[T-jet] Dwumasowe koło zamachowe

Awatar użytkownika
Rafcio
Moderator
Moderator
Posty: 3747
Rejestracja: 08 gru 2009, 12:07
Przebieg: 106000
Silnik: 1.4 Turbo 120KM
Rocznik: 2013
Lokalizacja: Cieszyn
Podziękował: 365 razy
Otrzymał podziękowań: 200 razy

Post autor: Rafcio »

Radeon pisze:Rozumiem że ta dwumasa dotyczy tylko T-Jeta, czy nasze V8 :zlośnik też?
Z benzynowych tylko T-Jeta, a diesle to nie wiem
OPEL ZAFIRA TOURER
1.4 Turbo 120KM Benzyna :jazda
Awatar użytkownika
jay_21
klubowicz
klubowicz
Posty: 1981
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:11
Przebieg: 67000
Silnik: 1.4 T-Jet
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Knurów
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Post autor: jay_21 »

rafcio082, tylo T-Jet ma dwumasę i 1.6 M-Jet. Silniki 1.4 NoPB i 1.3 M-Jet jej nie posiadają.
krakus02, dwumasa to jest tłumik drgań skrętnych. W silniku 1.4 te drgania przenoszone są przez sprężyny w tarczy sprzęgła. Silniki posiadające dwumasę taki tłumik mają wbudowany w koło zamachowe. Filmiki poniżej powinny Ci troszkę przybliżyć temat.
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Linea 1.4 T-Jet Red Flamenco Dynamic
Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6771
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 293 razy
Otrzymał podziękowań: 404 razy

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

Mondre :smak ale kosztowne. Wole bez.
Awatar użytkownika
krakus02
klubowicz
klubowicz
Posty: 1745
Rejestracja: 10 mar 2010, 20:32
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 16V TJet
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Kraków / Łódź / Lubliniec
Podziękował: 24 razy
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Post autor: krakus02 »

jay_21, Q, pieknie dziekuje! ...czlowiek uczy sie cale zycie...
„Śmiej się, śmiej, ale mój model to ferrari wśród Fiatów, oczywiście kiedy ja prowadzę" :ryczy
Awatar użytkownika
mpsfc
klubowicz
klubowicz
Posty: 1136
Rejestracja: 16 maja 2010, 23:40
Lokalizacja: Orłowo k. Inowrocławia
Podziękował: 57 razy
Otrzymał podziękowań: 33 razy

Post autor: mpsfc »

Coval pisze:Mondre
A kto to? Nie kojarzę takiego klubowicza :zlośnik
Piszę poprawnie po polsku. Ortograficznym ofermom, pseudodyslektykom i innym patentowanym leniom mówimy stanowcze nie :)
Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6771
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 293 razy
Otrzymał podziękowań: 404 razy

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

mpsfc pisze:A kto to? Nie kojarzę takiego klubowicza :zlośnik
Mondre, czyly nie gupie.
Awatar użytkownika
emmer
klubowicz
klubowicz
Posty: 6032
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 32000
Silnik: 1.5
Rocznik: 2017
Lokalizacja: Białobrzegi
Podziękował: 41 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy

Post autor: emmer »

W ramach eksperymentu: bez gazu operując tylko sprzęgłem rozpędziłem się do momentu kiedy mogę wrzucić i wrzuciłem trójkę. dalej nie mordowałem samochodu bo to spore obciążenia, ale da się bez najmniejszych problemów. i nie ma żadnego szarpania czy cokolwiek.
Awatar użytkownika
mireks
klubowicz
klubowicz
Posty: 968
Rejestracja: 15 lut 2010, 10:04
Przebieg: 65000
Silnik: 2.0 Multijet
Rocznik: 2012
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 29 razy
Kontakt:

Post autor: mireks »

Mi się wydaje, że dwumasa została stworzona po to aby silniki diesla o większej masie własnej i pojemności skokowej oraz nieco gorzej wyważone nie przenosiły drgań obrotu jałowego na układ napędowy a dokładniej rzecz biorąc na kierownicę!

U mnie tych drgań na kierownicy wogóle prawie nie czuć (1.3 Multijet). Oczywiście w niewielkim stopniu drgania są odczuwalne, ale są nie do zauważenia gołym okiem. I teraz ciekawostka - nie mam dwumasy :brawo

Natomiast w silnikach diesla o pojemności 2.0 (sprawdzałem w (Lagunie II, Audi A3) kierownica na biegu jałowym silnika drga tak mocno, że wydawałoby się iż producent wbudował wibrator w układ kierowniczy. Jest to dosyć nieprzyjemne uczucie szczególnie dla kogoś, kto jeździ samochodem z silnikiem benzynowym.

Mówi się, ze dzięki dwumasowemu kole, trybiki w skrzyni biegów w mniejszym stopniu są poddawane udarom o charakterze impulsowym, co widać min na pierwszym filmiku (sinusoida duża i mała). Zapewne jest to racja, tylko, że tego typu drgania zawsze występują na wolnych obrotach, a później stopniowo zanikają. Jeśli ktoś jeździ na takich obrotach, to moze odczuwać dykomfort. Problem polega na tym, że duże pojemności mogą dawać duży moment obrotowy już przy 1600 obrotach na minutę. To że ktoś jeździ na takich obrotach wcale nie musi oznaczać złą technikę jazdy. Pewnego razu zdarzyło mi się prowadzić samochód z silnikiem 1.9CDTI 150 KM z automatem i automatyka tak dobierała obroty silnika i przełożenie w skrzyni biegów, że samochód jadąc 120 km/h faktycznie miał 1600 obrotów na 6-m biegu :zdiwiony

Wcześniej produkowano układy napędowe bez dwumasówek i skrzynki biegów dawały radę więc nie do końca wierzę, że to jest prawdziwy powód montowania tych usprawnień jest podyktowany względami ochrony skrzynki biegów. To przeczy logice sprzedaży części zamiennych. Wydaje mi się więc, ze po pierwsze chodzi o ciszę w kabinie vide niskie obroty (problem nie dotyczy samochodów klasy premium, ale w nich za cisze się płaci); po drugie chodzi o zużycie paliwa i po trzecie chodzi o te nieszczęsne drgania na kierownicy. Jeśli dodać do tego stary dowcip o tym, że użytkownicy samochodów z silnikiem diesla nie odśnieżają swoich samochodów, bo te po uruchomienia silnika same się otrzepują :), to wszystko jest jasne. A, że za nową dwumasówkę i jej wymianę trzeba zapłacić spore pieniądze? Fabryka się cieszy :)

mireks
Awatar użytkownika
jay_21
klubowicz
klubowicz
Posty: 1981
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:11
Przebieg: 67000
Silnik: 1.4 T-Jet
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Knurów
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Post autor: jay_21 »

emmer, nie ma szarpania bo dwumas przenosił skutecznie drgania. A przy jakich obrotach mogłeś wrzucić 3-ci bieg?
Linea 1.4 T-Jet Red Flamenco Dynamic
Awatar użytkownika
emmer
klubowicz
klubowicz
Posty: 6032
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 32000
Silnik: 1.5
Rocznik: 2017
Lokalizacja: Białobrzegi
Podziękował: 41 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy

Post autor: emmer »

ups. nie zwróciłem uwagi. skupiałem się na tym czy się da czy nie.
Awatar użytkownika
jay_21
klubowicz
klubowicz
Posty: 1981
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:11
Przebieg: 67000
Silnik: 1.4 T-Jet
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Knurów
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Post autor: jay_21 »

emmer, dla mnie poniżej 2 tyś. obr/min to już dławienie silnika. Staram się raczej trzymać obroty powyżej.
Linea 1.4 T-Jet Red Flamenco Dynamic
Awatar użytkownika
Rafcio
Moderator
Moderator
Posty: 3747
Rejestracja: 08 gru 2009, 12:07
Przebieg: 106000
Silnik: 1.4 Turbo 120KM
Rocznik: 2013
Lokalizacja: Cieszyn
Podziękował: 365 razy
Otrzymał podziękowań: 200 razy

Post autor: Rafcio »

jay_21, dzięki za filmiki bo sam nie wiedziałem do czego to służy :)
OPEL ZAFIRA TOURER
1.4 Turbo 120KM Benzyna :jazda
Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
klubowicz
klubowicz
Posty: 6771
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Podziękował: 293 razy
Otrzymał podziękowań: 404 razy

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca »

Jak na to patrze to mam wrażenie że kilka szybkich startów i dwumasa się rozpadnie. Wg mnie to zbędny bajer do zbierania punktów w testach prasowych. A wie ktoś ile taki bajerek nas kosztuje w razie awarii?
Awatar użytkownika
kk25
klubowicz
klubowicz
Posty: 378
Rejestracja: 08 gru 2009, 21:42
Przebieg: 150650
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2008
Lokalizacja: krakowskie
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 9 razy

Post autor: kk25 »

Coval pisze: A wie ktoś ile taki bajerek nas kosztuje w razie awarii?
A tak z 1200 zeta to na biede.
Awatar użytkownika
jay_21
klubowicz
klubowicz
Posty: 1981
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:11
Przebieg: 67000
Silnik: 1.4 T-Jet
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Knurów
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 2 razy

Post autor: jay_21 »

Coval pisze:Jak na to patrze to mam wrażenie że kilka szybkich startów i dwumasa się rozpadnie. Wg mnie to zbędny bajer do zbierania punktów w testach prasowych. A wie ktoś ile taki bajerek nas kosztuje w razie awarii?
Bez przesady. Miałem to w dieslu i dwumas wytrzymał swoje. W benzynach ten element jest mniej narażony na uszkodzenie. Cena to ~1000 zł + cena sprzęgła.
Linea 1.4 T-Jet Red Flamenco Dynamic
ODPOWIEDZ