[ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 5711
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 170170
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

[ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Post autor: mwas » 25 lut 2017, 13:04

Witajcie !

Potrzebne:
Komplet Osram Ledriving FOG
Szybkozłączki elektryczne samochodowe (są 3 w komplecie, ale mi była potrzebna jeszcze jedna)
"Peszel" na kable
Opaski zaciskowe, tzw. "trytki"
Narzędzia

Postanowiłem popełnić w końcu ten krok i zamontować światła do jazdy dziennej :luzak Wybór był dość skomplikowany :ink Nie chciałem montować nic w kratki przy światłach przeciwmgielnych, bo to rozwiązanie moim zdaniem średnio się u nas sprawdza (kwestia wyprofilowania kratek, krzywizna itd. :ink), nie chciałem również montować sposobem znanym z forum, za kratkami grilla, bo mi się to zwyczajnie nie podoba (sroki chłopaki, ale NIE :lacha). Nie chciałem też iść w rozwiązanie montażu świateł modułowych bezpośrednio w zderzaku, tak jak to zrobił cichy (ale DUŻE :pivo dla Ciebie za to rozwiązanie :!). Od początku uważałem, że jedynym słusznym miejscem w naszych bolidach są otwory, gdzie oryginalnie siedzą światła przeciwmgielne :luzak Drogę przetarli koledzy z forum, z tym że, mi zależało na tym, żeby zachować funkcjonalność świateł przeciwmgielnych :ink Pierwszy w takim zakresie był helletic :pivo i jego światełka są rewelacyjne :luzak Natomiast mi po głowie od samego początku chodził zestaw firmy Osram o nazwie Ledrivig FOG, który po raz pierwszy wypatrzyłem zamontowany w aucie na naszym "bliźniaczym" forum Freemont'a :ink Problem był taki, że cena zestawu jest dość zaporowa :oj (zestaw helletic'a do najtańszych też nie należał :ink). Poza tym pojawiało się pytanie, czy na pewno będzie pasował do naszego cudeńka :oj
Po głębszym rozpoznaniu tematu zaczęło mi wychodzić, że powinny pasować :lacha A ostatnie doświadczenia i ustalenia daro70 :pivo tylko utwierdziły mnie w tym przekonaniu :luzak Nie będę wnikał w szczegóły, dla zainteresowanych opowiem przy okazji na żywo :pivo W związku z tym, że światła kosztują niemałą monetę, przygotowywałem się do tego dobre dwa lata, aż w końcu zapadła ostateczna decyzja - dobra oferta z Allegro, szybki zakup, jeszcze szybsza przesyłka :ink i komplecik był u mnie :luzak
1377
W komplecie mamy dwie lampy :luzak, sterownik z przewodami (dość długie), woreczek z tzw. "trytkami", adapterem do wpięcia się w bezpiecznik :ink, trzema szybkozłączkami, taśmą przylepną 3M, kilkoma śrubkami i zapasową wtyczką do świateł przeciwmgielnych.
1378
Montaż rozpocząłem od założenia lamp, na elektrykę czas będzie później :lacha Najpierw trzeba ściągnąć kratkę maskującą, co nie jest takie oczywiste :ink Kratka trzyma się tylko na zatrzaskach, ale trzyma się tak mocno, że samo pociągnięcie jej nie dało żadnych efektów :oj W ruch poszedł płaski śrubokręt opatulony w szmatkę :ink Delikatne podważanie przyniosło efekty i kratka odpuściła - trzyma się na zaczepach na górze i dole oraz dwóch wciskach po bokach - one wychodzą bez problemu :ink Po zdjęciu kratki mamy przed sobą lampę, która trzyma się na trzech śrubkach :luzak
1379
Odkręcenie lampy i odpięcie jej od wiązki nie stanowi problemu :ink W jej miejsce ląduje nasza, wymarzona lampa Osram :luzak
1380
I tutaj "niespodzianka" - to samo jest we Freemoncie - śrubki pasują tylko we dwa otwory - górne :oj Dolny jest nieco przesunięty :oj Żeby nie kombinować, wystarczy trzeci otwór załapać na opaskę zaciskową, tzw. "trytkę" i wszystko trzyma się jak trzeba :luzak Założenie osłon to tylko formalność i okazuje się, że wszystko pasuje idealnie :luzak
Po montażu obydwóch lamp przychodzi czas na elektrykę i układanie kabelków. W układaniu jest "wolna amerykanka", czyli jak komu pasuje, tylko, żeby nie ciągnąć kabelków przy rurach, które się nagrzewają, np od chłodnicy :lacha Ja puściłem kabelki w peszelkach :luzak
Przy elektryce pojawia się kilka pytań, w tym gdzie się podpiąć oraz gdzie zamontować sterownik :pomysli
W naszym module sterowanie wygląda tak: PLUS (+) (czerwony) i MINUS (-) (czarny) z akumulatora, dodatkowy przewód sterujący funkcją przyciemnieniową (brązowy) do plusa lub minusa (o tym później), przewód do zasilania postojówek (biały), przewód lewego kierunkowskazu (szary), przewód prawego kierunkowskazu (zielony) oraz przewód sterujący włączeniem świateł DRL (niebieski) podłączany do "plusa po stacyjce", zakończony złączką, która pasuje do adapterka na bezpiecznik z zestawu. Zapewne może się Wam tutaj pojawić pytanie: "a po ch... podłączać się pod kierunkowskazy ??" :lacha Ano dlatego, że te światełka posiadają funkcję doświetlania zakrętów :luzak Owszem, jest to opcjonalne, nie trzeba tego podłączać, no ale jak już jest... :ink
Postanowiłem zrobić to "profi", czyli podpiąć się do "plusa po stacyjce", ale takiego, który jest rozłączany podczas rozruchu silnika :luzak Chciałem uniknąć sytuacji, gdzie odpalamy silnik przy włączonych światłach DRL :ink Zastanawiałem się gdzie to zrobić, chodziły mi myśli, czy może nie wpiąć się do wiązki wewnątrz kabiny (koło body komputera), ale tam jest takie nagromadzenie tych przewodów, że odpuściłem. Postanowiłem wszystkie połączenia wykonać pod maską, musiałem więc znaleźć interesujący mnie "plus po stacyjce" gdzieś w komorze silnika :oj Z pomocą przyszedł niezawodny eLearn, z którego wynikało, że potrzebny mi kabelek znajdę przy centralce bezpieczników wewnątrz komory silnika. Realizuje to przewód szaro/czarny wchodzący do brązowej wtyczki pod centralką. Żeby się do niego podpiąć, konieczne było jej zdemontowanie. W tym celu odkręcamy śrubę kabla "plusowego" od akumulatora - bez tego nie da się jej wyciągnąć, przynajmniej mi się to nie udało :oj Potem, po odsunięciu dwóch zaczepów widocznych na zdjęciu (zaznaczone czerwonymi kółeczkami), można centralkę odgiąć i odpiąć wszystkie wtyczki.
1381
Po odpięciu wtyczek i delikatnym odgięciu całej centralki na mocowaniach, można ją wyciągnąć i ukazuje się widok, jak na poniższym zdjęciu :ink Wpinamy się w przewód szaro/czarny w wiązce kabli wychodzących z brązowej wtyczki - tam eLearn wskazał zasilanie "plusa po stacyjce".
1382
Warto na tym etapie zamontować moduł sterujący w docelowym miejscu. Ja wybrałem bok obudowy centralki z bezpiecznikami, od strony akumulatora. Miejsca było na tyle, że weszła na styk :luzak Zapomniałem dodać, że montaż najwygodniej wykonywać z wyciągniętym akumulatorem :ink
1383
1384
Nie bawiłem się w dziurawienie obudowy i śrubki czy "trytki" :ink Przetarłem obudowę benzyną ekstrakcyjną, żeby ją odtłuścić i moduł przymocowałem na dwustronną taśmę przylepną 3M, która była w komplecie ze światłami. Efekt widać powyżej.
Na tym etapie ciągniemy sobie kabelki tak jak nam się podoba :ink Ja przewody od prawej lampy oraz kabelek sterujący do podpięcia prawego kierunkowskazu (zielony) pociągnąłem przodem, przed chłodnicą, przyczepiając się "trytkami" do peszla z kablem, który już tam był.
Robimy "wpięcie" w kabelek z "plusem" po stacyjce. Tak jak wspominałem, wpinamy się do kabelka o kolorze szaro-czarnym wychodzącym z brązowej wtyczki, używamy szybkozłączki. Efekt widać na poniższym zdjęciu, miejsce łączenia zaznaczone czerwonym kółeczkiem.
1385
Podpinamy się do zasilania postojówki oraz kierunkowskazów. Ja wybrałem miejsce w wiązce zaraz za lampami. Nie bawiłem się w poszukiwanie przewodów szpileczką bo posiadam eLearn'a :lacha Tak więc łączymy:
