Strona 31 z 44

Re: Światła do jazdy dziennej

: 29 sty 2016, 0:04
autor: leszek1234
światła drogowe (tzw. długie ) nawet przygaszone na 30% mocy nie są światłami dziennymi - i to jest odpowiedź. To tyle jeśli chodzi o przepisy . Ale życie , jak pokazują polskie drogi długo toleruje takie przeróbki.

Re: Światła do jazdy dziennej

: 29 sty 2016, 0:56
autor: smak56
loter pisze:Czy ktoś z klubowiczów, bardziej ogarnięty w obecnych przepisach może mi odpowiedzieć czy taki sterownik ... dopuszczalne przez nasze prawo.
Tak jak pisze leszek1234 +;

ŚWIATŁA DO JAZDY DZIENNEJ (przepisy)
Przepis ECE-R87 i ECE-R48 (wyciąg)
Regulamin EKG ONZ nr 87 określa specyficzne wymagania dotyczące świateł do jazdy dziennej, nr 48 natomiast wymagania techniczne dla pojazdów (implementowany poprzez Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów[...]).
• Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli.
• Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy to 25 cm²
• Automatyczne włączanie/wyłączenie świateł dziennych równocześnie z włączeniem/wyłączeniem zapłonu (ECE-R48).
• Włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi.
• Automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania lub przeciwmgłowych (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).
• Światła powinny mieć naniesiony w sposób trwały znak homologacji E razem z numerem identyfikacyjnym kraju wystawiającego certyfikat (np. E04 Holandia, E11 Wielka Brytania, E1 Niemcy, E20 Polska), oznaczenie typu reflektora RL wraz z numerem wersji regulaminu na podstawie, którego otrzymany został certyfikat (aktualnie RL00), numer certyfikatu oraz nazwę producenta. Oznaczenia nie mogą być zmywalne lub łatwo usuwalne i powinny być widoczne po zamontowaniu świateł.
• Konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.
• Nie jest wymagane utrzymanie maksymalnej odległości 40cm od obrysu pojazdu (przepis wprowadzony 6 poprawką Regulaminu EKG ONZ nr 48, 18.11.2012)
Przepisy prawne w Polsce (wyciąg)
Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:
• Symetrycznie względem osi pojazdu
• Na równej wysokości
• Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
• Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
• Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu
• Nie mogą być zamontowane dalej niż 40 cm od obrysu pojazdu
• Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika
W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.
Symbole podane w homologacji
RL - światła jazdy dziennej dla pojazdów samochodowych (obecnie RL 00)
E - numer określający kraj, w którym został wydany dany certyfikat (numery krajów na odwrocie)

Re: Światła do jazdy dziennej

: 29 sty 2016, 9:38
autor: loter
Powiedzcie mi jeszcze czy przy ewentualnej kontroli można się powołać na regulację Narodów Zjednoczonych, którą w sumie Polskie władze poparły.
Punkt 6.3. Tej regulacji mówi:

Daytime running lamps, which are reciprocally
incorporated with another function, using a common light source, and designed to operate permanently with an
electronic light source control gear to regulate the intensity of the light emitted, are permitted.

Czyli : Światła dzienne które działają na zasadzie wykorzystania źródła światła z innej funkcji reflektora, są dozwolone pod warunkiem zastosowania urządzenia zmniejszającego natężenie tego światła w celu wykorzystania jako dzienne.

W teorii można by to wykorzystać, takie rozwiązanie widziałem w samochodach chyba forda sprowadzanych z Niemiec, gdzie taki sterownik jest podłączony do świateł przeciwmgielnych.

Re: Światła do jazdy dziennej

: 29 sty 2016, 9:47
autor: mwas
Zagadnienie jest ciekawe... ogólnie jest to moduł firmy z adresu: www.dzienne.eu i np tutaj -> http://www.dzienne.eu/prawo.html podają aspekty prawne stosowania tegoż cuda. Zaczynam się nad tym zastanawiać... :pomysli

Re: Światła do jazdy dziennej

: 29 sty 2016, 11:29
autor: zibi186
Witam . Nie pamiętam już gdzie , ale spotkałem się jeszcze z jedną kwestią dotyczącą świateł dziennych. Otóż jako jedyne chyba światła "do jazdy " nie mają oswietlac drogi , a świecić "na wprost" . I to by trochę gryzło się z wykorzystaniem istniejącego oświetlenia , które tego warunku do końca nie spełnia . Ale skoro w przytoczonym wyciągu z litery prawa nie ma o tym mowy , to musi to nie być aż tak bardzo ważne :)
Taka dygresyjka :)

Re: Światła do jazdy dziennej

: 29 sty 2016, 12:26
autor: smak56
Z mojej praktyki wynika, że w czasie kontroli drogowej i przeglądu technicznego, podstawowe znaczenie mają znaki naniesione na lampach (E i RL00) oraz odległości między nimi. Czyli, że są to światła do jazdy dziennej i ich homologacja.
Myślę, że producenci nowych aut takie oznaczenia umieszczają na lampach i wtedy jest :ok) . A w przeciwnym razie :pomysli

W jednym z programów Turbo, był kierowca TIR-a, do którego ITD nie miało żadnych uwag..... no właśnie, do czasu włączenia świateł do jazdy dziennej. Zmierzyli odległości i kazali je zdemontować.

Re: Światła do jazdy dziennej

: 29 sty 2016, 21:44
autor: leszek1234
Rozwiązanie, bez dwóch zdań, bardzo fajne. Dorobić dodatkowy wyłącznik tego modułu i wyłączać go podczas kontroli drogowej i przeglądu okresowego - i można śmigać. Ledy biorą mniej prądu ale i tak ten moduł bardziej mi się podoba. Nota bene brat w samochodzie z USA też ma takie "przygaszane" długie/dzienne i przeglądy spokojnie przechodził (inne światła trzeba było przerobić na europejskie).

Re: Światła do jazdy dziennej

: 07 lut 2016, 18:21
autor: SZAMAN
przeglądałem posty o światłach do jazdy dziennej ,ale nie znalazłem mojego przypadku ,może coś przeoczyłem,ale sprawa wygląda tak;
od niedawna zaczęły mi nie świecić te światła po odpaleniu silnika,dopiero po czasie się załączają .ryzyko w tym ,ze mogę przez jakiś czas jechać bez nich i może być mandacik..Czy ktoś miał podobny przypadek i wie jak temu zaradzić?.Bywa tez tak ,że jak zapale mijania ,to później załączają sie dzienne ,ale to może zbieg okoliczności.( dodam ,ze dzienne mam niezależne od mijania)
pozdrawiam.

Re: Światła do jazdy dziennej

: 07 lut 2016, 18:46
autor: smak56
SZAMAN; jakiej firmy masz światła DRL?
Jeżeli MM, to załączają się one w chwili uzyskania napięcia 13,6 V. Jeżeli nie załączają się, to albo słabe ładowanie (alternator, akumulator) lub uszkodzony moduł. Włączanie się DRL przy włączonych mijania :pomysli , wygląda na jakieś zwarcie lub niewłaściwe podłączenie.

Re: Światła do jazdy dziennej

: 07 lut 2016, 18:55
autor: AKI
Ja bym sprawdził ładowanie akumulatora, (rozumiem że światła dzienne masz podłączone bezpośrednio do akumulatora) posprawdzał połączenia złączek ewentualnie potraktowałbym je środkiem KONTAKT. Albo siada Ci akumulator i dopiero kiedy alternator go podładuje to wzrasta napięcie ładowania do poziomu kiedy załącza się automat dziennych. A najprawdopodobniej siada sam automat, ja tak miałem a dodatkowy objaw był że nawet po wyłączeni zapłonu dzienne nie gasły wcale.

smak56 był szybszy w odpowiedzi ale to tak jest jak się robi przerwę w pisaniu postu :)

Re: Światła do jazdy dziennej

: 07 lut 2016, 20:05
autor: SZAMAN
dzieki koledzy za porady.sprawdzę akumulator ,bo juz staruszek ma 5 lat.Rozrusznik tez czasami lekko " gwiżdże'.
serdecznie pozdrawiam.

Re: Światła do jazdy dziennej

: 21 kwie 2016, 18:57
autor: adamson
mwas pisze: potem może dołożyć czujnik zmierzchu, to wtedy w ogóle byłby mega full wypas po pachy :luzak
Może coś takiego ?
http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=61 ... ule_id=201

Re: Światła do jazdy dziennej

: 22 kwie 2016, 9:24
autor: mwas
Ciekawe rozwiązanie :)

Re: Światła do jazdy dziennej

: 12 gru 2016, 13:41
autor: daro70
Witam ...
Mam pytanie do kolegów którzy zamienili halogeny na światła do jazdy dziennej okrągłe . Czy takie światła jak podaję niżej w linku wejdą do nas w otwory? , wydaje mi się że tak ale chciałbym potwierdzić. Z góry dziękuję i pozdrawiam .
http://allegro.pl/lampy-dzienne-drl-led ... 22266.html

Re: Światła do jazdy dziennej

: 12 gru 2016, 15:32
autor: pogromcaslaskiej
Mam NSSC 510 plus ringi,fajnie świecą,efekt ringu super cena około 170 zł