Czujnik klimatyzacji
-
- Nowy
- Posty: 18
- Rejestracja: 09 lip 2017, 13:41
- Przebieg: 213000
- Silnik: 1.4 8V
- Rocznik: 2007
- Podziękował: 2 razy
- Otrzymał podziękowań: 6 razy
Czujnik klimatyzacji
Witam serdecznie
Jestem nowy na forum. Chciałbym prosić o poradę odnośnie klimatyzacji. Trzy tygodnie temu napełniłem klimatyzację. Mechanik powiedział że w układzie nie było już czynnika ale szczelność została zrobiona oraz napełniona klimatyzacja. Czynnika weszło około 500. Jednak sprężarka nie chciała się uruchomić. Auto zostawiłem do przejrzenia. Z mechanika informacji wyszło że jak podłączą sprężarkę na "krótko" to klimatyzacja działa. Jednak rozłożył ręce i nic więcej nie zrobił. Zacząłem działać we własnym zakresie. Sprawdziłem bezpieczniki oraz przekaźniki wszystko okazało się sprawne. Zacząłem sprawdzać napięcia na czujniku klimatyzacji. Sprawdziłem w dwóch pozycjach. Na przekręconym kluczyku oraz na zapłonie. W kostce czujnika są 3 piny rozumiem że 2 z nich są zasilające a 3 sterujący który daje sygnał o ciśnieniu. Jakie powinny występomwać w nich napięcia? Bo w moim przypadku największe napięcie to 0.5V Chciałbym jeszcze wiedzieć gdzie idą przewody od czujnika? Wchodzą w wąż przy lewy świetle biegną wzdłuż przedniego zderzaka i przechodzą gdzieś pod prawą lampą. Niestety nie mam możliwość wejść pod auto by sprawdzić gdzie biegną dalej.
Jestem nowy na forum. Chciałbym prosić o poradę odnośnie klimatyzacji. Trzy tygodnie temu napełniłem klimatyzację. Mechanik powiedział że w układzie nie było już czynnika ale szczelność została zrobiona oraz napełniona klimatyzacja. Czynnika weszło około 500. Jednak sprężarka nie chciała się uruchomić. Auto zostawiłem do przejrzenia. Z mechanika informacji wyszło że jak podłączą sprężarkę na "krótko" to klimatyzacja działa. Jednak rozłożył ręce i nic więcej nie zrobił. Zacząłem działać we własnym zakresie. Sprawdziłem bezpieczniki oraz przekaźniki wszystko okazało się sprawne. Zacząłem sprawdzać napięcia na czujniku klimatyzacji. Sprawdziłem w dwóch pozycjach. Na przekręconym kluczyku oraz na zapłonie. W kostce czujnika są 3 piny rozumiem że 2 z nich są zasilające a 3 sterujący który daje sygnał o ciśnieniu. Jakie powinny występomwać w nich napięcia? Bo w moim przypadku największe napięcie to 0.5V Chciałbym jeszcze wiedzieć gdzie idą przewody od czujnika? Wchodzą w wąż przy lewy świetle biegną wzdłuż przedniego zderzaka i przechodzą gdzieś pod prawą lampą. Niestety nie mam możliwość wejść pod auto by sprawdzić gdzie biegną dalej.
- mwas
- Prezes
- Posty: 6952
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 404 razy
- Otrzymał podziękowań: 949 razy
- Kontakt:
Re: Czujnik klimatyzacji
Witaj na forum. Jaką masz wersję auta ? Z jaką klimatyzacją ? Manual czy auto ? Bo z Twojego profilu nie da się nic ustalić - Fresh 1.4 8V i przebieg 0 km - gratuluję, masz nowe auto ? Nie kojarzę, aby ktokolwiek z nas miał podobne problemy z klimą, może dobrym pomysłem byłoby zgłoszenie się do warsztatu, który się specjalizuje w klimatyzacjach ? Mechanicy z reguły potrafią zrobić "proste" czynności przy klimie, ale jak pojawia się jakiś "głębszy" problem, to niestety rozkładają ręce
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
-
- Nowy
- Posty: 18
- Rejestracja: 09 lip 2017, 13:41
- Przebieg: 213000
- Silnik: 1.4 8V
- Rocznik: 2007
- Podziękował: 2 razy
- Otrzymał podziękowań: 6 razy
Re: Czujnik klimatyzacji
Jest to linea 1.4 v8 323 57 kW z klimatyzacją manualną. W sumie rozważałem taką możliwość ale stwierdziłem że może jakiś przewód został przegryziony przez jakieś zwierze lub po prostu się przetarł. W pierwszej kolejności wolałbym zrobić wszystko co mogę we własnym zakresie a jeśli to nie pomorze wtedy serwis. Więc jeśli ktoś coś wie na ten temat to proszę o info.
-
- Nowy
- Posty: 18
- Rejestracja: 09 lip 2017, 13:41
- Przebieg: 213000
- Silnik: 1.4 8V
- Rocznik: 2007
- Podziękował: 2 razy
- Otrzymał podziękowań: 6 razy
Re: Czujnik klimatyzacji
Nie zauważyłem żadnych wycieków z tego co mówił mechanik wszystko jest szczelne. Trzeba będzie ściągnąć prawą lampę i zobaczyć gdzie dalej idą przewody od czujnika.
- mwas
- Prezes
- Posty: 6952
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 404 razy
- Otrzymał podziękowań: 949 razy
- Kontakt:
Re: Czujnik klimatyzacji
Koledzy, powiem tak: jeśli mechanik odpalił sprężarkę "na krótko" i klimatyzacja normalnie działała, to moim skromnym zdaniem problem nie będzie po stronie czujnika a gdzieś po stronie sterowania, czyli gałąź od włącznika klimatyzacji wewnątrz kabiny, przez cały układ elektryczny (kilka przekaźników i bezpieczników) aż po złącze przy kompresorze klimy. Przeglądałem schematy elektryczne i wychodzi na to, że żaden z czujników nie jest na nich ujęty, wnioskuję więc, że są one elementem sprzężonym bezpośrednio z kompresorem, a jeśli tak jest, to gdyby któryś z nich byłby trafiony, to kompresor w ogóle by nie odpalił, nawet "na krótko". Dlatego myślę, że bez sensu jest, żebyś rozbebeszał poł auta, ściągał zderzak i lampę, żeby się dowiedzieć, że wiązka idzie do kompresora i jest nienaruszona
Sygnał sterujący, po włączeniu klimatyzacji wewnątrz kabiny, przechodzi przez moduł oznaczony jako M010 (centralka sterowania silnikiem) a dalej przez dwa przekaźniki - T09 i T05 a te znajdują się w centralce pod maską w komorze silnika. Dodatkowo, do sprawdzenia bezpieczniki F16 i F19 a te również w tej samej centralce. Ogólnie, wydaje mi się, że można by to łatwo sprawdzić, ale nie wiem jakie jest podejście do złącza elektrycznego przy sprężarce. Jeśli można je rozpiąć, to wystarczyłoby sprawdzić, czy po włączeniu klimatyzacji pojawia się napięcie na wtyczce. Jeśli nie, to sprawa jest jasna
Do posta załączam pełny opis działania układu klimatyzacji (wyciąg z eLearna) oraz schemat elektryczny, bo ten w PDFce jest mało czytelny. Opisy niestety tylko po angielsku
Sygnał sterujący, po włączeniu klimatyzacji wewnątrz kabiny, przechodzi przez moduł oznaczony jako M010 (centralka sterowania silnikiem) a dalej przez dwa przekaźniki - T09 i T05 a te znajdują się w centralce pod maską w komorze silnika. Dodatkowo, do sprawdzenia bezpieczniki F16 i F19 a te również w tej samej centralce. Ogólnie, wydaje mi się, że można by to łatwo sprawdzić, ale nie wiem jakie jest podejście do złącza elektrycznego przy sprężarce. Jeśli można je rozpiąć, to wystarczyłoby sprawdzić, czy po włączeniu klimatyzacji pojawia się napięcie na wtyczce. Jeśli nie, to sprawa jest jasna
Do posta załączam pełny opis działania układu klimatyzacji (wyciąg z eLearna) oraz schemat elektryczny, bo ten w PDFce jest mało czytelny. Opisy niestety tylko po angielsku
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
-
- klubowicz
- Posty: 1354
- Rejestracja: 16 paź 2016, 23:50
- Przebieg: 173000
- Silnik: 1.4 V8+lpg
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Sławków
- Podziękował: 478 razy
- Otrzymał podziękowań: 141 razy
Re: Czujnik klimatyzacji
Hmm... Z tego co piszesz to może niech rozbierze deska tak jak do wymiany żarówek podświetlenia i gdzieś sprobuje psiknac kontakt sprayem. A nóż się uda i sam włącznik się poprostu zacina. U mnie nie zawsze działa po wciśnięciu pokrętło. Czasem muszę zmienić szybkość nawiewu i dopiero zadziała.
Fiat 125p, Polonez Atu, Fiat Palio, Fiat Cinquecento, Fiat Punto II no i Linijka i czarny pug 308 II sw
- adamson
- klubowicz
- Posty: 2375
- Rejestracja: 11 gru 2009, 19:46
- Przebieg: 41000
- Silnik: 1.4 16V Turbo
- Rocznik: 2018
- Lokalizacja: SW / Świętochłowice / O. S.
- Podziękował: 338 razy
- Otrzymał podziękowań: 195 razy
Re: Czujnik klimatyzacji
Maciek jak zwykle profesjonalne podejście do problemu
FIAT TIPO HB Lounge 1.4 T-jet 120 KM
- mwas
- Prezes
- Posty: 6952
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 404 razy
- Otrzymał podziękowań: 949 razy
- Kontakt:
Re: Czujnik klimatyzacji
Przepraszam koledzy, małe sprostowanie: na schemacie element oznaczony jako K120 jest właśnie czujnikiem ciśnienia czynnika w układzie klimatyzacji. Odpaleniem sprężarki steruje moduł kontroli silnika oznaczony M010 i to on otrzymuje sygnał z czujnika. Jeśli czujnik wykryje za małe lub zbyt duże ciśnienie w układzie, to sterownik silnika nie uruchamia kompresora. Zasilanie czujnika to pin 2 (+) kabel koloru LH i 1 (-) kabel koloru NR. Czujnik wymienia informacje z centralką przez pin 3, kabel koloru HM. Nie mam teraz niestety dostępu do kodów kolorów, to mogę umieścić później. Wygląda więc na to, że jeśli wszystkie przekaźniki i bezpieczniki, które wskazałem wcześniej, są sprawne, to może być: albo uszkodzony czujnik, albo za małe, albo zbyt duże ciśnienie w układzie klimatyzacji co powoduje, że sterownik silnika w ogóle nie uruchamia kompresora Warto też sprawdzić jeszcze bezpiecznik oznaczony jako F51, który umieszczony jest wewnątrz kabiny (na schemacie moduł B002).
Jeśli chodzi o przebieg przewodów, no w PDFce, an końcu, jest rozmieszczenie poszczególnych elementów w aucie wraz z zaznaczonymi wiązkami. Wychodzi więc na to, że od czujnika idzie wiązka wzdłuż całego pasa przedniego aż do centralki sterowania silnikiem.
Jeśli chodzi o przebieg przewodów, no w PDFce, an końcu, jest rozmieszczenie poszczególnych elementów w aucie wraz z zaznaczonymi wiązkami. Wychodzi więc na to, że od czujnika idzie wiązka wzdłuż całego pasa przedniego aż do centralki sterowania silnikiem.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
- smak56
- klubowicz
- Posty: 5150
- Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
- Przebieg: 276000
- Silnik: 1.3 multijet
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Podziękował: 399 razy
- Otrzymał podziękowań: 652 razy
Re: Czujnik klimatyzacji
Temat czujnika ciśnienia klimatyzacji przerabialiśmy tutaj. Objawy podobne: http://lineaklubpolska.pl/viewtopic.php ... imatyzacji
smak56
* * * *
* * * *
- leszek1234
- klubowicz
- Posty: 2153
- Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
- Przebieg: 200000
- Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: blisko Rybnika
- Podziękował: 309 razy
- Otrzymał podziękowań: 211 razy
Re: Czujnik klimatyzacji
U mnie klima nie ruszała bo mechanik za słabo ją nabił (choć niby tyle ile trzeba - tak on twierdził) - wystarczyło ciut dodać czynnika i wszystko znów było i jest do dzisiaj OK.
