MANUALEWymiana pasków wielorowkowych

Zrobiłem - pokażę jak i pomogę
Awatar użytkownika
chromek
klubowicze
klubowicze
Posty: 88
Rejestracja: 19 gru 2011, 15:09
Przebieg: 113000
Silnik: 1.4 8v LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Katowice
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Wymiana pasków wielorowkowych

Post autor: chromek » 11 kwie 2013, 17:03

Niestety nie miałem możliwości fotografować postępu prac przy wymianie pasków...

Pierwsze co musimy to zrobić to podnieść auto i zdjąć przednie koło po stronie pasażera (chyba że ktoś robi to w UK :ryczy )
Następnie zdejmujemy plastikowe nadkole wraz z dodatkową osłoną aby uzyskać dostęp do pasków.
Dalej - luzujemy śruby mocujące pompę wspomagania (na klucz imbusowy - niestety nie mam opisanego rozmiaru na kluczu).
Później od strony chłodnicy mamy długą śrubę do naciągu - wykręcając ją opuszczamy pompę wspomagania i luzujemy pasek. Na śrubie jest dodatkowa nakrętka kontrująca którą musimy tez poluzować.
Po zdjęciu paska wspomagania, luzujemy napinacz - np. za pomocą oczkowej 13 - zakładamy klucz na śrubę prze rolce i kręcimy w prawo. Przytrzymując jedną ręką odchylony napinacz, drugą ręką ściągamy pasek napędzający alternator i klimatyzację.
W celu łatwiejszego zdjęcia i późniejszego założenia nowego paska najlepiej odkręcić plastikową osłonę paska znajdującą się nad sprężarką klimatyzacji (tu potrzebna jest płaska 10, a przynajmniej u mnie grzechotką nie dałem rady, ze względu na węże wodne idące do parownika).
Kiedy już uwolnimy się od starego paska, to pozostaje założyć nowy - tu najlepiej najpierw założyć na alternator, sprężarkę i napinacz, po czym ponownie luzując napinacz drugą ręką zakładamy na dolne koło przy pompie wody.
Nie wymieniałem napinacza, bo rolka u mnie kręciła się cicho i swobodnie.
Kolejnym krokiem jest założenie paska napędzającego pompę wspomagania i naciągnięcie za pomocą długiej śruby od przodu.
Tu naciąg musimy wyczuć - przyznam, że nie miałem żadnych wytycznych co do naciągu i wzorowałem się ugięciem jakie było po wymianie rozrządu (czyli mniej niż 0,5cm na dolnym odcinku paska). Po naciągnięciu kontrujemy nakrętką i dokręcamy imbusem mocowania pompy.
Montujemy od góry osłonę paska nad sprężarką i przykręcamy osłonę i nadkole.
Po założeniu koła i opuszczeniu na ziemię - autko gotowe do drogi :)

Czas pracy to niecała godzinka. Nie ma potrzeby korzystania z kanału - wystarczy podnośnik na parkingu pod domem :)

Paski jakie są w naszych silnikach to 3PK905 (wspomaganie) i 5PK1148 (alternator i klimatyzacja).

Awatar użytkownika
helletic
Forum to jego świat
Forum to jego świat
Posty: 2223
Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
Przebieg: 153000
Silnik: 1.4 8V + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: POZ
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: [ M ][1.4 8v] Wymiana pasków wielorowkowych

Post autor: helletic » 11 kwie 2013, 17:07

chromek pisze:Później od strony chłodnicy mamy długą śrubę do naciągu - wykręcając ją opuszczamy pompę wspomagania i luzujemy pasek.
Wybaczcie OT, ale...Tara masz tu sposób naciągania paska wspomagania :brawo

Awatar użytkownika
Tara78
klubowicze
klubowicze
Posty: 1940
Rejestracja: 20 kwie 2012, 20:26
Przebieg: 160000
Silnik: TDI
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Legionowo
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: [ M ][1.4 8v] Wymiana pasków wielorowkowych

Post autor: Tara78 » 11 kwie 2013, 18:25

Dzięki Chłopaki piwo się należy :)
"Kiedyś dla ludzi byłam zawsze miła, teraz traktuję ich z wzajemnością"

Awatar użytkownika
daro70
klubowicze
klubowicze
Posty: 908
Rejestracja: 14 sie 2010, 14:17
Przebieg: 72000
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Wawa
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: [ M ][1.4 8v] Wymiana pasków wielorowkowych

Post autor: daro70 » 23 kwie 2013, 19:39

Właśnie dziś wymieniłem obydwa paski troszkę mi więcej czasu zajęło , ale piszę że pasek alternatora firmy Gates miał inne oznaczenia nie 5PK1148 tylko 5PK1150 ale wszystko ok jazda próbna wykonana a naciąg pasków ok . Drugi pasek wspomagania też firmy Gates te same oznaczenia co u chromka .
Obrazek

Awatar użytkownika
chromek
klubowicze
klubowicze
Posty: 88
Rejestracja: 19 gru 2011, 15:09
Przebieg: 113000
Silnik: 1.4 8v LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Katowice
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: [ M ][1.4 8v] Wymiana pasków wielorowkowych

Post autor: chromek » 23 kwie 2013, 23:28

Masz pasek dłuższy o 2mm ;) W katalogach są zamiennie używane.

lynyrd
klubowicze
klubowicze
Posty: 154
Rejestracja: 06 kwie 2011, 13:18
Przebieg: 85000
Silnik: 1,3 mjet emotion
Rocznik: 2007
Lokalizacja: wielkopolska
Postawił Piwo;: razy

wymiana paska klinowego

Post autor: lynyrd » 27 kwie 2013, 22:54

czesc

kiedy wymienia sie pasek klinowy i czy napinacze wymieniac razem

Pisz w odpowiednim dziale, połączyłem wątki.
MOD
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2013, 0:58 przez lynyrd, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
daro70
klubowicze
klubowicze
Posty: 908
Rejestracja: 14 sie 2010, 14:17
Przebieg: 72000
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Wawa
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: wymiana paska klinowego

Post autor: daro70 » 27 kwie 2013, 23:07

Mamy inne silniki ...ale ja swoje wymieniłem w tym tygodniu przy 62 tyś po 6 latach i powiem ze już były delikatnie zmęczone ale koszt dwóch pasków to 54zł uważam że to nic w porównaniu ze świętym spokojem .....
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2013, 13:44 przez daro70, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek

Awatar użytkownika
mwas
Administrator
Administrator
Posty: 5078
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 148888
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: wymiana paska klinowego

Post autor: mwas » 27 kwie 2013, 23:11

Chyba muszę to zrobić też u siebie, bo pasek przy rozruchu zaczyna mi popiskiwać :pomysli
Linea Dynamic 1.4 8V '2007

Awatar użytkownika
Messonline
Spoko gość
Spoko gość
Posty: 130
Rejestracja: 18 kwie 2011, 23:20
Przebieg: 197000
Silnik: 1,3 16v MJ 90KM
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Warszawa
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: wymiana paska klinowego

Post autor: Messonline » 28 kwie 2013, 0:52

W moim 1,3 jeden z pasków dziwnie szumiał na zimnym silniku szczególnie gdy samochód stał na zewnątrz w mokry dzien. Diagnoza okazał sie słuszna - dopiero po zdjeciu paska mozna zauwazyc od wewnętrznej strony pękniecia i wytarcia. Nowe paski SKF (2szt) to 88 pln + 50 wymiana. Teraz chodzą cichutko. Wytrzymały 114350km.

Awatar użytkownika
smak56
klubowicze
klubowicze
Posty: 3776
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 200000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: [ M ][1.4 8v] Wymiana pasków wielorowkowych

Post autor: smak56 » 28 lis 2013, 14:32

Moje mają ponad 130 tys. i zaczynają popiskiwać. Silikon jeszcze ratuje sytuację (do czasu). :lacha

Pytanie: jak poluzować pompę wspomagania aby zmienić pasek? :pomysli (1.3 mj)
smak56
****
Obrazek

Awatar użytkownika
tojamarko
klubowicze
klubowicze
Posty: 236
Rejestracja: 20 lis 2014, 11:39
Przebieg: 52222
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Krotoszyn
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Wymiana pasków wielorowkowych

Post autor: tojamarko » 14 kwie 2015, 23:20

Panowie wymieniłem pasek od pompy wspomagania jest dość mocno naciągnięty, bo popiskiwał i dalej popiskuje.
LINKA 1.4 8V 77 KM 2008 r.

Awatar użytkownika
mwas
Administrator
Administrator
Posty: 5078
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 148888
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: Wymiana pasków wielorowkowych

Post autor: mwas » 14 kwie 2015, 23:33

A jak się objawia to popiskiwanie ?
Linea Dynamic 1.4 8V '2007

Awatar użytkownika
tojamarko
klubowicze
klubowicze
Posty: 236
Rejestracja: 20 lis 2014, 11:39
Przebieg: 52222
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Krotoszyn
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Wymiana pasków wielorowkowych

Post autor: tojamarko » 14 kwie 2015, 23:37

Przy rozruchu silnika na zimnym po 8 h. Czasami przez sekundę piśnie a czasami parę sekund piszczy.

-- 14 kwietnia 2015, o 22:45 --

Może jest przyczyną kiepski akumulator, a może pompa wspomagania siada, a może:. Możliwości może być dużo.
LINKA 1.4 8V 77 KM 2008 r.

Awatar użytkownika
mwas
Administrator
Administrator
Posty: 5078
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 148888
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: Wymiana pasków wielorowkowych

Post autor: mwas » 15 kwie 2015, 8:56

Kiepskiego akumulatora za to raczej bym nie obarczał, ale... siadający alternator już tak :oj Może to dziwne, ale winnym może być jeszcze rozrusznik ! U mnie też potrafi "pisknąć" przy rozruchu. Przy okazji, jak byłem w serwisie, opowiedziałem mechaniorom o tej przypadłości i mieli zwrócić na to uwagę. Akurat tak się stało, że po robocie jak odpalali auto pojawił się właśnie ten dźwięk, po czym oni jednoznacznie u mnie wskazali rozrusznik zaznaczając, że to nie "pisk" a "zgrzyt" :lacha Kazali z tym jeździć i się nie przejmować :zlośnik
Linea Dynamic 1.4 8V '2007

Awatar użytkownika
tojamarko
klubowicze
klubowicze
Posty: 236
Rejestracja: 20 lis 2014, 11:39
Przebieg: 52222
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Krotoszyn
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Wymiana pasków wielorowkowych

Post autor: tojamarko » 15 kwie 2015, 9:31

Jak mam ciepły silnik to nie ma żadnego pisku może od początku co się dzieje :
Podczas rozruchu zimnego silnika po dłuższym postoju jak silnik jest całkiem zimny chcąc odpalić silnik. Po przekręceniu kluczyka silnik odpala (nie bardzo wiem jak to ująć) ale odpala tak jak by był bardzo leniwy wchodząc za wolno na obroty 1800 (trwa to np: o sekundę, dwie dłużej ) i w tym czasie piszczy. Potem jak silnik osiągnie obroty 1800 to spada sobie płynnie na 1200 (włączone ssanie),po rozgrzaniu spada do normalnych obrotów.
Natomiast jak silnik jest ciepły (choć trochę) odpala pięknie, szybko i bez żadnego problemu.
Kiedyś pojechałem do aso i facet sprawdził mi aku i powiedział że jest w kiepskiej kondycji (od nowości,czyli 7 lat) i on może być przyczyną takiego rozruch, że daje za mało pradu na rozruch.
Wracając do paska: wymieniłem go bo już był do niczego, a może pasek do kitu (zakupiony w ASO), to piszczenie mnie już denerwuje i nie wiem co z tym zrobić.
LINKA 1.4 8V 77 KM 2008 r.

ODPOWIEDZ
stoły drewniane

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość