Jak poprawnie ustawić CB?
- alvaro
- klubowicz
- Posty: 624
- Rejestracja: 15 wrz 2010, 22:30
- Przebieg: 205000
- Silnik: 1.4 8v + LPG BRC
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Brzeszcze/Babice
- Podziękował: 50 razy
- Otrzymał podziękowań: 5 razy
Jak poprawnie ustawić CB?
Kupiłem radyjko Lafayette + antenę SIRIO OMEGA 27 MAG. Całość zestroił mi jakiś "niby" specjalista... mówił coś, że książkowo zestroił, bo mu na jakimś przyrządzie wyszło 0,1. Wyjechałem od niego i słyszę mobilków tak średnio... "Specjalista" mówił coś, że trzeba radio regulować prawie codziennie... pokręciłem tymi pokrętłami SQ i RF-GAIN ale nic dobrego z tego nie wyszło. Skorzystałem z rad poprzedników i dałem tryb Po (PL) + 5 z lewej strony.
Niby wszystko pięknie ładnie ale coś nie gra.
Niby wszystko pięknie ładnie ale coś nie gra.
- mireks
- klubowicz
- Posty: 969
- Rejestracja: 15 lut 2010, 10:04
- Przebieg: 159000
- Silnik: 2.0 Multijet
- Rocznik: 2012
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 7 razy
- Otrzymał podziękowań: 29 razy
- Kontakt:
Re: Jak poprawnie ustawić CB?
RF Gain ustaw na minimum tzn. aby Ci nie tłumił sygnału z anteny i tak pozostawalvaro pisze:Kupiłem radyjko Lafayette + antenę SIRIO OMEGA 27 MAG. Całość zestroił mi jakiś "niby" specjalista... mówił coś, że książkowo zestroił, bo mu na jakimś przyrządzie wyszło 0,1. Wyjechałem od niego i słyszę mobilków tak średnio... "Specjalista" mówił coś, że trzeba radio regulować prawie codziennie... pokręciłem tymi pokrętłami SQ i RF-GAIN ale nic dobrego z tego nie wyszło. Skorzystałem z rad poprzedników i dałem tryb Po (PL) + 5 z lewej strony.
Niby wszystko pięknie ładnie ale coś nie gra.
Radio ustaw na tryb ES.
Włącz tzw. 5-kę. Na wyświetlaczu powinien się pojawić symbol "5" (w praktyce oznacza to, że radio będzie pracować na częstotliwościach zaokrąglonych do pełnych 10 kHz czyli właściwych dla Polski - to co się pojawia na wyświetlaczu mylnie może sugerować, że pracujesz na krotnościach 5 kHz, ale tak nie będzie)
SQL-em reguluj w zależności od potrzeb. W trasie ustaw go na progu odblokowania szumu. W mieście musi być bardziej wyciągnięty, bo będziesz słyszeć po kilku nadających naraz. W ten sposób jakby przyblokujesz tych słabiej nadających.
Tak ustawione radio powinno działać dobrze.
Edit, 11h później.
Tak z ciekawości pomanipulowałem przy swoim radiu i sprawa wygląda następująco. Aby włączyć tryb ES musisz przytrzyma klawisz CH9 i właczyć zasilanie. Ale to nie wystarczy. Musisz przełączyć się na standard polski i robisz to tak: naciskasz jednocześnie klawisz AF i CH9 i jednocześnie włączasz zasilanie. Trzymasz tą kombinację ok. 1 sekundy i puszczasz. W tym momencie na wyświetlaczu pojawi Ci się podświetlona "5". Masz już radio wstrojone w polski standard. Na ustawieniu "de" też będziesz słyszeć i będziesz słyszalny. Włączasz go podobnie jak przy trybie "es", ale naciskasz klawisz "SC". Przy trybie "de" dostaniesz bardzo dobre raporty łączności jeśli o nie zapytasz. Niestety nie wiem jaka jest różnica pomiędzy "es" i "de". U mnie są dostępne tylko te dwa tryby, a radio od zawsze działało na "es".
Ostatnio zmieniony 26 maja 2012, 18:42 przez mireks, łącznie zmieniany 3 razy.
Linea Kombi
http://www.freemont.pl
http://www.freemont.pl
- aixen
- klubowicz
- Posty: 442
- Rejestracja: 08 gru 2009, 15:03
- Przebieg: 85555
- Silnik: 1.4 8v
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Łódź
- Otrzymał podziękowań: 7 razy
Hmm... dziwne te +5, ale nie znam radia. Polski standard to "0" zera (końcówka częstotliwości).
Co do regulacji... najpierw zrozumienie do czego służą potencjometry.
Squelsh (SQ) - blokada szumów. Przekręcając w prawo podnosimy próg wartości minimalnej siłyy sygnału, dla której odbiornik zostanie "otwarty' dla sygnału. Czyli sygnały słabe i pozbawione regularnej modulacji nie zostają "wpuszczone" na głośnik.
RFgain (RFG) - regulacja czułości radia. Położenie skrajne lewe - minimum, skrajne prawe - maksimum. Im większa czułość, tym radio więcej słyszy"
Regulować należy, używając obu, potencjometrów. Nie ma gotowego ustawienia dla danego radia, zestawu czy samochodu. Wszystko zależy od miejsca i warunków pracy radia.
Moja propozycja ustawienia, która zarazem pomoże organeleptycznie to zrozumieć:
1. Wybieramyy kanał inny niż #19
2 SQ w pozycji skrajnej lewej (blokada otwarta)
3. RFG kręcimy w prawo, aż do chwiki, kiedy z głosnika będzie dobiegał równomierny, ale nie uciążliwy szum.
4. Potencjometrem SQ kręcimy w prawo, aż do momentu, gdzy radio przestanie szumieć (blokada załączona).
5. Zmieniamy kanał na #19. Powinno byc OK.
6. Jeżeli mamy szymy to zależne czy:
- chcemy słyszeć "więcej" podciągamy blokadę SQ nie zmieniając czułości radia RFG
- chcemy mieć wiecej komfortu - nie ruszając wartości blokady SQ, zmiejszamy czułość radia, używając potencjometru RFG i kręcąc nim w lewą stronę.
Przypominam... inaczej tosprawdzi sie w duzym mieście, inaczej w trasie, inaczej "na wsi"...
Co do regulacji... najpierw zrozumienie do czego służą potencjometry.
Squelsh (SQ) - blokada szumów. Przekręcając w prawo podnosimy próg wartości minimalnej siłyy sygnału, dla której odbiornik zostanie "otwarty' dla sygnału. Czyli sygnały słabe i pozbawione regularnej modulacji nie zostają "wpuszczone" na głośnik.
RFgain (RFG) - regulacja czułości radia. Położenie skrajne lewe - minimum, skrajne prawe - maksimum. Im większa czułość, tym radio więcej słyszy"
Regulować należy, używając obu, potencjometrów. Nie ma gotowego ustawienia dla danego radia, zestawu czy samochodu. Wszystko zależy od miejsca i warunków pracy radia.
Moja propozycja ustawienia, która zarazem pomoże organeleptycznie to zrozumieć:
1. Wybieramyy kanał inny niż #19
2 SQ w pozycji skrajnej lewej (blokada otwarta)
3. RFG kręcimy w prawo, aż do chwiki, kiedy z głosnika będzie dobiegał równomierny, ale nie uciążliwy szum.
4. Potencjometrem SQ kręcimy w prawo, aż do momentu, gdzy radio przestanie szumieć (blokada załączona).
5. Zmieniamy kanał na #19. Powinno byc OK.
6. Jeżeli mamy szymy to zależne czy:
- chcemy słyszeć "więcej" podciągamy blokadę SQ nie zmieniając czułości radia RFG
- chcemy mieć wiecej komfortu - nie ruszając wartości blokady SQ, zmiejszamy czułość radia, używając potencjometru RFG i kręcąc nim w lewą stronę.
Przypominam... inaczej tosprawdzi sie w duzym mieście, inaczej w trasie, inaczej "na wsi"...
Linea 1.4 8v & LPG r.2007 wersja Dynamic 85 KKm (Syn)
Linea 1.4 Turbo r.2009 wersja Dynamc 56 KKm (To ja)
Linea 1.4 Turbo r.2009 wersja Dynamc 56 KKm (To ja)
- mwas
- Prezes
- Posty: 6953
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 405 razy
- Otrzymał podziękowań: 950 razy
- Kontakt:
Odnośnie Ateny - w załączeniu mała instrukcja, jak przestawić rado typowo w tryb polski, jak i w tryb +5khz Ogólnie jest tam to, o czym pisze mireks z tym, że Ateny sprzedawane aktualnie, oprócz ustawień typu ES czy DE, mają również PO Wystarczy wybrać ten tryb, i radio powinno spokojnie pracować w naszych realiach
Odnośnie regulacji pokrętłami, to sposób aixena wydaje się być bardzo konkretny Wszystko zależy od warunków, w jakich radio będzie używane.
[ Dodano: |27 Maj 2012|, o 00:32 ]
Nie wiem dlaczego, ale ja mam problem z zobaczeniem tej PDFki, więc w razie czego wrzucam tą instrukcję jako JPGa
Odnośnie regulacji pokrętłami, to sposób aixena wydaje się być bardzo konkretny Wszystko zależy od warunków, w jakich radio będzie używane.
[ Dodano: |27 Maj 2012|, o 00:32 ]
Nie wiem dlaczego, ale ja mam problem z zobaczeniem tej PDFki, więc w razie czego wrzucam tą instrukcję jako JPGa
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
-
- klubowicz
- Posty: 339
- Rejestracja: 11 gru 2009, 10:51
- Przebieg: 0
- Silnik: 1.4 8v
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Małopolska
- Podziękował: 6 razy
- Otrzymał podziękowań: 6 razy
alvaro, tak jak napisał wyżej aixen jest to jak najbardziej poprawne ustawienie albo inaczej mówiąc najbardziej komfortowe,nic dodać nic ująć,osobiście też poruszam się na takich ustawieniach i nie ma żadnego problemu natomiast co do anteny to nie bardzo rozumię te wartości 0,1???? chyba 1,0 ale i w to nie bardzo wierzę a przynajmniej nie na wszystkich kanałach/1,20,40/.Napisz proszę co jest powodem Twojego niezadowolenia odbiór,nadawanie,czy może jeszcze coś innego??
- alvaro
- klubowicz
- Posty: 624
- Rejestracja: 15 wrz 2010, 22:30
- Przebieg: 205000
- Silnik: 1.4 8v + LPG BRC
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Brzeszcze/Babice
- Podziękował: 50 razy
- Otrzymał podziękowań: 5 razy
No to dałem 2 dychy za to strojenie! Powodem mojego niezadowolenia jest jakość rozmów, wszystkie są strasznie zaszumione i niezrozumiałe. Poza tym, jak pytam jak tam dróżka... to mało kto się odezwie albo słyszę buczenia, że niby ktoś wciska przycisk na gruszce ale jego głosu nie słysze tylko buczenie. Testowałem też 2 CB radia, ja i kolega staliśmy autem obok siebie. Na kanale 21 on mnie słyszał jak mówie, a ja jego nie... tylko buczenie jak wciskał przycisk rozmowy.
-
- klubowicz
- Posty: 339
- Rejestracja: 11 gru 2009, 10:51
- Przebieg: 0
- Silnik: 1.4 8v
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Małopolska
- Podziękował: 6 razy
- Otrzymał podziękowań: 6 razy
alvaro, coś mi tu wygląda z Twojego opisu że ten egzemplarz jest uwalony,jedz do sklepu i wymień na nowe nie powinno być problemu.Jeżeli wymienisz radio to ponownego strojenia nie musisz robić/nie daj się okroić 20 dychy to sporo za tą usługę/.A tak swoją drogą to też trzeba być dobrym magikiem skoro ktoś stroi nowiutki zestaw ale już żadnej łączności nie zrobi w ramach testu.
- Tomek
- Moderator
- Posty: 6684
- Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
- Przebieg: 131000
- Silnik: 1.4 V8 + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Radom
- Podziękował: 320 razy
- Otrzymał podziękowań: 346 razy
To ewidentnie musi być pomyłka.ENDRIU pisze: jak na takim mierniku można odczytać wartość 0,1
Bardziej obstawiam że była to wartość 1,1. I wtedy faktycznie było by to książkowo bliskie ideału.
[ Dodano: |28 Maj 2012|, o 11:55 ]
alvaro, czy na pewno masz radio ustawione w sposób PL + 5, tak jak na instrukcji mwasa ???
Bo jeżeli tak jest, a działa tak jak opisałeś, to niestety w tył na lewo do sprzedawcy na wymianę radia.
- mireks
- klubowicz
- Posty: 969
- Rejestracja: 15 lut 2010, 10:04
- Przebieg: 159000
- Silnik: 2.0 Multijet
- Rocznik: 2012
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 7 razy
- Otrzymał podziękowań: 29 razy
- Kontakt:
Ale sprawdzałeś, czy masz radio nastrojone na polskie częstotliwości? Świeci Ci się symbol "5" na wyświetlaczu? Bo jeśli się nie świeci, to działasz tak jakby w połowie drogi pomiędzy kanałami i wtedy będzie słyszał tylko strzępki rozmów. Ty również nie będziesz słyszany, a jeśli już to co najwyżej w formie zakłóceń. Na chińskich radiach przypadkim ktoś będzie Cię czasem słyszeć, ale tylko z powodu złej jakości tych urządzeń radiopodobnych. Sprawdź też, czy masz radio przestawione na pracę z modulacją AM. Być może radio Ci się przestawiło na modulację FM i wtedy też będzie czarna d...a. Do tego celu użyj klawisza AF. Nie wiem jakim dysponujesz doświadczeniem w zakresie używania radia CB, ale te dwie rzeczy to podstawa prawidłowo ustawionego radia.alvaro pisze:Powodem mojego niezadowolenia jest jakość rozmów, wszystkie są strasznie zaszumione i niezrozumiałe. Poza tym, jak pytam jak tam dróżka... to mało kto się odezwie albo słyszę buczenia.
Jeśli kumpel z boku Cię nie słyszy i vice versa, to stawiałbym na źle ustawione radio. Nadajnik i odbiornik w radiu CB to dwa oddzielne bloki i jest mało prawdopodobne, aby obydwa się rozregulowały. Nawet źle zestrojona albo wręcz uszkodzona antena nie może być przyczyną braku słyszalności w samochodzie stojącym obok.
Kolejna sprawa, to jakim przyrządem sprawdzili Ci radio? Jeśli był to reflektometr wskazówkowy, to on nie pokaże czy radio jest zestrojone na polskie częstotliwości.
No i wreszcie mogłeś trafić na schrzanione radio. W perspektywie wymiana lub zmiana na inne.
Linea Kombi
http://www.freemont.pl
http://www.freemont.pl
- alvaro
- klubowicz
- Posty: 624
- Rejestracja: 15 wrz 2010, 22:30
- Przebieg: 205000
- Silnik: 1.4 8v + LPG BRC
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Brzeszcze/Babice
- Podziękował: 50 razy
- Otrzymał podziękowań: 5 razy
Reflektometr wskazówkowy.
No mój błąd, może to było 1.1 ;)
Radio na pewno nastawione na AM, tak + 5 się pali. Dodatkowo ustawione na Po.
Kurcze zaczynam sie denerwować, bo kupowałem wysyłkowo i zaś kasa na wysyłkę...
No mój błąd, może to było 1.1 ;)
Radio na pewno nastawione na AM, tak + 5 się pali. Dodatkowo ustawione na Po.
Kurcze zaczynam sie denerwować, bo kupowałem wysyłkowo i zaś kasa na wysyłkę...
Ostatnio zmieniony 28 maja 2012, 13:04 przez alvaro, łącznie zmieniany 1 raz.