ELEKTRYKAŚwiatła do jazdy dziennej

Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicze
klubowicze
Posty: 1444
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 100000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: leszek1234 » 29 sty 2016, 0:04

światła drogowe (tzw. długie ) nawet przygaszone na 30% mocy nie są światłami dziennymi - i to jest odpowiedź. To tyle jeśli chodzi o przepisy . Ale życie , jak pokazują polskie drogi długo toleruje takie przeróbki.

Awatar użytkownika
smak56
klubowicze
klubowicze
Posty: 3773
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 200000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: smak56 » 29 sty 2016, 0:56

loter pisze:Czy ktoś z klubowiczów, bardziej ogarnięty w obecnych przepisach może mi odpowiedzieć czy taki sterownik ... dopuszczalne przez nasze prawo.
Tak jak pisze leszek1234 +;

ŚWIATŁA DO JAZDY DZIENNEJ (przepisy)
Przepis ECE-R87 i ECE-R48 (wyciąg)
Regulamin EKG ONZ nr 87 określa specyficzne wymagania dotyczące świateł do jazdy dziennej, nr 48 natomiast wymagania techniczne dla pojazdów (implementowany poprzez Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów[...]).
• Intensywność światła reflektora do jazdy dziennej od 400 do 1200 kandeli.
• Minimalna powierzchnia świetlna każdej lampy to 25 cm²
• Automatyczne włączanie/wyłączenie świateł dziennych równocześnie z włączeniem/wyłączeniem zapłonu (ECE-R48).
• Włączanie i wyłączenie świateł dziennych bez użycia dodatkowych narzędzi.
• Automatyczne wyłączenie świateł dziennych przy włączeniu świateł mijania lub przeciwmgłowych (jednakże nie przy krótkotrwałym włączeniu świateł drogowych).
• Światła powinny mieć naniesiony w sposób trwały znak homologacji E razem z numerem identyfikacyjnym kraju wystawiającego certyfikat (np. E04 Holandia, E11 Wielka Brytania, E1 Niemcy, E20 Polska), oznaczenie typu reflektora RL wraz z numerem wersji regulaminu na podstawie, którego otrzymany został certyfikat (aktualnie RL00), numer certyfikatu oraz nazwę producenta. Oznaczenia nie mogą być zmywalne lub łatwo usuwalne i powinny być widoczne po zamontowaniu świateł.
• Konstrukcja świateł nie powinna umożliwiać ich serwisowania. W przypadku uszkodzenia choćby jednej diody, światło należy wymienić na nowe.
• Nie jest wymagane utrzymanie maksymalnej odległości 40cm od obrysu pojazdu (przepis wprowadzony 6 poprawką Regulaminu EKG ONZ nr 48, 18.11.2012)
Przepisy prawne w Polsce (wyciąg)
Świateł dziennych można używać zamiast obowiązkowych świateł mijania w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, od świtu do zmierzchu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL.
Światła dzienne muszą być zainstalowane:
• Symetrycznie względem osi pojazdu
• Na równej wysokości
• Odległość od ziemi do dolnej krawędzi lampy minimalnie 25 cm, od ziemi do górnej krawędzi maksymalnie 150 cm
• Odległość między lampami mierzona od wewnętrznej krawędzi musi wynosić minimum 60 cm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm
• Lampy nie mogą wystawać poza boczny obrys pojazdu
• Nie mogą być zamontowane dalej niż 40 cm od obrysu pojazdu
• Lampy włączają się automatycznie po ustawieniu urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej uruchomienie silnika
W przypadku włączenia świateł mijania światła dzienne mają zostać samoczynnie wyłączone. Dodatkowo, w samochodach rejestrowanych po raz pierwszy po 31 grudnia 2009 roku, światła pozycyjne tylne, światła obrysowe przednie, boczne i tylne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie mogą włączać się razem ze światłami dziennymi. W pojazdach rejestrowanych do 31 grudnia 2009 roku dopuszcza się zainstalowanie świateł do jazdy dziennej w taki sposób, że włącza się również oświetlenie pozycyjne oraz tablicy rejestracyjnej.
Symbole podane w homologacji
RL - światła jazdy dziennej dla pojazdów samochodowych (obecnie RL 00)
E - numer określający kraj, w którym został wydany dany certyfikat (numery krajów na odwrocie)
smak56
****
Obrazek

loter
Nowy
Nowy
Posty: 9
Rejestracja: 16 sie 2014, 19:41
Przebieg: 77000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Gliwice

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: loter » 29 sty 2016, 9:38

Powiedzcie mi jeszcze czy przy ewentualnej kontroli można się powołać na regulację Narodów Zjednoczonych, którą w sumie Polskie władze poparły.
Punkt 6.3. Tej regulacji mówi:

Daytime running lamps, which are reciprocally
incorporated with another function, using a common light source, and designed to operate permanently with an
electronic light source control gear to regulate the intensity of the light emitted, are permitted.

Czyli : Światła dzienne które działają na zasadzie wykorzystania źródła światła z innej funkcji reflektora, są dozwolone pod warunkiem zastosowania urządzenia zmniejszającego natężenie tego światła w celu wykorzystania jako dzienne.

W teorii można by to wykorzystać, takie rozwiązanie widziałem w samochodach chyba forda sprowadzanych z Niemiec, gdzie taki sterownik jest podłączony do świateł przeciwmgielnych.

Awatar użytkownika
mwas
Administrator
Administrator
Posty: 5077
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 148888
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: mwas » 29 sty 2016, 9:47

Zagadnienie jest ciekawe... ogólnie jest to moduł firmy z adresu: www.dzienne.eu i np tutaj -> http://www.dzienne.eu/prawo.html podają aspekty prawne stosowania tegoż cuda. Zaczynam się nad tym zastanawiać... :pomysli
Linea Dynamic 1.4 8V '2007

Awatar użytkownika
zibi186
klubowicze
klubowicze
Posty: 317
Rejestracja: 09 lis 2012, 3:19
Przebieg: 120000
Silnik: 1.4 T.-jet + lpg
Rocznik: 2008
Lokalizacja: k / Pszczyny
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: zibi186 » 29 sty 2016, 11:29

Witam . Nie pamiętam już gdzie , ale spotkałem się jeszcze z jedną kwestią dotyczącą świateł dziennych. Otóż jako jedyne chyba światła "do jazdy " nie mają oswietlac drogi , a świecić "na wprost" . I to by trochę gryzło się z wykorzystaniem istniejącego oświetlenia , które tego warunku do końca nie spełnia . Ale skoro w przytoczonym wyciągu z litery prawa nie ma o tym mowy , to musi to nie być aż tak bardzo ważne :)
Taka dygresyjka :)

Awatar użytkownika
smak56
klubowicze
klubowicze
Posty: 3773
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 200000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: smak56 » 29 sty 2016, 12:26

Z mojej praktyki wynika, że w czasie kontroli drogowej i przeglądu technicznego, podstawowe znaczenie mają znaki naniesione na lampach (E i RL00) oraz odległości między nimi. Czyli, że są to światła do jazdy dziennej i ich homologacja.
Myślę, że producenci nowych aut takie oznaczenia umieszczają na lampach i wtedy jest :ok) . A w przeciwnym razie :pomysli

W jednym z programów Turbo, był kierowca TIR-a, do którego ITD nie miało żadnych uwag..... no właśnie, do czasu włączenia świateł do jazdy dziennej. Zmierzyli odległości i kazali je zdemontować.
smak56
****
Obrazek

Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicze
klubowicze
Posty: 1444
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 100000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: leszek1234 » 29 sty 2016, 21:44

Rozwiązanie, bez dwóch zdań, bardzo fajne. Dorobić dodatkowy wyłącznik tego modułu i wyłączać go podczas kontroli drogowej i przeglądu okresowego - i można śmigać. Ledy biorą mniej prądu ale i tak ten moduł bardziej mi się podoba. Nota bene brat w samochodzie z USA też ma takie "przygaszane" długie/dzienne i przeglądy spokojnie przechodził (inne światła trzeba było przerobić na europejskie).

