[ M ] Podłączenie tempomatu
- mwas
- Prezes
- Posty: 6952
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 404 razy
- Otrzymał podziękowań: 949 razy
- Kontakt:
[ M ] Podłączenie tempomatu
Po dogłębnym zbadaniu tematu przekazuję Wam wszelką niezbędną wiedzę, która jest potrzebna do podłączenia tempomatu w naszych bolidach
Okazuje się, że każdy egzemplarz powinien być w niego wyposażony. Trzeba tylko podłączyć sterowanie.
Całą operację możemy podzielić na 2 etapy:
Pierwszy i niezbędny - podłączenie manetki
Drugi - opcjonalny, ale nader wygodny - aktywacja kontrolki na wskaźnikach.
Wszystkie poniższe opisy i zdjęcia są dla wersji 1.4 8V, ale postaram się od razu opisać jak powinno to wyglądać w innych wersjach silnikowych. Większość operacji jest taka sama dla wszystkich motorów.
Podłączamy tempomat.
Najpierw odrobina teorii. Poniżej schemat elektryczny układu tempomatu:
Dla wersji 1.4 8V Dla wersji 1.3 multijet Dla wersji 1.4 tJet W całym schemacie dla nas najważniejsze są połączenia w module oznaczonym M010 (centralka sterowania silnikiem, złączka B) oraz jedno połączenie z modułu B002 (body comp, złączka F). Jeśli chodzi o opis złączek body computera, to są one pokazane po lewej stronie schematu.
Poniżej schemat złączki dla 1.4 8V I umiejscowienie tej złączki: A poniżej złączka dla 1.3 multijet i 1.4 tJet'a Cała filozofia polega na tym, aby podłączyć się we wtyczce w piny o odpowiednich numerach i podłączyć je z odpowiadającą funkcją manetki (opisane na schemacie). I tak:
Dla 1.4 8V:
Pin 33 - włączenie/wyłączenie tempomatu
Pin 41 - sterowanie -
Pin 21 - sterowanie +
Pin 17 - przycisk RES
Dodatkowo połączenie złączki body computera Pin nr 8 - zasilanie (+12 ze stacyjki)
Dla 1.3 multijet:
Pin 20 - włączenie/wyłączenie tempomatu
Pin 19 - sterowanie -
Pin 21 - sterowanie +
Pin 22 - przycisk RES
Dodatkowo połączenie złączki body computera Pin nr 8 - zasilanie (+12 ze stacyjki)
Dla 1.4 tJet:
Pin 85 - włączenie/wyłączenie tempomatu
Pin 86 - sterowanie -
Pin 84 - sterowanie +
Pin 61 - przycisk RES
Dodatkowo połączenie złączki body computera Pin nr 8 - zasilanie (+12 ze stacyjki)
Tyle teorii, zabieramy się za praktykę. Zaczynamy od moim zdaniem najgorszego - przeciągnięcie przewodu z komory silnika do kabiny. Przewód, jakiego ja użyłem, to zwykła sieciowa skrętka (linka). Owszem, jest ona ośmiożyłowa a my potrzebujemy tylko cztery żyły, ale każdą parę łączymy ze sobą i mamy w ten sposób czterożyłowe połączenie Można oczywiście użyć dowolnego przewodu czterożyłowego.
Z przewodów potrzeby nam będzie jeszcze jeden, jednożyłowy do podłączenia zasilania. Tutaj wybór dowolny
Metod przeciągnięcia przewodów jest pewnie kilka. Ja skorzystałem z doświadczeń kolegów emmer i helletic Ale... łatwo nie było
Kolejną rzeczą jest podpięcie zasilania. Ja zrobiłem to do oryginalnego miejsca przeznaczonego na to w instalacji, czyli złączka w body computerze. Zaznaczam, że nie jest to konieczne, można się podpiąć gdziekolwiek, gdzie jest +12V, np zasilanie zapalniczki
Warto tutaj od razu ściągnąć dolną obudowę kolumny kierownicy - 7 śrub imbus od dołu. Po odkręceniu delikatnie i z wyczuciem pociągamy w dół. Schodzi bez problemu wraz z osłonką manetki kierunkowskazów, która będzie nam później potrzebna. Zdejmujemy jeszcze maskownicę na centralce bezpieczników i mamy gotowe pole do manewrowania.
Jeśli zdecydujecie się na podpięcie się w oryginalne miejsce, to trzeba zdemontować cały moduł body computera. W pierwszej kolejności proponuję odpiąć klemę minus akumulatora
Poniżej widok całego modułu. Musimy odpiąć wszystkie pięć złączek widocznych od frontu, następnie odkręcić cztery widoczne śruby, delikatnie podgiąć cały moduł bezpiecznikami w dół a następnie poodpinać złączki z tyłu modułu, rozpoczynając od tej po prawej, potem ta z lewej (czarna, to ta, w którą musimy się wpiąć) a na końcu złączka z tyłu. Na początku dostęp jest dość ciężki, ale po chwili majstrowania idzie dojść jak to poodpinać
Po wyjęciu body mamy taki widok: Wskazówka: Po wyciągnięciu body może być łatwiej przeciągać przewód z komory silnika do kabiny
Dobieramy się do wtyczki, o której wspominałem wcześniej (czarna). Posiada ona 2 rzędy pinów - każdy wysuwany niezależnie. Nas interesuje ten po prawej stronie patrząc na złączkę od strony zawleczki. Aby wyciągnąć cały rząd trzeba przycisnąć jeden zatrzask z bodu. Delikatnie, na pewno się uda Po wyciągnięciu powinniśmy zobaczyć coś takiego: Konektor, który będzie nam potrzebny jest nieco inny niż te, użyte w złączce w komorze silnika. Na szczęście były one również w wiązce, w którą się zaopatrzyłem Konektor podłączamy do przewodu zasilania (jeśli mamy gotowe konektory to lutujemy przewody, jeśli mamy sam konektor, to zaciskamy go odpowiednio) i wciskamy go w miejsce nr 8 w wyciągniętym przez nas rzędzie pinów. Po wciśnięciu konektora wkładamy rząd pinów w swoje miejsce we wtyczce. Przeciągamy kabel tyłem w miejsce docelowe, czyli pod kolumnę kierownicy. Składamy body computer w kolejności odwrotnej, jak opisana powyżej.
Po przeciągnięciu przewodu podłączamy konektory od strony silnika. Ja użyłem konektorów z "dawcy narządów", czyli z identycznej złączki, jaką mamy pod maską. Ponieważ tam konektory były już zaciśnięte, to trzeba je było obciąć i dolutować do poprowadzonego przewodu. W wyniku wygląda to tak: Podłączamy konektory w odpowiednie miejsca we wtyczce. Sposób wkładania pinów opisałem tutaj -> http://www.lineaklubpolska.pl/viewtopic.php?f=38&t=2877 Znajduje się tutaj również opis wtyczki z 1.3 Multijet i 1.4 T-Jet.
Zapisujemy do jakiego nr pinu podłączyliśmy jaki przewód, będzie nam to potrzebne przy podłączaniu manetki. Na dole zdjęcie wtyczki z zaznaczonymi miejscami, gdzie wpinamy konektory. Na wyjściu ze złączki jest opaska zaciskowa. Ja ją przeciąłem, wtedy łatwiej manewrować we wtyczce, oraz po wykonaniu nowych połączeń zaciskamy nową opaskę wraz z nowymi połączeniami. Całość, po złożeniu wygląda tak: Układamy przewód w komorze silnika tak, aby nie przeszkadzał i się nie majtał, podciągamy go ewentualnie do kabiny.
Na tym etapie mamy gotowe wszystkie połączenia elektryczne po stronie samochodu. Teraz wystarczy jedynie podłączyć manetkę
Ja zakupiłem taką od Alfy Romeo 147: Poprosiłem sprzedawcę o dołączenie również drugiej strony wtyczki od manetki tempomatu i ją dostałem Tak wygląda u mnie po lutowaniu przewodów: Sposób podłączenia się pod tą akurat manetkę jest następujący:
Złączka manetki posiada 6 wejść, z czego tylko 5 jest używanych. Z jednej strony są 3 piny, 1 pin przerwy i potem kolejne 2. Poniżej co i jak podłączyć: Kolory linii na obrazku odpowiadają kolorom przewodów w złączce.
Tutaj potrzebne nam będą zapiski kolorów przewodów, jakie poszły w odpowiednie miejsca złączki w komorze silnika.
Po podłączeniu można wykonać wstępny test, czy wszystko działa. Zaznaczam, że nie ma konieczności aktywowania kontrolki, tempomat i tak powinien działać tylko bez komunikatu na desce rozdzielczej.
Po wykonaniu testów montujemy manetkę. Niestety, mocowanie do Alfy ni jak ma się u nas, więc trzeba to przerobić.
Na początek ucinamy piłką ramię z tyłu manetki. Po operacji wygląda to tak: Potem, ostrym nożykiem wycinamy całość pozostałego plastiku tak, żeby wyrównać do jednolitej płaszczyzny. Jest z tym trochę zabawy, ale damy rade. Po wszystkim powinno to wyglądać tak: W osłonce na manetkę kierunkowskazów wymierzamy odpowiednie miejsce i robimy w niej otówr na przewód z manetki. Przeciągamy przewód przez otwór, dopasowujemy manetkę i... kwestia wyobraźni Ja użyłem Poxipolu oraz dodatkowo w trzech miejscach załapałem na małe gwózdki zaciskając je z drugiej strony. Niestety, ale nie znalazłem tak małych śrubek.
Po zamocowaniu całości i wyschnięciu kleju, czarnym markerem przejechałem jeszcze miejsca, które były białe od kleju oaz gwózdki. Teraz praktycznie ich nie widać Składamy wszystko do kupy, czyli osłona z manetką na swoje miejsce, dolna osłona kolumny kierowniczej, zatrzaski, śroby, osłona bodycompa i... GOTOWE
Aktywujemy kontrolkę na desce rozdzielczej oraz komunikat podawany przez komputer.
Do tej operacji potrzebujemy interfejs do komputera oraz program do obsługi. Ja używałem interfejsu typu ELM327 (dzieki emmer ! ) oraz programu Multiecusacn.
Nie będę opisywał tutaj instalacji sterowników interfejsu, programu oraz ich konfiguracji. Wychodzę z założenia, że sobie z tym poradzicie
Podłączamy auto do komputera poprzez złącze diagnostyczne widoczne na dole zdjęcia z body computerem. Uruchamiamy program i sprawdzamy, czy nasze zegray w ogóle posiadają kontrolkę tempomatu. Wybieramy "Fiat", "Linea" ze swoją wersją silnikową i w zakładce "System" wybieramy "Instrument Panel Marelli". Wybieramy "Połącz", następnie "Testy" a tam "Kontrolka tempomatu". Klikamy "Wykonaj". Jak na wyświetlaczu zapali się kontrolka tempomatu, to wszystko jest OK. Aktywujemy kontrolkę. Wychodzimy do pozycji wyboru modelu samochodu, wybieramy (!!!) "Fiat", "Idea 1.4 8V" (myślę, że dla wszystkich wersji silnikowych będzie to samo ), a w zakłądce "System" - "Nadwozie (BCM)", "CAN Setup / PROXI Alignment Procedure" i "Połącz" Przy połączeniu możemy uzyskać komunikat o tym, że nasze auto jest prawidłowo skonfigurowane i nie trzeba nic robić. Oczywiście klikamy na Y
Wybieramy zakładkę "Regulacje" a tam "Kontrolka tempomatu" oraz "Wykonaj". W oknie, które wyskoczy zmieniamy opcję na "Enabled" i klikamy "OK". Oczywiście potwierdzenie, że jesteśmy pewni klikamy "Y". Czekamy chwilę i gotowe. Teraz, od razu należy wybrać opcję "PROCEDURA 'OSIOWANIA' PROXI". Klikamy "Wykonaj", potwierdzany "Y" i czekamy aż skończy. Na koniec program każe wyłączyć zapłon, więc tak robimy. Rozłączamy wtyczkę od komputera a po ponownym przekręceniu kluczyka powinna się zaświecić m.in. kontrolka od tempomatu która zgaśnie wraz z innymi, chyba że mamy na manetce włączony Cruise Control (ON). Życzę miłego majsterkowania W razie pytań - zapraszam.
Użyte źródło do schematów: eLearn w wersji Italiano
Okazuje się, że każdy egzemplarz powinien być w niego wyposażony. Trzeba tylko podłączyć sterowanie.
Całą operację możemy podzielić na 2 etapy:
Pierwszy i niezbędny - podłączenie manetki
Drugi - opcjonalny, ale nader wygodny - aktywacja kontrolki na wskaźnikach.
Wszystkie poniższe opisy i zdjęcia są dla wersji 1.4 8V, ale postaram się od razu opisać jak powinno to wyglądać w innych wersjach silnikowych. Większość operacji jest taka sama dla wszystkich motorów.
Podłączamy tempomat.
Najpierw odrobina teorii. Poniżej schemat elektryczny układu tempomatu:
Dla wersji 1.4 8V Dla wersji 1.3 multijet Dla wersji 1.4 tJet W całym schemacie dla nas najważniejsze są połączenia w module oznaczonym M010 (centralka sterowania silnikiem, złączka B) oraz jedno połączenie z modułu B002 (body comp, złączka F). Jeśli chodzi o opis złączek body computera, to są one pokazane po lewej stronie schematu.
Poniżej schemat złączki dla 1.4 8V I umiejscowienie tej złączki: A poniżej złączka dla 1.3 multijet i 1.4 tJet'a Cała filozofia polega na tym, aby podłączyć się we wtyczce w piny o odpowiednich numerach i podłączyć je z odpowiadającą funkcją manetki (opisane na schemacie). I tak:
Dla 1.4 8V:
Pin 33 - włączenie/wyłączenie tempomatu
Pin 41 - sterowanie -
Pin 21 - sterowanie +
Pin 17 - przycisk RES
Dodatkowo połączenie złączki body computera Pin nr 8 - zasilanie (+12 ze stacyjki)
Dla 1.3 multijet:
Pin 20 - włączenie/wyłączenie tempomatu
Pin 19 - sterowanie -
Pin 21 - sterowanie +
Pin 22 - przycisk RES
Dodatkowo połączenie złączki body computera Pin nr 8 - zasilanie (+12 ze stacyjki)
Dla 1.4 tJet:
Pin 85 - włączenie/wyłączenie tempomatu
Pin 86 - sterowanie -
Pin 84 - sterowanie +
Pin 61 - przycisk RES
Dodatkowo połączenie złączki body computera Pin nr 8 - zasilanie (+12 ze stacyjki)
Tyle teorii, zabieramy się za praktykę. Zaczynamy od moim zdaniem najgorszego - przeciągnięcie przewodu z komory silnika do kabiny. Przewód, jakiego ja użyłem, to zwykła sieciowa skrętka (linka). Owszem, jest ona ośmiożyłowa a my potrzebujemy tylko cztery żyły, ale każdą parę łączymy ze sobą i mamy w ten sposób czterożyłowe połączenie Można oczywiście użyć dowolnego przewodu czterożyłowego.
Z przewodów potrzeby nam będzie jeszcze jeden, jednożyłowy do podłączenia zasilania. Tutaj wybór dowolny
Metod przeciągnięcia przewodów jest pewnie kilka. Ja skorzystałem z doświadczeń kolegów emmer i helletic Ale... łatwo nie było
Kolejną rzeczą jest podpięcie zasilania. Ja zrobiłem to do oryginalnego miejsca przeznaczonego na to w instalacji, czyli złączka w body computerze. Zaznaczam, że nie jest to konieczne, można się podpiąć gdziekolwiek, gdzie jest +12V, np zasilanie zapalniczki
Warto tutaj od razu ściągnąć dolną obudowę kolumny kierownicy - 7 śrub imbus od dołu. Po odkręceniu delikatnie i z wyczuciem pociągamy w dół. Schodzi bez problemu wraz z osłonką manetki kierunkowskazów, która będzie nam później potrzebna. Zdejmujemy jeszcze maskownicę na centralce bezpieczników i mamy gotowe pole do manewrowania.
Jeśli zdecydujecie się na podpięcie się w oryginalne miejsce, to trzeba zdemontować cały moduł body computera. W pierwszej kolejności proponuję odpiąć klemę minus akumulatora
Poniżej widok całego modułu. Musimy odpiąć wszystkie pięć złączek widocznych od frontu, następnie odkręcić cztery widoczne śruby, delikatnie podgiąć cały moduł bezpiecznikami w dół a następnie poodpinać złączki z tyłu modułu, rozpoczynając od tej po prawej, potem ta z lewej (czarna, to ta, w którą musimy się wpiąć) a na końcu złączka z tyłu. Na początku dostęp jest dość ciężki, ale po chwili majstrowania idzie dojść jak to poodpinać
Po wyjęciu body mamy taki widok: Wskazówka: Po wyciągnięciu body może być łatwiej przeciągać przewód z komory silnika do kabiny
Dobieramy się do wtyczki, o której wspominałem wcześniej (czarna). Posiada ona 2 rzędy pinów - każdy wysuwany niezależnie. Nas interesuje ten po prawej stronie patrząc na złączkę od strony zawleczki. Aby wyciągnąć cały rząd trzeba przycisnąć jeden zatrzask z bodu. Delikatnie, na pewno się uda Po wyciągnięciu powinniśmy zobaczyć coś takiego: Konektor, który będzie nam potrzebny jest nieco inny niż te, użyte w złączce w komorze silnika. Na szczęście były one również w wiązce, w którą się zaopatrzyłem Konektor podłączamy do przewodu zasilania (jeśli mamy gotowe konektory to lutujemy przewody, jeśli mamy sam konektor, to zaciskamy go odpowiednio) i wciskamy go w miejsce nr 8 w wyciągniętym przez nas rzędzie pinów. Po wciśnięciu konektora wkładamy rząd pinów w swoje miejsce we wtyczce. Przeciągamy kabel tyłem w miejsce docelowe, czyli pod kolumnę kierownicy. Składamy body computer w kolejności odwrotnej, jak opisana powyżej.
Po przeciągnięciu przewodu podłączamy konektory od strony silnika. Ja użyłem konektorów z "dawcy narządów", czyli z identycznej złączki, jaką mamy pod maską. Ponieważ tam konektory były już zaciśnięte, to trzeba je było obciąć i dolutować do poprowadzonego przewodu. W wyniku wygląda to tak: Podłączamy konektory w odpowiednie miejsca we wtyczce. Sposób wkładania pinów opisałem tutaj -> http://www.lineaklubpolska.pl/viewtopic.php?f=38&t=2877 Znajduje się tutaj również opis wtyczki z 1.3 Multijet i 1.4 T-Jet.
Zapisujemy do jakiego nr pinu podłączyliśmy jaki przewód, będzie nam to potrzebne przy podłączaniu manetki. Na dole zdjęcie wtyczki z zaznaczonymi miejscami, gdzie wpinamy konektory. Na wyjściu ze złączki jest opaska zaciskowa. Ja ją przeciąłem, wtedy łatwiej manewrować we wtyczce, oraz po wykonaniu nowych połączeń zaciskamy nową opaskę wraz z nowymi połączeniami. Całość, po złożeniu wygląda tak: Układamy przewód w komorze silnika tak, aby nie przeszkadzał i się nie majtał, podciągamy go ewentualnie do kabiny.
Na tym etapie mamy gotowe wszystkie połączenia elektryczne po stronie samochodu. Teraz wystarczy jedynie podłączyć manetkę
Ja zakupiłem taką od Alfy Romeo 147: Poprosiłem sprzedawcę o dołączenie również drugiej strony wtyczki od manetki tempomatu i ją dostałem Tak wygląda u mnie po lutowaniu przewodów: Sposób podłączenia się pod tą akurat manetkę jest następujący:
Złączka manetki posiada 6 wejść, z czego tylko 5 jest używanych. Z jednej strony są 3 piny, 1 pin przerwy i potem kolejne 2. Poniżej co i jak podłączyć: Kolory linii na obrazku odpowiadają kolorom przewodów w złączce.
Tutaj potrzebne nam będą zapiski kolorów przewodów, jakie poszły w odpowiednie miejsca złączki w komorze silnika.
Po podłączeniu można wykonać wstępny test, czy wszystko działa. Zaznaczam, że nie ma konieczności aktywowania kontrolki, tempomat i tak powinien działać tylko bez komunikatu na desce rozdzielczej.
Po wykonaniu testów montujemy manetkę. Niestety, mocowanie do Alfy ni jak ma się u nas, więc trzeba to przerobić.
Na początek ucinamy piłką ramię z tyłu manetki. Po operacji wygląda to tak: Potem, ostrym nożykiem wycinamy całość pozostałego plastiku tak, żeby wyrównać do jednolitej płaszczyzny. Jest z tym trochę zabawy, ale damy rade. Po wszystkim powinno to wyglądać tak: W osłonce na manetkę kierunkowskazów wymierzamy odpowiednie miejsce i robimy w niej otówr na przewód z manetki. Przeciągamy przewód przez otwór, dopasowujemy manetkę i... kwestia wyobraźni Ja użyłem Poxipolu oraz dodatkowo w trzech miejscach załapałem na małe gwózdki zaciskając je z drugiej strony. Niestety, ale nie znalazłem tak małych śrubek.
Po zamocowaniu całości i wyschnięciu kleju, czarnym markerem przejechałem jeszcze miejsca, które były białe od kleju oaz gwózdki. Teraz praktycznie ich nie widać Składamy wszystko do kupy, czyli osłona z manetką na swoje miejsce, dolna osłona kolumny kierowniczej, zatrzaski, śroby, osłona bodycompa i... GOTOWE
Aktywujemy kontrolkę na desce rozdzielczej oraz komunikat podawany przez komputer.
Do tej operacji potrzebujemy interfejs do komputera oraz program do obsługi. Ja używałem interfejsu typu ELM327 (dzieki emmer ! ) oraz programu Multiecusacn.
Nie będę opisywał tutaj instalacji sterowników interfejsu, programu oraz ich konfiguracji. Wychodzę z założenia, że sobie z tym poradzicie
Podłączamy auto do komputera poprzez złącze diagnostyczne widoczne na dole zdjęcia z body computerem. Uruchamiamy program i sprawdzamy, czy nasze zegray w ogóle posiadają kontrolkę tempomatu. Wybieramy "Fiat", "Linea" ze swoją wersją silnikową i w zakładce "System" wybieramy "Instrument Panel Marelli". Wybieramy "Połącz", następnie "Testy" a tam "Kontrolka tempomatu". Klikamy "Wykonaj". Jak na wyświetlaczu zapali się kontrolka tempomatu, to wszystko jest OK. Aktywujemy kontrolkę. Wychodzimy do pozycji wyboru modelu samochodu, wybieramy (!!!) "Fiat", "Idea 1.4 8V" (myślę, że dla wszystkich wersji silnikowych będzie to samo ), a w zakłądce "System" - "Nadwozie (BCM)", "CAN Setup / PROXI Alignment Procedure" i "Połącz" Przy połączeniu możemy uzyskać komunikat o tym, że nasze auto jest prawidłowo skonfigurowane i nie trzeba nic robić. Oczywiście klikamy na Y
Wybieramy zakładkę "Regulacje" a tam "Kontrolka tempomatu" oraz "Wykonaj". W oknie, które wyskoczy zmieniamy opcję na "Enabled" i klikamy "OK". Oczywiście potwierdzenie, że jesteśmy pewni klikamy "Y". Czekamy chwilę i gotowe. Teraz, od razu należy wybrać opcję "PROCEDURA 'OSIOWANIA' PROXI". Klikamy "Wykonaj", potwierdzany "Y" i czekamy aż skończy. Na koniec program każe wyłączyć zapłon, więc tak robimy. Rozłączamy wtyczkę od komputera a po ponownym przekręceniu kluczyka powinna się zaświecić m.in. kontrolka od tempomatu która zgaśnie wraz z innymi, chyba że mamy na manetce włączony Cruise Control (ON). Życzę miłego majsterkowania W razie pytań - zapraszam.
Użyte źródło do schematów: eLearn w wersji Italiano
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
- smak56
- klubowicz
- Posty: 5150
- Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
- Przebieg: 276000
- Silnik: 1.3 multijet
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Podziękował: 399 razy
- Otrzymał podziękowań: 652 razy
Re: Podłączenie tempomatu
Maciek czyli na chłopski rozum; cztery przewody do wtyczki w komorze silnika, przeciągamy je do wnętrza. Te same przewody podłączamy do włącznika tempomatu. Piąty przewód podłączamy do wtyczki body kompa lub w inne dowolne miejsce (+) i do manetki tempomatu?. Czy coś poplątałem? (na zdjęciu zaznaczyłeś pin 32 a napisałeś pin 33, to pomyłka czy zakreśliłeś przykładowo?)
smak56
* * * *
* * * *
- mwas
- Prezes
- Posty: 6952
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 404 razy
- Otrzymał podziękowań: 949 razy
- Kontakt:
Re: Podłączenie tempomatu
Nic nie poplątałeś, dokładnie tak to wygląda, tylko że u Ciebie wtyczka jest inna niż ta na zdjęciachsmak56 pisze:Maciek czyli na chłopski rozum; cztery przewody do wtyczki w komorze silnika, przeciągamy je do wnętrza. Te same przewody podłączamy do włącznika tempomatu. Piąty przewód podłączamy do wtyczki body kompa lub w inne dowolne miejsce (+) i do manetki tempomatu?. Czy coś poplątałem??)
To nie pomyłka, zaznaczony jest prawidłowy pin 33. Jak spojrzysz na schemat wtyczki, to zobaczysz, że numeracja jest tam trochę pokręcona, tzn. jest to coś takiego:smak56 pisze:(na zdjęciu zaznaczyłeś pin 32 a napisałeś pin 33, to pomyłka czy zakreśliłeś przykładowo?)
1......16
17.....32
33.....48
49.....64
Na zdjęciu nawet widać numerek obok kółeczka - 33
leszek1234, pamiętam, pamiętam Tak jak pisałem wcześniej, czekam na dostęp do pełnego eLearnaleszek1234 pisze:nie zapomnij o napalonych właścicielach t-jetów
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
- Tomek
- Moderator
- Posty: 6684
- Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
- Przebieg: 131000
- Silnik: 1.4 V8 + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Radom
- Podziękował: 320 razy
- Otrzymał podziękowań: 346 razy
Re: Podłączenie tempomatu
Trochę mnie przeraża wyciąganie body kompa.
Na pewno będzie dobrze jak się wepniemy z zasilaniem gdziekolwiek +12 po stacyjce ?
A może bezpośrednio do stacyjki
Było by to proste do wykonania.
Z kabelkami sobie chyba poradzę, ale na zlocie dopadnę Cię żebyś podpiął interfejs do mojej bestii
Na pewno będzie dobrze jak się wepniemy z zasilaniem gdziekolwiek +12 po stacyjce ?
A może bezpośrednio do stacyjki
Było by to proste do wykonania.
Z kabelkami sobie chyba poradzę, ale na zlocie dopadnę Cię żebyś podpiął interfejs do mojej bestii
- mwas
- Prezes
- Posty: 6952
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 404 razy
- Otrzymał podziękowań: 949 razy
- Kontakt:
Re: Podłączenie tempomatu
Tomek, nie taki diabeł straszny jak go malują Owszem - wygląda to dość strasznie, ponieważ jest tam trochę kabelków, ale na prawdę nie jest to jakaś czarna magiaTomek pisze:Trochę mnie przeraża wyciąganie body kompa.
Na pewno - sprawdzone Jak masz ochotę, to możesz się nawet wpiąć w + bezpośrednio w aku, ale to się mija z celem, choć... też będzie działaćTomek pisze:Na pewno będzie dobrze jak się wepniemy z zasilaniem gdziekolwiek +12 po stacyjce ?
Tak jak wyżej - jak tylko znajdziesz przewód z podanym napięciem +12V, to śmiałoTomek pisze:A może bezpośrednio do stacyjki
Ja zdecydowałem się na podpięcie w oryginalne miejsce, bo... lubię mieć porządnie i tak, jak powinno być w oryginale poza tym nie chciałem gdzieś tam obierać przewodu z izolacji, kombinować, czarować itd. I teraz, jakbym montował po raz kolejny, to bez wahania zrobiłbym tak samo, czyli demontaż body compa i wpięcie się w oryginalną złączkę
Nie ma sprawy Tomek Ale, jeśli okazałoby się, że z kabelkami nie możesz sobie jednak poradzić, to zapraszam nad morzeTomek pisze:Z kabelkami sobie chyba poradzę, ale na zlocie dopadnę Cię żebyś podpiął interfejs do mojej bestii
Jarek... na na zlocie na pewno się znajdzie czas, poza tym... tak jak pisałem wcześniej - nie ma problemu, mogę pomóc w podłączeniu, ale przebicie się z komory silnika do kabiny pozostawiam zainteresowanym. Gdyby nie ta czynność oraz "rzeźbienie" manetki, to kwestia samych połączeń to jakieś 15-30 min Więc spoko, damy radę A Ty kiedy robisz montaż ? Czytaj: kiedy wpadasz na pomorze ?helletic pisze:coś czuję, że na zlocie sobie nie wypijemy piwka ! Będziesz miał tyle zamówień, że szok ! Przygotuj sobie jakiś namiot serwisowy i kasę fiskalną w postaci kraty na browara
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
- helletic
- Moderator
- Posty: 2707
- Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
- Przebieg: 221000
- Silnik: 1.6 16V + LPG
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Szamotuły
- Podziękował: 462 razy
- Otrzymał podziękowań: 334 razy
Re: Podłączenie tempomatu
Kabelki przeciągnę z silnika do kabiny, muszę sobie tylko odświeżyć tematmwas pisze:przebicie się z komory silnika do kabiny pozostawiam zainteresowanym
Nie ukrywam, że poszukam tej zaślepki pod tempomat z jakiegoś rozbitego GP lub Liny o ile taka się znajdzie. Bo te klejenie wolał bym schować, ale to tylko moje zboczone podejście do estetykimwas pisze:Gdyby nie ta czynność oraz "rzeźbienie" manetki
Sugeruję się nie spieszyć z tym montażem ! Przeznaczmy na to jakieś 2-3 dni, oczywiście latem jakoś się trzeba zgadać. W każdym bądź razie montaż na Pomorzu, bo tu w Wlkp. jakoś cienko to widzę bez doborowego towarzystwa !mwas pisze:kwestia samych połączeń to jakieś 15-30 min Więc spoko, damy radę A Ty kiedy robisz montaż ? Czytaj: kiedy wpadasz na pomorze ?
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress
Renault Scenic II 1.6 16V in progress
- mwas
- Prezes
- Posty: 6952
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 404 razy
- Otrzymał podziękowań: 949 razy
- Kontakt:
Re: Podłączenie tempomatu
Jarek, jestem bardzo ciekawy jak będziesz chciał to zrobić. Rozumiem, że mówisz o oryginalnej zaślepce do manetek z tempomatem do Linki ? Jeśli tak, to nie bardzo widzę sposób w jaki zamontować zwykłą manetkę, np. taką od Alfy Jej uchwyt za nic nie pasuje do naszego przełącznika zespolonego i nie było innego wyjścia - musiałem to zrobić tak, jak zrobiłem. Myślałem, czy nie wkomponować tej manetki bardziej, ale nie wiem, czy dałbym radę ja spasować i wyciąć tak idealny otwór, żeby wszystko pasowałohelletic pisze:Nie ukrywam, że poszukam tej zaślepki pod tempomat z jakiegoś rozbitego GP lub Liny o ile taka się znajdzie. Bo te klejenie wolał bym schować, ale to tylko moje zboczone podejście do estetyki
A kto to każe się śpieszyć ! Przecież normalne, że trzeba jeszcze wykonać przymiarki... testy... potem kolejne testy... i potem jeszcze następne testy... potem wytrzeźwieć... ojj, co ja tu wypisuję W każdym razie oczywiście terminowo coś się wymyślihelletic pisze:Sugeruję się nie spieszyć z tym montażem ! Przeznaczmy na to jakieś 2-3 dni, oczywiście latem jakoś się trzeba zgadać. W każdym bądź razie montaż na Pomorzu, bo tu w Wlkp. jakoś cienko to widzę bez doborowego towarzystwa !
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
- helletic
- Moderator
- Posty: 2707
- Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
- Przebieg: 221000
- Silnik: 1.6 16V + LPG
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Szamotuły
- Podziękował: 462 razy
- Otrzymał podziękowań: 334 razy
Re: Podłączenie tempomatu
Tak, dokładnie ! Dopiero na dniach dorwałem się do forum Fiata WLKP i tam znalazłem kontakt do używanych części. Eco Cars, czy jakoś tak. Ponoć potrafi dużo rzeczy pozałatwiać i zarezerwować dla forumowiczów. Tak więc postaram się o...oryginalny tempomat dla Liny o zaślepce już nie wspominając ! Oczywiście jeżeli znajdę cokolwiek dla Liny, będę to zaraz opisywał na forum, że jest taka możliwość i dalsze rezerwacje dla chętnych kompanów z LKP !mwas pisze:Rozumiem, że mówisz o oryginalnej zaślepce do manetek z tempomatem do Linki ?
Maciej...nawet przez sekundę nie myślałem o tym, by Cie poprawiać, broń Boże ! Myślę tylko, że uda się znaleźć coś pod oryginał, ale dopiero teraz jak wspomniałem wyżej, dorwałem taki kontakt, więc...wszystko przed namimwas pisze:nie bardzo widzę sposób w jaki zamontować zwykłą manetkę, np. taką od Alfy Jej uchwyt za nic nie pasuje do naszego przełącznika zespolonego i nie było innego wyjścia - musiałem to zrobić tak, jak zrobiłem. Myślałem, czy nie wkomponować tej manetki bardziej, ale nie wiem, czy dałbym radę ja spasować i wyciąć tak idealny otwór, żeby wszystko pasowało
testymwas pisze:A kto to każe się śpieszyć ! Przecież normalne, że trzeba jeszcze wykonać przymiarki... testy... potem kolejne testy... i potem jeszcze następne testy... potem wytrzeź...
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress
Renault Scenic II 1.6 16V in progress
- mwas
- Prezes
- Posty: 6952
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 404 razy
- Otrzymał podziękowań: 949 razy
- Kontakt:
Re: Podłączenie tempomatu
Jarek, jest jedno ale: oryginalna manetka tempomatu do Linki i do GP jest na stałe zespolona z całym zestawem przełączników (kierunkowskazy, światła, wycieraczki, przycisk TRIP). O manetce w takim zestawie do GP możesz w ogóle zapomnieć - nie dość, że różnią się sterowania wycieraczek, to jeszcze sterowanie tempomatu w GP odbywa się tylko dwoma przewodami a nie pięcioma tak, jak u nas. Jeśli chodzi o cały przełącznik do Linki, to sprawa nie jest taka prosta. Pierwsza rzecz - są one podzielone na różne wersje wyposażenia (czujnik deszczu, zmierzchu, ESP i coś tam jeszcze). Druga rzecz - samo podłączenie takie przełącznika diametralnie się różni od tego, który mamy u siebie. Chodzi tutaj o złączkę, którą podłączony jest cały przełącznik. Wersja z tempomatem ma 18 pinową złączkę, my mamy jedynie 12 pinową. Więc, aby to założyć u nas, trzeba by było przede wszystkim zdobyć nową, 18to pinową złączkę a następnie poprzepinać piny ze starej do nowej, oczywiście w odpowiednie miejsca, co też trzeba by było rozgryźć. Nie twierdzę że się nie da - ale strasznie dużo zabawy. Aaa, i jeszcze jedno: liczysz się z tym, że aby wymienić taki przełącznik, trzeba zdemontować kierownicę ? A żeby zdemontować kierownicę, trzeba wyciągnąć poduchę z kierownicy ? Powiem Ci tak: próbowałem to zrobić. Niestety, efekt był żaden, czyli nie udało mi się. Niby wiem jak to pościągać, ale po prostu nie byłem w stanie tego zrobićhelletic pisze:Tak, dokładnie ! Dopiero na dniach dorwałem się do forum Fiata WLKP i tam znalazłem kontakt do używanych części. Eco Cars, czy jakoś tak. Ponoć potrafi dużo rzeczy pozałatwiać i zarezerwować dla forumowiczów. Tak więc postaram się o...oryginalny tempomat dla Liny o zaślepce już nie wspominając ! Oczywiście jeżeli znajdę cokolwiek dla Liny, będę to zaraz opisywał na forum, że jest taka możliwość i dalsze rezerwacje dla chętnych kompanów z LKP !
Fakt - fajnie byłoby mieć oryginalną manetkę, ale niestety - wyszedłem z założenia, że ilość pracy oraz koszty z tym związane (przełącznik z tempo w ASO kosztuje coś ponad 1300 zł, pytanie ile by to wyniosło w Twoim źródle ) nie koniecznie mi odpowiadają, dlatego wyszło tak, jak widać. Tylko że, mam to zrobione tak, że ewentualna zmiana manetki nie będzie stanowiła żadnego problemu
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
- helletic
- Moderator
- Posty: 2707
- Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
- Przebieg: 221000
- Silnik: 1.6 16V + LPG
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Szamotuły
- Podziękował: 462 razy
- Otrzymał podziękowań: 334 razy
Re: Podłączenie tempomatu
Łoo matko...zapomniałem, że to można jeszcze podzielić na różne wersje wyposażenia
Co do zdjęcia kierownicy, to chyba tapicer ma niezbędną wiedzę jak się do tego zabrać i wie jak się za to dokładnie zabrać, a co za tym idzie, ktoś tu z nas miał już obijaną kierę (chyba mpsfc) i być może podpatrzył jak to się zdejmuje! Żeby czegoś nie połamać, tam mi się wydaje ...no i jeszcze ten mój guru nieszczęsny, który jak mnie już widzi, to mam wrażenie, że mu czkawką się odbijają te pytania na temat Liny ! On zdejmował kierownicę w Linie (nie mojej). Więc poproszę go kiedyś, by zdjął ją u mnie w Linie a manual wrzucę na forum. Tylko musi mu się chcieć ...
W każdym bądź razie będę cisnął tego gościa, może jakąś dobrą manetkę pod nr VIN znajdzie. Prawdopodobieństwo jest małe, ale Ty się nie poddałeś i są efekty !
Co do zdjęcia kierownicy, to chyba tapicer ma niezbędną wiedzę jak się do tego zabrać i wie jak się za to dokładnie zabrać, a co za tym idzie, ktoś tu z nas miał już obijaną kierę (chyba mpsfc) i być może podpatrzył jak to się zdejmuje! Żeby czegoś nie połamać, tam mi się wydaje ...no i jeszcze ten mój guru nieszczęsny, który jak mnie już widzi, to mam wrażenie, że mu czkawką się odbijają te pytania na temat Liny ! On zdejmował kierownicę w Linie (nie mojej). Więc poproszę go kiedyś, by zdjął ją u mnie w Linie a manual wrzucę na forum. Tylko musi mu się chcieć ...
W każdym bądź razie będę cisnął tego gościa, może jakąś dobrą manetkę pod nr VIN znajdzie. Prawdopodobieństwo jest małe, ale Ty się nie poddałeś i są efekty !
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress
Renault Scenic II 1.6 16V in progress
- Tomek
- Moderator
- Posty: 6684
- Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
- Przebieg: 131000
- Silnik: 1.4 V8 + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Radom
- Podziękował: 320 razy
- Otrzymał podziękowań: 346 razy
Re: Podłączenie tempomatu
Żeby zdjąć kierownicę, trzeba ściągnąć poduchę, a żeby ściągnąć poduchę, trzeba z tyłu kierownicy przebić "skórę" w dwóch miejscach na jej ramionach żeby dobrać się do śrub poduchy. Niby potem zbytnio tych dziureczek nie widać, ale po co potem dziurawa kiera.
- leszek1234
- klubowicz
- Posty: 2153
- Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
- Przebieg: 200000
- Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: blisko Rybnika
- Podziękował: 309 razy
- Otrzymał podziękowań: 211 razy
Re: Podłączenie tempomatu
Jestem po przejściu przewodem z komory silnika do kabiny sposobem "obok linki zamka maski silnika". Dzięki kolegom nie musiałem próbować gdzie znaleźć dziurę , ale podzielę się zastosowaną metodą (a nóż się komuś przyda). Nie zdejmowałem bodukompa. Wziąłem cienki ale twardy drut stalowy (akurat miałem taki do naprężania siatki ogrodzeniowej). Wepchnąłem od strony kabiny do komory silnika (poszło gładziutko) , potem przymocowałem do niego kabel i wciągnąłem z powrotem. Niestety przy tej operacji wyszła mi ta gumka uszczelniająca którą przebijałem (teraz ciągnąc drut trzymałbym ją palcami , kontrował) , ale jej włożenie palcami i krótkim śrubokrętem (w kabinie) zajęło mi 2 minuty. Bez wątpienia zajęcie dla giętkich w kręgosłupie i innych stawach, ale nie było źle . Manetka przygotowana. Z resztą roboty czekam na konektory do złączki...
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- chromek
- klubowicz
- Posty: 90
- Rejestracja: 19 gru 2011, 15:09
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1.4 8v LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Katowice
- Podziękował: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 15 razy
Re: [ M ] Podłączenie tempomatu
Hmmm... Mam pytanko odnośnie kontrolki tempomatu. Przy wywołaniu testu kontrolki przez FiatEcuScan - kontrolka się zapala, ale nie zapala się po przekręceniu kluczyka. Czy do mignięcia kontrolki "po kluczyku" musi być podłączona wiązka do manetki? Narazie u mnie siedzą tylko zegary z kontrolką, a na resztę części czekam
- mwas
- Prezes
- Posty: 6952
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 404 razy
- Otrzymał podziękowań: 949 razy
- Kontakt:
Re: [ M ] Podłączenie tempomatu
chromek, skoro kontrolka podczas testu FiatEcuScanem Ci się zapala, to oznacza, że wszystko jest OK - Twoje zegary posiadają kontrolkę. Natomiast, żeby się ona zapalała podczas przekręcenia kluczyka oraz przy włączeniu tempomatu manetką, trzeba tą kontrolkę aktywować. Opisałem jak to zrobić w manualu
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
- chromek
- klubowicz
- Posty: 90
- Rejestracja: 19 gru 2011, 15:09
- Przebieg: 113000
- Silnik: 1.4 8v LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Katowice
- Podziękował: 1 raz
- Otrzymał podziękowań: 15 razy
Re: [ M ] Podłączenie tempomatu
A to oki - jutro się pobawięmwas pisze:chromek, skoro kontrolka podczas testu FiatEcuScanem Ci się zapala, to oznacza, że wszystko jest OK - Twoje zegary posiadają kontrolkę. Natomiast, żeby się ona zapalała podczas przekręcenia kluczyka oraz przy włączeniu tempomatu manetką, trzeba tą kontrolkę aktywować. Opisałem jak to zrobić w manualu
-- 9 kwi 2013, o 13:07 --
Zaczynam się zastanawiać czy u mnie to pójdzie... Aktywowałem kontrolkę i zrobiłem osiowanie, ale po kluczyku nic się nie zapala.
W FES w CanInfo pokazuje, że nie mam "Węzła tempomatu". Czy to trzeba dodatkowo aktywować, czy powinno się ujawnić po podłączeniu wiązki?