Ostatnio miałem dość nieciekawą sytuację związaną z awarią świateł biegu wstecznego, otóż podczas jazdy do przodu bądź wyrzuceniu biegu na luz światła te wciąż były zapalone. W wyniku tej usterki patrol policji odebrał mi dowód rejestracyjny i skierował samochód na dodatkowe badanie techniczne. Stąd też poniższy manual.
Rada nr 1. Jeżeli zaczyna występować usterka związana ze światłami biegu wstecznego - albo świecą cały czas - albo wcale, polecam wyciągnąć bezpiecznik znajdujący się pod kolumną kierownicy po lewej stronie fotela kierowcy. Usytuowany jako drugi od prawej w górnym rzędzie. 7,5A
Dlaczego? Jeżeli włącznik zawiesił się w pozycji wyłączonej to pół biedy nie wprowadzamy innych kierowców w błąd, natomiast może się stać tak, że odwiesi się w drugą stronę a to w konsekwencji może prowadzić do powyżej opisanej sytuacji.
Rada nr 2. W ogóle polecam ułatwić sobie życie za pomocą wyjęcia tegoż bezpiecznika na czas wykonywania naprawy część taka jak włącznik świateł cofania bywa trudno dostępna, u mnie w mieście znalazła się w 1 z 6 sklepów. Autoryzowany serwis jej nie posiadał a czas realizacji zamówienia to 3 dni.
No to zaczynamy:
Poziom trudności wykonania naprawy: banalna
Czas wykonania: w zależności od dostępnych warunków od 5 minut do ok 30. (czy ktoś posiada kanał/najazd czy też nie)
Co jest potrzebne:
1. Klucz żabka bądź oczkowa 18/19 (ja używałem żabki)
2. Lewarek jeżeli nie macie najazdu bądź kanału.
3. WD 40 - polecam
Czynność nr 1. Odpinamy na wszelki wypadek akumulator.
Czynność nr 2. Dostajemy się pod auto, i lokalizujemy włącznik który jest wkręcony w skrzynię biegów. Patrząc na auto od przodu będzie znajdować się w okolicy prawego przedniego koła. (zdjęcie powinno rozwiać wszelkie wątpliwości)
Czynność nr 3. Wypinamy wtyczkę z włącznika.
Czynność nr 4. Spryskujemy włącznik WD 40 - czekamy 5 minut.
Czynność nr 5. Zaczynamy kręcić (tutaj drobna uwaga - nie będzie łatwo śruba włącznika jest zabezpieczona przed samoczynnym wykręcaniem się za pomocą pewnego preparatu którego nazwy nie pamiętam)
Czynność nr 6. Po wykręceniu starego włącznika zaczynamy wkręcać nowy, w odwrotnym kierunku.
Czynność nr 7. Po odpowiednim dokręceniu, możemy podpiąć wtyczkę z zachowaniem ostrożności i uwagi na to aby zaczep wtyczki się dopiął.
Czynność nr 8. Podłączamy akumulator i wkładamy bezpiecznik (jeżeli był wyjęty).
Czynność nr 9. Sprawdzamy działanie świateł na wyłączonym silniku oczywiście ;) i cieszymy się z efektu.
Poniżej zdjęcia od góry i od dołu jak wygląda nasz włącznik świateł cofania. Cena części oscyluje w granicach od ok 30 do 45 PLN w zależności od producenta.
[M] Wymiana włącznika świateł cofania.
- Sebek
- klubowicz
- Posty: 1247
- Rejestracja: 04 sty 2014, 20:09
- Przebieg: 100
- Silnik: 1.0 Turbo
- Rocznik: 2023
- Lokalizacja: SWD
- Podziękował: 161 razy
- Otrzymał podziękowań: 134 razy
Re: [M] Wymiana włącznika świateł cofania.
Fajny manual, pytanie czy olej nie wypłynie ze skrzyni? Pytam bo kiedyś wymieniałem w włącznik świateł w Skodzie Favorit i jednym palcem musiałem blokować otwór w skrzyni bo olej się wylewał.
FSO 1500, SKODA FAVORIT lpg BRC, FIAT SIENA lpg BRC, RENAULT CLIO II dCi, FIAT LINEA lpg TARTARINI, RENAULT CLIO V, SKODA KAMIQ
-
- Nowy
- Posty: 29
- Rejestracja: 26 lip 2014, 15:57
- Przebieg: 72000
- Silnik: 1.4 16V Turbo
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Łódź
- Otrzymał podziękowań: 13 razy
Re: [M] Wymiana włącznika świateł cofania.
Odpowiedź brzmi: Nie. Olej do skrzyni nie wylatuje otworem w który wkręcamy nowy włącznik.