Termometr zewnętrzno - wewnętrzny?

Q
klubowicz
klubowicz
Posty: 647
Rejestracja: 30 lis 2010, 20:21
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 8v 77KM
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Stolica podziemnych pomarańczy
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Termometr zewnętrzno - wewnętrzny?

Post autor: Q »

Tak sobie pomyślałem:
Termometr to na dobrą sprawę termo-opornik - wielkość oporu jest zależna od temperatury i komputer właśnie to przelicza (mając odczyt oporu np 50 Omów mnoży i dodaje odpowiednie współczynniki i wychodzi że mamy np -2C).

Wpadłem więc na pomysł aby wpiąć się w wiązkę (2 przewody idące do termometru) przekaźnikiem który w normalnym położeniu będzie przekazywał odczyt ze standardowej czujki, natomiast po uruchomieniu przełączy się na czujkę dodatkową wewnętrzną i komputer po chwili pokaże nową temperaturę na wyświetlaczu :)

I tu mam kilka niewiadomych:
1. Czy ktoś wie jaki rodzaj czujnika jest zastosowany oryginalnie? Czy jest to jakiś standardowy (np PT100) czy też jakiś specjalny wynalazek Fiata i ile oryginalny czujnik Fiatowski kosztuje? Cóż czujki muszą być tego samego typu aby komp pokazywał prawdziwą temperaturę po przełączeniu.
2. Czy komputer w jakiś sposób reguluje np stopień otwarcia przepustnicy w zależności od temp. zewnętrznej, czy tylko podaje ją na wyświetlaczu + komunikat o oblodzeniu jak temp spadnie poniżej +4C ? W sumie wersje active chyba nie mają termometru w ogóle więc chyba nie.
Odrzucam Waszą rzeczywistość i tworzę sobie własną :ink
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6935
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 401 razy
Otrzymał podziękowań: 943 razy
Kontakt:

Post autor: mwas »

Q, zastosowany termistor to jest standard, niestety dokładnego symbolu Ci nie podam, ale na Allegro chodzą po kilka złotych, nawet takie dedykowane do Fiata pasujące w miejsce w obudowie lusterka :ink Co do sprzężenia termometru z układem sterowania silnikiem, to raczej wątpię, żeby było to w jakikolwiek sposób połączone, bo jak majstrowałem u siebie przy termometrze, to po całkowitym odpięcu czujnika silnik dośłownie w żaden sposób na to nie reagował :ink Ale Twój pomysł jest ciekawy :ink
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
Awatar użytkownika
Tomek
Moderator
Moderator
Posty: 6684
Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
Przebieg: 131000
Silnik: 1.4 V8 + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Radom
Podziękował: 320 razy
Otrzymał podziękowań: 346 razy

Post autor: Tomek »

Ad1. Ta czujka z lusterka nie powinna być droga, bo Pandziarze na potęgę ją dokupują i instalują w lusterku, przy okazji wymiany zegarów.
Ad2. Raczej nie ma to wpływu na przepustnicę. Swojego czasu trochę wariował mi odczyt, a auto jeździło normalnie
will
Moderator
Moderator
Posty: 3418
Rejestracja: 04 gru 2009, 20:04
Przebieg: 120000
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Markotów Duży
Podziękował: 140 razy
Otrzymał podziękowań: 90 razy

Post autor: will »

Q następny zestaw pytań proszę ale pomysł fajny jak ktoś się zna to było by sprytne rozwiązanie temperatura na przemiennie pokazywana :pivo
Może można założyć drugą na tej samej linii na przemiennie przełączać tylko musiała by być literka W-wewnętrzna
Ostatnio zmieniony 13 lut 2012, 21:15 przez will, łącznie zmieniany 2 razy.
LINEA 1.4 8V DYNAMIC
Astra K 1.4
Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6771
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 293 razy
Otrzymał podziękowań: 404 razy

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

Silnik ma swój miernik temp powietrza.
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6935
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 401 razy
Otrzymał podziękowań: 943 razy
Kontakt:

Post autor: mwas »

will, akurat ze znania się tutaj to tylko trzeba rozkminić, którędy idzie wiązka, które przewody odpowiadają za czujkę oraz opracować gdzie najlpiej się wbić. No i zostają też kwestie praktyczno-techniczne, w sensie jak i gdzie najlepiej zamontować wewnątrz czujkę oraz gdzie umieścić przełącznik wewn/zewn :ink
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
Q
klubowicz
klubowicz
Posty: 647
Rejestracja: 30 lis 2010, 20:21
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 8v 77KM
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Stolica podziemnych pomarańczy
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Post autor: Q »

mwas, pamiętasz może jakiego koloru są przewody od termometru w wiązce w drzwiach?
mwas pisze:Twój pomysł jest ciekawy
Lubię gadżety i dodatkowe funkcjonalności które nie ingerują jednak w stylistykę wnętrza. Tak sobie pomyślałem jakby jeden z moich "dotykowych guzików" przełączał odczyt np na 10 sekund na wewnętrzny to byłoby myślę całkiem fajne rozwiązanie :)
Ostatnio zmieniony 13 lut 2012, 21:17 przez Q, łącznie zmieniany 1 raz.
Odrzucam Waszą rzeczywistość i tworzę sobie własną :ink
Awatar użytkownika
Tomek
Moderator
Moderator
Posty: 6684
Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
Przebieg: 131000
Silnik: 1.4 V8 + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Radom
Podziękował: 320 razy
Otrzymał podziękowań: 346 razy

Post autor: Tomek »

Knujcie, knujcie... zapowiada się ciekawie :luzak
will
Moderator
Moderator
Posty: 3418
Rejestracja: 04 gru 2009, 20:04
Przebieg: 120000
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Markotów Duży
Podziękował: 140 razy
Otrzymał podziękowań: 90 razy

Post autor: will »

Pomysł wart dużego :pivo
LINEA 1.4 8V DYNAMIC
Astra K 1.4
Q
klubowicz
klubowicz
Posty: 647
Rejestracja: 30 lis 2010, 20:21
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 8v 77KM
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Stolica podziemnych pomarańczy
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Post autor: Q »

Z piwem się wstrzymajcie do realizacji :ink
Odrzucam Waszą rzeczywistość i tworzę sobie własną :ink
Awatar użytkownika
krakus02
klubowicz
klubowicz
Posty: 1745
Rejestracja: 10 mar 2010, 20:32
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 16V TJet
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Kraków / Łódź / Lubliniec
Podziękował: 24 razy
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Post autor: krakus02 »

Q pisze:Lubię gadżety i dodatkowe funkcjonalności
też lubię, ale albo nie potrafię ich zainstalować, albo nie mam czasu... :) :luzak
„Śmiej się, śmiej, ale mój model to ferrari wśród Fiatów, oczywiście kiedy ja prowadzę" :ryczy
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6935
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 401 razy
Otrzymał podziękowań: 943 razy
Kontakt:

Post autor: mwas »

Q pisze:mwas, pamiętasz może jakiego koloru są przewody od termometru w wiązce w drzwiach?
Kurczę, to nie jest takie proste, bo: wydaje mi się, że kolor przewodów wewnątrz lusterka to taki siwy albio fioletowy, ale po drodze są chyba ze 2 kostki, w tym jedna jest w ramieniu lusterka, i nie mam pojęcia jaki kolor przewodów idzie dalej do środka drzwi :oj
Co do czujników, to znalazłem kilka na Alledrogo:
http://allegro.pl/czujnik-temperatury-z ... 07760.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://allegro.pl/czujnik-temperatury-z ... 00900.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://allegro.pl/czujnik-temperatury-z ... 45831.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
will
Moderator
Moderator
Posty: 3418
Rejestracja: 04 gru 2009, 20:04
Przebieg: 120000
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Markotów Duży
Podziękował: 140 razy
Otrzymał podziękowań: 90 razy

Post autor: will »

Schemat elektryki by się przydał może darcyn ma?
LINEA 1.4 8V DYNAMIC
Astra K 1.4
Q
klubowicz
klubowicz
Posty: 647
Rejestracja: 30 lis 2010, 20:21
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 8v 77KM
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Stolica podziemnych pomarańczy
Podziękował: 3 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy

Post autor: Q »

Czyli czujka z przesyłką to max 20zł do tego przekaźnik i troszkę przewodu - w 30zł spokojnie się zamknie - taniej niż ordynarny termometr wewnętrzny (bez urazy dla osób które takowy posiadają)
Nawet mikro-przełącznik z 3 wyjściami za 2zł da radę przełączać jedną żyłę, a schować takie maleństwo to już nie problem.

Kwestia tylko obczajenia które to przewody.
Odrzucam Waszą rzeczywistość i tworzę sobie własną :ink
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6935
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 401 razy
Otrzymał podziękowań: 943 razy
Kontakt:

Post autor: mwas »

Q, dokładnie tak, jak piszesz :luzak No i pozostaje inwencja twórcza, gdzie najlepiej umieścić przełącznik tak, żeby nie szpecił, ale żeby był funkcjonalny :ink
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
ODPOWIEDZ