Intercooler

Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 4348
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 219000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Intercooler

Post autor: smak56 » 25 lut 2018, 11:57

zibi186 pisze:
24 lut 2018, 22:36
Dzięki :) .... ja mam tam intercooler , a co jest u Ciebie ? :)
.... Z tego co mi wiadomo zadaniem intercoolera jest maksymalnie obniżyć temperaturę przelatującego przez niego powietrza , im ona niższa, tym w efekcie lepsza sprawność turbiny .
Ale może faktycznie to ja się mylę . . .
Też mam intercooler i wracamy do tematu osłony zimowej.
Odpowiedź na pytanie "czy się mylisz?" brzmi nie - nie mylisz się - masz rację!.

Trochę teorii (dla ogółu):
"Intercooler to chłodnica powietrza, które ze sprężarki ma trafić do cylindra. Celem jego stosowania jest zwiększenie wydajności silnika. Ich rola to chłodzenie powietrza, które wydostaje się ze sprężarki, zanim trafi do cylindrów. Realizowane jest to na identycznej zasadzie jak w przypadku płynu chłodniczego. U wylotu sprężarki zainstalowana jest gruba rura, którą powietrze trafia do chłodnicy. Ta z kolei jest chłodzona powietrzem z atmosfery, dlatego zawsze montuje się go w przednim zderzaku. Warto zauważyć, że intercoolery w odróżnieniu od chłodnic cieczy, nie są wyposażone w wentylatory, dlatego w samochodach z doładowaniem są bardziej „wyeksponowane”. Gdy powietrze ze sprężarki przeleci przez intercooler, trafia przewodami do cylindrów.
Po co chłodzić powietrze?
Im chłodniejsze powietrze, tym większa jego gęstość, a tym samym objętościowa masa. Chłodniejsze powietrze poprawia proces spalania w silniku, a tym samym wpływa na jego wydajność. Teoretycznie, chłodniejsze o 10 stopni Celsjusza powietrze, jest gęstsze o ok. 3–5 proc., co odpowiada podobnemu przyrostowi mocy. Średnio intercoolery schładzają powietrze o około 40 proc., dlatego dziś są stosowane powszechnie."
intercooler.png
Tyle teoria.

Silnik 1.3 multijet poza wieloma walorami, o których nie będę pisał, ma dużą wadę. Jest mały, lekki i wykonany z materiałów, które bardzo szybko oddają temperaturę. Ma to związek z wydajnością itd, o czym dawno temu pisał mireks. To przekłada się na jego temperaturę, a w zasadzie jej brak i bardzo szybkie wychładzanie. Musimy również rozróżnić temperaturę cieczy chłodzącej od temperatury oleju w silniku. Te dwie ciecze nagrzewają się w innym czasie. O ile temperaturę płynu osiągam po około 10-15 min co przekłada się na około 10 km przy temperaturze około 0 ˚C, to wg badań, temperaturę optymalną oleju uzyskuję po ponad 30 min i prawie 20 km. Wracając do osłony. Turbina zaczyna wykonywać swoją pracę po przekroczeniu 1700 obr/min, prędkość w mieście to śr.ok. 30 km godz. Zimny silnik nie sprzyja "depnięciu" w związku z tym żaden przyrost mocy i tak nie będzie odczuwalny, a nagrzanie chociaż wody już tak (szybciej jest cieplej w aucie) :) .
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
smak56
****
Obrazek

Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
Moderator
Moderator
Posty: 6527
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Intercooler

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca » 25 lut 2018, 12:29

Na Twoim miejscu zasłoniłbym górny grill.

Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 4348
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 219000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Intercooler

Post autor: smak56 » 25 lut 2018, 12:53

Kuzyn_z_Sosnowca pisze:
25 lut 2018, 12:29
Na Twoim miejscu zasłoniłbym górny grill.
Przy dużych mrozach robię to. Ale u mnie, na zachodzie z temperaturami nie jest źle :ok)
smak56
****
Obrazek

Awatar użytkownika
daro189
klubowicz
klubowicz
Posty: 426
Rejestracja: 15 sie 2010, 22:12
Przebieg: 86000
Silnik: 1,4 8v
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Zamość
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Intercooler

Post autor: daro189 » 25 lut 2018, 13:13

Moim zdaniem zasłanianie chłodnicy cieczy nic nie da, ponieważ silnik jest wyposażony w termostat . Obieg cieczy jest zamknięty do czasu otwarcia termostatu, i dopiero wtedy ciecz płynie przez chłodnice. Tam gdzie termostat jest zepusty/wymontowany, to jak najbardziej taka operacja ma sens.
Co do intercoolera - tam powietrze przepływa cały czas, z tym żę na mrozie będzie jeszcze lepiej schładzać powietrze, dlatego ja bym tego nie zasłaniał.
1.4 Active / 1.4 Dynamic / 1.3 Multijet :)

Awatar użytkownika
smak56
klubowicz
klubowicz
Posty: 4348
Rejestracja: 19 lis 2010, 15:17
Przebieg: 219000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Zielona Góra
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Intercooler

Post autor: smak56 » 25 lut 2018, 13:23

daro189 pisze:
25 lut 2018, 13:13
Moim zdaniem zasłanianie chłodnicy cieczy nic nie da, ponieważ silnik jest wyposażony w termostat . Obieg cieczy jest zamknięty do czasu otwarcia termostatu, i dopiero wtedy ciecz płynie przez chłodnice.
Tak, tylko termostat to nie klapka, która się otwiera i zamyka na "ptryk". To bimetal, który otwiera się (zamyka) płynnie. Jeżeli zasłonisz chłodnicę, to osłaniasz ją przed schładzaniem lekko już nagrzanej cieczy itd. W moim przypadku (climatronik) jest to jeszcze bardziej skomplikowane. Nie ruszy wiatrak nagrzewnicy wewnątrz, jak temperatura cieczy nie drgnie na wskaźniku (nie wiem ile wtedy jest) a jak już ruszy to natychmiast wskazówka opada bo się ciecz wychładza (takie swoiste perpetuum mobile). Tak więc przysłonięcie chodnicy (może bardziej silnika) powoduje, że nagrzewa się szybciej oraz wolniej się chłodzi.
smak56
****
Obrazek

Awatar użytkownika
daro189
klubowicz
klubowicz
Posty: 426
Rejestracja: 15 sie 2010, 22:12
Przebieg: 86000
Silnik: 1,4 8v
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Zamość
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Intercooler

Post autor: daro189 » 25 lut 2018, 13:51

Aha :) Zwróciłeś moja uwagę na ten szczegół, który mi umknął - o stopniowym otwieraniu się termostatu. Teraz będę żył w większej świadomości :)
1.4 Active / 1.4 Dynamic / 1.3 Multijet :)

Awatar użytkownika
michalexc
klubowicz
klubowicz
Posty: 110
Rejestracja: 24 sie 2015, 22:15
Przebieg: 104000
Silnik: 1.3 multijet
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Bydgoszcz
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Re: Intercooler

Post autor: michalexc » 25 lut 2018, 20:00

myślę ,że zasłonięcie grilla nie zaszkodzi.Jeśli wszystkie czujniki ,termostat działają dobrze silnik utrzyma swoją temperaturę ,ale szybciej ją osiągnie.Faktycznie szybko się studzi.Natomiast nie zaobserwowałem zjawiska tj.np. w Fordzie 1.8 ,że temperatura spada podczas pracy na biegu jałowym.

ODPOWIEDZ
stoły drewniane

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość