Strona 1 z 4

[M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

: 17 maja 2014, 11:41
autor: olek_md
Cześć wszystkim!
Z racji, że przyszło mi się zmierzyć z wyzwaniem jakim jest wymiana alternatora to chciałem się z Wami podzielić delikatnym manualem, który może zaoszczędzić Wam kilka złotych ;)

Potrzebne narzędzia:
- klucz oczkowy 13
- klucz nasadowy 8, 10, 13 (zarówno krótkie jak i długie)
- przedłużki do grzechotki
- mała grzechotka
- śrubokręt płaski do rozpięcia opaski na rurze powietrza
- śrubokręt krzyżak do odkręcenia obudowy filtra powietrza

Za nowy alternator firmy DENSO do Fiata Linea T-Jet - 120A zapłaciłem 888,40 zł.
Mój alternator nie nadawał się do regeneracji - zobaczcie zdjęcie. Pęknięta obudowa, padło również łożysko.

Diagnoza padającego alternatora (w moim przypadku):
- dziwne odgłosy wydobywające się z komory silnika (okolice filtra powietrza) narastające wraz z obrotami silnika (świszczenie, piszczenie, chrobotanie) głównie w dni deszczowe i gdy na zwenątrz była duża wilgotność powietrza
- zapach palonej gumy, a raczej paska który porusza się szybciej niż nasze koło pasowe w alternatorze (tzw ślizganie)
- w moim przypadku zaobserwowałem również delikatne dymienie
- następnie świecąca kontrolka akumulatora (pewnego razu akumulator został rozładowany gdy nie świeciła się kontrolka ładowania)
- brak ładowania (sprawdzałem miernikiem na akumulatorze)

Pierwszą rzeczą jaką musimy zrobić to wjechać na kanał i odłączyć akumulator od samochodu.
Robimy sobie miejsce w komorze silnika wyciągając filtr powietrza oraz jego obudowę.
Należy w tym celu odpiąć opaskę zaciskową, odkręcić 4 wkręty zabezpieczające obudowę filtra, wyciągnąć filtr powietrza, odkręcić jedną nakrętkę trzymającą rurę wlotową powietrza.
Podstawa obudowy zamocowana jest na wcisk (plastikowe bolce włożone są w 3 gumowe uchwyty). Troszeczkę siły trzeba w to włożyć, ale z umiarem ;)

Następnie odkręcamy dwie śruby (klucz 10) osłony paska, który znajduje się na sprężarce klimatyzacji.

Wchodzimy do kanału.
Przy prawym przednim kole, jest osłona plastikowa - odkręcamy 3 wkręty mocujące je do naszego samochodu.
Ściągamy pasek pompy wspomagania, a następnie pasek napędzający alternator i sprężarkę klimatyzacji.
Pierwszy możemy ściągnąć na dwa sposoby - łopatologicznie zrzucając pasek z koła pasowego pompy lub luzując mocowanie pompy i bez niczego ściągając pasek.
Pasek alternatora - na napinacz paska nakładamy oczkową 13 i działamy od dołu w kierunku tyłu samochodu. Bez większego problemu pasek nam schodzi.

Odkręcamy 2 śrubki, które trzymają przewody klimatyzacji - ułatwi to późniejsze manewrowanie.
Odpinamy od plastikowych opasek przewody klimatyzacji - w celu jak powyżej.

Od alternatora odkręcamy przewody, będą nam do tego potrzebne klucze nasadowe 13 oraz 8.
Pozostała nam ostatnia czynność do wykonania, czyli odkręcenie alternatora.

2 godziny zajęło mi odnalezienie najdogodniejszej konfiguracji klucza do odkręcenia górnej śruby, która umiejscowiona jest tuż pod sprężarką klimatyzacji.
2 dolne śruby (klucz 13) bez większego problemu się odkręcają - są pobielane więc wystarczy je dosłownie ruszyć, a później można odkręcać palcami.
górna śruba - kombinacja małej grzechotki, długiej przedłużki oraz krótkiej nasadki 13. Wchodzimy kluczem pod sprężarkę klimatyzacji od strony ściany grodziowej,
następnie musimy spoglądać (z poziomu filtru powietrza) i nacelować klucz na śrubę. Gdy już nam się to uda - działamy.
Ruch w tym miejscu jest bardzo ograniczony i może wylecieć nam kilka niecenzuralnych słów.
Polecam górną śrubę odkręcać jako pierwszą!!
Mamy już odkręcony alternator, metodą prób i błędów ostrożnie wyciągamy go spod auta - nie zniechęcajcie się ;) wyjdzie.

Następne kroki wykonujemy w odwrotnej kolejności i cieszymy się magicznym ładowaniem ;) Pamiętajmy o przytwierdzeniu wszystkich przewodów klimatyzacji!

Rzecz do zrobienia przez każdego - mi zajęło to ok 3h. Generalnie chciałem podzielić się z Wami sposobem na odkręcenie samego alternatora. Za jego umiejscowienie, konstruktorom Fiata należy się jakaś nagroda...

W przeciągu kilku dni do przerobienia pozostaje mi odpływ z podszybia - mam nadzieję, że ochroni to alternator przed kolejną wymianą.

Zdjęcia robione już po wymianie, w najbliższych dniach uzupełnię galerię. Jak tylko wjadę na kanał to dokonam zdjęć od dołu.
Pozdrawiam wszystkich!!

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

: 17 maja 2014, 11:54
autor: adamson
Good job !

Wysłane z SONY Xperia J

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

: 17 maja 2014, 12:21
autor: Kuzyn_z_Sosnowca
Świetny manual.

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

: 17 maja 2014, 12:41
autor: daro70
Dobra Robota :pivo

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

: 17 maja 2014, 15:21
autor: andre0412
Ładnie pęknięty

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

: 17 maja 2014, 17:26
autor: leszek1234
No narobiłeś się i przy wymianie alternatora i przy pisaniu manuala - :pivo należy się jak nic :)

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

: 17 maja 2014, 17:57
autor: cichy
Oby więcej takich manuali, dobra robota.

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

: 19 maja 2014, 9:08
autor: emmer
w serwisie pewnie jakies 2 h roboty co daje 200-250 zł. czyli jesteś bogatszy o tyle :)


mój czeka na robotę i nie ma czasu się za to zabrać

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

: 18 cze 2014, 12:36
autor: martens24
Super manual:) Przymierzam się do wymiany rozrządu i po zakupieniu kompletu rozrządu z pompą wody włącznie chciałem zakupić w sklepie z częściami oba paski tzn. pasek od alternatora i pasek wspomagania ale facet w sklepie po wpisaniu w program stwierdził, że do t-jeta jest tylko jeden pasek wielorowkowy. I taki też tylko zamówiłem. Ale zgodnie z manualem są dwa i rozumiem, że musze ten drugi dokupić czyli prawdopodobnie od wspomagania?

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

: 18 cze 2014, 12:54
autor: emmer
pewnie ma ten dłuższy. ten krótszy cięzko dostać, ale można wziąść - już nie pamiętam - chyba Conti 850

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

: 18 cze 2014, 13:00
autor: martens24
Ciężko dostać, tzn. mogę mieć problem z kupieniem go? Chciałem już przy wymianie rozrządu wymienić wszystkie paski.

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

: 18 cze 2014, 13:03
autor: Kuzyn_z_Sosnowca
Krótki pasek kup w ASO. To pasek do pompy wspomagania.

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

: 18 cze 2014, 13:06
autor: martens24
Jaka jego cena może być w ASO w przybliżeniu?

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

: 18 cze 2014, 14:27
autor: Kuzyn_z_Sosnowca
Chyba 40-50zł, nie pamiętam. Napisz do darcyna.

Re: [M] Wymiana alternatora 1.4 T-Jet 16v

: 18 cze 2014, 14:29
autor: emmer
a nie masz żadnego sklepu w pobliżu. jak nie mają na stanie to zamówią.

a darcyna czy buherta pytałeś?