Teraz jest 19 sty 2017, o 01:12


Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: [M] Montaż haka holowniczego
PostNapisane: 18 maja 2013, o 10:00 
Offline
klubowicze
klubowicze
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2012, o 20:56
Posty: 494
Lokalizacja: ELC
Postawił Piwo : 30 razy
Otrzymał Piw: 114 razy
Sorki za małą ilość i jakość zdjęć (telefon). Brakowało wolnej ręki z aparatem do dokumentowania, ale jakiś pogląd na pracę już będzie. Ogólnie - większych trudności nie ma, do haka dołączona jest szczegółowa instrukcja ze schematami która prowadzi krok po kroku. Producent haka i modułu wedle uznania, mamy spory wybór na rynku. W tym poście montaż mechaniczny, o elektryce później.
To co do zrobienia w kilku krokach:
    - demontaż zderzaka - tu jak zwykle najwięcej odkręcania
    - demontaż belki zderzeniowej (na jej miejsce wchodzi belka haka)
    - powiększanie (wycinanie) otworów w tylnej ściance na przęsła wchodzące w podłużnicę
    - montaż belki haka, wycinanie w zderzaku wnęki na kulę
    - przykręcenie kuli, instalacja gniazda i wiązki
    - montaż zderzaka
Jak ma być dokładnie - to mamy robotę na 4-6 godzin (realnie cały dzień).
Konieczne narzędzia: klucz dynamometryczny (momenty dokręcania podane w instrukcji), grzechotka i kilka nasadek, klucz torx T30, wyrzynarka, wiertarka, coś do zabezpieczenia antykorozyjnego, lutownica etc... Belka haka to kawał grubego (4-5 mm) ciężkiego żelastwa - warto wiedzieć jakby coś trzeba było poprawić. U mnie musiałem troszkę rozwiercić jeden z otworów, bo szpilka nie chciała wejść. Po montażu jedziemy na przegląd, gdzie po kontroli otrzymujemy zaświadczenie. Z zaświadczeniem w ciągu 30 dni do wydz.komunikacji po wpis do dowodu rejestracyjnego.


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Ostatnio edytowano 19 maja 2013, o 11:57 przez sylwek, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil   Przebieg:   48000   Silnik:   1.4 8V + LPG   Rocznik:   2008    
 
 Tytuł: Re: [M] Montaż haka holowniczego
PostNapisane: 18 maja 2013, o 10:19 
Offline
klubowicze
klubowicze
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2012, o 19:26
Posty: 1937
Lokalizacja: Legionowo
Postawił Piwo : 118 razy
Otrzymał Piw: 89 razy
:pivo :pivo idealna instrukcja, bardzo, bardzo Ci dziękuję. Zatem teraz pozostał tylko jeszcze wybór haka i do roboty. Elektrykę też fajnie jak wrzucisz bo chyba tego najbardziej się obawiam. :) Połączę zakładanie haka z założeniem czujników parkowania. Czy możesz napisać jakie Ty masz czujniki?

_________________
"Kiedyś dla ludzi byłam zawsze miła, teraz traktuję ich z wzajemnością"


Góra
 Zobacz profil   Przebieg:   160000   Silnik:   TDI   Rocznik:   2008    
 
 Tytuł: Re: [M] Montaż haka holowniczego
PostNapisane: 18 maja 2013, o 10:21 
Offline
Forum to jego świat
Forum to jego świat
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 mar 2012, o 00:21
Posty: 2216
Lokalizacja: POZ
Postawił Piwo : 349 razy
Otrzymał Piw: 228 razy
Też się zastanawiam mocno nad montażem haka...czasami wywieźć coś przyczepką potrzebuję, a latać po znajomych i pożyczać cały zestaw (auto+przyczepka+właściciel :zlośnik ), to już mi się odechciewa :ink ! sylwku extra manual :pivo :pivo :pivo


Góra
 Zobacz profil   Przebieg:   153000   Silnik:   1.4 8V + LPG   Rocznik:   2007    
 
 Tytuł: Re: [M] Montaż haka holowniczego
PostNapisane: 18 maja 2013, o 12:59 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sty 2010, o 21:26
Posty: 5919
Lokalizacja: Radom
Postawił Piwo : 192 razy
Otrzymał Piw: 173 razy
Rewelacyjna dokumentacja :pivo
Ja mimo wszystko zostanę przy pożyczaniu auta z hakiem od szwagra :)


