Naprawa rozrusznika

Awatar użytkownika
alvaro
klubowicz
klubowicz
Posty: 624
Rejestracja: 15 wrz 2010, 22:30
Przebieg: 205000
Silnik: 1.4 8v + LPG BRC
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Brzeszcze/Babice
Podziękował: 50 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Naprawa rozrusznika

Post autor: alvaro »

Cześć!

I chyba przyszła w końcu ta chwila na regenerację/naprawę rozrusznika w 1.4 8V. Po dłuższym postoju przy odpalaniu na końcu jak już bendiks wraca zaczyna coś świergolić.

Jak myślicie, co przeczyścić, przesmarować, wymienić?

Zabrałem się za odkręcanie ale nie mogę zlokalizować drugiej śruby. Rozrusznik to Hitachi 1kW.

Zdałem taki plastik osłaniający przewody, i tam należy odkręcić te dwie nakretki (tą z gwintem miedzianym i zwykła)?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
karollino
klubowicz
klubowicz
Posty: 781
Rejestracja: 21 sty 2011, 11:10
Przebieg: 182000
Silnik: 1,4 77KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 104 razy
Otrzymał podziękowań: 96 razy

Re: Naprawa rozrusznika

Post autor: karollino »

Aby wykręcić druga śrubę musisz zdemontować aku z podstawą i dopiero wtedy zyskasz do niej dostęp. Łeb tej śruby jest właśnie od strony podstawy aku od góry auta. Aby ją wykręcić potrzebujesz mała grzechotkę z przedłużka (pod grzechotkę podłuż sobie płaski klucz, zaprzesz się wtedy o skrzynie) albo najlepiej klucz fajkowy. Rozmiar taki sam jak pierwszej (o ile pamiętam to chyba 13).

Co do połączeń elektrycznych: masa jest realizowana poprzez połączenie z blokiem, plus z aku jest zakończony oczkiem które trzyma wskazana przez Ciebie nakrętka w tej plastikowej osłonię (widzę że odpiales te oslone). Po ściągnięciu plusa, musisz zdemontować plastikowa osłonę (te o której pisałem). ruszaj nią lewo- prawo i ściągaj z trzpienia. jak to zrobisz to zobaczysz zakończony oczkiem przewód załączenia elektromagnesu (ten że stacyjki).

Druga nakrętka nie jest podłączona do niczego (ta nieosłonięta).

Gdzieś na forum jest manuał z demontażu rozrusznika, u mnie było jak opisałem wyżej. mam nadzieję że dobrze pamiętałem :)

Co do serwisu ruzrusznika - ciężko powiedzieć póki go na stole nie masz. Rozbierz go, umyj wszystko, sprawdź szczotki/szczotkotrzymacz, elementy mechaniczne, nasmaruj i złóż :)

Powodzenia! :)
Fiat Linea Dynamic:
+ DRL
+ subwoofer i maty w drzwiach
+ lusterko wsteczne autochrom z kamerą cofania
+ elektryczna regulacja lędźwi
+ regulacja wysokości fotela pasażera
+ podłokietnik z nawiewem
+ klimatronik
+ tempomat
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1846
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Naprawa rozrusznika

Post autor: zibi186 »

Jeśli słyszysz go podczas gdy silnik już odpalił ale bendix jeszcze nie wrócił , to zaciera się oś pod bendiksem . Obejrzyj ją dokładnie i przed montażem nasmaruj . Będzie spokój jakiś czas . Pozdrawiam 😊
Darcolo
klubowicz
klubowicz
Posty: 45
Rejestracja: 16 sty 2013, 21:22
Przebieg: 156000
Silnik: 1.4 16V Turbo
Rocznik: 2009
Lokalizacja: okolice Krakowa
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Re: Naprawa rozrusznika

Post autor: Darcolo »

alvaro pisze: 11 gru 2021, 11:46 Cześć!

