[ M ] Podłączenie tempomatu
: 30 mar 2013, 23:16
Po dogłębnym zbadaniu tematu przekazuję Wam wszelką niezbędną wiedzę, która jest potrzebna do podłączenia tempomatu w naszych bolidach
Okazuje się, że każdy egzemplarz powinien być w niego wyposażony. Trzeba tylko podłączyć sterowanie.
Całą operację możemy podzielić na 2 etapy:
Pierwszy i niezbędny - podłączenie manetki
Drugi - opcjonalny, ale nader wygodny - aktywacja kontrolki na wskaźnikach.
Wszystkie poniższe opisy i zdjęcia są dla wersji 1.4 8V, ale postaram się od razu opisać jak powinno to wyglądać w innych wersjach silnikowych. Większość operacji jest taka sama dla wszystkich motorów.
Podłączamy tempomat.
Najpierw odrobina teorii. Poniżej schemat elektryczny układu tempomatu:
Dla wersji 1.4 8V Dla wersji 1.3 multijet Dla wersji 1.4 tJet W całym schemacie dla nas najważniejsze są połączenia w module oznaczonym M010 (centralka sterowania silnikiem, złączka B) oraz jedno połączenie z modułu B002 (body comp, złączka F). Jeśli chodzi o opis złączek body computera, to są one pokazane po lewej stronie schematu.
Poniżej schemat złączki dla 1.4 8V I umiejscowienie tej złączki: A poniżej złączka dla 1.3 multijet i 1.4 tJet'a Cała filozofia polega na tym, aby podłączyć się we wtyczce w piny o odpowiednich numerach i podłączyć je z odpowiadającą funkcją manetki (opisane na schemacie). I tak:
Dla 1.4 8V:
Pin 33 - włączenie/wyłączenie tempomatu
Pin 41 - sterowanie -
Pin 21 - sterowanie +
Pin 17 - przycisk RES
Dodatkowo połączenie złączki body computera Pin nr 8 - zasilanie (+12 ze stacyjki)
Dla 1.3 multijet:
Pin 20 - włączenie/wyłączenie tempomatu
Pin 19 - sterowanie -
Pin 21 - sterowanie +
Pin 22 - przycisk RES
Dodatkowo połączenie złączki body computera Pin nr 8 - zasilanie (+12 ze stacyjki)
Dla 1.4 tJet:
Pin 85 - włączenie/wyłączenie tempomatu
Pin 86 - sterowanie -
Pin 84 - sterowanie +
Pin 61 - przycisk RES
Dodatkowo połączenie złączki body computera Pin nr 8 - zasilanie (+12 ze stacyjki)
Tyle teorii, zabieramy się za praktykę. Zaczynamy od moim zdaniem najgorszego - przeciągnięcie przewodu z komory silnika do kabiny. Przewód, jakiego ja użyłem, to zwykła sieciowa skrętka (linka). Owszem, jest ona ośmiożyłowa a my potrzebujemy tylko cztery żyły, ale każdą parę łączymy ze sobą i mamy w ten sposób czterożyłowe połączenie Można oczywiście użyć dowolnego przewodu czterożyłowego.
Z przewodów potrzeby nam będzie jeszcze jeden, jednożyłowy do podłączenia zasilania. Tutaj wybór dowolny
Metod przeciągnięcia przewodów jest pewnie kilka. Ja skorzystałem z doświadczeń kolegów emmer i helletic Ale... łatwo nie było
Kolejną rzeczą jest podpięcie zasilania. Ja zrobiłem to do oryginalnego miejsca przeznaczonego na to w instalacji, czyli złączka w body computerze. Zaznaczam, że nie jest to konieczne, można się podpiąć gdziekolwiek, gdzie jest +12V, np zasilanie zapalniczki
Warto tutaj od razu ściągnąć dolną obudowę kolumny kierownicy - 7 śrub imbus od dołu. Po odkręceniu delikatnie i z wyczuciem pociągamy w dół. Schodzi bez problemu wraz z osłonką manetki kierunkowskazów, która będzie nam później potrzebna. Zdejmujemy jeszcze maskownicę na centralce bezpieczników i mamy gotowe pole do manewrowania.
Jeśli zdecydujecie się na podpięcie się w oryginalne miejsce, to trzeba zdemontować cały moduł body computera. W pierwszej kolejności proponuję odpiąć klemę minus akumulatora
Poniżej widok całego modułu. Musimy odpiąć wszystkie pięć złączek widocznych od frontu, następnie odkręcić cztery widoczne śruby, delikatnie podgiąć cały moduł bezpiecznikami w dół a następnie poodpinać złączki z tyłu modułu, rozpoczynając od tej po prawej, potem ta z lewej (czarna, to ta, w którą musimy się wpiąć) a na końcu złączka z tyłu. Na początku dostęp jest dość ciężki, ale po chwili majstrowania idzie dojść jak to poodpinać
Po wyjęciu body mamy taki widok: Wskazówka: Po wyciągnięciu body może być łatwiej przeciągać przewód z komory silnika do kabiny
Dobieramy się do wtyczki, o której wspominałem wcześniej (czarna). Posiada ona 2 rzędy pinów - każdy wysuwany niezależnie. Nas interesuje ten po prawej stronie patrząc na złączkę od strony zawleczki. Aby wyciągnąć cały rząd trzeba przycisnąć jeden zatrzask z bodu. Delikatnie, na pewno się uda Po wyciągnięciu powinniśmy zobaczyć coś takiego: Konektor, który będzie nam potrzebny jest nieco inny niż te, użyte w złączce w komorze silnika. Na szczęście były one również w wiązce, w którą się zaopatrzyłem Konektor podłączamy do przewodu zasilania (jeśli mamy gotowe konektory to lutujemy przewody, jeśli mamy sam konektor, to zaciskamy go odpowiednio) i wciskamy go w miejsce nr 8 w wyciągniętym przez nas rzędzie pinów. Po wciśnięciu konektora wkładamy rząd pinów w swoje miejsce we wtyczce. Przeciągamy kabel tyłem w miejsce docelowe, czyli pod kolumnę kierownicy. Składamy body computer w kolejności odwrotnej, jak opisana powyżej.
Po przeciągnięciu przewodu podłączamy konektory od strony silnika. Ja użyłem konektorów z "dawcy narządów", czyli z identycznej złączki, jaką mamy pod maską. Ponieważ tam konektory były już zaciśnięte, to trzeba je było obciąć i dolutować do poprowadzonego przewodu. W wyniku wygląda to tak: Podłączamy konektory w odpowiednie miejsca we wtyczce. Sposób wkładania pinów opisałem tutaj -> http://www.lineaklubpolska.pl/viewtopic.php?f=38&t=2877 Znajduje się tutaj również opis wtyczki z 1.3 Multijet i 1.4 T-Jet.
Zapisujemy do jakiego nr pinu podłączyliśmy jaki przewód, będzie nam to potrzebne przy podłączaniu manetki. Na dole zdjęcie wtyczki z zaznaczonymi miejscami, gdzie wpinamy konektory. Na wyjściu ze złączki jest opaska zaciskowa. Ja ją przeciąłem, wtedy łatwiej manewrować we wtyczce, oraz po wykonaniu nowych połączeń zaciskamy nową opaskę wraz z nowymi połączeniami. Całość, po złożeniu wygląda tak: Układamy przewód w komorze silnika tak, aby nie przeszkadzał i się nie majtał, podciągamy go ewentualnie do kabiny.
Na tym etapie mamy gotowe wszystkie połączenia elektryczne po stronie samochodu. Teraz wystarczy jedynie podłączyć manetkę
Ja zakupiłem taką od Alfy Romeo 147: Poprosiłem sprzedawcę o dołączenie również drugiej strony wtyczki od manetki tempomatu i ją dostałem Tak wygląda u mnie po lutowaniu przewodów: Sposób podłączenia się pod tą akurat manetkę jest następujący:
Złączka manetki posiada 6 wejść, z czego tylko 5 jest używanych. Z jednej strony są 3 piny, 1 pin przerwy i potem kolejne 2. Poniżej co i jak podłączyć: Kolory linii na obrazku odpowiadają kolorom przewodów w złączce.
Tutaj potrzebne nam będą zapiski kolorów przewodów, jakie poszły w odpowiednie miejsca złączki w komorze silnika.
Po podłączeniu można wykonać wstępny test, czy wszystko działa. Zaznaczam, że nie ma konieczności aktywowania kontrolki, tempomat i tak powinien działać tylko bez komunikatu na desce rozdzielczej.
Po wykonaniu testów montujemy manetkę. Niestety, mocowanie do Alfy ni jak ma się u nas, więc trzeba to przerobić.
Na początek ucinamy piłką ramię z tyłu manetki. Po operacji wygląda to tak: Potem, ostrym nożykiem wycinamy całość pozostałego plastiku tak, żeby wyrównać do jednolitej płaszczyzny. Jest z tym trochę zabawy, ale damy rade. Po wszystkim powinno to wyglądać tak: W osłonce na manetkę kierunkowskazów wymierzamy odpowiednie miejsce i robimy w niej otówr na przewód z manetki. Przeciągamy przewód przez otwór, dopasowujemy manetkę i... kwestia wyobraźni Ja użyłem Poxipolu oraz dodatkowo w trzech miejscach załapałem na małe gwózdki zaciskając je z drugiej strony. Niestety, ale nie znalazłem tak małych śrubek.
Po zamocowaniu całości i wyschnięciu kleju, czarnym markerem przejechałem jeszcze miejsca, które były białe od kleju oaz gwózdki. Teraz praktycznie ich nie widać Składamy wszystko do kupy, czyli osłona z manetką na swoje miejsce, dolna osłona kolumny kierowniczej, zatrzaski, śroby, osłona bodycompa i... GOTOWE
Aktywujemy kontrolkę na desce rozdzielczej oraz komunikat podawany przez komputer.
Do tej operacji potrzebujemy interfejs do komputera oraz program do obsługi. Ja używałem interfejsu typu ELM327 (dzieki emmer ! ) oraz programu Multiecusacn.
Nie będę opisywał tutaj instalacji sterowników interfejsu, programu oraz ich konfiguracji. Wychodzę z założenia, że sobie z tym poradzicie
Podłączamy auto do komputera poprzez złącze diagnostyczne widoczne na dole zdjęcia z body computerem. Uruchamiamy program i sprawdzamy, czy nasze zegray w ogóle posiadają kontrolkę tempomatu. Wybieramy "Fiat", "Linea" ze swoją wersją silnikową i w zakładce "System" wybieramy "Instrument Panel Marelli". Wybieramy "Połącz", następnie "Testy" a tam "Kontrolka tempomatu". Klikamy "Wykonaj". Jak na wyświetlaczu zapali się kontrolka tempomatu, to wszystko jest OK. Aktywujemy kontrolkę. Wychodzimy do pozycji wyboru modelu samochodu, wybieramy (!!!) "Fiat", "Idea 1.4 8V" (myślę, że dla wszystkich wersji silnikowych będzie to samo ), a w zakłądce "System" - "Nadwozie (BCM)", "CAN Setup / PROXI Alignment Procedure" i "Połącz" Przy połączeniu możemy uzyskać komunikat o tym, że nasze auto jest prawidłowo skonfigurowane i nie trzeba nic robić. Oczywiście klikamy na Y
Wybieramy zakładkę "Regulacje" a tam "Kontrolka tempomatu" oraz "Wykonaj". W oknie, które wyskoczy zmieniamy opcję na "Enabled" i klikamy "OK". Oczywiście potwierdzenie, że jesteśmy pewni klikamy "Y". Czekamy chwilę i gotowe. Teraz, od razu należy wybrać opcję "PROCEDURA 'OSIOWANIA' PROXI". Klikamy "Wykonaj", potwierdzany "Y" i czekamy aż skończy. Na koniec program każe wyłączyć zapłon, więc tak robimy. Rozłączamy wtyczkę od komputera a po ponownym przekręceniu kluczyka powinna się zaświecić m.in. kontrolka od tempomatu która zgaśnie wraz z innymi, chyba że mamy na manetce włączony Cruise Control (ON). Życzę miłego majsterkowania W razie pytań - zapraszam.
Użyte źródło do schematów: eLearn w wersji Italiano
Okazuje się, że każdy egzemplarz powinien być w niego wyposażony. Trzeba tylko podłączyć sterowanie.
Całą operację możemy podzielić na 2 etapy:
Pierwszy i niezbędny - podłączenie manetki
Drugi - opcjonalny, ale nader wygodny - aktywacja kontrolki na wskaźnikach.
Wszystkie poniższe opisy i zdjęcia są dla wersji 1.4 8V, ale postaram się od razu opisać jak powinno to wyglądać w innych wersjach silnikowych. Większość operacji jest taka sama dla wszystkich motorów.
Podłączamy tempomat.
Najpierw odrobina teorii. Poniżej schemat elektryczny układu tempomatu:
Dla wersji 1.4 8V Dla wersji 1.3 multijet Dla wersji 1.4 tJet W całym schemacie dla nas najważniejsze są połączenia w module oznaczonym M010 (centralka sterowania silnikiem, złączka B) oraz jedno połączenie z modułu B002 (body comp, złączka F). Jeśli chodzi o opis złączek body computera, to są one pokazane po lewej stronie schematu.
Poniżej schemat złączki dla 1.4 8V I umiejscowienie tej złączki: A poniżej złączka dla 1.3 multijet i 1.4 tJet'a Cała filozofia polega na tym, aby podłączyć się we wtyczce w piny o odpowiednich numerach i podłączyć je z odpowiadającą funkcją manetki (opisane na schemacie). I tak:
Dla 1.4 8V:
Pin 33 - włączenie/wyłączenie tempomatu
Pin 41 - sterowanie -
Pin 21 - sterowanie +
Pin 17 - przycisk RES
Dodatkowo połączenie złączki body computera Pin nr 8 - zasilanie (+12 ze stacyjki)
Dla 1.3 multijet:
Pin 20 - włączenie/wyłączenie tempomatu
Pin 19 - sterowanie -
Pin 21 - sterowanie +
Pin 22 - przycisk RES
Dodatkowo połączenie złączki body computera Pin nr 8 - zasilanie (+12 ze stacyjki)
Dla 1.4 tJet:
Pin 85 - włączenie/wyłączenie tempomatu
Pin 86 - sterowanie -
Pin 84 - sterowanie +
Pin 61 - przycisk RES
Dodatkowo połączenie złączki body computera Pin nr 8 - zasilanie (+12 ze stacyjki)
Tyle teorii, zabieramy się za praktykę. Zaczynamy od moim zdaniem najgorszego - przeciągnięcie przewodu z komory silnika do kabiny. Przewód, jakiego ja użyłem, to zwykła sieciowa skrętka (linka). Owszem, jest ona ośmiożyłowa a my potrzebujemy tylko cztery żyły, ale każdą parę łączymy ze sobą i mamy w ten sposób czterożyłowe połączenie Można oczywiście użyć dowolnego przewodu czterożyłowego.
Z przewodów potrzeby nam będzie jeszcze jeden, jednożyłowy do podłączenia zasilania. Tutaj wybór dowolny
Metod przeciągnięcia przewodów jest pewnie kilka. Ja skorzystałem z doświadczeń kolegów emmer i helletic Ale... łatwo nie było
Kolejną rzeczą jest podpięcie zasilania. Ja zrobiłem to do oryginalnego miejsca przeznaczonego na to w instalacji, czyli złączka w body computerze. Zaznaczam, że nie jest to konieczne, można się podpiąć gdziekolwiek, gdzie jest +12V, np zasilanie zapalniczki
Warto tutaj od razu ściągnąć dolną obudowę kolumny kierownicy - 7 śrub imbus od dołu. Po odkręceniu delikatnie i z wyczuciem pociągamy w dół. Schodzi bez problemu wraz z osłonką manetki kierunkowskazów, która będzie nam później potrzebna. Zdejmujemy jeszcze maskownicę na centralce bezpieczników i mamy gotowe pole do manewrowania.
Jeśli zdecydujecie się na podpięcie się w oryginalne miejsce, to trzeba zdemontować cały moduł body computera. W pierwszej kolejności proponuję odpiąć klemę minus akumulatora
Poniżej widok całego modułu. Musimy odpiąć wszystkie pięć złączek widocznych od frontu, następnie odkręcić cztery widoczne śruby, delikatnie podgiąć cały moduł bezpiecznikami w dół a następnie poodpinać złączki z tyłu modułu, rozpoczynając od tej po prawej, potem ta z lewej (czarna, to ta, w którą musimy się wpiąć) a na końcu złączka z tyłu. Na początku dostęp jest dość ciężki, ale po chwili majstrowania idzie dojść jak to poodpinać
Po wyjęciu body mamy taki widok: Wskazówka: Po wyciągnięciu body może być łatwiej przeciągać przewód z komory silnika do kabiny
Dobieramy się do wtyczki, o której wspominałem wcześniej (czarna). Posiada ona 2 rzędy pinów - każdy wysuwany niezależnie. Nas interesuje ten po prawej stronie patrząc na złączkę od strony zawleczki. Aby wyciągnąć cały rząd trzeba przycisnąć jeden zatrzask z bodu. Delikatnie, na pewno się uda Po wyciągnięciu powinniśmy zobaczyć coś takiego: Konektor, który będzie nam potrzebny jest nieco inny niż te, użyte w złączce w komorze silnika. Na szczęście były one również w wiązce, w którą się zaopatrzyłem Konektor podłączamy do przewodu zasilania (jeśli mamy gotowe konektory to lutujemy przewody, jeśli mamy sam konektor, to zaciskamy go odpowiednio) i wciskamy go w miejsce nr 8 w wyciągniętym przez nas rzędzie pinów. Po wciśnięciu konektora wkładamy rząd pinów w swoje miejsce we wtyczce. Przeciągamy kabel tyłem w miejsce docelowe, czyli pod kolumnę kierownicy. Składamy body computer w kolejności odwrotnej, jak opisana powyżej.
Po przeciągnięciu przewodu podłączamy konektory od strony silnika. Ja użyłem konektorów z "dawcy narządów", czyli z identycznej złączki, jaką mamy pod maską. Ponieważ tam konektory były już zaciśnięte, to trzeba je było obciąć i dolutować do poprowadzonego przewodu. W wyniku wygląda to tak: Podłączamy konektory w odpowiednie miejsca we wtyczce. Sposób wkładania pinów opisałem tutaj -> http://www.lineaklubpolska.pl/viewtopic.php?f=38&t=2877 Znajduje się tutaj również opis wtyczki z 1.3 Multijet i 1.4 T-Jet.
Zapisujemy do jakiego nr pinu podłączyliśmy jaki przewód, będzie nam to potrzebne przy podłączaniu manetki. Na dole zdjęcie wtyczki z zaznaczonymi miejscami, gdzie wpinamy konektory. Na wyjściu ze złączki jest opaska zaciskowa. Ja ją przeciąłem, wtedy łatwiej manewrować we wtyczce, oraz po wykonaniu nowych połączeń zaciskamy nową opaskę wraz z nowymi połączeniami. Całość, po złożeniu wygląda tak: Układamy przewód w komorze silnika tak, aby nie przeszkadzał i się nie majtał, podciągamy go ewentualnie do kabiny.
Na tym etapie mamy gotowe wszystkie połączenia elektryczne po stronie samochodu. Teraz wystarczy jedynie podłączyć manetkę
Ja zakupiłem taką od Alfy Romeo 147: Poprosiłem sprzedawcę o dołączenie również drugiej strony wtyczki od manetki tempomatu i ją dostałem Tak wygląda u mnie po lutowaniu przewodów: Sposób podłączenia się pod tą akurat manetkę jest następujący:
Złączka manetki posiada 6 wejść, z czego tylko 5 jest używanych. Z jednej strony są 3 piny, 1 pin przerwy i potem kolejne 2. Poniżej co i jak podłączyć: Kolory linii na obrazku odpowiadają kolorom przewodów w złączce.
Tutaj potrzebne nam będą zapiski kolorów przewodów, jakie poszły w odpowiednie miejsca złączki w komorze silnika.
Po podłączeniu można wykonać wstępny test, czy wszystko działa. Zaznaczam, że nie ma konieczności aktywowania kontrolki, tempomat i tak powinien działać tylko bez komunikatu na desce rozdzielczej.
Po wykonaniu testów montujemy manetkę. Niestety, mocowanie do Alfy ni jak ma się u nas, więc trzeba to przerobić.
Na początek ucinamy piłką ramię z tyłu manetki. Po operacji wygląda to tak: Potem, ostrym nożykiem wycinamy całość pozostałego plastiku tak, żeby wyrównać do jednolitej płaszczyzny. Jest z tym trochę zabawy, ale damy rade. Po wszystkim powinno to wyglądać tak: W osłonce na manetkę kierunkowskazów wymierzamy odpowiednie miejsce i robimy w niej otówr na przewód z manetki. Przeciągamy przewód przez otwór, dopasowujemy manetkę i... kwestia wyobraźni Ja użyłem Poxipolu oraz dodatkowo w trzech miejscach załapałem na małe gwózdki zaciskając je z drugiej strony. Niestety, ale nie znalazłem tak małych śrubek.
Po zamocowaniu całości i wyschnięciu kleju, czarnym markerem przejechałem jeszcze miejsca, które były białe od kleju oaz gwózdki. Teraz praktycznie ich nie widać Składamy wszystko do kupy, czyli osłona z manetką na swoje miejsce, dolna osłona kolumny kierowniczej, zatrzaski, śroby, osłona bodycompa i... GOTOWE
Aktywujemy kontrolkę na desce rozdzielczej oraz komunikat podawany przez komputer.
Do tej operacji potrzebujemy interfejs do komputera oraz program do obsługi. Ja używałem interfejsu typu ELM327 (dzieki emmer ! ) oraz programu Multiecusacn.
Nie będę opisywał tutaj instalacji sterowników interfejsu, programu oraz ich konfiguracji. Wychodzę z założenia, że sobie z tym poradzicie
Podłączamy auto do komputera poprzez złącze diagnostyczne widoczne na dole zdjęcia z body computerem. Uruchamiamy program i sprawdzamy, czy nasze zegray w ogóle posiadają kontrolkę tempomatu. Wybieramy "Fiat", "Linea" ze swoją wersją silnikową i w zakładce "System" wybieramy "Instrument Panel Marelli". Wybieramy "Połącz", następnie "Testy" a tam "Kontrolka tempomatu". Klikamy "Wykonaj". Jak na wyświetlaczu zapali się kontrolka tempomatu, to wszystko jest OK. Aktywujemy kontrolkę. Wychodzimy do pozycji wyboru modelu samochodu, wybieramy (!!!) "Fiat", "Idea 1.4 8V" (myślę, że dla wszystkich wersji silnikowych będzie to samo ), a w zakłądce "System" - "Nadwozie (BCM)", "CAN Setup / PROXI Alignment Procedure" i "Połącz" Przy połączeniu możemy uzyskać komunikat o tym, że nasze auto jest prawidłowo skonfigurowane i nie trzeba nic robić. Oczywiście klikamy na Y
Wybieramy zakładkę "Regulacje" a tam "Kontrolka tempomatu" oraz "Wykonaj". W oknie, które wyskoczy zmieniamy opcję na "Enabled" i klikamy "OK". Oczywiście potwierdzenie, że jesteśmy pewni klikamy "Y". Czekamy chwilę i gotowe. Teraz, od razu należy wybrać opcję "PROCEDURA 'OSIOWANIA' PROXI". Klikamy "Wykonaj", potwierdzany "Y" i czekamy aż skończy. Na koniec program każe wyłączyć zapłon, więc tak robimy. Rozłączamy wtyczkę od komputera a po ponownym przekręceniu kluczyka powinna się zaświecić m.in. kontrolka od tempomatu która zgaśnie wraz z innymi, chyba że mamy na manetce włączony Cruise Control (ON). Życzę miłego majsterkowania W razie pytań - zapraszam.
Użyte źródło do schematów: eLearn w wersji Italiano