Wymiana czujnika ABS (1.4 8v / tył)
- stachu
- klubowicz
- Posty: 113
- Rejestracja: 21 maja 2010, 20:47
- Przebieg: 74000
- Silnik: 1.4 8v
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Mysłowice / Śląsk
- Podziękował: 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 44 razy
Wymiana czujnika ABS (1.4 8v / tył)
Witam,
pozwólcie, że zostawię kilka zdjęć i kilka słów komentarza z mojej walki z ABS-em,
może się komuś przyda, czego oczywiście nie życzę.
Zaczęło się tradycyjnie od kontrolki i znanego komunikatu, komputer pokazał: po wyczyszczeniu pierścienia drugi błąd znikł, dostęp do czujnika nie wymaga ściągania bębna, ale ... ... po ściągnięciu bębna wyczyścimy pierścień i wygodniej jest czujnik "wypchnąć", poniżej widok "od środka" Czujnik demontujemy odkręcając pojedynczą śrubę imbus 5, polecam dokładnie wyczyścić i WD40, w moim przypadku o odkręceniu zwykłym kluczem mogłem zapomnieć, pomogło dopiero "kombinowane narzędzie" :-) Gniazdo czujnika bardzo dokładnie czyścimy i montujemy czujnik z dużym wyczuciem, u mnie wchodził bardzo opornie. Najgorsze za nami, poprowadzenie przewodu nie wymaga żadnego demontażu, przechodzi pod nadkolem, osobiście ściągałem po jednej przelotce starego przewodu, czyściłem i zakładałem nowy przewód, tym sposobem docieramy do wtyczki. Wtyczka posiada widoczny zaczep, podważamy płaskim śrubokrętem i ściągamy gniazdo, wtyczkę delikatnie ściągamy z zaczepu podwozia, u mnie stawiała wyraźny opór, od spodu jest zaczep A tak wygląda przyczyna moich problemów PS.
Jak już pisałem moja walka niestety się nie skończyła się na wymianie czujnika. Błąd w dalszym ciągu jest. Próbowałem pomierzyć problem multimetrem i poległem. Nie wiem jaki mam typ czujników, jest szansa, że hallotronowe (cokolwiek to znaczy ;-) i w tym momencie pomiar rezystancji jest utrudniony (podobno niewskazany) i miernik pokazuje cuda (np 5 megaomów). Próba zastosowania "przedłużki" w celu podłączenia lewego czujnika do prawego gniazda też się nie powiodła. Częściowo powodem jest bardzo głęboki styk wtyczki (męskiej) oraz nieznana budowa gniazda (żeńskiego). Patenty z igłami, szpilkami i innymi pinami niestety nie dały rezultatu.
Czekam na dostęp do podnośnika, może uda się wizualnie sprawdzić stan widocznej części przewodu, ewentualnie sprawdzić ciągłość obwodu od czujnika do "centralki ABS".
pozwólcie, że zostawię kilka zdjęć i kilka słów komentarza z mojej walki z ABS-em,
może się komuś przyda, czego oczywiście nie życzę.
Zaczęło się tradycyjnie od kontrolki i znanego komunikatu, komputer pokazał: po wyczyszczeniu pierścienia drugi błąd znikł, dostęp do czujnika nie wymaga ściągania bębna, ale ... ... po ściągnięciu bębna wyczyścimy pierścień i wygodniej jest czujnik "wypchnąć", poniżej widok "od środka" Czujnik demontujemy odkręcając pojedynczą śrubę imbus 5, polecam dokładnie wyczyścić i WD40, w moim przypadku o odkręceniu zwykłym kluczem mogłem zapomnieć, pomogło dopiero "kombinowane narzędzie" :-) Gniazdo czujnika bardzo dokładnie czyścimy i montujemy czujnik z dużym wyczuciem, u mnie wchodził bardzo opornie. Najgorsze za nami, poprowadzenie przewodu nie wymaga żadnego demontażu, przechodzi pod nadkolem, osobiście ściągałem po jednej przelotce starego przewodu, czyściłem i zakładałem nowy przewód, tym sposobem docieramy do wtyczki. Wtyczka posiada widoczny zaczep, podważamy płaskim śrubokrętem i ściągamy gniazdo, wtyczkę delikatnie ściągamy z zaczepu podwozia, u mnie stawiała wyraźny opór, od spodu jest zaczep A tak wygląda przyczyna moich problemów PS.
Jak już pisałem moja walka niestety się nie skończyła się na wymianie czujnika. Błąd w dalszym ciągu jest. Próbowałem pomierzyć problem multimetrem i poległem. Nie wiem jaki mam typ czujników, jest szansa, że hallotronowe (cokolwiek to znaczy ;-) i w tym momencie pomiar rezystancji jest utrudniony (podobno niewskazany) i miernik pokazuje cuda (np 5 megaomów). Próba zastosowania "przedłużki" w celu podłączenia lewego czujnika do prawego gniazda też się nie powiodła. Częściowo powodem jest bardzo głęboki styk wtyczki (męskiej) oraz nieznana budowa gniazda (żeńskiego). Patenty z igłami, szpilkami i innymi pinami niestety nie dały rezultatu.
Czekam na dostęp do podnośnika, może uda się wizualnie sprawdzić stan widocznej części przewodu, ewentualnie sprawdzić ciągłość obwodu od czujnika do "centralki ABS".
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
.: THX
.: Pozdr
.: St@chu
.: 126p / CC / PII / Linea
.: Pozdr
.: St@chu
.: 126p / CC / PII / Linea
-
- Posty: 103
- Rejestracja: 29 lis 2016, 19:01
- Przebieg: 108000
- Silnik: 1.4 8V
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gliwice
- Podziękował: 9 razy
- Otrzymał podziękowań: 7 razy
Re: Wymiana czujnika ABS (1.4 8v / tył)
Żeby dowiedzieć się czy masz czujnik halotronowy wystarczy że sprawdzisz czy w urządzeniu wzbudzającym czujnik jest magnes, na 99% są to czujniki indukcyjne trzy przewodowe czyli stały plus, minus oraz sygnał "1" po plusie. Zobacz we wtyczce jak rozmieszczone są sygnały i jak znajdziesz "plus sygnał" do ecu to przyłóż tam voltomierz 12V z dowolnym minusem i po zbliżeniu czegoś metalowego do czujnika powinieneś mieć +12 na mierniku. Jak by był czujnik halla element wzbudzający pracujący w takim środowisku jak hamulce cały byłby oblepiony opiłkami. Czujniki halla w motoryzacji są stosowane np w aparatach zapłonowych oraz w czujnikach położenia wałka rozrządu.
- stachu
- klubowicz
- Posty: 113
- Rejestracja: 21 maja 2010, 20:47
- Przebieg: 74000
- Silnik: 1.4 8v
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Mysłowice / Śląsk
- Podziękował: 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 44 razy
Re: Wymiana czujnika ABS (1.4 8v / tył)
Dzięki, chętnie zrobię test, ale ... czujnik jest dwuprzewodowy.
.: THX
.: Pozdr
.: St@chu
.: 126p / CC / PII / Linea
.: Pozdr
.: St@chu
.: 126p / CC / PII / Linea
-
- Posty: 103
- Rejestracja: 29 lis 2016, 19:01
- Przebieg: 108000
- Silnik: 1.4 8V
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gliwice
- Podziękował: 9 razy
- Otrzymał podziękowań: 7 razy
Re: Wymiana czujnika ABS (1.4 8v / tył)
W taki razie podłącz omomierz do czujnika bez podawania napięcia i powoli zbliżaj śrubokręt. Jeśli nic nie zmieni się na omomierzu to jest walnięty czujnik, sprawdź tak nowy w sklepie ile ma Ohm, po zadziałaniu powinna być wartość w kOhm.
- stachu
- klubowicz
- Posty: 113
- Rejestracja: 21 maja 2010, 20:47
- Przebieg: 74000
- Silnik: 1.4 8v
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Mysłowice / Śląsk
- Podziękował: 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 44 razy
Re: Wymiana czujnika ABS (1.4 8v / tył)
Pozwolę sobie zakończyć moją historię z ABS-em.
Posprawdzane czujniki, pierścienie i fatalna diagnoza: przerwa w obwodzie czyli uszkodzona wiązka :-(
Od czegoś trzeba zacząć, ściągnąłem peszel z dostępnego "początku" wiązki i ... wypadł ok. 5mm kawałek przewodu :-O
Zaznaczę, że peszel nie był w jakikolwiek sposób uszkodzony, natomiast jeden z przewodów dosłownie popękał. Nie potrafię tego racjonalnie wyjaśnić, najważniejsze, że po wykonaniu połączenia i skasowaniu błędów wszystko jest OK :-)
PS.
W międzyczasie poszukiwałem złączy (gniazdo żeńskie) tak na wszelki wypadek. Udało mi się namierzyć nowe gniazda cięte z wiązek na all... w akceptowalnej cenie. Pasują idealnie, łącznie z zaczepem. Oby się nie przydały, ale niech leżą :-)
Posprawdzane czujniki, pierścienie i fatalna diagnoza: przerwa w obwodzie czyli uszkodzona wiązka :-(
Od czegoś trzeba zacząć, ściągnąłem peszel z dostępnego "początku" wiązki i ... wypadł ok. 5mm kawałek przewodu :-O
Zaznaczę, że peszel nie był w jakikolwiek sposób uszkodzony, natomiast jeden z przewodów dosłownie popękał. Nie potrafię tego racjonalnie wyjaśnić, najważniejsze, że po wykonaniu połączenia i skasowaniu błędów wszystko jest OK :-)
PS.
W międzyczasie poszukiwałem złączy (gniazdo żeńskie) tak na wszelki wypadek. Udało mi się namierzyć nowe gniazda cięte z wiązek na all... w akceptowalnej cenie. Pasują idealnie, łącznie z zaczepem. Oby się nie przydały, ale niech leżą :-)
.: THX
.: Pozdr
.: St@chu
.: 126p / CC / PII / Linea
.: Pozdr
.: St@chu
.: 126p / CC / PII / Linea
- mwas
- Prezes
- Posty: 6951
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 403 razy
- Otrzymał podziękowań: 949 razy
- Kontakt:
Re: Wymiana czujnika ABS (1.4 8v / tył)
Świetnie, że w końcu udało się namierzyć usterkę ale chyba jesteś pierwszy na forum, u którego stało się coś takiego Najważniejsze, że wszystko działa i dało się to posklejać bez konieczności prucia całej wiązki
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
- emmer
- klubowicz
- Posty: 6032
- Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
- Przebieg: 32000
- Silnik: 1.5
- Rocznik: 2017
- Lokalizacja: Białobrzegi
- Podziękował: 41 razy
- Otrzymał podziękowań: 120 razy
Re: Wymiana czujnika ABS (1.4 8v / tył)
to może akurat nie fiat ale moze się komuś przyda - w Reno Master takie błędy to między innymi zużyta tarcza hamulcowa na tylnej osi