, sprężarki itd... ale tego nie wiem)

Re: Klimatyzacja

: 25 sie 2020, 16:28
autor: helletic
W takim razie jestem ciekawy, czy identyczny kompresor klimatyzacji z Linei (myślę, że posiadamy jeden ten sam, nieważne jaki silnik, wersja, automat, czy manual) pracuje w samochodach innych marek.
Skoro tak drążymy temat, to wypadało by się przyjrzeć kompresorom naszych klimatyzacji:
1. Czy są w każdej wersji Linei takie same
2. Czy taki sam kompresor (jeśli już ustalony, że taki sam jest wszędzie), pracuje w aucie innej marki i jak tam z wydajnością klimy.

Wtedy będziemy mieć jakąś jasność co do wydajności klimatyzacji w Linei :ok)

Re: Klimatyzacja

: 25 sie 2020, 17:52
autor: mwas
Śpieszę wiec aby rozwiać wszelkie wątpliwości :ink Wdług danych z ePER wygląda to tak:
1) Niezależnie, czy w aucie "siedzi" klima automat czy manual - dla danej wersji silnikowej, kompresor jest ten sam.
2) Niestety poszczególne wersje silnikowe różnią się od siebie modelami kompresorów i tak:
Dla wersji 1.4 8V jest to część o numerze 55194880 i ma on zastosowanie również w modelach grupy FIAT:
FIAT - 2Y GRANDE PUNTO (2005-2008)
FIAT - 4C GRANDE PUNTO (2008-2009)
FIAT - 3X GRANDE PUNTO ACTUAL (2009-2013)
FIAT - 3M LINEA (2007-....)
FIAT - 51 NUOVA PUNTO MY2012 (2012-2013)
FIAT - 3J PUNTO EVO (2009-2011)
FIAT - 6U PUNTO MY 2013 (2013-....)
ALFA ROMEO - X6 ALFA MITO (2008-2011)
ALFA ROMEO - QZ MITO MY2011 (2011-2013)
ALFA ROMEO - 10 MITO MY2013 (2013-....)
FIAT PROFESSIONAL - 3V NUOVO DOBLO 2009 (2009-....)
FIAT PROFESSIONAL - 3N NUOVO FIORINO-QUBO (2007-....)

Dla wersji 1.4 T-Jet ePER podaje dwa numery, tj:
71724083, który stosowany jest również w modelach grupy FIAT:
FIAT - 2Y GRANDE PUNTO (2005-2008)
FIAT - 4C GRANDE PUNTO (2008-2009)
FIAT - 3M LINEA (2007-....)
FIAT - 3L NUOVA BRAVO (2007-2009)
FIAT - 3Y NUOVA BRAVO MY 2010 (2010-2014)
FIAT - 51 NUOVA PUNTO MY2012 (2012-2013)
FIAT - 3J PUNTO EVO (2009-2011)
ALFA ROMEO - X6 ALFA MITO (2008-2011)
ALFA ROMEO - QZ MITO MY2011 (2011-2013)
LANCIA - TN LANCIA DELTA MY 2011 (2011-2014)
LANCIA - TH NUOVA DELTA 844 (2008-2011)
ABARTH - 4A GRANDE PUNTO ABARTH (2007-2010)
ABARTH - 81 NUOVA PUNTO ABARTH MY2012 (2012-2013)
ABARTH - 4B PUNTO EVO ABARTH (2010-2012)
oraz
59117062, który stosowany jest również w modelach grupy FIAT:
FIAT - 3S GRANDE PUNTO INTERN. INDIA (2008-2014)
FIAT - 3M LINEA (2007-....)
FIAT - 0C LINEA INDIA FL2014 (2014-....)

Patrząc na powyższe, to ten drugi to chyba jakiś zamiennik i obstawiam, że w znakomitej większości T-Jet'ów siedzi ten pierwszy, ale wiadomo - pewność będzie dopiero po sprawdzeniu dokładnie po VINie :ink

Dla wersji 1.3 MultiJet ePER podaje aż trzy numery, tj. 55702161, 71724084 i 51803075 z czego, podobna sytuacja jak powyżej, tym "właściwym" powinien być 71724084 i jest on stosowany również w modelach grupy FIAT:
FIAT - 2Y GRANDE PUNTO (2005-2008)
FIAT - 4C GRANDE PUNTO (2008-2009)
FIAT - 3X GRANDE PUNTO ACTUAL (2009-2013)
FIAT - 3S GRANDE PUNTO INTERN. INDIA (2008-2014)
FIAT - 3M LINEA (2007-....)
FIAT - 3J PUNTO EVO (2009-2011)
ALFA ROMEO - X6 ALFA MITO (2008-2011)
ALFA ROMEO - QZ MITO MY2011 (2011-2013)
FIAT PROFESSIONAL - 3V NUOVO DOBLO 2009 (2009-....)
FIAT PROFESSIONAL - 3N NUOVO FIORINO-QUBO (2007-....)

