[ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5139
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 395 razy
Otrzymał podziękowań: 648 razy

[ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Post autor: smak56 »

Po przejechaniu około 100 tys. km należy przymierzyć się do wymiany tarcz i klocków hamulcowych. Można pojechać do mechanika albo jak ja, korzystając z majówki wymienić je samemu. Do wykonania tej pracy potrzebne będą trzy klucze: 12, 13 i 19 (ja preferuję oczkowe lub nasadowe, raczej nie polecam płaskich, gdyż można obrobić łby), wkrętak, ścisk stolarski i młotek. Po zdjęciu koła odkręcamy dwa bolce ustalające i trzymające tarczę, klucz 12 (fot.4). Następnie 13-tką odkręcamy dwie śruby trzymające zacisk (fot.5) i przy pomocy wkrętaka odłączamy go od klocków. Aby zacisk nie wisiał na przewodzie hamulcowym wykorzystałem stołek wędkarski (fot.6). Po wyjęciu klocków, kluczem 19 odkręcamy dwie śruby jarzma (fot. 8). Teraz zaczyna się praca najbrudniejsza, najżmudniejsza, ale według mnie najważniejsza. To czyszczenie prowadnic klocków hamulcowych (fot.9 i 10). Ja użyłem odrdzewiacza i WD40. Teraz możemy założyć nowe tarcze, stare opukujemy młotkiem i same spadną. Zaczynamy składanie wszystkiego w odwrotnej kolejności. Aby włożyć zacisk, należy wcisnąć tłoczek. Ja użyłem ścisku stolarskiego (fot.12). Fotografia 13 to efekt końcowy. Przy wciskaniu tłoczków należy sprawdzać stan płynu hamulcowego. Jeżeli ktoś nie wiadomo po co dolewał płynu to może on teraz wypłynąć. Jeżeli wystąpi taka obawa, wyciągnąć strzykawką jego nadmiar. Po postawieniu auta na koła kilkakrotnie nacisnąć na pedał hamulca, sprawdzić jeszcze raz stan płynu hamulcowego i jazda próbna. Klocki będą się jakiś czas docierały, tak więc jeździmy ostrożniej. Jeżeli komuś pomogłem to się cieszę. Satysfakcja gwarantowana, a na stole wieczorem zamiast mechanikowi - postawiłem sobie i żonie. :pivo
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 07 maja 2012, 19:05 przez smak56, łącznie zmieniany 1 raz.
smak56
* * * *
Obrazek
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5139
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 395 razy
Otrzymał podziękowań: 648 razy

Post autor: smak56 »

ENDRIU pisze: czy prowadnice w jarzmie oraz części ruchome te pod gumkami oraz tłoczek smarowałeś jakimś specyfikiem??.
Elementy pod gumkami obejrzałem częściowo, gdyż "chodzą" gładko i wysmarowane są białym smarem. Tłoczek /guma/ wyczyściłem z zewnątrz, wewnątrz czyściutki. Zastanawiałem się nad prowadnicami, ale doszedłem do wniosku, że zostawię stal nierdzewną suchą, aby smar nie przyciągał pyłu itp.
ENDRIU pisze:jakie klocki i jakie tarcze założyłeś
Tarcze Textar 101 zł/szt, klocki Lpr (dedykowane m.innymi do Linei) 67 zł. Dodam, że zdjęte tarcze miały 19,2 mm grubości (producent dopuszcza min. 20,2). Wszystkie śruby są pobielane i po ich wzruszeniu odkręcają się palcami. :lacha
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 07 maja 2012, 22:35 przez smak56, łącznie zmieniany 3 razy.
smak56
* * * *
Obrazek
Awatar użytkownika
Fish
klubowicz
klubowicz
Posty: 493
Rejestracja: 12 lut 2010, 18:31
Przebieg: 145000
Silnik: 1.4 16V T-Jet (LPG)
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 15 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy

Dla T-Jet i 1.6 MJ

Post autor: Fish »

Potwierdzam, wymiana klockow czy tarcz - pikus w Lince, tarcz nie wymienialem ale sciagalem przy okazji wymiany lozysk. Dokladnie tak jak smak56 opisal.
Co ciekawe - zdjecie 5 ja juz mam te sruby na klucz 12 a nie 13, poniewaz przy nowych klockach byly nowe sruby, zdziwilo mnie to :)

aha jeszcze 3 cenne uwagi:
1. Ja aby uniknac uzywania takiego "sciskacza" co uzywal smak56 najpierw przed rozkreceniem zaciskow wciskam tloczek srubokretem, rozpierajac o tarcze (tylko powoli bo moze wyplynac plyn hamulcowy ze zbiorniczka)
2. Z tylu w tłoczek sie wkreca a nie wciska, idealnie pasuje do tego klucz do szlifierki.
3. Uwazajcie z tylu z wymiano klackow bo sa dwa rodzaje, dwa systemy TRW i Bosch - rozne klocki i zazwyczaj nikt w sklepie nie wie jakie maja byc, u mnie z tylu TRW a z przodu Bosch :)
<<FISH>>
Michał
klubowicz
klubowicz
Posty: 153
Rejestracja: 04 maja 2013, 0:09
Przebieg: 63500
Silnik: 1.4 T-Jet
Rocznik: 2008

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Post autor: Michał »

Czy ktoś z Was montował w Lince tarcze hamulcowe z przodu nawiercane lub nacinane?
Można w ogóle takie coś dostać do linki?
W najbliższym czasie będę musiał z przodu zmienić komplet.
Może ktoś ma z Was pomysł na poprawę siły hamowania?
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5139
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 395 razy
Otrzymał podziękowań: 648 razy

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Post autor: smak56 »

ślimak ma takie.
smak56
* * * *
Obrazek
Michał
klubowicz
klubowicz
Posty: 153
Rejestracja: 04 maja 2013, 0:09
Przebieg: 63500
Silnik: 1.4 T-Jet
Rocznik: 2008

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Post autor: Michał »

a poprawi taka inwestycja hamowanie czy tylko nada autu bojowego wyglądu?
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5139
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 275000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 395 razy
Otrzymał podziękowań: 648 razy

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Post autor: smak56 »

Poczytaj tutaj, dalej chyba jest to czego szukasz: http://www.lineaklubpolska.pl/viewtopic ... mak+tarcze" onclick="window.open(this.href);return false;
smak56
* * * *
Obrazek
Michał
klubowicz
klubowicz
Posty: 153
Rejestracja: 04 maja 2013, 0:09
Przebieg: 63500
Silnik: 1.4 T-Jet
Rocznik: 2008

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Post autor: Michał »

dzięki bardzo
Awatar użytkownika
ślimak
Administrator
Administrator
Posty: 3805
Rejestracja: 03 gru 2009, 21:39
Przebieg: 7000
Silnik: 2.0 HYBRID
Rocznik: 2022
Lokalizacja: Bytom
Podziękował: 623 razy
Otrzymał podziękowań: 468 razy
Kontakt:

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Post autor: ślimak »

U mnie takie
Obrazek
Tarcze Rafter Sport i Klocki HART SPORT

Baaardzo dobra kompozycja :)
88=))
Awatar użytkownika
Rincewind
klubowicz
klubowicz
Posty: 487
Rejestracja: 10 lut 2011, 16:17
Przebieg: 42000
Silnik: 1.6 Diesel
Rocznik: 2016
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Otrzymał podziękowań: 19 razy

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Post autor: Rincewind »

Po pierwsze sprawdź jaki masz system. Ja mam Bosch z przodu i Lucas/TRW z tyłu, ale różnie bywa. Sporo pozytywnych opinii mają Rotinger i w dodatku możesz wybrać sobie wzorek nawierceń/nacięć.
Awatar użytkownika
Fish
klubowicz
klubowicz
Posty: 493
Rejestracja: 12 lut 2010, 18:31
Przebieg: 145000
Silnik: 1.4 16V T-Jet (LPG)
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 15 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Post autor: Fish »

viper1986 pisze:Jaki zestaw tarcze+klocki polecacie/macie? Czeka mnie wymiana więc chciałem zaczerpnąć wody ze źródła :)
Ja mam wszystko TRW. Nie mam opini, cos zaczelo cichutko popiskiwac przy lekkim hamowaniu ale tak deoikatnie. Poza tym dziala i jezdzi.
<<FISH>>
Awatar użytkownika
emmer
klubowicz
klubowicz
Posty: 6032
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 32000
Silnik: 1.5
Rocznik: 2017
Lokalizacja: Białobrzegi
Podziękował: 41 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Post autor: emmer »

i ja mam TRW. coś z tyłu w lewym kole piszczy a z przodu szumi przy ostrym hamowaniu. także następnym razem poszukam czegoś innego
Awatar użytkownika
buhert
klubowicz
klubowicz
Posty: 942
Rejestracja: 20 gru 2009, 23:13
Lokalizacja: Polska
Otrzymał podziękowań: 31 razy

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Post autor: buhert »

Polecam TRW/Brembo może być też Bosch. Chyba, że ktoś jest totalnym burżujem to wtedy ATE ale to ceny wyższe.
Jak ktoś coś potrzebuje to pisać śmiało. Pełna oferta od tanich chinoli po w/w marki :ink
Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6771
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 293 razy
Otrzymał podziękowań: 404 razy

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

Ją mam z przodu tarcze Bosch i klocki Brembo, nic nie piszczy, nie szumi, ale są słabsze od ori.

Wysłane z mojego ST26i przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6771
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 293 razy
Otrzymał podziękowań: 404 razy

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

Do T-Jet pasują tylko te większe.
ODPOWIEDZ