Strona 1 z 2

Schemat wężyków podciśnienia turbiny

: 19 cze 2015, 12:29
autor: Deacon
Witam

Mam prośbę do posiadaczy Linek z silnikiem 1.3 Mjt 90HP.
Czy ktoś może mi opisać jak idzie wężyk od gruszki turbiny?
Wiem, że od gruszki turbiny idzie wężyk do elektrozaworu N75. Z zaworu wychodzi chyba do pompy vacum. Czy pompa ta ma dwa króćce? Czy od elektrozaworu N75 idą jeszcze gdzieś jakieś wężyki? Gdzieś kiedyś widziałem jakiś schemat linii vacum w tym silniku i był na nim jeszcze jakiś zbiorniczek podciśnienia.
Prosiłbym o spojrzenie pod maskę i albo cyknięcie fotek, albo narysowanie albo zwyczajnie opisać :)

Mam Fiata Pandę z tym silnikiem w wersji 70HP z turbiną o stałej geometrii i chciałbym zrobić konwersję na turbinę o zmiennej geometrii. Mniej więcej już wiem co mi będzie potrzebne ale nie wiem właśnie jak idą wężyki podciśnieniowe.

Pozdrawiam

Re: Schemat wężyków podciśnienia turbiny

: 21 cze 2015, 21:22
autor: smak56
Nie wiem co oznacza symbol silnika 90 HP. Ja posługuję się katalogowym oznaczeniem 199 A3.000
Wężyk od gruszki turbiny /niebieski w czarny/ idzie do czujnika przetwornika ciśnienia /overbust/. Czujnik ten ma dwa wyjścia - wejścia oraz wiązkę elektryczną; nr czujnika; mój 55203202 katalog 51884840 do 06.10.2011 występował jako: 55228986 :foto 1.
Od czujnika do vacum /czrny w niebieski w metal/ :foto 2
Vacum ma dwa króćce .Grubszy do serwa a cieńszy do overbusta /chyba/ :foto 4 i 5

-- 21 cze 2015, o 23:44 --

Już wiem, określenie mocy silnika w HP to moc w koniach parowych ...... /1 HP = 550 funtów siły * stopa angielska / sekundę = 745,69987158227022 W = 1,0139 KM/

Re: Schemat wężyków podciśnienia turbiny

: 22 cze 2015, 17:30
autor: marcin24
Ciekaw jestem jak rozwiążesz sterowanie turbiny chodzi mi o elektroniczne sterowanie przetwornikiem. Soft w centralce nie będzie wiedział że to ma.

Re: Schemat wężyków podciśnienia turbiny

: 24 cze 2015, 1:24
autor: Deacon
Dziękuję ślicznie :pivo
Tylko takie jedno pytanie - tam nie ma na pewno zbiorniczka podciśnienia? W eperze jest na schemacie (1.3 JTD 85KM, 1.3 JTD 90KM INDIE):
Obrazek

To by nawet tłumaczyło, dlaczego od czujnika wężyk idzie w lewo i za silnik zamiast w prawo jak ma bliżej do pompy vacum.

Co do tych 90HP to czepiasz się :P Ja zawsze jak mówię/pisze o mocy to używam HP albo KM :)

Co do sterowania - no tu właśnie jest największy problem. Pandowa centralka nie obsłuży zmiennej geo. Myślałem nad włożeniem centralki (rozkodowanej) i wiązki silnika z Grande Punto albo właśnie Linki ale nie wiadomo, czy zatrybi z moim body. Wymiana body nie wchodzi w grę. Chyba, że da się wgrać soft do mojej centralki.

Re: Schemat wężyków podciśnienia turbiny

: 24 cze 2015, 9:37
autor: marcin24
Zbiorniczek jest na pewno, ale w 100% nie jestem pewny co do połączenia bo dawno tam nie zaglądałem ale raczej tak będzie.

Re: Schemat wężyków podciśnienia turbiny

: 24 cze 2015, 11:13
autor: mwas
Odnośnie komputera - wydaje mi się, że nie ma konieczności wymiany całego Body Computera, bo i nic by to nie dało. Muszę popatrzeć na schematy, ale w komorze silnika powinien być osobny moduł będący sterownikiem samego silnika i obstawiam, że to on reguluje pracą zmiennej geo łopatek turbiny :ink Obstawiam również, że z jego wymianą też nie powinno być większego problemu :ink

Re: Schemat wężyków podciśnienia turbiny

: 24 cze 2015, 12:57
autor: smak56
Deacon pisze:Co do tych 90HP to czepiasz się :P Ja zawsze jak mówię/pisze o mocy to używam HP albo KM :)
Rozumiem, że ten zwrot jest skierowany do mnie. Otóż, nie czepiam się!
Mam swoje lata /profil/ i w dalszym ciągu się uczę. Od Ciebie też! Ja podaję moc w KM lub kW. A ciśnienie w atmosferach lub barach itd.
Być może w obecnych czasach używa się takich jednostek jak koń parowy, ale zapewniam, że nie pamiętam ich ze szkoły, choć z fizyki na maturze miałem dobry +. I myślę, że wielu o takiej jednostce usłyszało pierwszy raz. Nie wiem również, czy ktokolwiek zwrócił na to uwagę, nie mówiąc o tym, aby sprawdzić co to takiego jest i ile wynosi.
Nie było rezystorów tylko oporniki, prędkości podawanej w kkm tylko w tys. km. U mnie klucze ampulowe to klucze imbusowe i tak możemy sobie gaworzyć. Ale od razu, że się czepiam? Miłego dnia i rozwiązania problemu.

Re: Schemat wężyków podciśnienia turbiny

: 24 cze 2015, 13:23
autor: Deacon
Heh nie no sorki, myślałem, że to była degresja z Twojej strony co do tych HP. W profil nie spojrzałem. Jednostka HP jest często używana i zamienna z KM bo różnica jest niewielka. Nie podejrzewałem, że ktoś może nie wiedzieć. Nawet jest Panda 100HP - taka była jej fabryczna nazwa.
Jeśli Cię uraziłem to bardzo przepraszam, nie było to moim zamiarem :róż
mwas pisze:Odnośnie komputera - wydaje mi się, że nie ma konieczności wymiany całego Body Computera, bo i nic by to nie dało. Muszę popatrzeć na schematy, ale w komorze silnika powinien być osobny moduł będący sterownikiem samego silnika i obstawiam, że to on reguluje pracą zmiennej geo łopatek turbiny :ink Obstawiam również, że z jego wymianą też nie powinno być większego problemu :ink
Z tego co się dowiedziałem, to info o zmiennej geo siedzi w ECU a to było parowane razem z body. Dlatego po wymianie może nie trybic z moim body.

Re: Schemat wężyków podciśnienia turbiny

: 24 cze 2015, 14:39
autor: mwas
Deacon pisze:Z tego co się dowiedziałem, to info o zmiennej geo siedzi w ECU a to było parowane razem z body. Dlatego po wymianie może nie trybic z moim body.
O tym właśnie pisałem - rozwijając skrót ECU, jest to Engine Control Unit, czyli na nasze "jednostka sterująca silnikiem", i jest to jako osobny moduł, który powinien znajdować się w komorze silnika. Owszem, jest on "parowany" z Body Computerem, ale dlatego że musi być, bo to body computer steruje funkcjonowaniem całego auta, ale wydaje mi się, że powinno dać się "sparować" nowy ECU z Body Computerem :ink A wnioskuję to po doświadczeniach, jakie mam z naszymi, Linkowymi modułami oraz wszystkimi ustaleniami, jakie przy tym dotychczas poczyniłem. Otóż nie ma u nas rozróżnienia Body Computera na wersję silnikową :! Czy ktoś ma T-Jet'a, czy ma MultiJeta, czy też "osiołka" 1.4 8V - wszędzie siedzi ten sam komputer :! Jedyna różnica jest w wersjach, które są wyposażone w centralny zamek lub jego brak, i też nie bardzo wiem skąd taki dziwny podział :ink Wnioskuję więc, że po zmianie ECU i poprawnym podpięciu wszystkiego należałoby wykonać reset konfiguracji samochodu oraz Osiowanie Proxy przy użyciu interfejsu typu ELM i programu MultiEcuScan, i wszystko powinno zacząć śmigać :ink To oczywiście teoria, ale ja widzę tutaj światełko w tunelu :luzak

Re: Schemat wężyków podciśnienia turbiny

: 24 cze 2015, 19:54
autor: Deacon
W Pandach też nie ma podziału body na wersje silnikowe a tylko na wersje wyposażenia jak pisałeś.

Rozkodowane ECU to jakieś 900zl - trochę droga będzie to próba :)

Re: Schemat wężyków podciśnienia turbiny

: 24 cze 2015, 22:19
autor: Phyt0n
hmmm ... a czemu wymiana turbiny ? przeciez stala geometria calkiem niezle sie kreci przy chip-tuningu...

link do wykresu 1.3M-Jet w wersji 75KM (schamowany: 72KM), podkrecony na 88KM a finalnie na 94KM ...
http://diesel-tuning.pl/foto/Grande_Pun ... wykres.jpg


btw. HP to 'Horse Power' czyli KM po angielskiemu tez ;-)

Re: Schemat wężyków podciśnienia turbiny

: 25 cze 2015, 0:20
autor: Deacon
Wymiana turbiny bo teraz po chipie mam 90KM i jest mi mało a więcej już nic nie zrobię. Dwa - mam już kupiony turbo-kit na zmiennej geo. A skoro leży to trzeba go założyć :)
W najgorszym wypadku, jak nie będzie dało się uruchomić zmiennej geo to przerobie tą turbinę ze zmiennej geo żeby działała jak na wastegate i założę :)

Phyt0n - Ty czasami nie z fraza? :)

Re: Schemat wężyków podciśnienia turbiny

: 25 cze 2015, 18:14
autor: Phyt0n
deacon: 90KM w pandzi to malo ? fjuu fjuu ... ja rozumiem w Linei bo oczywiscie ze to malo ... ale w Pandzi? hmm ... 90KM to juz niezly bolid :)

a czy z Fraza - no pewno :)

Re: Schemat wężyków podciśnienia turbiny

: 25 cze 2015, 19:08
autor: Deacon
No właśnie już mało :) Jeżdżę tak już ponad rok i teraz mało. Więc jakby miała te 120KM to było by super.

Heh jaki ten świat mały - na Frazie mam taki sam nick :)

Re: Schemat wężyków podciśnienia turbiny

: 01 wrz 2016, 18:49
autor: smak56
Mam drobny problem, który przy Waszej pomocy może uda się rozwiązać. Otóż w czasie corocznego czyszczenia przewodów dolotowych do kolektora ssącego i turbiny - zauważyłem, że jeden z przewodów jest spękany (zmurszały) i podlegający wymianie. Wstępnie ustaliłem numer, ale występuje on w zestawie. Komplet z katalogu ma numer 51793177 :foto . Mi natomiast chodzi o ten krótki kawałek (ok 15 cm) (fot. 2).
Może ktoś umie znaleźć potrzebną mi część, lub odpowiedzieć na pytanie; czy można go zastąpić jakimś innym przewodem?
Dla uściślenia: gruba rura (przewód) idzie od przepływomierza do turbiny, a ten cienki kawałek łączy ją z metalową rurą, która idzie gdzieś tam.... :) :pomysli