Strona 1 z 13

[ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

: 06 maja 2012, 21:42
autor: smak56
Po przejechaniu około 100 tys. km należy przymierzyć się do wymiany tarcz i klocków hamulcowych. Można pojechać do mechanika albo jak ja, korzystając z majówki wymienić je samemu. Do wykonania tej pracy potrzebne będą trzy klucze: 12, 13 i 19 (ja preferuję oczkowe lub nasadowe, raczej nie polecam płaskich, gdyż można obrobić łby), wkrętak, ścisk stolarski i młotek. Po zdjęciu koła odkręcamy dwa bolce ustalające i trzymające tarczę, klucz 12 (fot.4). Następnie 13-tką odkręcamy dwie śruby trzymające zacisk (fot.5) i przy pomocy wkrętaka odłączamy go od klocków. Aby zacisk nie wisiał na przewodzie hamulcowym wykorzystałem stołek wędkarski (fot.6). Po wyjęciu klocków, kluczem 19 odkręcamy dwie śruby jarzma (fot. 8). Teraz zaczyna się praca najbrudniejsza, najżmudniejsza, ale według mnie najważniejsza. To czyszczenie prowadnic klocków hamulcowych (fot.9 i 10). Ja użyłem odrdzewiacza i WD40. Teraz możemy założyć nowe tarcze, stare opukujemy młotkiem i same spadną. Zaczynamy składanie wszystkiego w odwrotnej kolejności. Aby włożyć zacisk, należy wcisnąć tłoczek. Ja użyłem ścisku stolarskiego (fot.12). Fotografia 13 to efekt końcowy. Przy wciskaniu tłoczków należy sprawdzać stan płynu hamulcowego. Jeżeli ktoś nie wiadomo po co dolewał płynu to może on teraz wypłynąć. Jeżeli wystąpi taka obawa, wyciągnąć strzykawką jego nadmiar. Po postawieniu auta na koła kilkakrotnie nacisnąć na pedał hamulca, sprawdzić jeszcze raz stan płynu hamulcowego i jazda próbna. Klocki będą się jakiś czas docierały, tak więc jeździmy ostrożniej. Jeżeli komuś pomogłem to się cieszę. Satysfakcja gwarantowana, a na stole wieczorem zamiast mechanikowi - postawiłem sobie i żonie. :pivo

: 07 maja 2012, 11:23
autor: smak56
ENDRIU pisze: czy prowadnice w jarzmie oraz części ruchome te pod gumkami oraz tłoczek smarowałeś jakimś specyfikiem??.
Elementy pod gumkami obejrzałem częściowo, gdyż "chodzą" gładko i wysmarowane są białym smarem. Tłoczek /guma/ wyczyściłem z zewnątrz, wewnątrz czyściutki. Zastanawiałem się nad prowadnicami, ale doszedłem do wniosku, że zostawię stal nierdzewną suchą, aby smar nie przyciągał pyłu itp.
ENDRIU pisze:jakie klocki i jakie tarcze założyłeś
Tarcze Textar 101 zł/szt, klocki Lpr (dedykowane m.innymi do Linei) 67 zł. Dodam, że zdjęte tarcze miały 19,2 mm grubości (producent dopuszcza min. 20,2). Wszystkie śruby są pobielane i po ich wzruszeniu odkręcają się palcami. :lacha

Dla T-Jet i 1.6 MJ

: 09 maja 2012, 22:29
autor: Fish
Potwierdzam, wymiana klockow czy tarcz - pikus w Lince, tarcz nie wymienialem ale sciagalem przy okazji wymiany lozysk. Dokladnie tak jak smak56 opisal.
Co ciekawe - zdjecie 5 ja juz mam te sruby na klucz 12 a nie 13, poniewaz przy nowych klockach byly nowe sruby, zdziwilo mnie to :)

aha jeszcze 3 cenne uwagi:
1. Ja aby uniknac uzywania takiego "sciskacza" co uzywal smak56 najpierw przed rozkreceniem zaciskow wciskam tloczek srubokretem, rozpierajac o tarcze (tylko powoli bo moze wyplynac plyn hamulcowy ze zbiorniczka)
2. Z tylu w tłoczek sie wkreca a nie wciska, idealnie pasuje do tego klucz do szlifierki.
3. Uwazajcie z tylu z wymiano klackow bo sa dwa rodzaje, dwa systemy TRW i Bosch - rozne klocki i zazwyczaj nikt w sklepie nie wie jakie maja byc, u mnie z tylu TRW a z przodu Bosch :)

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

: 05 maja 2013, 22:20
autor: Michał
Czy ktoś z Was montował w Lince tarcze hamulcowe z przodu nawiercane lub nacinane?
Można w ogóle takie coś dostać do linki?
W najbliższym czasie będę musiał z przodu zmienić komplet.
Może ktoś ma z Was pomysł na poprawę siły hamowania?

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

: 05 maja 2013, 22:34
autor: smak56
ślimak ma takie.

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

: 05 maja 2013, 23:07
autor: Michał
a poprawi taka inwestycja hamowanie czy tylko nada autu bojowego wyglądu?

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

: 05 maja 2013, 23:29
autor: smak56
Poczytaj tutaj, dalej chyba jest to czego szukasz: http://www.lineaklubpolska.pl/viewtopic ... mak+tarcze" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

: 05 maja 2013, 23:35
autor: Michał
dzięki bardzo

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

: 30 gru 2013, 22:36
autor: ślimak
U mnie takie
Obrazek
Tarcze Rafter Sport i Klocki HART SPORT

Baaardzo dobra kompozycja :)

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

: 31 gru 2013, 8:48
autor: Rincewind
Po pierwsze sprawdź jaki masz system. Ja mam Bosch z przodu i Lucas/TRW z tyłu, ale różnie bywa. Sporo pozytywnych opinii mają Rotinger i w dodatku możesz wybrać sobie wzorek nawierceń/nacięć.

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

: 31 gru 2013, 10:26
autor: Fish
viper1986 pisze:Jaki zestaw tarcze+klocki polecacie/macie? Czeka mnie wymiana więc chciałem zaczerpnąć wody ze źródła :)
Ja mam wszystko TRW. Nie mam opini, cos zaczelo cichutko popiskiwac przy lekkim hamowaniu ale tak deoikatnie. Poza tym dziala i jezdzi.

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

: 31 gru 2013, 10:28
autor: emmer
i ja mam TRW. coś z tyłu w lewym kole piszczy a z przodu szumi przy ostrym hamowaniu. także następnym razem poszukam czegoś innego

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

: 31 gru 2013, 10:47
autor: buhert
Polecam TRW/Brembo może być też Bosch. Chyba, że ktoś jest totalnym burżujem to wtedy ATE ale to ceny wyższe.
Jak ktoś coś potrzebuje to pisać śmiało. Pełna oferta od tanich chinoli po w/w marki :ink

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

: 31 gru 2013, 11:28
autor: Kuzyn_z_Sosnowca
Ją mam z przodu tarcze Bosch i klocki Brembo, nic nie piszczy, nie szumi, ale są słabsze od ori.

Wysłane z mojego ST26i przy użyciu Tapatalka

Re: [ M ] Wymiana tarcz i klocków hamulcowych

: 31 gru 2013, 14:11
autor: Kuzyn_z_Sosnowca
Do T-Jet pasują tylko te większe.