-
- Nowy
- Posty: 18
- Rejestracja: 09 lip 2017, 13:41
- Przebieg: 213000
- Silnik: 1.4 8V
- Rocznik: 2007
- Podziękował: 2 razy
- Otrzymał podziękowań: 6 razy
Re: Czujnik klimatyzacji
Dziękuje wszystkim za sugestię. Tak jak pisałem wcześniej wszystkie bezpieczniki i przekaźniki sprawne. Rozebrałem włączniki kilmatyzacji przeczyściłem styki. Czujnik ciśnienia dalej mie ma napięcia. Więc w najbliższym czasie przedzwonię wiązkę od komputera i czujnika ciśnienia. Według tego co pisze Mwas to zasilanie właśnie powinno iść z komputera. Zobaczę jeszcze co jest napisane w tym temacie co przykleił Smak56. W najbliższym czasie planuję zakup Obd2 więc zobaczymy co powie komupter.
Czytałem wcześniej już ten wątek. Odkręciłem czujnik i przeczyściłem złączki oraz lekko środek z brudu. Dokręciłem solidnie ale z wyczuciem. Jednak to też nie pomogło.
Gdzie można znaleźć e-lerna do Linei?
Czy są może gdzieś dostępne opisy wtyczek od modułu kontroli silnika? Nie proszę o konkretny link ale czy w ogóle jest coś takiego?
Dzisiaj przedzwoniłem wiązkę między wtyczką czujnika ciśnienia (K120) oraz wtyczką komputera (B010). Okazało się że tylko dwa przewody mają ciągłość natomiast kabel masowy nie dociera do wtyczki komputera. W sobotę będę rozbierał wiązkę i zobaczę gdzie "ucieka" masa.
Faktycznie przyczyną był ukruszony przewód w wiązce przewodów w okolicy chłodnicy. Trzymał się właściwie na izolacji. Zlutowany, zabezpieczony klimatyzacja działa. Dziękuje wszystkim za pomoc a w szczególności Mwas za materiały z elerna.
Czytałem wcześniej już ten wątek. Odkręciłem czujnik i przeczyściłem złączki oraz lekko środek z brudu. Dokręciłem solidnie ale z wyczuciem. Jednak to też nie pomogło.
Gdzie można znaleźć e-lerna do Linei?
Czy są może gdzieś dostępne opisy wtyczek od modułu kontroli silnika? Nie proszę o konkretny link ale czy w ogóle jest coś takiego?
Dzisiaj przedzwoniłem wiązkę między wtyczką czujnika ciśnienia (K120) oraz wtyczką komputera (B010). Okazało się że tylko dwa przewody mają ciągłość natomiast kabel masowy nie dociera do wtyczki komputera. W sobotę będę rozbierał wiązkę i zobaczę gdzie "ucieka" masa.
Faktycznie przyczyną był ukruszony przewód w wiązce przewodów w okolicy chłodnicy. Trzymał się właściwie na izolacji. Zlutowany, zabezpieczony klimatyzacja działa. Dziękuje wszystkim za pomoc a w szczególności Mwas za materiały z elerna.
- mwas
- Prezes
- Posty: 6952
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 404 razy
- Otrzymał podziękowań: 949 razy
- Kontakt:
Re: Czujnik klimatyzacji
Super, że się udało Trochę jestem zdziwiony, że w tym miejscu kabel szlag trafił Chyba jesteś pierwszy z taką przypadłością Odnośnie eLearna - powinien być dostępny w naszych zasobach forumowych. Jak będziesz miał problem ze znalezieniem, to odezwij się na PW - coś wymyślimy
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM