Światła do jazdy dziennej
-
- klubowicz
- Posty: 1646
- Rejestracja: 08 gru 2009, 14:42
- Przebieg: 163000
- Silnik: 1.3 IMA
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Pniów
- Podziękował: 17 razy
- Otrzymał podziękowań: 43 razy
Światła do jazdy dziennej
W Polsce od 2007 roku mamy obowiązek jazdy na światłach w ciągu dnia, głównie używamy do tego świateł mijania. Od niedawna zamiast świateł mijania, możemy używać specjalnie stworzonych do tego celu tzw. świateł do jazdy dziennej (potocznie zwanych DRL - skrót anglojęzycznej nazwy Daytime Running Lights).
Korzyści jest kilka. Jeśli zdarza nam się zapomnieć o zapaleniu świateł mijania, co może nas kosztować 200 złotych i kilka punktów karnych - to przy światłach do jazdy w dzień, nie zapomnimy o tym, bo zapalają się one automatycznie po przekręceniu kluczyka. Światła do jazdy dziennej są też inaczej skonstruowane niż światła mijania m.in. nie wykorzystuje żarówek halogenowych.
DRL-e służą tylko do tego, żeby samochód był dobrze widoczny w dzień, oświetlenie drogi nie ma tu żadnego znaczenia. Dlatego mogą być znacznie mniejsze i dawać słabsze światło. Najczęściej służą do tego diody LED, które do tej pory w samochodach używane były głównie jako trzecie światło stop.
Dodatkowe światła do jazdy dziennej (DRL) powinny działać bardzo prosto - włączać się automatycznie wraz z przekręceniem kluczyka w stacyjce i wyłączać w chwili zapalenia normalnego oświetlenia samochodu (świateł mijania czy drogowych). Nie mogą jednak wyłączać się podczas dawania ostrzeżenia (błysku) światłami drogowymi. Planując zakup świateł do jazdy dziennej nie zapomnijmy o najważniejszych kwestiach - na rynku dostępne są tanie, niedoskonałe modele tego typu oświetlenia, których nie można używać w Europie.
Dodatkowe światła do jazdy dziennej muszą mieć znak homologacji z symbolem "E" i kodzie cyfrowym umieszczonym na obudowie. Przepisy określają specjalne parametry świateł dziennych ECE R87. Tylko światła posiadające taką homologację, mogą być wykorzystywane na drogach europejskich.
Sposób korzystania ze świateł dziennych oraz sposób ich montażu regulują odpowiednie przepisy:
[quote]Art. 51. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:
1) w czasie od zmierzchu do świtu,
2) w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego - przez całą dobę,
3) w tunelu.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.[/quote]
sposób montażu:
[quote]Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:
* Symetrycznie względem osi pojazdu
* Na równej wysokości
* Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
* Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
* Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego
Ponadto minimalna powierzchnia świecenia lamp musi być ≥40cm², a w przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.[/quote]
Korzyści jest kilka. Jeśli zdarza nam się zapomnieć o zapaleniu świateł mijania, co może nas kosztować 200 złotych i kilka punktów karnych - to przy światłach do jazdy w dzień, nie zapomnimy o tym, bo zapalają się one automatycznie po przekręceniu kluczyka. Światła do jazdy dziennej są też inaczej skonstruowane niż światła mijania m.in. nie wykorzystuje żarówek halogenowych.
DRL-e służą tylko do tego, żeby samochód był dobrze widoczny w dzień, oświetlenie drogi nie ma tu żadnego znaczenia. Dlatego mogą być znacznie mniejsze i dawać słabsze światło. Najczęściej służą do tego diody LED, które do tej pory w samochodach używane były głównie jako trzecie światło stop.
Dodatkowe światła do jazdy dziennej (DRL) powinny działać bardzo prosto - włączać się automatycznie wraz z przekręceniem kluczyka w stacyjce i wyłączać w chwili zapalenia normalnego oświetlenia samochodu (świateł mijania czy drogowych). Nie mogą jednak wyłączać się podczas dawania ostrzeżenia (błysku) światłami drogowymi. Planując zakup świateł do jazdy dziennej nie zapomnijmy o najważniejszych kwestiach - na rynku dostępne są tanie, niedoskonałe modele tego typu oświetlenia, których nie można używać w Europie.
Dodatkowe światła do jazdy dziennej muszą mieć znak homologacji z symbolem "E" i kodzie cyfrowym umieszczonym na obudowie. Przepisy określają specjalne parametry świateł dziennych ECE R87. Tylko światła posiadające taką homologację, mogą być wykorzystywane na drogach europejskich.
Sposób korzystania ze świateł dziennych oraz sposób ich montażu regulują odpowiednie przepisy:
[quote]Art. 51. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:
1) w czasie od zmierzchu do świtu,
2) w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego - przez całą dobę,
3) w tunelu.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.[/quote]
sposób montażu:
[quote]Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:
* Symetrycznie względem osi pojazdu
* Na równej wysokości
* Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
* Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
* Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu lub być zamontowane dalej niż 40 cm od niego
Ponadto minimalna powierzchnia świecenia lamp musi być ≥40cm², a w przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.[/quote]
Ostatnio zmieniony 16 gru 2009, 17:18 przez Jery, łącznie zmieniany 1 raz.
Henia ;-) red milano
- jay_21
- klubowicz
- Posty: 1981
- Rejestracja: 08 gru 2009, 9:11
- Przebieg: 67000
- Silnik: 1.4 T-Jet
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Knurów
- Podziękował: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 2 razy
M (admin), wracając do tematu świateł dziennych to są już zestawy zintegrowane, tj. światła dzienne i p. mgielne w jednej obudowie.
Światełka dzienne Hella
Myślę, że z takim zestawem będzie o niebo lepiej auto wyglądało niż z tym paskiem z diodami.
Światełka dzienne Hella
Myślę, że z takim zestawem będzie o niebo lepiej auto wyglądało niż z tym paskiem z diodami.
Linea 1.4 T-Jet Red Flamenco Dynamic
-
- klubowicz
- Posty: 1818
- Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
- Podziękował: 4 razy
- Otrzymał podziękowań: 27 razy
A Grande Punto ma? NIE. Linea to tańsze auto od Bravo. Łączy Grande Punto (jakość, wnętrze) z Bravo (wielkość, zawieszenie) i po zmiksowaniu jest to co jest. I całkiem niezłe jest to auto! Podstawowa Linea 1,4 77KM ma lepsze wyposażenie od Grande Punto 77KM a kosztuje co do złotówki tyle samo. Sorry ale ja wolę większą limuzynę za tyle samo. Linea jest dla innych odbiorców niż Grande Punto czy Bravo.Buba pisze:ZA oszczedne to pewnie nie bedzie,moze to troche inaczej wyglada ale da sie bez tego funkcjonawac,ja jestem niezadowolony z innego faktu,mianowicie braku mozliwosci doswietlania zakretow Linea tego nie ma a taki bravolot juz ma,gdzie tu sprawiedliwosc??
- Kuzyn_z_Sosnowca
- klubowicz
- Posty: 6771
- Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
- Przebieg: 145000
- Silnik: T-Jet z gazem
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Podziękował: 293 razy
- Otrzymał podziękowań: 404 razy
- kk25
- klubowicz
- Posty: 378
- Rejestracja: 08 gru 2009, 21:42
- Przebieg: 150650
- Silnik: 1.4 8V
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: krakowskie
- Podziękował: 5 razy
- Otrzymał podziękowań: 9 razy
Te halogeny Hella to niezła rzecz. Oszczędność jest duża, gdyż ta nowa żarówka H15 ma moc 55/15 W. Oznacza to, że jak będziemy używać świateł dziennych, to będą się świecić tylko dwa włókna po 15 W, czyli w sumie 30 W wszysto ( prąd 2,5 A) . Jak załączymy halogeny, to będą świecić 2 x 55 W. Gdy teraz jeździmy na światłach, to pobór mocy jest w przybliżeniu około 140 W czyli prąd 11,6 A ( pięć razy więcej !)
