Dzisiaj byłem w ASO i na moje pytanie, czy przy przegladzie na 30 tys. mogę zmienic olej na inną markę, uzyskałem odpowiedź, że nie ma problemu i że musi on być tylko o tych samych parametrach. Osobiście najbardziej polecano mi Castrola Magnatec (ma on najbardziej zbliżone cechy do Selenii). Taka zmiana nie będzie miała wpływu na gwarancję auta.ślimak pisze:Ja wymieniłem na pierwszym przeglądzie (za namową pracownika ASO) na CASTROL MAGNATEC 5W 40. W sumie facet miał rację gdzie w razie potrzeby kupisz Selenie na stacji benzynowej może być ciężko, a różnica w cenie to było rok temu 1,5 zł na litrze.
[Inne] Olej
- radek
- klubowicz
- Posty: 112
- Rejestracja: 07 mar 2010, 21:20
- Przebieg: 0
- Rocznik: 0
- Lokalizacja: Białogard
- drmaciek
- klubowicz
- Posty: 125
- Rejestracja: 04 sty 2010, 7:06
- Przebieg: 30
- Silnik: 1.4 T-Jet
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Radomsko
Znalazłem i...kupiłem Mobil 3000 Super 5W30 z normą C3. Wcześniej zadzwoniłem do serwisu z pytaniem jaki olej mają zamiar mi wlać, powiedzieli że Selenię K, skoro jednak w instrukcji mam że ma być z C3, zdecydowałem się na tego Mobila.Coval pisze:5w40 ja znalzlem: selenia k p.e. , castrol magnatec i chyba motul. Jak koś ma jeszcze jakiś trop to bardzo proszę podać.
P.S. Jeśli chodzi o normę lepkości 5W30, to Mobil zastąpił nią normę 5W40 - tak przeczytałem w necie i tak powiedzieli mi w punkcie wymiany oleju, gdzie kupowałem tego Mobila.
1.4 T-Jet Dynamic
-
- klubowicz
- Posty: 1818
- Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 27 razy
Niestety nie zrobiłeś zbyt dobrze zmieniając olej na 5W30. Silnik turbodoładowany w benzynie mocniej się grzeje. Stąd też na 5W30 olej będzie szybciej przegrzany niż 5W40. Do mocno deptanych silników turbodoładowanych zalecają nawet oleje o końcówce 50.
Na dodatek w nowej instrukcji do Linei jest już zalecany tylko olej Selenia K, który nie ma normy C3 (w starej instrukcji zalecano Selenia K P.E. z normą C3).
Olej Selenia K P.E. musi być zalewany w każdym ASO i łaski nie robią. Jak masz auto do którego w instrukcji jest Selenia K P.E. to muszą Ci takim zalać. Chociaż ja bym się nie przejmował aż tak bardzo tym czy to Selenia K czy K P.E. bo wcześniej niż katalizator padnie to sprzedasz auto. Za to 5W30 zamiast 5W40 może zaszkodzić. Przegrzany olej=brak właściwego smarowania.
Szkoda, że nie poczytałeś o znaczeniu normy C3 :|
Na dodatek w nowej instrukcji do Linei jest już zalecany tylko olej Selenia K, który nie ma normy C3 (w starej instrukcji zalecano Selenia K P.E. z normą C3).
Olej Selenia K P.E. musi być zalewany w każdym ASO i łaski nie robią. Jak masz auto do którego w instrukcji jest Selenia K P.E. to muszą Ci takim zalać. Chociaż ja bym się nie przejmował aż tak bardzo tym czy to Selenia K czy K P.E. bo wcześniej niż katalizator padnie to sprzedasz auto. Za to 5W30 zamiast 5W40 może zaszkodzić. Przegrzany olej=brak właściwego smarowania.
Szkoda, że nie poczytałeś o znaczeniu normy C3 :|
Ostatnio zmieniony 17 sty 2019, 17:17 przez duskap, łącznie zmieniany 1 raz.
- Kuzyn_z_Sosnowca
- klubowicz
- Posty: 6774
- Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
- Przebieg: 144000
- Silnik: T-Jet z gazem
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Podziękował: 219 razy
- Otrzymał podziękowań: 375 razy
- drmaciek
- klubowicz
- Posty: 125
- Rejestracja: 04 sty 2010, 7:06
- Przebieg: 30
- Silnik: 1.4 T-Jet
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Radomsko
Przeczytałem o znaczeniu normy C3....w instrukcji do mojego samochodu: "Używając materiałów o charakterystykach niższych, odpowiednio ACEA A3 i ACEA B4, może wystąpić uszkodzenie silnika, którego nie obejmuje gwarancja."duskap pisze:(...)Szkoda, że nie poczytałeś o znaczeniu normy C3 :|
A norma lepkości 5W40 została zastąpiona w Mobilu normą 5W30.
Mobil Super 3000 XE to nowa nazwa oleju Mobil Syst S Special V.
P.S. Jasne że nie chodzi o DPF ale może o TWC.
1.4 T-Jet Dynamic
-
- klubowicz
- Posty: 1818
- Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 27 razy
Co z tego, że w Mobilu zamieniono 5W40 na 5W30? Po prostu wycofali jeden olej a dali drugi. Zupełnie inna klasa lepkości. Mieli kaprys wycofać jeden a drugi umieścić w ofercie i tak zrobili. Tak samo Selenia miała kaprys nie zrobić oleju 0W40 a Castrol owszem.
Dobrze zacytowałeś instrukcję... tylko trzeba ją zrozumieć
Jeśli zastosujesz olej o niższej charakterystyce NIŻ A3 oraz B4 to można uszkodzić silnik, którego gwarancja nie obejmie. Norma A3 jest najwyższą normą dla benzyny a B4 najwyższą normą dla diesla (jest jeszcze norma B5 ale do ściśle określonych silników).
Norma C3 oznacza tylko i wyłącznie niską zawartość popiołów i ma znaczenie wyłącznie w DPFie i katalizatorze trójfunkcyjnym.
Co do oleju 10W60... Niestety w zimie takiej jak tegoroczna można zatrzeć silnik przy odpalaniu na -25. Latem jak najbardziej ten olej może być. Zwłaszcza jeśli turbina jest mocno używana
Dobrze zacytowałeś instrukcję... tylko trzeba ją zrozumieć

Norma C3 oznacza tylko i wyłącznie niską zawartość popiołów i ma znaczenie wyłącznie w DPFie i katalizatorze trójfunkcyjnym.
Co do oleju 10W60... Niestety w zimie takiej jak tegoroczna można zatrzeć silnik przy odpalaniu na -25. Latem jak najbardziej ten olej może być. Zwłaszcza jeśli turbina jest mocno używana

Ostatnio zmieniony 17 sty 2019, 17:15 przez duskap, łącznie zmieniany 1 raz.
- Kuzyn_z_Sosnowca
- klubowicz
- Posty: 6774
- Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
- Przebieg: 144000
- Silnik: T-Jet z gazem
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Podziękował: 219 razy
- Otrzymał podziękowań: 375 razy
10W jest do -30st, a tyle nie bylo.duskap pisze:Co do oleju 10W60... Niestety w zimie takiej jak tegoroczna można zatrzeć silnik przy odpalaniu na -25.
ACEA
oznaczenia
Kolego duskap, to chyba kolega na fiatowskim forum jest zwolennikiem stosowania oleju z normą C3, skąd taka nagła zmiana? ;)
Więc C3 nie ma znaczenia przy tym całym trójdrogowym (trójdrożnym chyba) katalizatorze spalin, a tylko na efekt cieplarniany na naszym globie? Myślałem że o to właśnie chodzi że ma i może się uszkodzić.
Rozumiem że jak wymienię na Castrol Magnatec 5W40 (będę miał i C3 i odpowiednią lepkość) to będzie dobrze? ;)
A najchętniej przy tym całym zamieszaniu z olejami chyba bym już chciał pozostać przy Selenii K P.E., tyle że ASO w Piotrkowie chyba o takim nie słyszało w ogóle.
Więc C3 nie ma znaczenia przy tym całym trójdrogowym (trójdrożnym chyba) katalizatorze spalin, a tylko na efekt cieplarniany na naszym globie? Myślałem że o to właśnie chodzi że ma i może się uszkodzić.
Rozumiem że jak wymienię na Castrol Magnatec 5W40 (będę miał i C3 i odpowiednią lepkość) to będzie dobrze? ;)
A najchętniej przy tym całym zamieszaniu z olejami chyba bym już chciał pozostać przy Selenii K P.E., tyle że ASO w Piotrkowie chyba o takim nie słyszało w ogóle.
-
- klubowicz
- Posty: 1818
- Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 27 razy
Coval ciekawe info na tych stronkach lecz trochę nieścisłości jest... Niskopopiołowość oleju ma znaczenie tylko i wyłącznie w DPFie bo go nie zatyka (lub w mniejszym stopniu), przy katalizatorze trójfunkcyjnym i gdy olej jest spalany (jakieś ilości zawsze). Olej A3 jest wystarczający dla Linei - takie informacje dostałem z działu technicznego gdy pytałem dlaczego zmienili olej z Selenia K P.E. na słabszy Selenia K. Chociaż moim zdaniem powinien być z normą C3 bo mamy katalizator trójfunkcyjny.Coval pisze:10W jest do -30st, a tyle nie bylo.duskap pisze:Co do oleju 10W60... Niestety w zimie takiej jak tegoroczna można zatrzeć silnik przy odpalaniu na -25.
ACEA
oznaczenia
Olej 10W60 ma inną lepkość i właściwości fizyczne. Zobacz sobie na jego właściwości, jakie ma w niskich temperaturach oraz w wysokich. Niestety jak porównasz je z Selenią K P.E. to wyjdzie Ci, że średnio się nadaje. Znaczy się nadaje się, ale w niskich temperaturach zapewnia gorsze smarowanie (trochę za małe na wymagania silnika i właściwości metali z których silnik T-Jet jest zbudowany). Tak samo w temperaturach wyższych (np. latem) ale z kolei gdy ktoś mocno korzysta z pedału gazu to standardowa Selenia K P.E. szybciej się przegrzewa i nie smaruje należycie, więc mniejsze zło powoduje olej z końcówką 60.
[ Dodano: 2010-03-30, 20:11 ]
Ja stosuję w swoim aucie Selenię K P.E. grzecznie jak instrukcja nakazała. Castrol Magnatec 5W40 spełnia identyczne normy co Selenia K P.E. oprócz jednej... Nie ma normy FIATa. I żaden olej jej mieć nie będzie... bo FIAT zapewne chce mieć argument na to aby powiedzieć, że to przez olej siadło coś w silniku (kto się odważy ponieść koszty udowadniania tego, że to nie przez olej ten niech będzie odważnydrmaciek pisze:Kolego duskap, to chyba kolega na fiatowskim forum jest zwolennikiem stosowania oleju z normą C3, skąd taka nagła zmiana? ;)
Więc C3 nie ma znaczenia przy tym całym trójdrogowym (trójdrożnym chyba) katalizatorze spalin, a tylko na efekt cieplarniany na naszym globie? Myślałem że o to właśnie chodzi że ma i może się uszkodzić.
Rozumiem że jak wymienię na Castrol Magnatec 5W40 (będę miał i C3 i odpowiednią lepkość) to będzie dobrze? ;)
A najchętniej przy tym całym zamieszaniu z olejami chyba bym już chciał pozostać przy Selenii K P.E., tyle że ASO w Piotrkowie chyba o takim nie słyszało w ogóle.


Osobiście polecam przestrzegać norm i stosować jak nakazano C3 ale napewno mniej zaszkodzi niespełnienie normy C3 niż zmiana lepkości na niższą w silniku turbodoładowanym, gdzie właśnie wyższa temp by się przydała a nie niższa. I tylko o to mi chodzi

Ostatnio zmieniony 17 sty 2019, 17:22 przez duskap, łącznie zmieniany 1 raz.
- drmaciek
- klubowicz
- Posty: 125
- Rejestracja: 04 sty 2010, 7:06
- Przebieg: 30
- Silnik: 1.4 T-Jet
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Radomsko
W opisie normy C3 'grzmią' nie tylko o DPF, ale i TWC.
"C3-04 - trwały i wysokiej jakości olej, najbardziej odpowiedni do silników Diesla z filtrami DPF i katalizatorami TWC, przedłuża żywotność filtrów DPF i katalizatorów TWC..."
Niskopopiołowe oleje (w rozumieniu te, które spełniają C3) to przedłużenie trwałości układów katalitycznych. Zmniejszają zawartość toksycznych składników spalin, przez co utrzymują silnik w długotrwałej czystości.
"C3-04 - trwały i wysokiej jakości olej, najbardziej odpowiedni do silników Diesla z filtrami DPF i katalizatorami TWC, przedłuża żywotność filtrów DPF i katalizatorów TWC..."
Niskopopiołowe oleje (w rozumieniu te, które spełniają C3) to przedłużenie trwałości układów katalitycznych. Zmniejszają zawartość toksycznych składników spalin, przez co utrzymują silnik w długotrwałej czystości.
1.4 T-Jet Dynamic
- jay_21
- klubowicz
- Posty: 1981
- Rejestracja: 08 gru 2009, 9:11
- Przebieg: 67000
- Silnik: 1.4 T-Jet
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Knurów
- Podziękował: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 2 razy
Jest to wyłącznie wewnętrzna norma producenta i nie ma znaczenia, że inny producent takowej nie posiada. Wystarczy, że olej posiada odpowiednią lepkość i normę jakościową C3.duskap pisze:Nie ma normy FIATa. I żaden olej jej mieć nie będzie... bo FIAT chce mieć argument na to aby powiedzieć, że to przez olej siadło coś w silniku (kto się odważy ponieść koszty udowadniania tego, że to nie przez olej ten niech będzie odważny ).
Linea 1.4 T-Jet Red Flamenco Dynamic
-
- klubowicz
- Posty: 1818
- Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 27 razy
Pytanie czym jest zarżnięcie silnika za słabą klasą lepkości oleju w porównaniu ze zmniejszeniem żywotności katalizatora (o ile? O 5 tys km? Jeden strzał niesprawnej świecy zaszkodzi 100 razy bardziej niż olej bez C3-nie dajmy się zwariować). Łatwiej wyremontować silnik przecież niż wymienić katalizatordrmaciek pisze:W opisie normy C3 'grzmią' nie tylko o DPF, ale i TWC.
"C3-04 - trwały i wysokiej jakości olej, najbardziej odpowiedni do silników Diesla z filtrami DPF i katalizatorami TWC, przedłuża żywotność filtrów DPF i katalizatorów TWC..."
Niskopopiołowe oleje (w rozumieniu te, które spełniają C3) to przedłużenie trwałości układów katalitycznych. Zmniejszają zawartość toksycznych składników spalin, przez co utrzymują silnik w długotrwałej czystości.

A zobaczcie na oleje do diesli jakiejkolwiek marki z DPFem. Każdy model z DPFem wymaga oleju z normą C3. Nawet FIATy w dieslach bez DPFu dają olej Selenia WR a z DPFem Selenia WR P.E. z C3. Dziwne, że w nowych instukcjach do benzyn nie chcą już Seleni K P.E. tylko Selenię K z normą A3 mimo, że w silniku i katalizatorach nie zmieniono nawet śrubki. Wniosek dla mnie jest prosty i logiczny.
jay_21 oczywiście, że nie jest to tylko wewnętrzna norma FIATa!! To jest norma producenta, która musi (teoretycznie) być przestrzegana. Tak samo jak oleje do VW mają określone normy producenta, do Mercedesów też, Porsche też. Każdy producent może mieć własne wymagania co do oleju i właśnie to precyzuje norma nadana przez producenta. Klasa lepkości i jakości jest narzucana przez 3 organizacje, które ustalają standardy. Nigdzie nie jest powiedziane, że olej musi spełniać standardy tylko SAE, API oraz ACEA. Na dodatek są to instytucje niezależne i nie mają w zasadzie mocy prawnej. Określają standard aby można łatwo dobrać właściwy olej i producent jak zgadza się z tym standardem i to mu wystarczy to zaleca taką normę a taką. A jak ma dodatkowe wymagania to ustala własną normę, której należy przestrzegać!! W końcu to producent silnika wie z czego go robi i co mu jest bardziej odpowiednie a co nie. Oczywiście o ile norma taka nie ma na celu jedynie względów marketingowych (o co podejrzewam FIATa bo nawet olej zalewany do Ferrari, Lambo i Porsche nie ma tej normy). Są też oleje o tej samej nazwie a różnych normach i właściwości również mają zupełnie inne. Dlatego trzeba patrzyć na etykiety.
Prosty przykład odnośnie norm... Porsche Cayenne V6 wymaga specjalnego oleju, który różni się tylko jedną normą (oczywiście tą od Porsche) od oleju Castrol EDGE SPORT 0W40. Wszystkie normy są identyczne prócz tej jednej. I co? I testy Porsche wykazały, że na Castrolu żywotność silnika spada drastycznie. Co jeszcze ciekawe Porsche ustaliło tę jedną inną normę tylko dla tego jednego modelu z tym jednym silnikiem.
Ostatnio zmieniony 17 sty 2019, 17:26 przez duskap, łącznie zmieniany 1 raz.