Góra
 Zobacz profil Prywatny album  Przebieg:   126000   Silnik:   1.4 V8 + LPG   Rocznik:   2009    
 
 Tytuł: Re: [M] Montaż haka holowniczego
PostNapisane: 18 maja 2013, o 15:20 
Offline
Administrator
Administrator

Dołączył(a): 4 gru 2009, o 20:04
Posty: 3337
Lokalizacja: Markotów Duży
Postawił Piwo : 135 razy
Otrzymał Piw: 105 razy
Fajny manual :ok)

_________________
LINEA 1.4 8V DYNAMIC


Góra
 Zobacz profil Prywatny album  Przebieg:   92000   Silnik:   1.4 8v   Rocznik:   2007    
 
 Tytuł: Re: [M] Montaż haka holowniczego
PostNapisane: 18 maja 2013, o 17:47 
Offline
Nic tylko forum
Nic tylko forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 mar 2011, o 18:34
Posty: 729
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Skoczów
Postawił Piwo : 43 razy
Otrzymał Piw: 55 razy
Dokładnie tak, mam identyczny hak

_________________
Pozdrawiam wszystkich


Góra
 Zobacz profil   Przebieg:   107000   Silnik:   1.3 multijet   Rocznik:   2008    
 
 Tytuł: Re: [M] Montaż haka holowniczego
PostNapisane: 18 maja 2013, o 19:12 
Offline
klubowicze
klubowicze
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lis 2012, o 19:32
Posty: 1331
Lokalizacja: blisko Rybnika
Postawił Piwo : 151 razy
Otrzymał Piw: 105 razy
:ok) przyda się:) piękny manual :pivo


Góra
 Zobacz profil   Przebieg:   100000   Silnik:   1.4 16V Turbo + LPG   Rocznik:   2009    
 
 Tytuł: Re: [M] Montaż haka holowniczego
PostNapisane: 19 maja 2013, o 09:09 
Offline
klubowicze
klubowicze
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2012, o 20:56
Posty: 494
Lokalizacja: ELC
Postawił Piwo : 30 razy
Otrzymał Piw: 114 razy
Jako uzupełnienie - kilka słów o "elektryce". Szczegółowa instrukcja montażu ze zdjęciami jest w instrukcji modułu, nie ma sensu jej powielać, ale podam istotne wg. mnie różnice pomiędzy modułami i wiązkami:
    - do wyboru mamy wiązki na gniazda 7 pin (standardowe) i 13 pin (przyczepa kempingowa). Wersja 13 pin jest rozbudowana o światło cofania, zasilanie przyczepy (stałe i po kluczyku) oraz masy. Są dostępne przejściówki pomiędzy wersjami.
    - moduły mają różną obsługę świateł przeciwmgielnych (PM). Jedne robią to przez odcięcie samochodowych PM i przerzucenie zasilania z pojazdu na przyczepę, inne przyciemniają PM samochodu (regulacja potencjometrem) jednoczesnie włączając w przyczepie. W wersji 7 pin - jest tylko jeden obwód zasilający PM przyczepy, a Linea ma dwa niezależne (!). U mnie lewy obwód PM jest przełączany na przyczepę, prawy zostaje rozłączony.
    - droższe wersje mają obsługę modułu czujników parkowania - po podłączeniu przyczepy - czujniki są wyłączane. Bez tego po wrzuceniu wstecznego mamy - piiiiii... - bo czujniki reagują na stałą przeszkodę.
    - istotna sprawa - dostępne są wiązki dedykowane - które zawierają złącza do oryginalnych lamp, nic nie trzeba ciąć, lutować etc. - tylko podłączamy. Długości przewodów dostosowane do danego typu auta. Same zalety i jedna wada - koszmarnie drogie (3-4x droższe).
Ogólnie (nie dotyczy wiązki dedykowanej) jest spora ingerencja w elektrykę pojazdu i trzeba to zrobić rozważnie. Do wiązki świateł wpiąłem się za pomocą szybkozłączek, przewody PM lutowane, zaizolowane koszulkami termokurczliwymi i taśmą. Moduł schowałem za tapicerką we wnęce z lewej strony obok modułu czujników parkowania. Nie wierciłem dodatkowego otworu na wiązkę do gniazda przyczepy (tak sugeruje instrukcja i tak robią warsztaty) - wykorzystałem przejście fabryczne, bo uniwersalna wiązka ma spory zapas długości kabli.
Przebieg prac:
    - wstępnie umiejscowić moduł i rozlokować przewody - do wiązek lewej i prawej lampy, oraz do gniazda haka
    - wiercimy otwór na przejście wiązki gniazda w tylnej ściance, bądź wykorzystujemy fabryczne przejście pod lewą tylną lampą i przeplatamy wiązkę
    - ustalamy długości przewodów wiązki (są nadmiarowe) i podłączamy szybkozłączkami do odpowiednich przewodów
    - spinamy przewody w gnieździe haka, gniazdo mocujemy na stelażu
    - przeciągamy zasilanie do skrzynki bezpieczników
    - wpinamy wielozłącze wiązki do modułu, podłączamy zasilanie
Testujemy podłączając przyczepkę, w wersji z przyciemnianymi PM - dostosować jasność PM auta do świateł pozycyjnych tył.

Szczegółowa instrukcja Westfalii 13 pin (ze zdjęciami):
http://www.bertelshofer.com/dokumente/einbauanleitung/13fi031.pdf
http://www.westfalia-automotive.de/fileadmin/templates/pdf/306-fiat/a306323691101-306322.pdf
Przykładowa instrukcja Magnum 7 pin:
http://immobilizer-magnum.eu/PL%20modul%20HAK%20MH-7.pdf
Przykładowa wiązka dedykowana:
http://www.westfalia.expertmobil.pl/index.php?p9358,wiazka-dedykowana-13-pin-fiat-linea-od-2007-r

ps. To tylko przykłady, sam mam zamontowany hak innej firmy i wiązkę uniwersalną 7 pin


Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.


Ostatnio edytowano 19 maja 2013, o 12:16 przez sylwek, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil   Przebieg:   48000   Silnik:   1.4 8V + LPG   Rocznik:   2008    
 
 Tytuł: Re: [M] Montaż haka holowniczego
PostNapisane: 19 maja 2013, o 12:06 
Offline
Nic tylko forum
Nic tylko forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 mar 2011, o 18:34
Posty: 729
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Skoczów
Postawił Piwo : 43 razy
Otrzymał Piw: 55 razy
Zasilanie modułu podłączyłem dokładnie tak samo jak ty :)

_________________
Pozdrawiam wszystkich


Góra
 Zobacz profil   Przebieg:   107000   Silnik:   1.3 multijet   Rocznik:   2008    
 
 Tytuł: Re: [M] Montaż haka holowniczego
PostNapisane: 19 maja 2013, o 12:24 
Offline
klubowicze
klubowicze
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2012, o 20:56
Posty: 494
Lokalizacja: ELC
Postawił Piwo : 30 razy
Otrzymał Piw: 114 razy
Tara78 napisał(a):
...Połączę zakładanie haka z założeniem czujników parkowania. Czy możesz napisać jakie Ty masz czujniki?
Tara78, to bardzo dobry pomysł ! Po ściągnięciu zderzaka założenie czujników to tylko formalność, kilka kabelków więcej :)
U siebie montowałem czujniki z głośniczkiem, bez wyświetlacza, ze skośnymi rozłączalnymi sensorami. Mają kołnierzyk ok 1mm, tak że prawie ich nie widać. Kupione przez Allegro, nie widzę teraz aukcji - ale to były mniej więcej takie: http://www.remotronix.com/czujnik-parkowania-beeper-innowacyjne-sensory-p-71.html?manufacturers_id=1

Tomek napisał(a):
...Ja mimo wszystko zostanę przy pożyczaniu auta z hakiem od szwagra :)
Tomek, nie dał bym rady pożyczać auta na każdy wypad z rowerkami :) U mnie hak stanowi element mocowania platformy z rowerami do pojazdu. Przyczepkę podłączałem zaledwie raz :)


Góra
 Zobacz profil   Przebieg:   48000   Silnik:   1.4 8V + LPG   Rocznik:   2008    
 
 Tytuł: Re: [M] Montaż haka holowniczego
PostNapisane: 19 maja 2013, o 20:37 
Offline
Kolega
Kolega
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 sie 2010, o 22:49
Posty: 3700
Lokalizacja: LBN
Postawił Piwo : 164 razy
Otrzymał Piw: 113 razy
sylwku Gratuluję udanego montażu :)

_________________
Sympatyk forum :-)


Góra
 Zobacz profil Prywatny album  Przebieg:   217000   Silnik:   2.0 110KM HDi   Rocznik:   0    
 
 Tytuł: Re: [M] Montaż haka holowniczego
PostNapisane: 5 cze 2013, o 10:34 
Offline
klubowicze
klubowicze
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2012, o 19:26
Posty: 1937
Lokalizacja: Legionowo
Postawił Piwo : 118 razy
Otrzymał Piw: 89 razy
Szukam i nie mam pojęcia który hak wybrać może coś doradzicie ? Chodzi mi o 13P. Sylwku a czy Twój hak jest wypinany? Jak wygląda dziura po jego wypięciu, czy to bardzo widać, że zderzak był docinany?

_________________
"Kiedyś dla ludzi byłam zawsze miła, teraz traktuję ich z wzajemnością"


Góra
 Zobacz profil   Przebieg:   160000   Silnik:   TDI   Rocznik:   2008    
 
 Tytuł: Re: [M] Montaż haka holowniczego
PostNapisane: 5 cze 2013, o 11:11 
Offline
klubowicze
klubowicze
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2012, o 20:56
Posty: 494
Lokalizacja: ELC
Postawił Piwo : 30 razy
Otrzymał Piw: 114 razy
Dzisiaj wybór jest już duży. Imioła, Auto-Hak, Hak-Pol, Steinchof, Westfalia itd. Z odkręcaną (na dwie śruby) kulą i z automatem (dużo droższe). Ceny od 250zł nawet do 1000zł i więcej. Grunt, żeby miał homologację. Ja mam prosty model Auto-Hak (model R43) z odkręcaną kulą (75kg/1200kg) . Automat przyda się tylko wtedy, gdy często korzystasz z haka a nie chcesz jeździć z kulą kiedy akurat jest niepotrzebna. Nie musisz szarpać się ze śrubami.

Nacięcia zderzaka nie widać, bo jest ono od wewnętrznej krawędzi, zachodzącej pod samochód. Po zdjęciu kuli widać jej mocowania w belce (w automacie też), ale trzeba się trochę schylić - nie wystaje poza linię zderzaka. Co do wyboru - to trochę jak z oponami - trudno doradzić który model lepszy - najlepiej przejrzyj sobie katalogi, porównaj ceny itd. Odradzam tylko najtańsze "rzemiosło" bo ze spasowaniem może być problem. Wiązka to osobna sprawa, niezależna od samego haka.

Zerknij na takie przykłady:
http://sklep.expertmobil.pl/k2959,haki-holownicze-fiat-linea-od-2007.html
http://sklep.expertmobil.pl/k896,wiazki-elektryczne-zestawy-uniwersalne-wiazki-z-modulem-modul-13-pin.html


Góra
 Zobacz profil   Przebieg:   48000   Silnik:   1.4 8V + LPG   Rocznik:   2008    
 
 Tytuł: Re: [M] Montaż haka holowniczego
PostNapisane: 22 mar 2014, o 20:40 
Offline
Nowy
Nowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 mar 2014, o 14:13
Posty: 18
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Postawił Piwo : 3 razy
Otrzymał Piw: 6 razy
Dzięki za fajną instrukcję, montaż dzięki niej przebiegł bezproblemowo, nielicząc rozwiercania otworów pod szpilki, ale to chyba standard :)


Góra
 Zobacz profil   Przebieg:   25000   Silnik:   1.3 MJ   Rocznik:   2013    
 
 Tytuł: Re: [M] Montaż haka holowniczego
PostNapisane: 22 mar 2014, o 20:50 
Offline
Nic tylko forum
Nic tylko forum
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 mar 2011, o 18:34
Posty: 729
Lokalizacja: Bielsko-Biała/Skoczów
Postawił Piwo : 43 razy
Otrzymał Piw: 55 razy
Ja na szczeście tylko jedną rozwiercałem.

_________________
Pozdrawiam wszystkich


Góra
 Zobacz profil   Przebieg:   107000   Silnik:   1.3 multijet   Rocznik:   2008    
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]