[T-jet] Olej w skrzyni biegów.
-
Onlinemwas
- Prezes
- Posty: 6947
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 402 razy
- Otrzymał podziękowań: 948 razy
- Kontakt:
Dzięki koledzy Czyli wychodzi na to, że można wlać cokolwiek co jest co najmniej GL4 (czyli GL5 można zalać) i musi być przynajmniej 75W-85 więc 75W-90 też można użyć Rozważam rozwiązanie Orlenu tylko że przy tym ustrojstwie jest napisane, że to półsyntetyk. Ma to jakieś znaczenie ? Czy musi być pełny syntetyk, tak jak jest to niby przy tej Tuteli ?
Tomek, w linku od Ciebie nie widzę takiej informacji - to jest cena za 1 litr czy 0.5 litra tej oliwy ?
Tomek, w linku od Ciebie nie widzę takiej informacji - to jest cena za 1 litr czy 0.5 litra tej oliwy ?
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
- Tomek
- Moderator
- Posty: 6684
- Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
- Przebieg: 131000
- Silnik: 1.4 V8 + LPG
- Rocznik: 2009
- Lokalizacja: Radom
- Podziękował: 320 razy
- Otrzymał podziękowań: 346 razy
Wydaje mi się że 1 litr, ale ręki sobie uciąć za to nie dam.mwas pisze:Tomek, w linku od Ciebie nie widzę takiej informacji - to jest cena za 1 litr czy 0.5 litra tej oliwy ?
Link który podałem to pierwszy lepszy adres z netu... ale widzę że jakiś słaby sklep, skoro tak podstawowych informacji nie podają jak ilość tego co sprzedają.
- helletic
- Moderator
- Posty: 2707
- Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
- Przebieg: 221000
- Silnik: 1.6 16V + LPG
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Szamotuły
- Podziękował: 462 razy
- Otrzymał podziękowań: 334 razy
Tomek, to jest raczej cena za pół litra...no co sklep, to różna cena, ale z podaniem pojemności, to 1 litr = między 40-50 pln.
mwas, lej syntetyk, żadne pół syntetyki, bo zimą powyginasz lewarek skrzyni! Zauważ, że przy porządnych mrozach teraz skrzynia pracuje na początku "ospale", więc przy półsyntetykach będzie kibel ! No i GL4 minimum jak radzą koledzy wyżej! Moim zdaniem Tutela jest OK, ja wymieniłem na takowy i również nic nie zgrzyta i nie stuka. W skrócie OK !
mwas, lej syntetyk, żadne pół syntetyki, bo zimą powyginasz lewarek skrzyni! Zauważ, że przy porządnych mrozach teraz skrzynia pracuje na początku "ospale", więc przy półsyntetykach będzie kibel ! No i GL4 minimum jak radzą koledzy wyżej! Moim zdaniem Tutela jest OK, ja wymieniłem na takowy i również nic nie zgrzyta i nie stuka. W skrócie OK !
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress
Renault Scenic II 1.6 16V in progress
- sylwek
- klubowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 29 maja 2012, 21:56
- Przebieg: 48000
- Silnik: 1.4 8V + LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: ELC
- Podziękował: 25 razy
- Otrzymał podziękowań: 97 razy
Jedna uwaga... Olej GL-5 nie jest "lepszy" od GL-4 - to różne oleje, do innych zastosowań. Nie da się przełożyć w tym przypadku "zamienności" dopuszczalnej w specyfikacji API dla olejów silnikowych. Nie zaleca się stosować oleju o specyfikacji GL-5 tam, gdzie producent przewiduje GL-4.
Kto ma dane - jaką specyfikację API GL zaleca fiat do naszych skrzynek ? Warto wiedzieć, żeby niechcący nie "przedobrzyć"...
I tu pytanie.Stosowanie oleju klasy API GL-5 w skrzyniach, w których producent zaleca tylko GL-4 może powodowac korozje chemiczna stopów metali kolorowych, np.brązowych synchronizatorów. Wyjątek stanowią oleje spełniające jednocześnie wymagania GL-4 i GL-5
Kto ma dane - jaką specyfikację API GL zaleca fiat do naszych skrzynek ? Warto wiedzieć, żeby niechcący nie "przedobrzyć"...
- Kuzyn_z_Sosnowca
- klubowicz
- Posty: 6771
- Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
- Przebieg: 145000
- Silnik: T-Jet z gazem
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Podziękował: 293 razy
- Otrzymał podziękowań: 404 razy
- sylwek
- klubowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 29 maja 2012, 21:56
- Przebieg: 48000
- Silnik: 1.4 8V + LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: ELC
- Podziękował: 25 razy
- Otrzymał podziękowań: 97 razy
No ale to jest odniesienie do oleju stosowanego przez Fiata - TUTELA CAR TECHNYX 75W85 API GL-4+ . Jak wyżej pisałem są oleje które spełniają obie normy GL.Kuzyn_z_Sosnowca pisze:W instrukcji pisze, cytuje:
"Olej syntetyczny o lepkości SAE 75W-85. Przewyższa wymagania specyfikacji API GL4 PLUS"
Pozostaje nierozwiązana kwestia - jakiej specyfikacji wymaga sama skrzynia. Mając taki dane o wiele łatwiej (i bezpieczniej) będzie dobrać właściwy olej. Tych danych nie mogę nigdzie znaleźć
- smak56
- klubowicz
- Posty: 5143
- Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
- Przebieg: 276000
- Silnik: 1.3 multijet
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Podziękował: 396 razy
- Otrzymał podziękowań: 649 razy
Re: [T-jet] Olej w skrzyni biegów.
Przeczytałem wszystko w tym temacie i nigdzie nie znalazłem informacji na temat konieczności (lub nie) wymiany oleju w skrzyni biegów. Pomijam awarię skrzyni, wycieki itp. Co natomiast, jeżeli nie ma wycieków i jest odpowiedni stan? Czy robimy to profilaktycznie? Czy olej traci swoje właściwości? Jeżeli wymieniamy to po jakim czasie? A może jak w innych autach oleju tego się nie wymienia? W instrukcji obsługi na ten temat nic nie jest napisane. Jedynie przy przeglądach można podciągnąć "przywrócenie poziomu płynów" choć o oleju w skrzyni ani słowa.
smak56
* * * *
* * * *
- sylwek
- klubowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 29 maja 2012, 21:56
- Przebieg: 48000
- Silnik: 1.4 8V + LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: ELC
- Podziękował: 25 razy
- Otrzymał podziękowań: 97 razy
Re: [T-jet] Olej w skrzyni biegów.
smak56 jest tak jak piszesz - w instrukcji nie ma informacji na temat okresowej wymiany, bo producent nie widzi takiej konieczności. Teoretycznie (jeśli nie ma wycieków etc..) nie ma potrzeby wymiany przez cały okres eksploatacji. W warunkach pracy w skrzyni biegów olej się nie starzeje, nie traci właściwości. Dotyczy oczywiście skrzyń manualnych. Ale to tylko teoria.
Ktokolwiek odkręcał korek spustowy (kontrolny), zauważył ile jest opiłków na magnesie - istnieje przypuszczenie że to samo może pływać w oleju. Tak że wielu ludzi pomimo braku konieczności i tak profilaktycznie wymienia po kilku latach. Większość twierdzi (może to efekt placebo ?) że po wymianie lepiej biegi wchodzą
Ktokolwiek odkręcał korek spustowy (kontrolny), zauważył ile jest opiłków na magnesie - istnieje przypuszczenie że to samo może pływać w oleju. Tak że wielu ludzi pomimo braku konieczności i tak profilaktycznie wymienia po kilku latach. Większość twierdzi (może to efekt placebo ?) że po wymianie lepiej biegi wchodzą
-
Onlinemwas
- Prezes
- Posty: 6947
- Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
- Przebieg: 98000
- Silnik: 1.4 MultiAir 170 KM
- Rocznik: 2010
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 402 razy
- Otrzymał podziękowań: 948 razy
- Kontakt:
Re: [T-jet] Olej w skrzyni biegów.
Ja wymieniałem ostatnio olej w skrzyni a zrobiłem to czysto profilaktycznie. Po wymianie nie zauważyłem, żeby biegi jakkolwiek wchodziły lepiej, natomiast mój mechanik stwierdził, że dziwne jest to, że producent nie ma przewidzianych zmian oleju w skrzyni Stwierdził, że każdy, dbający o swoje auto powinien profilaktycznie raz na jakiś czas ten olej sobie wymienić, zwłaszcza, że nie jest to jakiś masakryczny koszt
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir 170 KM
- emmer
- klubowicz
- Posty: 6032
- Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
- Przebieg: 32000
- Silnik: 1.5
- Rocznik: 2017
- Lokalizacja: Białobrzegi
- Podziękował: 41 razy
- Otrzymał podziękowań: 120 razy
Re: [T-jet] Olej w skrzyni biegów.
w silniku teź zalecjaą wymianę oleju po 30.000 km, a raczej każdy robi to wczesniej.
koszt samego oleju jest znikomy, robota łatwa - także dla własnego samopoczucia według mnie mozna wymienić ( ja wymieniłem chyba przy 60.000 km)
koszt samego oleju jest znikomy, robota łatwa - także dla własnego samopoczucia według mnie mozna wymienić ( ja wymieniłem chyba przy 60.000 km)
- Kuzyn_z_Sosnowca
- klubowicz
- Posty: 6771
- Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
- Przebieg: 145000
- Silnik: T-Jet z gazem
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Podziękował: 293 razy
- Otrzymał podziękowań: 404 razy
Re: [T-jet] Olej w skrzyni biegów.
Ja zlałem stary olej. Gdzieś mam fotki co osadziło się na dnie butelki po pół roku leżakowania. Jak znajdę to wrzucę.
- smak56
- klubowicz
- Posty: 5143
- Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
- Przebieg: 276000
- Silnik: 1.3 multijet
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Podziękował: 396 razy
- Otrzymał podziękowań: 649 razy
Re: [T-jet] Olej w skrzyni biegów.
Trochę poczytałem na temat oleju w skrzyni biegów i ..... zdania są podzielone. Na różnych forach mało się nie pobiją w obronie swoich teorii. Mi przypadł post, który z logicznego punktu widzenia ma sens. Co Wy na to
cyt. "Jasne, nie wymieniaj oleju w skrzynce przekładniowej, to wymienisz wkrótce całą.
W skrzyni występuje nieustanne mniejsze lub większe tarcie(w silniku również), opiłki są co prawda zbierane przez magnesy neodymowe(w przypadku silnika i automatów zbiera to filtr oleju), które są na korku(a bynajmniej powinny być bo już widziałem parę fiatów bez!), ale taki płynny materiał ścierny nie wpływa dobrze na resztę kół zębatych, zwłaszcza taki po 100-150 tyś km, gdzie smar już dawno przestał pełnić swoje funkcje z racji przebiegu i wieku. Magnes też nie ma dużych rozmiarów i szybko ulega "zapchaniu".
Gdy ktoś pieprzy o tym, że oleju przekładniowego się nie wymienia, bo nie ma styku z komorą spalania, to ja takiemu 'znawcy' serdecznie dziękuję. Widać amator nigdy nie miał do czynienia z naprawą skrzyń biegów.
ŻADEN aktualny producent nie zaleca wymiany smaru w skrzyni bo zwyczajnie się to mu marketingowo nie opłaca-po określonym przebiegu masz samochód zezłomować i kupić nowy!. W starych np. japońcach było napisane, żeby wymieniać smar przekładniowy co przeważnie 80 tyś i dlatego te samochody tak długo jeżdżą!.
Wiem o tym doskonale, że skrzynek do fiatów jest jak nasrane i jest w czym wybierać, ale czy tak naprawdę przeszkadza co np. szóstą, najdalej dziesiątą wymianą oleju, wymienić smar w skrzynce?. Oczywiście jak ktoś szybciej zużyje sprzęgło to i tak przy wymianie będzie miał nalany świeży olej, gdyż zwyczajnie wyleci on przy rozłączaniu skrzyni i demontażu półosi.
Mekl napisał(a):
W sytuacji w której ze skrzyni dochodzą jakieś hałasy to oczywiście wymiana wskazana
Wtedy jest już za późno-dlaczego? patrz wyżej co napisałem.
cyt. "Jasne, nie wymieniaj oleju w skrzynce przekładniowej, to wymienisz wkrótce całą.
W skrzyni występuje nieustanne mniejsze lub większe tarcie(w silniku również), opiłki są co prawda zbierane przez magnesy neodymowe(w przypadku silnika i automatów zbiera to filtr oleju), które są na korku(a bynajmniej powinny być bo już widziałem parę fiatów bez!), ale taki płynny materiał ścierny nie wpływa dobrze na resztę kół zębatych, zwłaszcza taki po 100-150 tyś km, gdzie smar już dawno przestał pełnić swoje funkcje z racji przebiegu i wieku. Magnes też nie ma dużych rozmiarów i szybko ulega "zapchaniu".
Gdy ktoś pieprzy o tym, że oleju przekładniowego się nie wymienia, bo nie ma styku z komorą spalania, to ja takiemu 'znawcy' serdecznie dziękuję. Widać amator nigdy nie miał do czynienia z naprawą skrzyń biegów.
ŻADEN aktualny producent nie zaleca wymiany smaru w skrzyni bo zwyczajnie się to mu marketingowo nie opłaca-po określonym przebiegu masz samochód zezłomować i kupić nowy!. W starych np. japońcach było napisane, żeby wymieniać smar przekładniowy co przeważnie 80 tyś i dlatego te samochody tak długo jeżdżą!.
Wiem o tym doskonale, że skrzynek do fiatów jest jak nasrane i jest w czym wybierać, ale czy tak naprawdę przeszkadza co np. szóstą, najdalej dziesiątą wymianą oleju, wymienić smar w skrzynce?. Oczywiście jak ktoś szybciej zużyje sprzęgło to i tak przy wymianie będzie miał nalany świeży olej, gdyż zwyczajnie wyleci on przy rozłączaniu skrzyni i demontażu półosi.
Mekl napisał(a):
W sytuacji w której ze skrzyni dochodzą jakieś hałasy to oczywiście wymiana wskazana
Wtedy jest już za późno-dlaczego? patrz wyżej co napisałem.
smak56
* * * *
* * * *
- helletic
- Moderator
- Posty: 2707
- Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
- Przebieg: 221000
- Silnik: 1.6 16V + LPG
- Rocznik: 2007
- Lokalizacja: Szamotuły
- Podziękował: 462 razy
- Otrzymał podziękowań: 334 razy
Re: [T-jet] Olej w skrzyni biegów.
Ja jestem za wymianą oleju w skrzyni i dobrze napisał ten z Twojego cytatu smak56. Zapytacie każdego zapaleńca japońskiej motoryzacji, czy wymienić olej w skrzyni? To on Ci odpowie, że to tak oczywiste, jak wymiana oliwy w silniku (tyle, że rzadziej). Olej przecież smaruje, poddawany jest tarciom, więc się zużywa. To co ja zlałem ze skrzyni po niecałych 70kk km, to była totalna roida, czarna smoła z jakimś syfem, grudkami, czy czymś takim. I weź tu chopie oliwy nie wymień...
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress
Renault Scenic II 1.6 16V in progress
- sylwek
- klubowicz
- Posty: 494
- Rejestracja: 29 maja 2012, 21:56
- Przebieg: 48000
- Silnik: 1.4 8V + LPG
- Rocznik: 2008
- Lokalizacja: ELC
- Podziękował: 25 razy
- Otrzymał podziękowań: 97 razy
Re: [T-jet] Olej w skrzyni biegów.
Jaki pisałem - są opiłki, jest tarcie, jest zużycie. I skrzyni i oleju który to smaruje. Nie ma co ślepo wierzyć autorytetom typu ASO i producent, do tej pory w każdym swoim samochodzie wymieniałem i zawsze albo jakieś szlamy, albo inne syfy były. Linka mniej jeździ, ale jak przyjdzie czas to się wymieni. Pozostaje jeszcze kwestia "kiedy" to zrobić. Myślę że z wiekiem - 4-5 lat, albo przebiegiem - 120-150 tyś. trzeba by zmienić smarowidło.