EGON pisze: 31 maja 2018, 22:22
Zadziałała zmiana lepkości z 5w40 na 5w50 czyli po nagrzaniu silnika olej jest bardziej lepki. Ja polecam oleje Wolver cena 5w50 4l - 69zl i ma lepsze parametry niż valvoline. Olejów 5w50 i 10w60 nie powinno się używać do cywilnej jazdy, są dobre do sportu.Gdy silnik bierze olej wtedy jednak doskonale się sprawdzają bo go doszczelniaja.
EGON - jeżeli dobrze odczytałem co napisałeś to polecasz olej 5W50 , którego nie powinno się stosować do cywilnej jazdy
A , że zadziałała zmiana lepkości to z pewnością tak i tu nie mam żadnej wątpliwości , ale tu trzeba być ostrożnym bo można
przeholować i mogą być trudności ze smarowaniem w początkowej fazie rozruchu silnika . Gęstszy olej powinno się stosować
tylko i wyłącznie w przypadku wyraźnych objawów zużycia silnika . Chodzi mi tu o parametr zwany w literaturze indeksem wiskozowym ,,viskozyindex" , a w prostych słowach trzymaniem równych zadanych parametrów smarowania w określonym przedziale temperatury.
Olej 5W50 na pewno ma te parametry lepsze od 5W30 ale czy tylko o to chodzi ? Nie bo oleje zawierają wiele dodatków zwanych
inhibitorami w tym : wypłukiwania , utleniania i korozji co wpływa zdecydowanie na parametry tych olejów . Stąd nie powinno się
dowolnie wymieniać olejów na inne niż zalecane przez producenta bo może się okazać , że zamiast poprawić to znacznie pogorszymy
warunki smarowania silnika . W trakcie pracy silnika na dystansie wielu dziesiątek a nawet setek kilometrów z oleju wytrącają się
substancje osadzające się na elementach tego silnika jednocześnie go uszczelniając . I jeżeli ktoś wtedy wpadnie na pomysł by
zastosować olej inny mający przypadkowo zwiększone parametry w kwestii wypłukiwania i wymywania to katastrofa gotowa .
Osady wypłukane , silnik bierze olej i mamy problem , tak samo jeżeli chodzi o płukanie silnika środkami do tego przeznaczonymi,chyba , że ktoś to robi od początku ale to już inna bajka i pytanie czy ma to sens . Na forum jest bardzo wiele opisanych sytuacji typu ,, silnik bierze olej " , ale trzeba znać przyczynę aby podjąć właściwe wnioski bo czasem rzeczywiście jest to efekt zużycia silnika ,ale wiele takich przypadków to głównie kwestia stylu jazdy ( 0 - 1 ) , czy też jeżdżenia prawie i wyłącznie na krótkich dystansach na zimnym silniku i wiele innych . Uważam , że przed wymianą oleju na inny czasami tylko odpowiadający opisem w postaci dużych liter na opakowaniu np. 5W40 powinniśmy się dobrze zastanowić i poczytać choćby w internecie lub zapytać w serwisie firmowym.
A jeżeli mamy wątpliwości co do stanu technicznego silnika to dobrze jest też chociażby zmierzyć ciśnienie na poszczególnych
tłokach .
W temacie ceramizera nie wypowiadam się bo jedyne co wiem to to , że powinien być stosowany wyłącznie
w przypadkach ,, klinicznych ".
A jak silnik jest eksploatowany prawidłowo i na prawidłowym oleju jeździ to zużycie oleju jakie mam wynosi 0,9 litra na 77.000km
w tym 4 wymiany oleju średnio co ok. 18.000 do 20.000km .Życze wszystkim podobnych wyników .