Ile więcej pali LPG od PB
-
- klubowicz
- Posty: 163
- Rejestracja: 17 maja 2011, 11:12
- Przebieg: 172000
- Silnik: 1.4 8v+LPG
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: staszow
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 25 razy
- Kontakt:
Ile więcej pali LPG od PB
Stwierdziłem że poruszę taki temat, bo intryguje mnie w samochodzie jedna rzecz, dla przykładu niedawno zrobiłem trasę 370km komputer pokazuje spalanie PB średnie 5,4 l/100, a LPG wyliczone od tankowania do tankowania wyszło 7,48 l/100 zastanawia mnie czy to aby nie za duża różnica, dlatego możecie koledzy chwalić się jak to wygląda u was (oczywiście instalacja to sekwencja). Teraz zastanawiam się czy komputer mnie oszukuje czy instalacja nie wyregulowana czy po prostu tak musi być. Jak czytam jakiś mądrości na temat LPG to z reguły piszą, że spalanie nie większe niż o 20% PB, u mnie wychodzi blisko 38%. Oczywiście silnik 8V i prędkość do 90km/h.
Może taki temat przyda się dla osób planujących montaż instalacji LPG
Może taki temat przyda się dla osób planujących montaż instalacji LPG
- aixen
- klubowicz
- Posty: 442
- Rejestracja: 08 gru 2009, 15:03
- Przebieg: 85555
- Silnik: 1.4 8v
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Łódź
- Otrzymał podziękowań: 7 razy
"Moja" po zagazowaniu pali tyle samo mieszanki benzyna (rozruch itp) + LPG co kiedyś samej benzyny czyli miasto ca 10 l/100 km, trasa ca 7 l/100 km.
W poprzednim aucie (DU, też sekwencja) było podobnie. Różnica (o ile była) była pomijalna, na pewno nie 38%... kilka może tak...
W poprzednim aucie (DU, też sekwencja) było podobnie. Różnica (o ile była) była pomijalna, na pewno nie 38%... kilka może tak...
Linea 1.4 8v & LPG r.2007 wersja Dynamic 85 KKm (Syn)
Linea 1.4 Turbo r.2009 wersja Dynamc 56 KKm (To ja)
Linea 1.4 Turbo r.2009 wersja Dynamc 56 KKm (To ja)
- mireks
- klubowicz
- Posty: 969
- Rejestracja: 15 lut 2010, 10:04
- Przebieg: 159000
- Silnik: 2.0 Multijet
- Rocznik: 2012
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 7 razy
- Otrzymał podziękowań: 29 razy
- Kontakt:
Re: Ile więcej pali LPG od PB
A bierzecie pod uwagę to, że sławek007 ma silnik z turbiną?
Może emmer coś na ten temat napisze?
Pisał, że ma założony gaz i sobie chwali.
Może emmer coś na ten temat napisze?
Pisał, że ma założony gaz i sobie chwali.
Linea Kombi
http://www.freemont.pl
http://www.freemont.pl
- Kuzyn_z_Sosnowca
- klubowicz
- Posty: 6771
- Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
- Przebieg: 145000
- Silnik: T-Jet z gazem
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Podziękował: 293 razy
- Otrzymał podziękowań: 404 razy
- mpsfc
- klubowicz
- Posty: 1136
- Rejestracja: 16 maja 2010, 23:40
- Lokalizacja: Orłowo k. Inowrocławia
- Podziękował: 57 razy
- Otrzymał podziękowań: 33 razy
Komputer Cię oszukujeslawek007 pisze:spalanie PB średnie 5,4 l/100
U mnie w tej chwili średnie PB 8,5 - 9,5 (miasto/trasa pól na pół), LPG 10-11, no i benzyna oczywiście zanim przełączy się na gaz.