Dla wersji 1.6 MultiJet jest to część o numerze 55701201 i ma on zastosowanie również w modelach grupy FIAT:
FIAT - 2Y GRANDE PUNTO (2005-2008)
FIAT - 4C GRANDE PUNTO (2008-2009)
FIAT - 3M LINEA (2007-....)
FIAT - 3L NUOVA BRAVO (2007-2009)
FIAT - 3Y NUOVA BRAVO MY 2010 (2010-2014)
FIAT - 3J PUNTO EVO (2009-2011)
FIAT - 3B SEDICI (2006-2011)
LANCIA - 43 MUSA FLL (2011-2012)

Także, jak widzicie, do każdej wersji silnikowej jest inny numer katalogowy sprężarki. Niestety ePER nie podaje parametrów tych podzespołów, ale nie zdziwiłbym się, gdyby okazało się, że w środku każdej siedzą dokładnie te same bebechy a różnice wynikają tylko z punktów montażowych, no ale pewności nie mam :ink Fakt jest taki, że moja Megana z automatem również o wiele lepiej radzi sobie z chłodzeniem, jak Linea :ink

Re: Klimatyzacja

: 25 sie 2020, 20:04
autor: helletic
Czyli jednak jakieś różnice są :ink
Macias dzięki za wyczerpujący materiał :pivo :pivo :pivo
Teraz tak: miałem okazję jechać Punto Evo, w którym w/g danych z EPER siedzi ten sam kompresor klimatyzacji, co w osiołku Linei 1.4 8V. Klimatyzacja manualna w Punto Evo jednak znacznie lepiej radziła sobie z upałem.
Więc o co kaman :pomysli ?
Co jeszcze ma wpływ na wydajność klimatyzacji? Ciśnienie układu? Jakieś zblokowanie na etapie bodycomp'a?
Śmiem podejrzewać, że coś może być zblokowane na bodykompie. Wiem, że Fiat, to nie MAN. Ale u mnie w firmie nowe MANy mają klimatyzację w ustawieniu ECO. Dopóki gwarancja się nie skończy, nie możemy nic z tym zrobić. MAN umywa ręce - niemiaszek kazał ustawić ECO, więc oni tego nie przestawią.
Do +25°C klima w MAN daje radę. Ale powyżej zaczynają się cyrki. A przy +34°C nie ma sensu jej w ogóle włączać.
Przypomina Wam to coś :pomysli

Re: Klimatyzacja

: 25 sie 2020, 20:05
autor: smak56
THOR1 pisze: 25 sie 2020, 13:20 Obawiam się że twoja klima jest uszkodzona (również mam automat). Ja teraz w piątek (było 35-36 stopni - miałem ustawione 25) cały dzień kręciłem się w okolicach Poznania i zdarzyło mi się zostawić samochód na słońcu (od 12 do 13:30) i nie było żadnych problemów z utrzymaniem temperatury. Oczywiście po starcie wentylator kręcił dość mocno ale szybko zmniejszał silę do poziomu około 1/4 skali.
Po raz drugi w krótkim czasie (hamulce) porównujesz dwa różne modele. Moje 1.3 i Twoje 1.6. Do tego włączyłeś jeszcze 1.4 77KM. Jeżeli nie zauważasz różnicy między 77 KM (Pb), 90 KM (ON) a 105 KM (ON), momentu obrotowego, to taka trochę lipa :ink Pojedź do elektryka i sprawdź jaki masz alternator. Na moją 90 - tkę spytał tylko czy to w ogóle ładuje i daje radę? Wszystko na temat Twojego silnika jest tutaj https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... EHnRrE-ciq. Różnice widać gołym okiem. Na początku jego produkcji osiągi porównywano do silnika 2.0 D BMW.

Re: Klimatyzacja

: 25 sie 2020, 20:16
autor: mwas
Jaro, moim skromnym zdaniem, nie przyrównuj klimy w MANie do tego, co jest w Linei :lacha Tam widocznie na elektronice jest coś "stłamszone" i tego nie przeskoczysz, tyle że w autobusach to jest bardzo zaawansowany układ :ink W "zwykłej" klimie manualnej układ (tak mi się przynajmniej wydaje :pomysli) jest "zero-jedynkowy" - kompresor się załącza i tyle :ink Nie kojarzę, aby w bodycompie były jakieś ustawienia dotyczące klimatyzacji :pomysli Różnice pomiędzy Punto Evo a Lineą mogą wynikać z takich niuansów jak materiały, z jakich wykonane jest wnętrze Punto Evo i Linei oraz to, że jednak Kabina Linei jest troszkę większa "kubaturowo" - potrzeba trochę więcej czasu i mocy, aby to schłodzić :ink Do tego dochodzi masa czarnych plastików w naszych Lineach, które mega się nagrzewają co dodatkowo utrudnia cała sprawę a przy tak "skromnych" układach klimatyzacyjnych, tak niewielkie różnice w kubaturze mogą mieć już niestety spory wpływ :ink Jako ciekawostkę można podać, że do naszych układów, niezależnie, czy to silnik 1.4 8V, czy T-Jet, czy jakikolwiek diesel oraz, czy to Linea, czy Grande Punto, czy Punto Evo, do tych wszystkich aut wchodzi dokładnie tyle samo czynnika chłodzącego i oleju :ink Czynnika nie ma jakoś kosmicznie dużo, bo jest tego (z tego co pamiętam) 500 gram. żeby było ciekawiej, z reguły w maszynach serwisujących klimatyzację, nasz model auta w ogóle nie jest uwzględniony ! Bardzo często dostaję pytanie: jakie parametry mam ustawić na maszynie, bo nie mam tu Linei ? :lacha Odpowiedź: wybierz Grande Punto, i będzie GIT :lacha No i jest :ink

Re: Klimatyzacja

: 25 sie 2020, 20:49
autor: michalexc
Widzę, że temat się rozwinął także dodam coś od siebie. Mam automatyczną klimatyzację. Uważam, że chłodzi dobrze. Mam porównanie chociażby z nową Octavia. Tam układ szybciej schładza wnętrze, ale później odczucia są te same. Linea nie ma problemów z utrzymaniem odpowiedniej temperatury w moim przypadku . Przykład :wsiadałem do Lineii, na desce pokazało 38 st.kawałek z otwartymi szybami, później klima na 21 stopni obieg wewnątrzny na chwilę - może 3 minuty. Na full chodzi może jeszcze z 5 minut, później na 3-4 kreseczki na wyświetlaczu i w kabinie cicho.Wyrabia się bo już przy tych 20-21 stopniach jest przyjemnie. Mniej nie próbowałem bo było zwyczajnie było zimno. W grande punto układ określiłbym na mniej wydajny przynajmniej w moim wypadku. Silnik ten sam, ale 75KM. Ciekawe od czego zależy, że mamy różne odczucia i opinie skoro wszędzie to samo tylko inne sterowanie 😉?

Re: Klimatyzacja

: 25 sie 2020, 21:31
autor: helletic
Maciej, ale ja wcale nie porównuję klimy w MAN do Linei, co też podkreśliłem w poprzedniej mojej wypowiedzi :ryczy . MAN ma tryb ECO i wszyscy są ogólnie wku...ni na MANa, że oświecił ich po fakcie. 5 lat gwarancji minie i sobie możemy zmienić tryb na jaki chcemy :zlośnik . Ot pewnie, żeby się układ nie posypał, zanim nie minie gwarancja.
Czy ja wiem, czy kubatura Linei jest większa od Punto Evo :pomysli ? Raczej tylko o bagażnik :ink
Materiały zapewne także z podobnych PETów co Linea.
Fakt jest jednak jeden: nigdzie nie spotkałem się z tak słabą klimatyzacją, jak w Linei. Czy to Peugeot, Skoda, czy Renault - klimatyzacje dają poczucie chłodu od razu. Fiat niekoniecznie.

Re: Klimatyzacja

: 25 sie 2020, 22:59
autor: adamson
Fakt, ostatnio miałem okazję do Chorwacji pomykać Renault Grand Scenic 1.6 dci i przy +38° po paru minutach było przyjemnie, nie pamiętam żeby w Linei było tak, a byłem w Cro Lineą ze sześć razy i temperatura też była wysoka. Niezależnie od tego uważam Lineę za dobre auto :ok)