Awatar użytkownika
SZAMAN
klubowicze
klubowicze
Posty: 376
Rejestracja: 19 kwie 2011, 13:51
Przebieg: 40300
Silnik: 1,4 T-Jet 16v
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Łódź
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: SZAMAN » 07 lut 2016, 18:21

przeglądałem posty o światłach do jazdy dziennej ,ale nie znalazłem mojego przypadku ,może coś przeoczyłem,ale sprawa wygląda tak;
od niedawna zaczęły mi nie świecić te światła po odpaleniu silnika,dopiero po czasie się załączają .ryzyko w tym ,ze mogę przez jakiś czas jechać bez nich i może być mandacik..Czy ktoś miał podobny przypadek i wie jak temu zaradzić?.Bywa tez tak ,że jak zapale mijania ,to później załączają sie dzienne ,ale to może zbieg okoliczności.( dodam ,ze dzienne mam niezależne od mijania)
pozdrawiam.
szaman

Awatar użytkownika
smak56
klubowicze
klubowicze
Posty: 3773
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 200000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: smak56 » 07 lut 2016, 18:46

SZAMAN; jakiej firmy masz światła DRL?
Jeżeli MM, to załączają się one w chwili uzyskania napięcia 13,6 V. Jeżeli nie załączają się, to albo słabe ładowanie (alternator, akumulator) lub uszkodzony moduł. Włączanie się DRL przy włączonych mijania :pomysli , wygląda na jakieś zwarcie lub niewłaściwe podłączenie.
smak56
****
Obrazek

Awatar użytkownika
AKI
klubowicze
klubowicze
Posty: 156
Rejestracja: 01 gru 2010, 10:51
Przebieg: 42000
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Jawiszowice
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: AKI » 07 lut 2016, 18:55

Ja bym sprawdził ładowanie akumulatora, (rozumiem że światła dzienne masz podłączone bezpośrednio do akumulatora) posprawdzał połączenia złączek ewentualnie potraktowałbym je środkiem KONTAKT. Albo siada Ci akumulator i dopiero kiedy alternator go podładuje to wzrasta napięcie ładowania do poziomu kiedy załącza się automat dziennych. A najprawdopodobniej siada sam automat, ja tak miałem a dodatkowy objaw był że nawet po wyłączeni zapłonu dzienne nie gasły wcale.

smak56 był szybszy w odpowiedzi ale to tak jest jak się robi przerwę w pisaniu postu :)
--- Kia Sportage 1,6 GDI Business Line L ---

Awatar użytkownika
SZAMAN
klubowicze
klubowicze
Posty: 376
Rejestracja: 19 kwie 2011, 13:51
Przebieg: 40300
Silnik: 1,4 T-Jet 16v
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Łódź
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: SZAMAN » 07 lut 2016, 20:05

dzieki koledzy za porady.sprawdzę akumulator ,bo juz staruszek ma 5 lat.Rozrusznik tez czasami lekko " gwiżdże'.
serdecznie pozdrawiam.
szaman

Awatar użytkownika
adamson
klubowicze
klubowicze
Posty: 1779
Rejestracja: 11 gru 2009, 19:46
Przebieg: 86000
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2009
Lokalizacja: SW / Świętochłowice / O.S.
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: adamson » 21 kwie 2016, 18:57

mwas pisze: potem może dołożyć czujnik zmierzchu, to wtedy w ogóle byłby mega full wypas po pachy :luzak
Może coś takiego ?
http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=61 ... ule_id=201
FIAT LINEA 1.4 8V *DYNAMIC* GRAFIT UNDERGROUND '2009 ->LIMITED EDITION->

Awatar użytkownika
mwas
Administrator
Administrator
Posty: 5077
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 148888
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: mwas » 22 kwie 2016, 9:24

Ciekawe rozwiązanie :)
Linea Dynamic 1.4 8V '2007

Awatar użytkownika
daro70
klubowicze
klubowicze
Posty: 908
Rejestracja: 14 sie 2010, 14:17
Przebieg: 72000
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Wawa
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: daro70 » 12 gru 2016, 13:41

Witam ...
Mam pytanie do kolegów którzy zamienili halogeny na światła do jazdy dziennej okrągłe . Czy takie światła jak podaję niżej w linku wejdą do nas w otwory? , wydaje mi się że tak ale chciałbym potwierdzić. Z góry dziękuję i pozdrawiam .
http://allegro.pl/lampy-dzienne-drl-led ... 22266.html
Obrazek

pogromcaslaskiej
klubowicze
klubowicze
Posty: 212
Rejestracja: 20 sie 2013, 22:35
Przebieg: 72000
Silnik: 1.4 16v Turbo
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Tarnowskie góry
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Światła do jazdy dziennej

Post autor: pogromcaslaskiej » 12 gru 2016, 15:32

Mam NSSC 510 plus ringi,fajnie świecą,efekt ringu super cena około 170 zł

ODPOWIEDZ
stoły drewniane

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 1 gość