Światła do jazdy dziennej
- leszek1234
- klubowicz
- Posty: 2151
- Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
- Przebieg: 200000
- Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: blisko Rybnika
- Podziękował: 308 razy
- Otrzymał podziękowań: 211 razy
Re: Światła do jazdy dziennej
światła drogowe (tzw. długie ) nawet przygaszone na 30% mocy nie są światłami dziennymi - i to jest odpowiedź. To tyle jeśli chodzi o przepisy . Ale życie , jak pokazują polskie drogi długo toleruje takie przeróbki.
- smak56
- klubowicz
- Posty: 5148
- Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
- Przebieg: 276000
- Silnik: 1.3 multijet
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Podziękował: 398 razy
- Otrzymał podziękowań: 650 razy
Re: Światła do jazdy dziennej
Tak jak pisze leszek1234 +;loter pisze:Czy ktoś z klubowiczów, bardziej ogarnięty w obecnych przepisach może mi odpowiedzieć czy taki sterownik ... dopuszczalne przez nasze prawo.
ŚWIATŁA DO JAZDY DZIENNEJ (przepisy)
Przepis ECE-R87 i ECE-R48 (wyciąg)
Regulamin EKG ONZ nr 87 określa specyficzne wymagania dotyczące świateł do jazdy dziennej, nr 48 natomiast wymagania techniczne dla pojazdów (implementowany poprzez Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów[...]).
• Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli.
• Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy to 25 cm²
• Automatyczne włączanie/wyłączenie świateł dziennych równocześnie z włączeniem/wyłączeniem zapłonu (ECE-R48).
• Włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi.
• Automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania lub przeciwmgłowych (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).
• Światła powinny mieć naniesiony w sposób trwały znak homologacji E razem z numerem identyfikacyjnym kraju wystawiającego certyfikat (np. E04 Holandia, E11 Wielka Brytania, E1 Niemcy, E20 Polska), oznaczenie typu reflektora RL wraz z numerem wersji regulaminu na podstawie, którego otrzymany został certyfikat (aktualnie RL00), numer certyfikatu oraz nazwę producenta. Oznaczenia nie mogą być zmywalne lub łatwo usuwalne i powinny być widoczne po zamontowaniu świateł.
• Konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.
• Nie jest wymagane utrzymanie maksymalnej odległości 40cm od obrysu pojazdu (przepis wprowadzony 6 poprawką Regulaminu EKG ONZ nr 48, 18.11.2012)
Przepisy prawne w Polsce (wyciąg)
Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:
• Symetrycznie względem osi pojazdu
• Na równej wysokości
• Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
• Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
• Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu
• Nie mogą być zamontowane dalej niż 40 cm od obrysu pojazdu
• Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika
W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.
Symbole podane w homologacji
RL - światła jazdy dziennej dla pojazdów samochodowych (obecnie RL 00)
E - numer określający kraj, w którym został wydany dany certyfikat (numery krajów na odwrocie)
smak56
* * * *
* * * *
-
- Nowy
- Posty: 21
- Rejestracja: 16 sie 2014, 19:41
- Przebieg: 120000
- Silnik: 1.3 multijet
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gliwice
Re: Światła do jazdy dziennej
Powiedzcie mi jeszcze czy przy ewentualnej kontroli można się powołać na regulację Narodów Zjednoczonych, którą w sumie Polskie władze poparły.
Punkt 6.3. Tej regulacji mówi:
Daytime running lamps, which are reciprocally
incorporated with another function, using a common light source, and designed to operate permanently with an
electronic light source control gear to regulate the intensity of the light emitted, are permitted.
Czyli : Światła dzienne które działają na zasadzie wykorzystania źródła światła z innej funkcji reflektora, są dozwolone pod warunkiem zastosowania urządzenia zmniejszającego natężenie tego światła w celu wykorzystania jako dzienne.
W teorii można by to wykorzystać, takie rozwiązanie widziałem w samochodach chyba forda sprowadzanych z Niemiec, gdzie taki sterownik jest podłączony do świateł przeciwmgielnych.
Punkt 6.3. Tej regulacji mówi:
Daytime running lamps, which are reciprocally
incorporated with another function, using a common light source, and designed to operate permanently with an
electronic light source control gear to regulate the intensity of the light emitted, are permitted.
Czyli : Światła dzienne które działają na zasadzie wykorzystania źródła światła z innej funkcji reflektora, są dozwolone pod warunkiem zastosowania urządzenia zmniejszającego natężenie tego światła w celu wykorzystania jako dzienne.
W teorii można by to wykorzystać, takie rozwiązanie widziałem w samochodach chyba forda sprowadzanych z Niemiec, gdzie taki sterownik jest podłączony do świateł przeciwmgielnych.