Trzeba zapytać dobrego elektyka ( najlepiej z serwisu) czy jest możliwe body comp tak skonfigurować, aby po zapaleniu silnika załączał się obwód do jazdy w dzień, a po załączeniu świateł ( nawet pozycyjnych) obwód był wyłączany. ( Do takich nowych halogenów myślę, że trzeba dołożyć po jednym przewodzie do każdego z nich)
Odnośnie doświetlania zakrętów w Bravo, to u nich halogeny mają lustra boczne i efekt jest całkiem niezły. U nas nawet, gdyby zrobić obwód załączający halogeny przy skręcie, to efekt przy takiej budowie tych lampek i tak byłby raczej mizerny . A kupować nowe halogeny i grzebać w instalacji, to nie wiem, czy warta skórka za wyprawkę.
Trzeba zapytać dobrego elektyka ( najlepiej z serwisu) czy jest możliwe body comp tak skonfigurować, aby po zapaleniu silnika załączał się obwód do jazdy w dzień, a po załączeniu świateł ( nawet pozycyjnych) obwód był wyłączany. ( Do takich nowych halogenów myślę, że trzeba dołożyć po jednym przewodzie do każdego z nich)
Odnośnie doświetlania zakrętów w Bravo, to u nich halogeny mają lustra boczne i efekt jest całkiem niezły. U nas nawet, gdyby zrobić obwód załączający halogeny przy skręcie, to efekt przy takiej budowie tych lampek i tak byłby raczej mizerny . A kupować nowe halogeny i grzebać w instalacji, to nie wiem, czy warta skórka za wyprawkę.
- mireks
- klubowicz
- Posty: 969
- Rejestracja: 15 lut 2010, 10:04
- Przebieg: 159000
- Silnik: 2.0 Multijet
- Rocznik: 2012
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 7 razy
- Otrzymał podziękowań: 29 razy
- Kontakt:
Odświeżam temat.
Znalazłem takie oto lampy do jazdy dziennej, które mają 3 zalety:
1) komplet jest w cenie 193 zł (nie wiem czy to dużo, czy mało, ale hela była w cenie 360 zł za jedną sztukę )
2) lampy są okrągłe o średnicy 90 mm,
3) lampy mają wbudowany układ, który rozpoznaje włączanie świateł mijania i wtedy gasną. Jeden z przewodów podłącza się po prostu do plusa przychodzącego na żarówki świateł krótkich. Oszczędza to konieczność dodawania układów dodatkowych do instalacji elektrycznej samochodu).
Jest też jedna wada. Tracimy lampy halogenowe (ale nie wymaga to ingerencji w instalację elektryczną halogenów).
Wydaje mi się, że jest to całkiem ciekawa opcja. Na allegro tego typu lampy chodzą po 250-300 zł za komplet.
Co koledzy sądzą o tym wynalazku?
mireks
Kilka fotek ze strony sklepu:
Znalazłem takie oto lampy do jazdy dziennej, które mają 3 zalety:
1) komplet jest w cenie 193 zł (nie wiem czy to dużo, czy mało, ale hela była w cenie 360 zł za jedną sztukę )
2) lampy są okrągłe o średnicy 90 mm,
3) lampy mają wbudowany układ, który rozpoznaje włączanie świateł mijania i wtedy gasną. Jeden z przewodów podłącza się po prostu do plusa przychodzącego na żarówki świateł krótkich. Oszczędza to konieczność dodawania układów dodatkowych do instalacji elektrycznej samochodu).
Jest też jedna wada. Tracimy lampy halogenowe (ale nie wymaga to ingerencji w instalację elektryczną halogenów).
Wydaje mi się, że jest to całkiem ciekawa opcja. Na allegro tego typu lampy chodzą po 250-300 zł za komplet.
Co koledzy sądzą o tym wynalazku?
mireks
Kilka fotek ze strony sklepu:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.