loter pisze:Czy ktoś z klubowiczów, bardziej ogarnięty w obecnych przepisach może mi odpowiedzieć czy taki sterownik ... dopuszczalne przez nasze prawo.
Tak jak pisze
leszek1234 +;
ŚWIATŁA DO JAZDY DZIENNEJ (przepisy)
Przepis ECE-R87 i ECE-R48 (wyciąg)
Regulamin EKG ONZ nr 87 określa specyficzne wymagania dotyczące świateł do jazdy dziennej, nr 48 natomiast wymagania techniczne dla pojazdów (implementowany poprzez
Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów[...]).
• Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od
400 do 1200 kandeli.
• Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy to
25 cm²
• Automatyczne włączanie/wyłączenie świateł dziennych równocześnie z włączeniem/wyłączeniem zapłonu (ECE-R48).
• Włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi.
• Automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania lub przeciwmgłowych (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).
• Światła powinny mieć naniesiony w sposób trwały znak homologacji
E razem z numerem identyfikacyjnym kraju wystawiającego certyfikat (np. E04 Holandia, E11 Wielka Brytania, E1 Niemcy, E20 Polska), oznaczenie typu reflektora
RL wraz z numerem wersji regulaminu na podstawie, którego otrzymany został certyfikat (aktualnie
RL00), numer certyfikatu oraz nazwę producenta.
Oznaczenia nie mogą być zmywalne lub łatwo usuwalne i powinny być widoczne po zamontowaniu świateł.
• Konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.
• Nie jest wymagane utrzymanie maksymalnej odległości 40cm od obrysu pojazdu (przepis wprowadzony 6 poprawką Regulaminu EKG ONZ nr 48, 18.11.2012)
Przepisy prawne w Polsce (wyciąg)
Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie
RL.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:
• Symetrycznie względem osi pojazdu
• Na równej wysokości
• Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie
25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie
150 cm
• Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum
60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
• Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu
• Nie mogą być zamontowane dalej niż 40 cm od obrysu pojazdu
• Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika
W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.
Symbole podane w homologacji
RL - światła jazdy dziennej dla pojazdów samochodowych (obecnie RL 00)
E - numer określający kraj, w którym został wydany dany certyfikat (numery krajów na odwrocie)