I chyba przyszła w końcu ta chwila na regenerację/naprawę rozrusznika w 1.4 8V. Po dłuższym postoju przy odpalaniu na końcu jak już bendiks wraca zaczyna coś świergolić.

Jak myślicie, co przeczyścić, przesmarować, wymienić?

Zabrałem się za odkręcanie ale nie mogę zlokalizować drugiej śruby. Rozrusznik to Hitachi 1kW.

Zdałem taki plastik osłaniający przewody, i tam należy odkręcić te dwie nakretki (tą z gwintem miedzianym i zwykła)?
U mnie pojawia się to samo (co prawda sporadycznie, ale już kombinuję co to może być). Jakbyś ogarnął temat, to daj znać co mu było. Według mnie to niestety bendiks pada pomału. Jakby na osi bendiks się przycierał (były problemy z przesuwaniem), to przy zapalaniu tez nie zazębiał by się od razu, tylko przy pierwszej próbie zapalania chodził sobie rozrusznik luzem, nie obracając silnikiem.
Linea T-jet, 140kkm, 2009 r.
Awatar użytkownika
alvaro
klubowicz
klubowicz
Posty: 624
Rejestracja: 15 wrz 2010, 22:30
Przebieg: 205000
Silnik: 1.4 8v + LPG BRC
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Brzeszcze/Babice
Podziękował: 50 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: Naprawa rozrusznika

Post autor: alvaro »

karollino pisze: 11 gru 2021, 22:06 Aby wykręcić druga śrubę musisz zdemontować aku z podstawą i dopiero wtedy zyskasz do niej dostęp. Łeb tej śruby jest właśnie od strony podstawy aku od góry auta. Aby ją wykręcić potrzebujesz mała grzechotkę z przedłużka (pod grzechotkę podłuż sobie płaski klucz, zaprzesz się wtedy o skrzynie) albo najlepiej klucz fajkowy. Rozmiar taki sam jak pierwszej (o ile pamiętam to chyba 13).

Co do połączeń elektrycznych: masa jest realizowana poprzez połączenie z blokiem, plus z aku jest zakończony oczkiem które trzyma wskazana przez Ciebie nakrętka w tej plastikowej osłonię (widzę że odpiales te oslone). Po ściągnięciu plusa, musisz zdemontować plastikowa osłonę (te o której pisałem). ruszaj nią lewo- prawo i ściągaj z trzpienia. jak to zrobisz to zobaczysz zakończony oczkiem przewód załączenia elektromagnesu (ten że stacyjki).

Druga nakrętka nie jest podłączona do niczego (ta nieosłonięta).

Gdzieś na forum jest manuał z demontażu rozrusznika, u mnie było jak opisałem wyżej. mam nadzieję że dobrze pamiętałem :)

Co do serwisu ruzrusznika - ciężko powiedzieć póki go na stole nie masz. Rozbierz go, umyj wszystko, sprawdź szczotki/szczotkotrzymacz, elementy mechaniczne, nasmaruj i złóż :)

Powodzenia! :)
Masz rację, klucz rozmiar pierwszej śruby to13 ale za fiksa nie mogę pojąć dlaczego druga śruba jest od strony akumulatora skoro cały rozrusznik jest na wysokości plastikowego kolektora czyli bardziej na środku po lewej patrząc z góry od strony maski.
Awatar użytkownika
karollino
klubowicz
klubowicz
Posty: 781
Rejestracja: 21 sty 2011, 11:10
Przebieg: 182000
Silnik: 1,4 77KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 104 razy
Otrzymał podziękowań: 96 razy

Re: Naprawa rozrusznika

Post autor: karollino »