- mwas
- Prezes
- Posty: 6950
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 402 razy
- Otrzymał podziękowań: 949 razy
- Kontakt:
Re: Światła do jazdy dziennej
Zagadnienie jest ciekawe... ogólnie jest to moduł firmy z adresu: www.dzienne.eu i np tutaj -> http://www.dzienne.eu/prawo.html podają aspekty prawne stosowania tegoż cuda. Zaczynam się nad tym zastanawiać...
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
- zibi186
- klubowicz
- Posty: 1846
- Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
- Przebieg: 195000
- Silnik: 1.4 T-jet + lpg
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: k / Pszczyny
- Podziękował: 336 razy
- Otrzymał podziękowań: 152 razy
Re: Światła do jazdy dziennej
Witam . Nie pamiętam już gdzie , ale spotkałem się jeszcze z jedną kwestią dotyczącą świateł dziennych. Otóż jako jedyne chyba światła "do jazdy " nie mają oswietlac drogi , a świecić "na wprost" . I to by trochę gryzło się z wykorzystaniem istniejącego oświetlenia , które tego warunku do końca nie spełnia . Ale skoro w przytoczonym wyciągu z litery prawa nie ma o tym mowy , to musi to nie być aż tak bardzo ważne
Taka dygresyjka
Taka dygresyjka
- smak56
- klubowicz
- Posty: 5148
- Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
- Przebieg: 276000
- Silnik: 1.3 multijet
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Podziękował: 398 razy
- Otrzymał podziękowań: 650 razy
Re: Światła do jazdy dziennej
Z mojej praktyki wynika, że w czasie kontroli drogowej i przeglądu technicznego, podstawowe znaczenie mają znaki naniesione na lampach (E i RL00) oraz odległości między nimi. Czyli, że są to światła do jazdy dziennej i ich homologacja.
Myślę, że producenci nowych aut takie oznaczenia umieszczają na lampach i wtedy jest . A w przeciwnym razie
W jednym z programów Turbo, był kierowca TIR-a, do którego ITD nie miało żadnych uwag..... no właśnie, do czasu włączenia świateł do jazdy dziennej. Zmierzyli odległości i kazali je zdemontować.
Myślę, że producenci nowych aut takie oznaczenia umieszczają na lampach i wtedy jest . A w przeciwnym razie
W jednym z programów Turbo, był kierowca TIR-a, do którego ITD nie miało żadnych uwag..... no właśnie, do czasu włączenia świateł do jazdy dziennej. Zmierzyli odległości i kazali je zdemontować.
smak56
* * * *
* * * *
- leszek1234
- klubowicz
- Posty: 2151
- Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
- Przebieg: 200000
- Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: blisko Rybnika
- Podziękował: 308 razy
- Otrzymał podziękowań: 211 razy
Re: Światła do jazdy dziennej
Rozwiązanie, bez dwóch zdań, bardzo fajne. Dorobić dodatkowy wyłącznik tego modułu i wyłączać go podczas kontroli drogowej i przeglądu okresowego - i można śmigać. Ledy biorą mniej prądu ale i tak ten moduł bardziej mi się podoba. Nota bene brat w samochodzie z USA też ma takie "przygaszane" długie/dzienne i przeglądy spokojnie przechodził (inne światła trzeba było przerobić na europejskie).
- SZAMAN
- klubowicz
- Posty: 409
- Rejestracja: 19 kwie 2011, 13:51
- Przebieg: 102000
- Silnik: 1,4 T-Jet 16v
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował: 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 7 razy
Re: Światła do jazdy dziennej
przeglądałem posty o światłach do jazdy dziennej ,ale nie znalazłem mojego przypadku ,może coś przeoczyłem,ale sprawa wygląda tak;
od niedawna zaczęły mi nie świecić te światła po odpaleniu silnika,dopiero po czasie się załączają .ryzyko w tym ,ze mogę przez jakiś czas jechać bez nich i może być mandacik..Czy ktoś miał podobny przypadek i wie jak temu zaradzić?.Bywa tez tak ,że jak zapale mijania ,to później załączają sie dzienne ,ale to może zbieg okoliczności.( dodam ,ze dzienne mam niezależne od mijania)
pozdrawiam.
od niedawna zaczęły mi nie świecić te światła po odpaleniu silnika,dopiero po czasie się załączają .ryzyko w tym ,ze mogę przez jakiś czas jechać bez nich i może być mandacik..Czy ktoś miał podobny przypadek i wie jak temu zaradzić?.Bywa tez tak ,że jak zapale mijania ,to później załączają sie dzienne ,ale to może zbieg okoliczności.( dodam ,ze dzienne mam niezależne od mijania)
pozdrawiam.
szaman
- smak56
- klubowicz
- Posty: 5148
- Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
- Przebieg: 276000
- Silnik: 1.3 multijet
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Podziękował: 398 razy
- Otrzymał podziękowań: 650 razy
Re: Światła do jazdy dziennej
SZAMAN; jakiej firmy masz światła DRL?
Jeżeli MM, to załączają się one w chwili uzyskania napięcia 13,6 V. Jeżeli nie załączają się, to albo słabe ładowanie (alternator, akumulator) lub uszkodzony moduł. Włączanie się DRL przy włączonych mijania , wygląda na jakieś zwarcie lub niewłaściwe podłączenie.
Jeżeli MM, to załączają się one w chwili uzyskania napięcia 13,6 V. Jeżeli nie załączają się, to albo słabe ładowanie (alternator, akumulator) lub uszkodzony moduł. Włączanie się DRL przy włączonych mijania , wygląda na jakieś zwarcie lub niewłaściwe podłączenie.
smak56
* * * *
* * * *
- AKI
- klubowicz
- Posty: 157
- Rejestracja: 01 gru 2010, 10:51
- Przebieg: 42000
- Silnik: 1.4 8v
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Jawiszowice
- Podziękował: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 5 razy
Re: Światła do jazdy dziennej
Ja bym sprawdził ładowanie akumulatora, (rozumiem że światła dzienne masz podłączone bezpośrednio do akumulatora) posprawdzał połączenia złączek ewentualnie potraktowałbym je środkiem KONTAKT. Albo siada Ci akumulator i dopiero kiedy alternator go podładuje to wzrasta napięcie ładowania do poziomu kiedy załącza się automat dziennych. A najprawdopodobniej siada sam automat, ja tak miałem a dodatkowy objaw był że nawet po wyłączeni zapłonu dzienne nie gasły wcale.
smak56 był szybszy w odpowiedzi ale to tak jest jak się robi przerwę w pisaniu postu
smak56 był szybszy w odpowiedzi ale to tak jest jak się robi przerwę w pisaniu postu
--- Kia Sportage 1,6 GDI Business Line L ---
- SZAMAN
- klubowicz
- Posty: 409
- Rejestracja: 19 kwie 2011, 13:51
- Przebieg: 102000
- Silnik: 1,4 T-Jet 16v
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Łódź
- Podziękował: 3 razy
- Otrzymał podziękowań: 7 razy
Re: Światła do jazdy dziennej
dzieki koledzy za porady.sprawdzę akumulator ,bo juz staruszek ma 5 lat.Rozrusznik tez czasami lekko " gwiżdże'.
serdecznie pozdrawiam.
serdecznie pozdrawiam.
szaman
- adamson
- klubowicz
- Posty: 2375
- Rejestracja: 11 gru 2009, 19:46
- Przebieg: 41000
- Silnik: 1.4 16V Turbo
- Rocznik: 2018
- Lokalizacja: SW / Świętochłowice / O. S.
- Podziękował: 338 razy
- Otrzymał podziękowań: 195 razy
Re: Światła do jazdy dziennej
Może coś takiego ?mwas pisze: potem może dołożyć czujnik zmierzchu, to wtedy w ogóle byłby mega full wypas po pachy
http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=61 ... ule_id=201
FIAT TIPO HB Lounge 1.4 T-jet 120 KM
- daro70
- klubowicz
- Posty: 1204
- Rejestracja: 14 sie 2010, 14:17
- Przebieg: 99850
- Silnik: 1.4 8v
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 188 razy
- Otrzymał podziękowań: 101 razy
Re: Światła do jazdy dziennej
Witam ...
Mam pytanie do kolegów którzy zamienili halogeny na światła do jazdy dziennej okrągłe . Czy takie światła jak podaję niżej w linku wejdą do nas w otwory? , wydaje mi się że tak ale chciałbym potwierdzić. Z góry dziękuję i pozdrawiam .
http://allegro.pl/lampy-dzienne-drl-led ... 22266.html
Mam pytanie do kolegów którzy zamienili halogeny na światła do jazdy dziennej okrągłe . Czy takie światła jak podaję niżej w linku wejdą do nas w otwory? , wydaje mi się że tak ale chciałbym potwierdzić. Z góry dziękuję i pozdrawiam .
http://allegro.pl/lampy-dzienne-drl-led ... 22266.html
-
- klubowicz
- Posty: 527
- Rejestracja: 20 sie 2013, 22:35
- Przebieg: 72000
- Silnik: 1.4 16v Turbo
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Tarnowskie góry
- Podziękował: 37 razy
- Otrzymał podziękowań: 44 razy
Re: Światła do jazdy dziennej
Mam NSSC 510 plus ringi,fajnie świecą,efekt ringu super cena około 170 zł