[ M ] Montaż czujników cofania
: 02 lut 2013, 19:49
Manual dotyczy najprostszej wersji czujników - z sygnalizacją dźwiękową, zamontowane będą w miejscu fabrycznych. U mnie padł wybór na bardzo prosty model w cenie poniżej 100 zł; w komplecie centralka z okablowaniem, 4 skośne, rozpinane czujniki i głośniczek. Montażu dokonałem na parkingu pod blokiem - bez ściągania zderzaka. Poszło szybko i sprawnie, choć trochę zadrapań na rękach zostało
Oczywiście zgodnie ze sztuką rzemiosła - należało by ściągnąć zderzak a całą operację przeprowadzić przynajmniej w garażu
Kilka uwag:
Kolejny etap to mocowanie czujników (skośne mają określony kierunek montażu - napisem "UP" do góry) i przeciągnięcie wiązki. Tu nie powinno być większych problemów, można sobie pomóc kawałkiem "pilotującego" drutu, do którego przyczepiamy poszczególne przewody i wciągamy do środka bagażnika. Zwijamy przewody pozostawiając odpowiednią długość końców z wtyczkami do centralki. Centralkę można umieścić w lewej wnęce za wykładziną, przylepić do bocznej ścianki, taśma obustronna w zestawie. Zasilanie centralki bierzemy z wiązki lewej lampy (szybkozłączka na czarno-żółty przewód), masa ze śruby zbiorczej masy poniżej lampy. Głośniczek najlepiej przymocować na wierzchu metalowej półki bagażnika.
Pozostaje kontrola poprawności montażu i połączeń i można przystąpić do testów. Przekręcamy kluczyk w stacyjce i wrzucamy wsteczny. Przykładamy przeszkodę osobno przed każdym z czujników w różnych odległościach i badamy czy układ reaguje prawidłowo. W miarę zbliżania przeszkody częstotliwość piknięć w głośniczku będzie narastać, aż do ciągłego sygnału (ok.30cm od przeszkody). Warto pamiętać, że to urządzenie TYLKO POMAGA w manewrowaniu, ponadto - układ działa z minimalnym opóźnieniem. Trzeba to uwzględnić, żeby zbyt szybko nie cofać i nie prz...eliczyć się
----EDIT----
Po roku użytkowania odmówił działania jeden z czujników - nie reagował na przeszkody, a przy włączeniu wstecznego - centralka sygnalizowała uszkodzenie kilkoma krótkimi sygnałami (4 sygnały - czwarty czujnik). Wymieniłem sam czujnik - od zewnątrz, moje czujniki mają skręcane hermetyczne konektory którymi łączą się z wiązką.


Kilka uwag:
- - Zderzaki Linei mają fabryczne znaczniki (od wewnętrznej strony) miejsc montażu sensorów. Fabryczne ulokowanie jest wg. mnie najbardziej optymalne (większy odstęp pomiędzy środkowymi sensorami) - istotne szczególnie dla tych, którzy zdecydują się dodatkowo na montaż haka. Nie będzie wzbudzał układu.
- Montując w oryginalnym położeniu należy uwzględnić pochyłość zderzaka w tym miejscu. Sensory muszą być skośne. Proste mogą wzbudzać się od gruntu, czy najmniejszej przeszkody na ziemi.
- Do przeprowadzenia wiązki czujników można wykorzystać otwór fabrycznej wiązki - w lewej części tylnej grodzi (pod lampą)
- Zasilanie centralki w tym i podobnych modelach pobierane jest bezpośrednio ze światła cofania. Pobór prądu jest znikomy, nie powoduje zakłóceń w pracy świateł i układu.
Kolejny etap to mocowanie czujników (skośne mają określony kierunek montażu - napisem "UP" do góry) i przeciągnięcie wiązki. Tu nie powinno być większych problemów, można sobie pomóc kawałkiem "pilotującego" drutu, do którego przyczepiamy poszczególne przewody i wciągamy do środka bagażnika. Zwijamy przewody pozostawiając odpowiednią długość końców z wtyczkami do centralki. Centralkę można umieścić w lewej wnęce za wykładziną, przylepić do bocznej ścianki, taśma obustronna w zestawie. Zasilanie centralki bierzemy z wiązki lewej lampy (szybkozłączka na czarno-żółty przewód), masa ze śruby zbiorczej masy poniżej lampy. Głośniczek najlepiej przymocować na wierzchu metalowej półki bagażnika.
Pozostaje kontrola poprawności montażu i połączeń i można przystąpić do testów. Przekręcamy kluczyk w stacyjce i wrzucamy wsteczny. Przykładamy przeszkodę osobno przed każdym z czujników w różnych odległościach i badamy czy układ reaguje prawidłowo. W miarę zbliżania przeszkody częstotliwość piknięć w głośniczku będzie narastać, aż do ciągłego sygnału (ok.30cm od przeszkody). Warto pamiętać, że to urządzenie TYLKO POMAGA w manewrowaniu, ponadto - układ działa z minimalnym opóźnieniem. Trzeba to uwzględnić, żeby zbyt szybko nie cofać i nie prz...eliczyć się

----EDIT----
Po roku użytkowania odmówił działania jeden z czujników - nie reagował na przeszkody, a przy włączeniu wstecznego - centralka sygnalizowała uszkodzenie kilkoma krótkimi sygnałami (4 sygnały - czwarty czujnik). Wymieniłem sam czujnik - od zewnątrz, moje czujniki mają skręcane hermetyczne konektory którymi łączą się z wiązką.