[Inne] Olej

Awatar użytkownika
helletic
Moderator
Moderator
Posty: 2707
Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
Przebieg: 221000
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Szamotuły
Podziękował: 462 razy
Otrzymał podziękowań: 334 razy

Re: [Inne] Olej

Post autor: helletic »

Sebek pisze: 15 sty 2019, 13:42 Ja przejechałem ok 45 tyś km (3 wymiany) na MOBIL1 0w-40 News Life bez C3 i powiem że było najmniej problemu z zatkaną odmą. Teraz mam Valvoline 5w-40 C3 i odmę zapycha.
To Mobil 0W-40 New Life nie ma C3 :zdiwiony ? Bo przejechałem na nim jakieś 170 tys. km i silniczek tyka jak zegareczek :luzak
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress :luzak
Awatar użytkownika
helletic
Moderator
Moderator
Posty: 2707
Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
Przebieg: 221000
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Szamotuły
Podziękował: 462 razy
Otrzymał podziękowań: 334 razy

Re: [Inne] Olej

Post autor: helletic »

Zaraz, zaraz...preferowana przez producenta Selenia K:

Olej Selenia K 5w40 spełnia następujące normy i aprobaty:
ACEA A3/B3, API SM, SAE 5w40, FIAT 9.55535.M2

Mobil New Life 0W-40:
ACEA A3/B3, A3/B4, API SN/SM

tak więc nie widzę tu żadnego problemu :luzak
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress :luzak
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2142
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 304 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: [Inne] Olej

Post autor: leszek1234 »

opacz pisze: 15 sty 2019, 12:32 Panowie, właśnie zauważyłem, że zalałem ostatnio olej bez C3, a dokładniej mobil super 3000 x1 5W40. Przejechałem na nim niecałe 7 tyś. i pytanie czy coś się może stać przez to? Planuję teraz wymienić na zgodny z zaleceniem i lepiej to zrobić od razu czy mogę poczekać do wiosny?
Masz dobry olej, to c3 jest bez znaczenia, nie przejmuj się, dotrwaj spokojnie do planowanej wymiany.
TERMINATOR
klubowicz
klubowicz
Posty: 104
Rejestracja: 17 gru 2018, 22:10
Przebieg: 117000
Silnik: 1.4 16v turbo
Rocznik: 2010
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Re: [Inne] Olej

Post autor: TERMINATOR »

Mam w dwóch lineach OLEJ ELF 5W40 EVOLUTION 900NF i wszystko gra
Fiat 126 p granatowy 140 km
Daewoo Nubira sluzbowa 300 km
Fiat Siena 150 km
Fiat linea 120 km
Fiat linea 120 psi 20 km
:-<<
Fiat linea 1.4 gaz 78 km granatowa Dynamic
Fiat linea 1.4 gaz 120 km srebrna Emotion
Parki się lepiej trzymają
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2142
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 304 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: [Inne] Olej

Post autor: leszek1234 »

TERMINATOR pisze: 15 sty 2019, 22:05 Mam w dwóch lineach OLEJ ELF 5W40 EVOLUTION 900NF i wszystko gra
Nie ma to pewnie większego znaczenia , ale on jest gorszej klasy niż zalecany przez producenta (ma API SJ, a zalecane minimum jest SM) ale na pewno dobrze smaruje ;)
TERMINATOR
klubowicz
klubowicz
Posty: 104
Rejestracja: 17 gru 2018, 22:10
Przebieg: 117000
Silnik: 1.4 16v turbo
Rocznik: 2010
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 29 razy

Re: [Inne] Olej

Post autor: TERMINATOR »

Może i masz racje.... bananevil ważne żeby w silniku olej był i regularnie sprawdzany
I będzie git
Fiat 126 p granatowy 140 km
Daewoo Nubira sluzbowa 300 km
Fiat Siena 150 km
Fiat linea 120 km
Fiat linea 120 psi 20 km
:-<<
Fiat linea 1.4 gaz 78 km granatowa Dynamic
Fiat linea 1.4 gaz 120 km srebrna Emotion
Parki się lepiej trzymają
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6929
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 401 razy
Otrzymał podziękowań: 940 razy
Kontakt:

Re: [Inne] Olej

Post autor: mwas »

helletic pisze: 15 sty 2019, 19:17 Zaraz, zaraz...preferowana przez producenta Selenia K:

Olej Selenia K 5w40 spełnia następujące normy i aprobaty:
ACEA A3/B3, API SM, SAE 5w40, FIAT 9.55535.M2

Mobil New Life 0W-40:
ACEA A3/B3, A3/B4, API SN/SM

tak więc nie widzę tu żadnego problemu :luzak
Wszystko się zgadza, tylko że: to co podałeś, tyczy się aut wyprodukowanych od 2007 do 2010 roku :ink Czyli nasze egzemplarze :luzak Więc dla Ciebie wszystko się zgadza i nie ma tutaj problemu :luzak Natomiast, w roku 2010 Fiat coś zmienił a ma to związek z wprowadzeniem normy EURO5 i od roku 2010 do silników 1.4 8V podają, że już trzeba lać niskopopiołowy olej 5W-40 zgodny z normą C3. Nie posądzam Fiata, żeby w jednostce benzynowej stosował filtr DPF :lacha ale jakoś musieli tę normę EURO5 osiągnąć, więc pewnie coś się zmieniło w katalizatorze i olej już jest inny :oj Dlatego, w obydwóch powyższych przypadkach u kolegów opacz i Sebek powinien być stosowany olej z normą C3 bo jazda na innym zapewne może szybciej zakończyć żywot katalizatora :ink
Odnośnie pytania opacz - nie popadajmy w paranoję :ink Skoro już tyle czasu śmigasz na tym oleju, to dobij do końca okresu do wymiany i zalej go potem już odpowiednim olejem :ink
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
Awatar użytkownika
opacz
klubowicz
klubowicz
Posty: 63
Rejestracja: 25 kwie 2018, 20:03
Przebieg: 117000
Silnik: 1.4 8V
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Elbląg
Podziękował: 1 raz
Otrzymał podziękowań: 14 razy

Re: [Inne] Olej

Post autor: opacz »

Trochę pogmerałem w necie i jest jak Mwas pisze. Fiat dał jakiś katalizator dla spełnienia wyższej normy, który to właśnie wymaga Acea C3. Użuwanie oleju bez C3 może powodować szybsze zużycie katalizatora.
mwas pisze: 17 sty 2019, 9:34 Odnośnie pytania opacz - nie popadajmy w paranoję :ink Skoro już tyle czasu śmigasz na tym oleju, to dobij do końca okresu do wymiany i zalej go potem już odpowiednim olejem :ink
Dzięki, tak właśnie zrobię :)
duskap
klubowicz
klubowicz
Posty: 1818
Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
Przebieg: 113000
Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy

Re: [Inne] Olej

Post autor: duskap »

mwas pisze: 17 sty 2019, 9:34
helletic pisze: 15 sty 2019, 19:17 Zaraz, zaraz...preferowana przez producenta Selenia K:

Olej Selenia K 5w40 spełnia następujące normy i aprobaty:
ACEA A3/B3, API SM, SAE 5w40, FIAT 9.55535.M2

Mobil New Life 0W-40:
ACEA A3/B3, A3/B4, API SN/SM

tak więc nie widzę tu żadnego problemu :luzak
Wszystko się zgadza, tylko że: to co podałeś, tyczy się aut wyprodukowanych od 2007 do 2010 roku :ink Czyli nasze egzemplarze :luzak Więc dla Ciebie wszystko się zgadza i nie ma tutaj problemu :luzak Natomiast, w roku 2010 Fiat coś zmienił a ma to związek z wprowadzeniem normy EURO5 i od roku 2010 do silników 1.4 8V podają, że już trzeba lać niskopopiołowy olej 5W-40 zgodny z normą C3. Nie posądzam Fiata, żeby w jednostce benzynowej stosował filtr DPF :lacha ale jakoś musieli tę normę EURO5 osiągnąć, więc pewnie coś się zmieniło w katalizatorze i olej już jest inny :oj Dlatego, w obydwóch powyższych przypadkach u kolegów opacz i Sebek powinien być stosowany olej z normą C3 bo jazda na innym zapewne może szybciej zakończyć żywot katalizatora :ink
Odnośnie pytania opacz - nie popadajmy w paranoję :ink Skoro już tyle czasu śmigasz na tym oleju, to dobij do końca okresu do wymiany i zalej go potem już odpowiednim olejem :ink
FIAT strzelił akurat grubego bubla co mi się sami kiedyś mailem przyznali.
Do absolutnie wszystkich benzynowych Fiatów Linea czy to 1,4 8V czy 1,4 T-Jet musi być stosowany olej z normą C3 (czyli np. Selenia K P.E.), ponieważ wszystkie te auta mają katalizator trójfunkcyjny.
Fiat niestety popełnił błąd w instrukcji. Wszystkie ASO miały wytyczne, że właściwy olej jest z normą C3.
Olej A3 będzie powodował szybsze zużycie katalizatora.
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6929
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 401 razy
Otrzymał podziękowań: 940 razy
Kontakt:

Re: [Inne] Olej

Post autor: mwas »

Sugerujesz więc, że od ponad 11 lat eksploatuję samochód stosując niewłaściwy olej ? :pomysli Dlaczego więc wszystkie katalogi/konfiguratory producentów olejów (Motul, Valvoline, Liqui Moly itd) przy Linei podają podział na roczniki 2007 do 2010 i od 2010 ? :pomysli
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
duskap
klubowicz
klubowicz
Posty: 1818
Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
Przebieg: 113000
Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy

Re: [Inne] Olej

Post autor: duskap »

mwas pisze: 17 sty 2019, 13:39 Sugerujesz więc, że od ponad 11 lat eksploatuję samochód stosując niewłaściwy olej ? :pomysli Dlaczego więc wszystkie katalogi/konfiguratory producentów olejów (Motul, Valvoline, Liqui Moly itd) przy Linei podają podział na roczniki 2007 do 2010 i od 2010 ? :pomysli
Dokładnie tak. Wszystkie Linee benzynowe mają katalizator trójfunkcyjny. Wszystkie katalizatory trójfunkcyjne muszą mieć oleje niskopopiołowe czyli C3.
Powiem więcej. Od listopada 2007 i do połowy 2008 w instrukcji był olej Selenia K P.E. z normą C3, potem od połowy 2008 do połowy 2009 był w instrukcji olej Selenia K z normą A3. Następnie w 2009 znowu zmiana w instrukcji i cały czas jest olej Selenia K P.E z C3. A nie nastąpiła absolutnie żadna zmiana w silniku i katalizatorze. Zmiana katalizatora na Euro 5 powstała w roku 2011. Możesz sprawdzić w ePer wpisując losowo nr VIN i zobaczysz sobie, że wszystkie Linee miały ten sam katalizator aż do 2011 roku. Fiat zamieszał to totalnie. Nie mniej fakty są takie, że każdy katalizator trójfunkcyjny musi mieć olej niskopopiołowy bo inaczej dużo szybciej wysiada. Dużo szybciej to pojęcie względne jak widać skoro 11 lat działa na fullsaps :)
Awatar użytkownika
leszek1234
klubowicz
klubowicz
Posty: 2142
Rejestracja: 25 lis 2012, 19:32
Przebieg: 200000
Silnik: 1.4 16V Turbo + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: blisko Rybnika
Podziękował: 304 razy
Otrzymał podziękowań: 211 razy

Re: [Inne] Olej

Post autor: leszek1234 »

Nie wiem czy dobrze myślę - jak auto nie bierze oleju to go i nie spala , a im więcej bierze to tym bardziej martwimy się popiołem (i katalizatorem).
duskap
klubowicz
klubowicz
Posty: 1818
Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
Przebieg: 113000
Silnik: 1,4 T-Jet+LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
Podziękował: 4 razy
Otrzymał podziękowań: 27 razy

Re: [Inne] Olej

Post autor: duskap »

leszek1234 pisze: 17 sty 2019, 21:29 Nie wiem czy dobrze myślę - jak auto nie bierze oleju to go i nie spala , a im więcej bierze to tym bardziej martwimy się popiołem (i katalizatorem).
Każdy samochód ZAWSZE spala coś oleju. Tyle, że jest to niewidoczne na bagnecie. I właśnie chodzi o to co się wydziela przy spalaniu. A już zwłaszcza gdy paliwem jest LPG :)
Na papierze musi być olej C3. Jak widać forumowicze mają przejechane 180 tys km i 11 lat i nic się nie dzieje. Na dodatek olej A3 ma wyższe TBN czyli lepiej i dłużej neutralizuje syfy w silniku. Każdy sam wybierze co będzie uważał za najlepsze :)
Awatar użytkownika
karollino
klubowicz
klubowicz
Posty: 781
Rejestracja: 21 sty 2011, 11:10
Przebieg: 182000
Silnik: 1,4 77KM
Rocznik: 2010
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 104 razy
Otrzymał podziękowań: 96 razy

Re: [Inne] Olej

Post autor: karollino »

Morfus pisze: 12 sty 2019, 15:38 Czy ktoś w benzyniaku 8V ma wlany olej Millers Trident 5w40. Proszę o opinie.
Ja mam lany, od kilku lat. Generalnie to podzielam zdanie części użytkowników forum, że ile olei tyle opinii ale skoro pytasz to w szczegółach tak to u mnie wygląda.

Auto od nowości w jednych rękach, przez 3 lata lana Selenia, zgodnie z zaleceniem ASO. Potem przeszedłem na Millersa. Klasa 5w40 ta sama. Auto przez 3 lata zrobiło koło 70 tysięcy, w tym czasie nie zauważyłem ani majonezu na korku ani zbyt dużych ubytków oliwy. Na 1000km dolewałem jej 50 ml. Po trzech latach użytkowania zmienił się profil jazdy na typowo miejski i roczne przebiegi spadły do 15000 km. W szczegółach: dzienny przebieg to 20 - 30 km od poniedziałku do soboty. Co drugą niedzielę auto odpoczywało, bo 2x w miesiącu miało traskę 70km. Oprócz tego jakieś wakacje i inne wypady. W mieście niestety katowane (właśnie umawiam się na wymianę sprzęgła, po 125 kkm), jazda w korkach typu 0-1-0-1-2-0, od czasu do czasu 5 krpm - taka specyfika miasta (i spalanie - około 10l/100km). Podsumowując: przy moim stylu jazdy i sposobie wykorzystania auta, Millers sprawuje się OK - żadnego majonezu, stukania, pukania, metalicznych dźwięków. Co do zużycia oleju: mieszczę się w (wygórowanej) FIATowskiej normie 100ml/1000km. Nie uważam ze to dużo przy takim stylu jazdy, zresztą z mwasem mamy w tej kwestii spójne zdanie.
Jak mnie zapytasz czy auto ciszej chodzi w porównaniu z Selenią (odpowiednim: nie zauważyłem różnicy, może przez miesiąc po zalaniu świeżym olejem), czy lepiej się zbiera (odpowiem: pominę tą kwestię w tym silniku), czy lepiej odpala zimą (odpowiem: pali mi zawsze tak samo od strzała). Więc, ja z Selenii dawno zrezygnowałem za sugestią mojego mechanika (niech Pan sobie sprawdzi go przez rok) i nie żałuję przejścia na Millersa.
Fiat Linea Dynamic:
+ DRL
+ subwoofer i maty w drzwiach
+ lusterko wsteczne autochrom z kamerą cofania
+ elektryczna regulacja lędźwi
+ regulacja wysokości fotela pasażera
+ podłokietnik z nawiewem
+ klimatronik
+ tempomat
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6929
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 401 razy
Otrzymał podziękowań: 940 razy
Kontakt:

Re: [Inne] Olej

Post autor: mwas »

karollino pisze: 22 sty 2019, 22:12 Co do zużycia oleju: mieszczę się w (wygórowanej) FIATowskiej normie 100ml/1000km.
Tę normę to bardzo zaostrzyłeś :ink Oto wyciąg z instrukcji:
zuz_olej_instrukcja.PNG
Podają tu 400 gramów oleju na 1000 kilometrów a to daje normę w okolicach 0.5 litra oleju na 1000 km :ink Więc, jak widać, Fiat podchodzi do tego jeszcze luźniej, jak podałeś :lacha
Ja dzisiaj dolewałem u siebie - po pokonaniu 2000 kilometrów dolałem 0.5 litra oleju, więc niektórzy powiedzą, że auto "żre" olej ale według Fiata jestem w połowie normy :lacha :ryczy
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
ODPOWIEDZ