- zasilanie postojówek - biały kabel z modułu sterującego do kabelka w kolorze żółto-czarnym lewej lampy
- zasilanie lewego kierunkowskazu - szary kabel z modułu sterującego do kabelka w kolorze niebiesko-białym lewej lampy
- zasilanie prawego kierunkowskazu - zielony kabel z modułu sterującego do kabelka w kolorze niebiesko-czarnym prawej lampy
Połączenia wykonane przy użyciu szybkozłączek z zestawu :ink Na tym etapie składamy centralkę bezpieczników "do kupy", a ponieważ postanowiłem podłączyć zasilanie plus (+) moduły sterującego pod śrubę, która mocuje zasilanie do tej centralki, to warto jest włożyć sobie kabelki niebieski i czerwony w krótki, cienki peszelek i wpuścić do środka przez otwór, którym wchodzi zasilanie do skrzyneczki. Podłączenie centralki w kolejności odwrotnej, co demontaż :lacha, przykręcenie plusa RAZEM z zasilaniem modułu sterującego (na końcu kabelka jest "oczko" i pasuje idealnie). Podłączamy minus (-) moduły sterującego do minusa klemy akumulatora oraz, razem z nim, kabel koloru brązowego z modułu, również do klemy minusowej. Obydwa kabelki mają również "oczka", więc przykręcenie ich do klemy jest banalne :ink
Zakładamy akumulator i można zrobić test :luzak I tutaj uwaga - ja się zgarbiłem, bo spodziewałem się, że po przekręceniu kluczyka od razu zapalą się światła DRL. Niestety, tak się nie stało i zalałem się ciepłym potem, bo przecież coś nie działa :oj Po zapaleniu świateł i włączeniu kierunkowskazów, zapalały się światła przeciwmgielne, więc jednak coś działało :lacha Już chciałem się dobierać do ponownego rozbebeszenia centralki, żeby sprawdzić, czy tam jest wszystko OK, ale coś mnie tknęło, żeby jeszcze odpalić silnik, i... TADAM :! Świecą DRLe :! :luzak :banan :brawo
No ale, to jeszcze nie wszystkie funkcje, warto byłoby też sprawdzić światła przeciwmgielne :ink I tutaj niespodzianka - dostarczona w komplecie złączka nie pasuje do wtyczki w naszym aucie :smutny To samo jest we Freemoncie :oj Można więc: albo połączyć przewody szybkozłączkami, albo wymienić wtyczkę, pod warunkiem że się ją ma :lacha, albo... spróbować dopasować to, co jest w komplecie :lacha Okazało się, że po wyciągnięciu pinów z wtyczki od modułu DRL i przypiłowaniu ich troszkę :lacha dało się je wcisnąć do wtyczki w instalacji samochodu :luzak Szybki test - światła działają :luzak Przypiłowane piny z powrotem do wtyczki i spięcie ich już dało radę :ink Ale ponieważ nie jest to "fabryczne" dopasowanie wtyczek, postanowiłem jeszcze dodatkowo je zabezpieczyć, ładując całość w worek foliowy i zaklejenie całości taśmą izolacyjną :ink Takie zawiniątko przymocowałem długą "trytką" do peszla z kablami nad lampą DRL i pod zbiorniczkiem na płyn do spryskiwaczy. Niestety, dostęp do tego miejsca jest tylko od dołu, więc jeśli nie posiada się kanału lub podnośnika, czeka nas kombinacja leżąc pod autem :lacha Ale... jak ja dałem radę, to Wy też dacie :ink
Warto też pamiętać, żeby zabezpieczyć "gołą" wtyczkę od prawej lampy przeciwmgielnej, gdyż to połączenie nie jest już wykorzystywane - łączymy tylko z jednej strony. Tutaj zrobiłem podobnie, jak przed chwilą - wtyczka w woreczek foliowy, całość zawinięta taśmą izolacyjną i przymocowana "trytką" do wiązki przewodów z prawej strony komory silnika. W razie czego, taśmą izolacyjną, zabezpieczyłem również miejsca wpięć do kierunkowskazów i postojówki.
Po montażu wygląda to tak:
1386
1387
Nadmiar przewodów, jaki został, zwinąłem w jedno zawiniątko, ścisnąłem "trytkami", wpakowałem do kawałka grubego peszla i całość spiąłem długą "trytką" do wiązki wchodzącej do skrzynki z bezpiecznikami. Wygląda to tak:
1388
Moduł sterujący razem z akumulatorem:
1389
Lampy na gotowo:
1390
No i finalny efekt:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Ndnz5zdA8lE[/youtube]

I jeszcze na koniec obiecana tajemnica brązowego kabelka :ink
Tak jak opisałem, brązowy kabelek podłączyłem razem z masą, ale... można go również podpiąć do plusa (+) akumulatora. Wtedy, DRLe po włączeniu normalnych świateł, zamiast zgasnąć, zostaną przyciemnione o chyba 80% i są wtedy traktowane jako światła postojowe :luzak Niektóre auta stosują takie rozwiązanie, ale w nich świecą się tylko te światła jako postojowe. Ja, chcąc być w pełni zgodnym z przepisami itd :ink postanowiłem zastosować standardowe rozwiązanie :ink
Linea Dynamic 1.4 8V '2007

Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
Moderator
Moderator
Posty: 6479
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: [ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca » 25 lut 2017, 14:01

Fajne lampki i świetny manual.

Awatar użytkownika
daro70
klubowicz
klubowicz
Posty: 1014
Rejestracja: 14 sie 2010, 14:17
Przebieg: 80000
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Warszawa
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: [ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Post autor: daro70 » 25 lut 2017, 14:04

Kawał dobrej roboty :ok) - pełny opis ...profeska :pivo
Obrazek

Awatar użytkownika
Tomek
Moderator
Moderator
Posty: 6342
Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
Przebieg: 129000
Silnik: 1.4 V8 + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Radom
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: [ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Post autor: Tomek » 25 lut 2017, 15:10

Pięknie :ok)
Też takie chcę :zlośnik
Tylko cena panic
Zrobimy na Zlocie??? :ryczy

Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 5711
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 170170
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: [ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Post autor: mwas » 25 lut 2017, 15:17

Tomek, mówisz, masz :luzak Ja siedziałem nad tym sporo, bo od ok 18:30 do prawie 1 w nocy :lacha Ale przecierałem szlak, teraz jak już wiem co i jak, to do ogarnięcia w ok godzinkę :ink

Wysłane z Galaxiaka
Linea Dynamic 1.4 8V '2007

Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 1631
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 130000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: [ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Post autor: leszek1234 » 25 lut 2017, 16:08

Piękne :pivo Najbardziej to interesuje mnie jak sprawdzą się jako przeciwmgielne.

Awatar użytkownika
zibi186
klubowicz
klubowicz
Posty: 1088
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 145000
Silnik: 1.4 T-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: [ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Post autor: zibi186 » 25 lut 2017, 16:14

Mwas , wszystko super :) Osobiście pewne wątpliwości mialbym co do użycia tych szybkozłączek -sam zastosował bym lutowanie - a to dlatego , że ciągle jeszcze pamiętam jak taka szybkozlączka wpięta w plus postojówki od sterowania moimi dziennymi po ok.dwóch latach od montażu dziennych mnie przećwiczyla . Dłuższy czas szukalem przyczyny , z powodu której przy sprawnej żarówce postojowych komputer wywalał mi zółtą żarówę na pulpicie i odcinał zasilanie postojowych . I to oczywiście zawsze wtedy , gdy bylo mi to najbardziej nie na rękę :) Wiadomo , nie znaczy to wcale że u Ciebie musi być tak samo :)
Ogólnie szacun za manual i wykon :)

Awatar użytkownika
adamson
klubowicz
klubowicz
Posty: 2092
Rejestracja: 11 gru 2009, 19:46
Przebieg: 98000
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2009
Lokalizacja: SW / Świętochłowice / O.S.
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: [ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Post autor: adamson » 25 lut 2017, 16:33

Super!
FIAT LINEA 1.4 8V *DYNAMIC* GRAFIT UNDERGROUND '2009 ->LIMITED EDITION->

Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 5711
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 170170
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: [ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Post autor: mwas » 25 lut 2017, 16:38

Z szybkozłączkami - pożyjemy, zobaczymy :ink Odnośnie przeciwmgielnych - świecą typowo w dół i nie ma się co oszukiwać - efekt jest podobny jak przy standardowych. We mgle jeszcze nie miałem jak ich sprawdzić. Na lamoach jest regulacja kąta świecenia, ale tutaj nie poszalejemy, bo lampa jest na styk z osłoną, która blokuje ruchy i nie ma za bardzo możliwości np skierowania ich bardziej w górę. Ale... mi tam pasi :ink

Wysłane z Galaxiaka
Linea Dynamic 1.4 8V '2007

skory85
klubowicz
klubowicz
Posty: 682
Rejestracja: 16 paź 2016, 23:50
Przebieg: 148841
Silnik: 1.4 V8+lpg
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Sławków
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: [ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Post autor: skory85 » 25 lut 2017, 16:44

Wow :ink
Fiat 125p, Polonez Atu, Fiat Palio, Fiat Cinquecento, Fiat Punto II no i Linijka

Online
Awatar użytkownika
Sebek
klubowicz
klubowicz
Posty: 980
Rejestracja: 04 sty 2014, 20:09
Przebieg: 75000
Silnik: 1.4 8V + LPG
Rocznik: 2012
Lokalizacja: Pszów
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: [ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Post autor: Sebek » 25 lut 2017, 17:17

Jest MOC :ok)
FSO 1500, SKODA FAVORIT lpg BRC, FIAT SIENA lpg BRC, RENAULT CLIO II dCi, FIAT LINEA lpg TARTARINI

Awatar użytkownika
ślimak
Administrator
Administrator
Posty: 3372
Rejestracja: 03 gru 2009, 21:39
Przebieg: 19000
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2016
Lokalizacja: Piekary Śląskie
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: [ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Post autor: ślimak » 25 lut 2017, 17:50

Wypas Panie Wypas... brawo
Renault Megane IV 1.2 TCe Energy Intens 132KM

Awatar użytkownika
karol_zydek
klubowicz
klubowicz
Posty: 196
Rejestracja: 04 mar 2011, 18:17
Przebieg: 170000
Silnik: 1.4
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Dęblin, Radzionków
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: [ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Post autor: karol_zydek » 25 lut 2017, 18:22

Szacun ;) piękna sprawa
Pzdro Karol

Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 1631
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 130000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: [ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Post autor: leszek1234 » 26 lut 2017, 10:30

mwas pisze: efekt jest podobny jak przy standardowych.
właśnie chodziło mi o to , czy aby dorównują oryginalnym przeciwmgielnym na żarówkach halogenowych ? To jednak zupełnie inna barwa światła. Jak spotkasz mgłę to napisz;)

Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
Moderator
Moderator
Posty: 6479
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: [ M ] Montaż świateł dziennych DRL Osram Ledriving FOG

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca » 26 lut 2017, 10:58

Gdy włączysz awaryjne bez włączania silnika, to przeciwmgielne się zapalą?

ODPOWIEDZ
stoły drewniane

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość