[M] Montaż haka holowniczego

Awatar użytkownika
sylwek
klubowicz
klubowicz
Posty: 494
Rejestracja: 29 maja 2012, 21:56
Przebieg: 48000
Silnik: 1.4 8V + LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: ELC
Podziękował: 25 razy
Otrzymał podziękowań: 97 razy

[M] Montaż haka holowniczego

Post autor: sylwek »

Sorki za małą ilość i jakość zdjęć (telefon). Brakowało wolnej ręki z aparatem do dokumentowania, ale jakiś pogląd na pracę już będzie. Ogólnie - większych trudności nie ma, do haka dołączona jest szczegółowa instrukcja ze schematami która prowadzi krok po kroku. Producent haka i modułu wedle uznania, mamy spory wybór na rynku. W tym poście montaż mechaniczny, o elektryce później.
To co do zrobienia w kilku krokach:
  • - demontaż zderzaka - tu jak zwykle najwięcej odkręcania
    - demontaż belki zderzeniowej (na jej miejsce wchodzi belka haka)
    - powiększanie (wycinanie) otworów w tylnej ściance na przęsła wchodzące w podłużnicę
    - montaż belki haka, wycinanie w zderzaku wnęki na kulę
    - przykręcenie kuli, instalacja gniazda i wiązki
    - montaż zderzaka
Jak ma być dokładnie - to mamy robotę na 4-6 godzin (realnie cały dzień).
Konieczne narzędzia: klucz dynamometryczny (momenty dokręcania podane w instrukcji), grzechotka i kilka nasadek, klucz torx T30, wyrzynarka, wiertarka, coś do zabezpieczenia antykorozyjnego, lutownica etc... Belka haka to kawał grubego (4-5 mm) ciężkiego żelastwa - warto wiedzieć jakby coś trzeba było poprawić. U mnie musiałem troszkę rozwiercić jeden z otworów, bo szpilka nie chciała wejść. Po montażu jedziemy na przegląd, gdzie po kontroli otrzymujemy zaświadczenie. Z zaświadczeniem w ciągu 30 dni do wydz.komunikacji po wpis do dowodu rejestracyjnego.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 19 maja 2013, 12:57 przez sylwek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Tara78
klubowicz
klubowicz
Posty: 1960
Rejestracja: 20 kwie 2012, 20:26
Przebieg: 230000
Silnik: TDI
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował: 55 razy
Otrzymał podziękowań: 80 razy
Kontakt:

Re: [M] Montaż haka holowniczego

Post autor: Tara78 »

:pivo :pivo idealna instrukcja, bardzo, bardzo Ci dziękuję. Zatem teraz pozostał tylko jeszcze wybór haka i do roboty. Elektrykę też fajnie jak wrzucisz bo chyba tego najbardziej się obawiam. :) Połączę zakładanie haka z założeniem czujników parkowania. Czy możesz napisać jakie Ty masz czujniki?
"Kiedyś dla ludzi byłam zawsze miła, teraz traktuję ich z wzajemnością"
Awatar użytkownika
helletic
Moderator
Moderator
Posty: 2707
Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
Przebieg: 221000
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Szamotuły
Podziękował: 462 razy
Otrzymał podziękowań: 334 razy

Re: [M] Montaż haka holowniczego

Post autor: helletic »

Też się zastanawiam mocno nad montażem haka...czasami wywieźć coś przyczepką potrzebuję, a latać po znajomych i pożyczać cały zestaw (auto+przyczepka+właściciel :zlośnik ), to już mi się odechciewa :ink ! sylwku extra manual :pivo :pivo :pivo
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress :luzak
Awatar użytkownika
Tomek
Moderator
Moderator
Posty: 6684
Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
Przebieg: 131000
Silnik: 1.4 V8 + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Radom
Podziękował: 320 razy
Otrzymał podziękowań: 346 razy

Re: [M] Montaż haka holowniczego

Post autor: Tomek »

Rewelacyjna dokumentacja :pivo
Ja mimo wszystko zostanę przy pożyczaniu auta z hakiem od szwagra :)
will
Moderator
Moderator
Posty: 3418
Rejestracja: 04 gru 2009, 20:04
Przebieg: 120000
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Markotów Duży
Podziękował: 140 razy
Otrzymał podziękowań: 90 razy

Re: [M] Montaż haka holowniczego

Post autor: will »

Fajny manual :ok)
LINEA 1.4 8V DYNAMIC
Astra K 1.4
Awatar użytkownika
marcin24
klubowicz
klubowicz
Posty: 1031
Rejestracja: 30 mar 2011, 19:34
Przebieg: 175000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Skoczów
Podziękował: 70 razy
Otrzymał podziękowań: 68 razy

Re: [M] Montaż haka holowniczego

Post autor: marcin24 »

Dokładnie tak, mam identyczny hak
Pozdrawiam wszystkich
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2146
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 305 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: [M] Montaż haka holowniczego

Post autor: leszek1234 »

:ok) przyda się:) piękny manual :pivo
Awatar użytkownika
sylwek
klubowicz
klubowicz
Posty: 494
Rejestracja: 29 maja 2012, 21:56
Przebieg: 48000
Silnik: 1.4 8V + LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: ELC
Podziękował: 25 razy
Otrzymał podziękowań: 97 razy

Re: [M] Montaż haka holowniczego

Post autor: sylwek »

Jako uzupełnienie - kilka słów o "elektryce". Szczegółowa instrukcja montażu ze zdjęciami jest w instrukcji modułu, nie ma sensu jej powielać, ale podam istotne wg. mnie różnice pomiędzy modułami i wiązkami:
  • - do wyboru mamy wiązki na gniazda 7 pin (standardowe) i 13 pin (przyczepa kempingowa). Wersja 13 pin jest rozbudowana o światło cofania, zasilanie przyczepy (stałe i po kluczyku) oraz masy. Są dostępne przejściówki pomiędzy wersjami.
    - moduły mają różną obsługę świateł przeciwmgielnych (PM). Jedne robią to przez odcięcie samochodowych PM i przerzucenie zasilania z pojazdu na przyczepę, inne przyciemniają PM samochodu (regulacja potencjometrem) jednoczesnie włączając w przyczepie. W wersji 7 pin - jest tylko jeden obwód zasilający PM przyczepy, a Linea ma dwa niezależne (!). U mnie lewy obwód PM jest przełączany na przyczepę, prawy zostaje rozłączony.
    - droższe wersje mają obsługę modułu czujników parkowania - po podłączeniu przyczepy - czujniki są wyłączane. Bez tego po wrzuceniu wstecznego mamy - piiiiii... - bo czujniki reagują na stałą przeszkodę.
    - istotna sprawa - dostępne są wiązki dedykowane - które zawierają złącza do oryginalnych lamp, nic nie trzeba ciąć, lutować etc. - tylko podłączamy. Długości przewodów dostosowane do danego typu auta. Same zalety i jedna wada - koszmarnie drogie (3-4x droższe).
Ogólnie (nie dotyczy wiązki dedykowanej) jest spora ingerencja w elektrykę pojazdu i trzeba to zrobić rozważnie. Do wiązki świateł wpiąłem się za pomocą szybkozłączek, przewody PM lutowane, zaizolowane koszulkami termokurczliwymi i taśmą. Moduł schowałem za tapicerką we wnęce z lewej strony obok modułu czujników parkowania. Nie wierciłem dodatkowego otworu na wiązkę do gniazda przyczepy (tak sugeruje instrukcja i tak robią warsztaty) - wykorzystałem przejście fabryczne, bo uniwersalna wiązka ma spory zapas długości kabli.
Przebieg prac:
  • - wstępnie umiejscowić moduł i rozlokować przewody - do wiązek lewej i prawej lampy, oraz do gniazda haka
    - wiercimy otwór na przejście wiązki gniazda w tylnej ściance, bądź wykorzystujemy fabryczne przejście pod lewą tylną lampą i przeplatamy wiązkę
    - ustalamy długości przewodów wiązki (są nadmiarowe) i podłączamy szybkozłączkami do odpowiednich przewodów
    - spinamy przewody w gnieździe haka, gniazdo mocujemy na stelażu
    - przeciągamy zasilanie do skrzynki bezpieczników
    - wpinamy wielozłącze wiązki do modułu, podłączamy zasilanie
Testujemy podłączając przyczepkę, w wersji z przyciemnianymi PM - dostosować jasność PM auta do świateł pozycyjnych tył.

Szczegółowa instrukcja Westfalii 13 pin (ze zdjęciami):
http://www.bertelshofer.com/dokumente/e ... 3fi031.pdf
http://www.westfalia-automotive.de/file ... 306322.pdf
Przykładowa instrukcja Magnum 7 pin:
http://immobilizer-magnum.eu/PL%20modul ... 20MH-7.pdf
Przykładowa wiązka dedykowana:
http://www.westfalia.expertmobil.pl/ind ... -od-2007-r

ps. To tylko przykłady, sam mam zamontowany hak innej firmy i wiązkę uniwersalną 7 pin
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 19 maja 2013, 13:16 przez sylwek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
marcin24
klubowicz
klubowicz
Posty: 1031
Rejestracja: 30 mar 2011, 19:34
Przebieg: 175000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Skoczów
Podziękował: 70 razy
Otrzymał podziękowań: 68 razy

Re: [M] Montaż haka holowniczego

Post autor: marcin24 »

Zasilanie modułu podłączyłem dokładnie tak samo jak ty :)
Pozdrawiam wszystkich
Awatar użytkownika
sylwek
klubowicz
klubowicz
Posty: 494
Rejestracja: 29 maja 2012, 21:56
Przebieg: 48000
Silnik: 1.4 8V + LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: ELC
Podziękował: 25 razy
Otrzymał podziękowań: 97 razy

Re: [M] Montaż haka holowniczego

Post autor: sylwek »

Tara78 pisze:...Połączę zakładanie haka z założeniem czujników parkowania. Czy możesz napisać jakie Ty masz czujniki?
Tara78, to bardzo dobry pomysł ! Po ściągnięciu zderzaka założenie czujników to tylko formalność, kilka kabelków więcej :)
U siebie montowałem czujniki z głośniczkiem, bez wyświetlacza, ze skośnymi rozłączalnymi sensorami. Mają kołnierzyk ok 1mm, tak że prawie ich nie widać. Kupione przez Allegro, nie widzę teraz aukcji - ale to były mniej więcej takie: http://www.remotronix.com/czujnik-parko ... urers_id=1
Tomek pisze:...Ja mimo wszystko zostanę przy pożyczaniu auta z hakiem od szwagra :)
Tomek, nie dał bym rady pożyczać auta na każdy wypad z rowerkami :) U mnie hak stanowi element mocowania platformy z rowerami do pojazdu. Przyczepkę podłączałem zaledwie raz :)
Awatar użytkownika
cichy
klubowicz
klubowicz
Posty: 3701
Rejestracja: 12 sie 2010, 23:49
Przebieg: 217000
Silnik: 2.0 110KM HDi
Lokalizacja: LBN
Podziękował: 105 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy
Kontakt:

Re: [M] Montaż haka holowniczego

Post autor: cichy »

sylwku Gratuluję udanego montażu :)
Sympatyk forum :-)
Awatar użytkownika
Tara78
klubowicz
klubowicz
Posty: 1960
Rejestracja: 20 kwie 2012, 20:26
Przebieg: 230000
Silnik: TDI
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Legionowo
Podziękował: 55 razy
Otrzymał podziękowań: 80 razy
Kontakt:

Re: [M] Montaż haka holowniczego

Post autor: Tara78 »

Szukam i nie mam pojęcia który hak wybrać może coś doradzicie ? Chodzi mi o 13P. Sylwku a czy Twój hak jest wypinany? Jak wygląda dziura po jego wypięciu, czy to bardzo widać, że zderzak był docinany?
"Kiedyś dla ludzi byłam zawsze miła, teraz traktuję ich z wzajemnością"
Awatar użytkownika
sylwek
klubowicz
klubowicz
Posty: 494
Rejestracja: 29 maja 2012, 21:56
Przebieg: 48000
Silnik: 1.4 8V + LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: ELC
Podziękował: 25 razy
Otrzymał podziękowań: 97 razy

Re: [M] Montaż haka holowniczego

Post autor: sylwek »

Dzisiaj wybór jest już duży. Imioła, Auto-Hak, Hak-Pol, Steinchof, Westfalia itd. Z odkręcaną (na dwie śruby) kulą i z automatem (dużo droższe). Ceny od 250zł nawet do 1000zł i więcej. Grunt, żeby miał homologację. Ja mam prosty model Auto-Hak (model R43) z odkręcaną kulą (75kg/1200kg) . Automat przyda się tylko wtedy, gdy często korzystasz z haka a nie chcesz jeździć z kulą kiedy akurat jest niepotrzebna. Nie musisz szarpać się ze śrubami.

Nacięcia zderzaka nie widać, bo jest ono od wewnętrznej krawędzi, zachodzącej pod samochód. Po zdjęciu kuli widać jej mocowania w belce (w automacie też), ale trzeba się trochę schylić - nie wystaje poza linię zderzaka. Co do wyboru - to trochę jak z oponami - trudno doradzić który model lepszy - najlepiej przejrzyj sobie katalogi, porównaj ceny itd. Odradzam tylko najtańsze "rzemiosło" bo ze spasowaniem może być problem. Wiązka to osobna sprawa, niezależna od samego haka.

Zerknij na takie przykłady:
http://sklep.expertmobil.pl/k2959,haki- ... -2007.html
http://sklep.expertmobil.pl/k896,wiazki ... 3-pin.html
Awatar użytkownika
Wnr
Nowy
Nowy
Posty: 19
Rejestracja: 19 mar 2014, 14:13
Przebieg: 25000
Silnik: 1.3 MJ
Rocznik: 2013
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Re: [M] Montaż haka holowniczego

Post autor: Wnr »

Dzięki za fajną instrukcję, montaż dzięki niej przebiegł bezproblemowo, nielicząc rozwiercania otworów pod szpilki, ale to chyba standard :)
Awatar użytkownika
marcin24
klubowicz
klubowicz
Posty: 1031
Rejestracja: 30 mar 2011, 19:34
Przebieg: 175000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Skoczów
Podziękował: 70 razy
Otrzymał podziękowań: 68 razy

Re: [M] Montaż haka holowniczego

Post autor: marcin24 »

Ja na szczeście tylko jedną rozwiercałem.
Pozdrawiam wszystkich
ODPOWIEDZ