Przewód masowy ku przestrodze

Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5143
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 276000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 396 razy
Otrzymał podziękowań: 649 razy

Re: Przewód masowy ku przestrodze

Post autor: smak56 »

zibi186 pisze: 06 cze 2022, 17:46 .... A swoją drogą .... U siebie już od dawna mam przejściówkę w gnieździe zapalniczki , z wyświetlaczem , na którym stale monitoruję napięcie w układzie . 😅 Chciałem kiedyś bawić się , zakupić osobny wyświetlacz i dorabiać go gdzieś w kokpicie , ale ta metoda też się sprawdza . Pozdrawiam 😊
A może coś takiego? https://www.lineaklubpolska.pl/viewtopi ... 7&start=15
smak56
* * * *
Obrazek
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1846
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Przewód masowy ku przestrodze

Post autor: zibi186 »

Smak , no o czymś takim mówiłem 😅 Pozdrawiam 😊
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6945
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 98000
Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 947 razy
Kontakt:

Re: Przewód masowy ku przestrodze

Post autor: mwas »

Rafcio pisze: 06 cze 2022, 10:36 Dotrwałem i czytałem z dużym zaciekawieniem jak to się wszystko skończyło :ink
Dziękuję za cierpliwość :lacha
Rafcio pisze: 06 cze 2022, 10:36 Mam nadzieję, że ogarniesz to do zlotu :luzak
Już ogarnięte :luzak A dalszy ciąg historii wygląda tak:
Dzisiaj rano, na wykonanym przeze mnie prowizorycznym rozwiązaniu, musiałem pokonać jakieś 70 km w dwie strony. Rano odpalam auto - kręci jak szalony :luzak Auto odpaliło, ale tempomat nieaktywny :oj No dobra, w duszy, jadymy. Dojechałem w jedną stronę, ok 35 km. Na miejscu chwila postoju, jakieś 30 min, potem powrót. Odpalam auto - kręci jak szalony, odpala "od strzała" :luzak Tempomat: DZIAŁA ! :banan Droga powrotna bez stresu, wszystko OK. Po dojeździe ustalam co i jak z oryginalnym kablem masowym. No i wygląda to tak: w każdej wersji wygląda to podobnie, obstawiam, że kable różnią się tylko długościami pomiędzy poszczególnymi odcinkami, a szczególnie pomiędzy podłużnicą a skrzynią biegów :ink Oryginalne kable są w całości, łącznie z klemą, czyli: klema, kabel w dół, do podłużnicy wraz z "oczkiem", łącznik i dalej do skrzyni biegów, również zakończony "oczkiem". Do wersji 1.4 8v potrzebujemy kabla o numerze ePER 51803138. Szybkie sprawdzenie w internecie - BRAK :oj Kabel dedykowany typowo do konkretnego modelu auta w konkretnej wersji silnikowej i, dodatkowo, wyposażeniowej (dla wersji tzw. SELESPEED, czyli "automat" jest inny kabelek :ink). Telefon do ASO - koszt 130 PLN, do ściągnięca w przeciągu trzech dni roboczych :luzak No dobra, mogę zamówić, tylko... czemu tak drogo za kawałek kabla :lacha Szybka rozmowa ze znajomym mechanikiem i jego odpowiedź: weź się z tym nie pier@#$%, tylko kup zwykły kabel masowy do Malucha w sklepie motoryzacyjnym :lacha Dużo się nie zastanawiając, ruszyłem do sklepu, kóry mam "za rogiem", z kawałkiem kabla masowego, który się oderał w ręku :ink i dokonałem zakupu takie oto czegoś:
20220606_183000.jpg
Jest to płaski kabel masowy o długości 33 cm. Zaznaczam, że teraz już za każdym odpaleniem auta, jeszcze na prowizorycznym rozwiązaniu, tempomat normalnie działał :luzak
Po południu zabrałem się za wymianę prowizorki na rozwiązanie "profi" :lacha Ponieważ kabel, który zakupiłem, oryginalnie był odsłonięty, w całości z miedzi, zabezpieczyłem go fest taśmą klejącą, co dało taki efekt:
20220606_183302.jpg
I następnie zabrałem się za wymianę: odłączenie i wyjęcie akumulatora i demontaż tacki pod nim. Już gdzieś to tutaj pokazywałem, ale jakby ktoś zapomniał, to:
20220606_183648.jpg
Odkręcamy śruby zaznaczone czerwonymi kółeczkami, klucz 13, i tacka schodzi.

Moja prowizorka z dnia wcześniejszego wyglądała tak:
Mocowanie do podłużnicy:
20220606_183911.jpg
Mocowanie do skrzyni biegów przed demontażem wysprzęglika:
20220606_183923.jpg
I po wymontowaniu wysprzęglika:
20220606_184354.jpg
Po odkręceniu śrub trzymających moją prowizorkę, ułożyłem nowy kabel i przykręciłem go w swoje miejsca - jeden koniec na skrzynię biegów, drugi śrubą pod oryginalny kabel idący od klemy akumulatora. Efekt:
20220606_185452.jpg
Zaznaczyłem strzałką, bo na zdjęciu wygląda mało rzucająco się w oczy :lacha
Mocowanie do skrzyni biegów:
20220606_185457.jpg
No i mocowanie do podłużnicy:
20220606_185529.jpg
Montaż reszty gratów w kolejności odwrotnej, co poprzednio, czyli: wysprzęglik, tacka akumulatora, akumulator :ink

Efekt ? DZIAŁA :! I to jak :! Kręci jak szalony, odpala "od strzała", tempomat się nie wyłącza :luzak

Konkluzja jest taka: dzięki uwalonemu kablowi, którego wymiana kosztowała ok 32 PLN i zajęła ok 20 minut roboty, zaopatrzyłem się w nowy akumulator i rozrusznik :ryczy
zibi186 pisze: 06 cze 2022, 17:46 Maćku , kawałek przewodu rozruchowego i w dobrym sklepie motoryzacyjnym bez problemu dostaniesz końcówki miedziane z oczkiem do założenia , zakucia itp .
Zbyszku, z całym szacunkiem, ale... szkoda czasu i pieniędzy na taką zabawę, jak za trzy dzyszki można kupić gotowy, zarobiony, porządny kabel, który idealnie nadaje się na takie obciążenia :ink

I taka konkluzja na koniec:
Nie sprawdzałem tego jeszcze dokładnie, ale obstawiam, że ten kabel masowy odpowiada również za prawidłowe ładowanie akumulatora. U mnie początek problemu rozpoczął się od wyłączającego się tempomatu przy rozruchu. Z reguły wskazuje to na uwalony akumulator - tak miałem poprzednim razem, po wymianie akumulatora problem zniknął. Żedby było ciekawiej, test mojego obecnego akumulatora wykazał, że był on uszkodzony, więc go wymieniłem, ale problem nie zniknął :oj Dopiero po wyemilinowaniu tej usterki problem został definitywnie rozwiązany. Co to oznacza ? Najprawdopodobniej uwalony kabel maosowy powodował, że akumulator się nie doładowywał tak, jak powinien, co doprowadziło do stanu, że tester wykazał jego uszkodzenie :oj Nowy akumulator, dopiero po odbudowaniu połączenia masowego był w stanie się na tyle doładować, że przestał powodować problem z tempomatem. Można więc uznać, że jest to MEGA WAŻNY KABEL W NASZYCH AUTACH.

Dziękuję za uwagę :ink

P.S. Masz podwójny BONUS, jak ponownie doczytałeś do końca tego tekstu :ryczy
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1846
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Przewód masowy ku przestrodze

Post autor: zibi186 »

Maćku , zastanawiam się tylko , czy to owijanie przewodu masowego ma jakiś sens , skoro sam zauważyłeś , że wewnątrz izolacji Ori przewodu degradacja i utlenianie się miedzi postępowało równie szybko , jak w miejscach nie osłoniętych ... 🤔 A tak przynajmniej problem widać na pierwszy rzut oka 😅 Pozdrawiam 😊
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6945
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 98000
Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 947 razy
Kontakt:

Re: Przewód masowy ku przestrodze

Post autor: mwas »

Szybko ?? Po 15tu latach ?? Obawiam się, że gdyby go zostawić bez osłony w tym miejscu, to pewnie padłby dużo szybciej :ink
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1846
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Przewód masowy ku przestrodze

Post autor: zibi186 »

mwas pisze: 07 cze 2022, 0:56 Szybko ?? Po 15tu latach ?? Obawiam się, że gdyby go zostawić bez osłony w tym miejscu, to pewnie padłby dużo szybciej :ink
Chodziło mi o to , że równie szybko na końcach co w środku , pod izolacją 😅 , ale masz rację - po 15 latach , przewód masowy powinien już być wymieniony ze trzy razy . I nie tylko on 😅😅😅😂 Pozdrawiam 😊
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2150
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 307 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: Przewód masowy ku przestrodze

Post autor: leszek1234 »

Maćku - jak połączyłeś trzy punkty (aku, podłużnica, skrzynia) jednym przewodem z dwoma oczkami, bo chyba mam problem ze zrozumieniem.
Awatar użytkownika
Rafcio
Moderator
Moderator
Posty: 3747
Rejestracja: 08 gru 2009, 12:07
Przebieg: 106000
Silnik: 1.4 Turbo 120KM
Rocznik: 2013
Lokalizacja: Cieszyn
Podziękował: 365 razy
Otrzymał podziękowań: 200 razy

Re: Przewód masowy ku przestrodze

Post autor: Rafcio »

mwas pisze: 06 cze 2022, 23:48 P.S. Masz podwójny BONUS, jak ponownie doczytałeś do końca tego tekstu :ryczy
Mam nadzieję, że ten bonus pójdzie na coś wymienić na zlocie :lacha
OPEL ZAFIRA TOURER
1.4 Turbo 120KM Benzyna :jazda
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6945
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 98000
Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 947 razy
Kontakt:

Re: Przewód masowy ku przestrodze

Post autor: mwas »

leszek1234 pisze: 07 cze 2022, 6:10 Maćku - jak połączyłeś trzy punkty (aku, podłużnica, skrzynia) jednym przewodem z dwoma oczkami, bo chyba mam problem ze zrozumieniem.
Leszek, ja jedynie odtworzyłem połączenie pomiędzy podłużnicą a skrzynią biegów, od akumulatora do podłużnicy został oryginalny kabel, bo (na chwilę obecną) wszystko z nim OK :ink
Rafcio pisze: 07 cze 2022, 8:01 Mam nadzieję, że ten bonus pójdzie na coś wymienić na zlocie :lacha
Niech Cię o to głowa nie boli, coś się wymyśli :ink
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
robert75
klubowicz
klubowicz
Posty: 216
Rejestracja: 23 wrz 2015, 9:37
Przebieg: 178000
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2008
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Re: Przewód masowy ku przestrodze

Post autor: robert75 »

A moje pytanie jest takie. Jaka jest średnica oczek na przewodzie? Zwłaszcza interesuje mnie to oczko-przyłacze na skrzyni biegów. Dzięki za odpowiedź 🙂
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6945
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 98000
Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 402 razy
Otrzymał podziękowań: 947 razy
Kontakt:

Re: Przewód masowy ku przestrodze

Post autor: mwas »

Średnica oczka, zarówno po stronie skrzyni biegów jak i po stronie podłużnicy to 8 mm.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
robert75
klubowicz
klubowicz
Posty: 216
Rejestracja: 23 wrz 2015, 9:37
Przebieg: 178000
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2008
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 3 razy

Re: Przewód masowy ku przestrodze

Post autor: robert75 »

Dzięki wielkie🙂
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5143
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 276000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 396 razy
Otrzymał podziękowań: 649 razy

Re: Przewód masowy ku przestrodze

Post autor: smak56 »

robert75 pisze: 07 cze 2022, 9:38 .... Jaka jest średnica oczek na przewodzie? Zwłaszcza interesuje mnie to oczko-przyłacze na skrzyni biegów. Dzięki za odpowiedź 🙂
Nie widząc postu Macieja, poszedłem wszystko pomierzyć. Wymiary na :foto
Photo1227.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
smak56
* * * *
Obrazek
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2150
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 307 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: Przewód masowy ku przestrodze

Post autor: leszek1234 »

Jak czytam w tym wątku, przy wymianie przewodu masowego potrzebny jest demontaż wysprzęgliga. Czy to wiąże się z ubytkiem płynu hamulcowego , tzn. czy wypina się ten przewód hydrauliczny widoczny na zdjęciu? A pytam bo będę szukał przyczyn zapalania się kontrolki trójkąt z wykrzyknikiem;) Przed robotą uzupełniam wiedzę:)
Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 5143
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 276000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Podziękował: 396 razy
Otrzymał podziękowań: 649 razy

Re: Przewód masowy ku przestrodze

Post autor: smak56 »

leszek1234 pisze: 28 mar 2024, 9:20 Jak czytam w tym wątku, przy wymianie przewodu masowego potrzebny jest demontaż wysprzęgliga.
Myśle, że musisz zobaczyć u siebie. Masz silnik 1.4 16V a Maciek opisał usterkę w 1.4 8V. U mnie w 1.3 mj wysprzeglika nie trzeba odkręcać. Masa do skrzyni przykręcana jest z boku.
smak56
* * * *
Obrazek
ODPOWIEDZ