Złudzenie :D

A poważnie już pisząc, rozrusznik ma trzy (przelotowe) otwory mocujące, z czego wykorzystane pod śruby są tylko dwa (ten środkowy ma tuleję ustalającą). O ile mnie pamięć nie myli są to skrajne otwory, które (jakby patrzeć od strony sprzęgła) tworzą diagonalę. Stąd ta druga wypada właśnie +/- w osi skrzyni (prawie pod termostatem - bliżej ściany grodziowej) i najlepiej do niej się dobrać po demontażu podstawy aku (choć ponoć bez usuwania podstawy da się jakoś to zrobić). Zresztą, jak uda Ci się wcisnąć pomiędzy aku a silnik tel z włączoną kamerą, to zobaczysz łeb tej śruby. Leżąc pod autem i (jeśli masz w miarę drobne dłonie) też jesteś w stanie wymacać pozostałe dwa otwory, choć to dużo trudniejsze.

alvaro dopiero teraz zrozumiałem o co chodzi z tym że śruba jest "na środku po lewej od aku"... Ech wybacz spóźniony zapłon. Śruba oczywiście znajduje się na bloku silnika, w lokalizacji gdzie wskazałeś. A podstawę aku radzę demontować bo dla mnie było zbyt mało miejsca (a ręka miała zbyt mało przegubow:D) by sięgnąć tej śruby :)
Dostęp jak na zdjęciu, za strzałka :)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 13 gru 2021, 18:39 przez karollino, łącznie zmieniany 1 raz.
Fiat Linea Dynamic:
+ DRL
+ subwoofer i maty w drzwiach
+ lusterko wsteczne autochrom z kamerą cofania
+ elektryczna regulacja lędźwi
+ regulacja wysokości fotela pasażera
+ podłokietnik z nawiewem
+ klimatronik
+ tempomat
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1846
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Naprawa rozrusznika

Post autor: zibi186 »

Podczas demontażu przyjrzyj się uważnie osi pod bendiksem - zobaczysz ślady zacierania . Jest to początkowy etap , dlatego nie występują problemy o jakich piszesz czyli problemy z wyrzucaniem bendixa na wieniec zębaty koła zamachowego. Nie wyssałem tego z palca , tylko już miałem z tym do czynienia i sam to robiłem , co zostało też opisane na forum . Pozdrawiam 😊
Awatar użytkownika
alvaro
klubowicz
klubowicz
Posty: 624
Rejestracja: 15 wrz 2010, 22:30
Przebieg: 205000
Silnik: 1.4 8v + LPG BRC
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Brzeszcze/Babice
Podziękował: 50 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: Naprawa rozrusznika

Post autor: alvaro »

karollino pisze: 12 gru 2021, 22:41 A poważnie już pisząc, rozrusznik ma trzy (przelotowe) otwory mocujące, z czego wykorzystane pod śruby są tylko dwa (ten środkowy ma tuleję ustalającą). O ile mnie pamięć nie myli są to skrajne otwory, które (jakby patrzeć od strony sprzęgła) tworzą diagonalę. Stąd ta druga wypada właśnie +/- w osi skrzyni (prawie pod termostatem - bliżej ściany grodziowej).
Znalazłem takie śruby 1 i 2, dobrze szukam, czy kompletnie nie tutaj?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1846
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 195000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Podziękował: 336 razy
Otrzymał podziękowań: 152 razy

Re: Naprawa rozrusznika

Post autor: zibi186 »

Zdemontuj Aku i tackę pod nim- jak pisali wcześniej koledzy . Inaczej nie zobaczysz łba śruby . Śruba jest ustawiona poziomo , równolegle do osi rozrusznika - może to pomoże Ci w lokalizacji . Pozdrawiam 😊
Awatar użytkownika
alvaro
klubowicz
klubowicz
Posty: 624
Rejestracja: 15 wrz 2010, 22:30
Przebieg: 205000
Silnik: 1.4 8v + LPG BRC
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Brzeszcze/Babice
Podziękował: 50 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: Naprawa rozrusznika

Post autor: alvaro »

Chyba już wiem, na filmiku to ta po prawej?
https://www.dropbox.com/s/6xmr43wyh8kk9 ... 8.mp4?dl=0
Awatar użytkownika
karollino
klubowicz
klubowicz
Posty: 781
Rejestracja: 21 sty 2011, 11:10
Przebieg: 182000
Silnik: 1,4 77KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 104 razy
Otrzymał podziękowań: 96 razy

Re: Naprawa rozrusznika

Post autor: karollino »

Kadr z Twojego fipnu:
1) ta zaznaczona pomarancz iwa strzałka to główna bohaterka filmiku
2) zielona strzałka wskazuję właściwą srube
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Fiat Linea Dynamic:
+ DRL
+ subwoofer i maty w drzwiach
+ lusterko wsteczne autochrom z kamerą cofania
+ elektryczna regulacja lędźwi
+ regulacja wysokości fotela pasażera
+ podłokietnik z nawiewem
+ klimatronik
+ tempomat
Awatar użytkownika
alvaro
klubowicz
klubowicz
Posty: 624
Rejestracja: 15 wrz 2010, 22:30
Przebieg: 205000
Silnik: 1.4 8v + LPG BRC
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Brzeszcze/Babice
Podziękował: 50 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: Naprawa rozrusznika

Post autor: alvaro »

karollino pisze: 14 gru 2021, 16:39 Kadr z Twojego fipnu:
1) ta zaznaczona pomarancz iwa strzałka to główna bohaterka filmiku
2) zielona strzałka wskazuję właściwą srube
Dzięki wielki! Właśnie chodziło mi o tą śrubę po prawo! Kręcąc za bardzo nie miałem możliwości właściwego kadrowania ujęć ;)
Awatar użytkownika
karollino
klubowicz
klubowicz
Posty: 781
Rejestracja: 21 sty 2011, 11:10
Przebieg: 182000
Silnik: 1,4 77KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 104 razy
Otrzymał podziękowań: 96 razy

Re: Naprawa rozrusznika

Post autor: karollino »

Luzik :) Nabyłeś wprawę przed zlokalizowaniem gada podczas wykręcania. Powiem Ci ze ja robiąc inspekcje swojego rozrusznika i mając problem z lokalizacja tej śruby byłem o krok od demontażu ECU wraz z podstawą :D

Powodzenia! :)
Fiat Linea Dynamic:
+ DRL
+ subwoofer i maty w drzwiach
+ lusterko wsteczne autochrom z kamerą cofania
+ elektryczna regulacja lędźwi
+ regulacja wysokości fotela pasażera
+ podłokietnik z nawiewem
+ klimatronik
+ tempomat
Awatar użytkownika
alvaro
klubowicz
klubowicz
Posty: 624
Rejestracja: 15 wrz 2010, 22:30
Przebieg: 205000
Silnik: 1.4 8v + LPG BRC
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Brzeszcze/Babice
Podziękował: 50 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: Naprawa rozrusznika

Post autor: alvaro »

zibi186 pisze: 14 gru 2021, 12:21 Zdemontuj Aku i tackę pod nim- jak pisali wcześniej koledzy . Inaczej nie zobaczysz łba śruby . Śruba jest ustawiona poziomo , równolegle do osi rozrusznika - może to pomoże Ci w lokalizacji . Pozdrawiam 😊
Udało się! Tak to wygląda, te zębatki one mają być takie lekko przekrzywione?
Zaraz zabieram się za rozbieranie, co tam poczyścić, nasmarować? Może jeszcze jakieś zdjęcia zamieścić?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
alvaro
klubowicz
klubowicz
Posty: 624
Rejestracja: 15 wrz 2010, 22:30
Przebieg: 205000
Silnik: 1.4 8v + LPG BRC
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Brzeszcze/Babice
Podziękował: 50 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: Naprawa rozrusznika

Post autor: alvaro »

Już to wszystko poczyscilem, tylko zastanawiam się czy to rozbierać? W sumie to nawet nie wiem jak?! I nie wiem czy ten bendiks jakoś szlifować i czy przed włożeniem tą zębatkę od niego też smarować smarem?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
ODPOWIEDZ