Piszę poprawnie po polsku. Ortograficznym ofermom, pseudodyslektykom i innym patentowanym leniom mówimy stanowcze nie
- emmer
- klubowicz
- Posty: 6032
- Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
- Przebieg: 32000
- Silnik: 1.5
- Rocznik: 2017
- Lokalizacja: Białobrzegi
- Podziękował: 41 razy
- Otrzymał podziękowań: 120 razy
- wybacz ale w życiu nie uwierze. poza tym to przeczy prawom fizyki czy tam chemii - mniejsza z tym. oczywiście wszystko zalezy od stylu jazdy ale te dwa litry to minimum. także nie zawracaj sobie głowy.slawek007 pisze:Mojego taty laguna z silnikiem 1.8 pali maksymalnie 0,5 lpg więcej niż pb też sekwencja
dla przykładu ostatni wypad nad morze. jazda spokojna w nocy bez korków, itd. prędkość 100-110 km/h. spalanie gazu 8,5 L. przy jeżdzie na benzynie byłoby około 7 L.
-
- klubowicz
- Posty: 1818
- Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 27 razy
Mój ojciec miał Lagunę I silnik 1.8, wsadził gaz bardzo dobry. Na trasie paliła 0,5 litra więcej. Miasto 1 litr.emmer pisze:- wybacz ale w życiu nie uwierze. poza tym to przeczy prawom fizyki czy tam chemii - mniejsza z tym. oczywiście wszystko zalezy od stylu jazdy ale te dwa litry to minimum. także nie zawracaj sobie głowy.slawek007 pisze:Mojego taty laguna z silnikiem 1.8 pali maksymalnie 0,5 lpg więcej niż pb też sekwencja
dla przykładu ostatni wypad nad morze. jazda spokojna w nocy bez korków, itd. prędkość 100-110 km/h. spalanie gazu 8,5 L. przy jeżdzie na benzynie byłoby około 7 L.
- emmer
- klubowicz
- Posty: 6032
- Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
- Przebieg: 32000
- Silnik: 1.5
- Rocznik: 2017
- Lokalizacja: Białobrzegi
- Podziękował: 41 razy
- Otrzymał podziękowań: 120 razy
napisze jeszcze raz: nie uwierze póki nie zobaczę. Wartość opałowa gazu i benzyny jest praktycznie taka sama, z tym że odnoszona do jednostki masy. Ten sam kilogram benzyny ma mniejszą objętość od gazu i dlatego przy dystrybutorze wychodzi mniej, właśnie o ~20%. Zawsze można tak poregulować, że będzie palił mniej, pytanie tylko co z osiągami i trwałością silnika. wychodzi na to że silnik 1.8 w lagunie pali około 4-5 litrów. mogłem kupić lagune IIduskap pisze:Mój ojciec miał Lagunę I silnik 1.8, wsadził gaz bardzo dobry. Na trasie paliła 0,5 litra więcej. Miasto 1 litr.
Właściwości gazu płynnego (LPG)
Gaz płynny nazywany LPG (od ang. Liquefied Petroleum Gas) jest mieszaniną lekkich węglowodorów parafinowych, propanu i butanu (proporcje tych składników mogą być zmieniane w zależności od przeznaczenia). LPG jest gazem skroplonym tzn. w pojemniku zamkniętym pod ciśnieniem własnych par pozostaje w fazie ciekłej. W temperaturze pokojowej ulega on skropleniu przy ciśnieniu ok. 6 atm. Ciśnienie w butlach napełnionych LPG zależy od temperatury. Napełniane są one do 85% objętości, aby zapobiec rozerwaniu butli na skutek zwiększenia temperatury cieczy. Wzrost objętości przy rozprężeniu (odparowaniu) w porównaniu do stanu skroplonego wynosi około 260 razy. Wartość oktanowa mieszaniny propan butan waha się od 90 do 100 (wysoka odporność na spalanie stukowe). Wyróżnia się również wyższa niż benzyna wartością opałową (zestawienie wartości opałowych wybranych paliw przedstawiono w poniższej tabeli).
Gaz płynny jest gazem bezbarwnym, bezzapachowym, nie toksycznym, łatwo palnym i wybuchowym. Ze względów bezpieczeństwa jest zwykle nawaniany, aby umożliwić jego wykrycie w stężeniu do 1/5 dolnego poziomu zapłonu ( około 0,4% gazu w powietrzu). Jest cięższy od powietrza, więc zbiera się z zagłębieniach i źle wietrzonych pomieszczeniach, dlatego też przepisy zabraniają montażu instalacji w miejscach, w których w razie wycieku gaz płynny mógłby się gromadzić.
Parametry charakterystyczne LPG:
ciśnienie nasycenia
ciepło parowania
właściwości palne
gęstość
wartość opałowa
Ciśnienie nasycenia
Jest to ciśnienie graniczne przemiany fazowej, czyli przejścia miedzy fazami lotną i ciekłą. Jego wartość zależna jest od temperatury. Przy czym wzrost temperatury wymusza zwiększenie ciśnienia (potrzebnego do skroplenia gazu) i na odwrót.
Ciepło parowania
Przejście fazy ciekłej w gazową wymaga dostarczenia tzw. ciepła parowania. Jeżeli ciepło nie jest doprowadzane z zewnątrz wówczas jest ono pobierane od parującej cieczy, wskutek tego ciecz ochładza się, a jego zdolność parowania zmniejsza się.
Należy zaznaczyć, że mieszanina propanu i butanu jest pod względem ciepła parowania i ciśnienia nasycenia niejednorodna. Propan w porównaniu do butanu (przy zachowaniu tego samego ciśnienia) łatwiej odparowuje w niskich temperaturach. Jest to szczególnie ważne dla eksploatacji instalacji gazowych w okresie zimowym.W przypadku propanu parowanie ustaje w temperaturze -43 st.C , a w przypadku butanu przy temperaturze -0,5 st.C.
Właściwości palne
Propan, butan oraz ich mieszaniny są gazami palnymi. W wyniku reakcji spalania przechodzą, w CO2 i H2O. Temperatura zapłonu dla LPG zawiera się w granicach od -95 st.C do - 60 st.C.
Gęstość
Gaz propan butan i jego składniki są gęściejsze od powietrza. W przypadku wycieku gromadzą się nisko przy gruncie stwarzając niebezpieczeństwo zapłonu.
Wartość opałowa
medium wartość opałowa
węgiel brunatny 7,5-21 MJ/kg
węgiel kamienny 15-35 MJ/kg
koks 27-29 MJ/kg
ropa naftowa 7,5-21 MJ/kg
olej opałowy 43 MJ/kg
benzyna 43-45 MJ/kg
LPG 50,4 MJ/kg
CNG 55,5 MJ/kg
butan 45,6 MJ/kg
propan 46,3 MJ/kg
-
- klubowicz
- Posty: 1818
- Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 27 razy
emmer, tyle mojemu ojcu paliła i tyle. Nic na to nie poradzę, że tak było. Przeglądałem sobie dzisiaj jego dzienniki spalania i tak było. Czy utrata mocy była to nie wiem bo nie jeździłem tym a mój ojciec nigdy na to nie zwracał uwagi. Jak już kiedyś pisałem on zawsze jeździł na oszczędność a nie osiągi.
- aixen
- klubowicz
- Posty: 442
- Rejestracja: 08 gru 2009, 15:03
- Przebieg: 85555
- Silnik: 1.4 8v
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Łódź
- Otrzymał podziękowań: 7 razy
Dla mnie również ten "dowód" jest bez znaczenia, wiem ile i za ile tankuję w stosunku do przejechanych kilometrów. Pamiętam jak kształtowało się spalanie w poprzednich autach. Prawdą jest również to, że 1.2 8V Palio z 1990 roku faktycznie pali 20% więcej gazu niż PB. zatem różnica może leżeć w konstrukcji silników i układów wtryskowych... Tak, czy siak, czy 20% więcej czy mniej i tak (jak na razie) opłaca się "zagazować" auto.
Linea 1.4 8v & LPG r.2007 wersja Dynamic 85 KKm (Syn)
Linea 1.4 Turbo r.2009 wersja Dynamc 56 KKm (To ja)
Linea 1.4 Turbo r.2009 wersja Dynamc 56 KKm (To ja)
- radek
- klubowicz
- Posty: 112
- Rejestracja: 07 mar 2010, 21:20
- Przebieg: 0
- Rocznik: 0
- Lokalizacja: Białogard
Mam instalację Tartarini założoną w serwisie po 3 tys km. eksploatacji. Silnik 8V 77KM. Zrobiłem na gazie 50 tys km. U mnie różnica w spalaniu wynosi +1 litr. Oczywiście zimą i na krótkich odcinkach ta różnica będzie mniejsza bo silnik dłużej rozgrzewa się by przełączyć instalację na LPG. Średnie spalanie u mnie LPG wynosi 6,5L/100km.