Ile więcej pali LPG od PB

slawek007
klubowicz
klubowicz
Posty: 124
Rejestracja: 17 maja 2011, 11:12
Przebieg: 80000
Silnik: 1.4 8v+LPG
Rocznik: 2010
Lokalizacja: staszow
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Ile więcej pali LPG od PB

Post autor: slawek007 » 19 gru 2011, 12:02

Stwierdziłem że poruszę taki temat, bo intryguje mnie w samochodzie jedna rzecz, dla przykładu niedawno zrobiłem trasę 370km komputer pokazuje spalanie PB średnie 5,4 l/100, a LPG wyliczone od tankowania do tankowania wyszło 7,48 l/100 zastanawia mnie czy to aby nie za duża różnica, dlatego możecie koledzy chwalić się jak to wygląda u was (oczywiście instalacja to sekwencja). Teraz zastanawiam się czy komputer mnie oszukuje czy instalacja nie wyregulowana czy po prostu tak musi być. Jak czytam jakiś mądrości na temat LPG to z reguły piszą, że spalanie nie większe niż o 20% PB, u mnie wychodzi blisko 38%. Oczywiście silnik 8V i prędkość do 90km/h.
Może taki temat przyda się dla osób planujących montaż instalacji LPG

Awatar użytkownika
aixen
klubowicz
klubowicz
Posty: 442
Rejestracja: 08 gru 2009, 15:03
Przebieg: 85555
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Łódź
Otrzymał Piw: razy

Post autor: aixen » 19 gru 2011, 18:11

"Moja" po zagazowaniu pali tyle samo mieszanki benzyna (rozruch itp) + LPG co kiedyś samej benzyny czyli miasto ca 10 l/100 km, trasa ca 7 l/100 km.
W poprzednim aucie (DU, też sekwencja) było podobnie. Różnica (o ile była) była pomijalna, na pewno nie 38%... kilka może tak...
Linea 1.4 8v & LPG r.2007 wersja Dynamic 85 KKm (Syn)
Linea 1.4 Turbo r.2009 wersja Dynamc 56 KKm (To ja)

slawek007
klubowicz
klubowicz
Posty: 124
Rejestracja: 17 maja 2011, 11:12
Przebieg: 80000
Silnik: 1.4 8v+LPG
Rocznik: 2010
Lokalizacja: staszow
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Post autor: slawek007 » 19 gru 2011, 19:09

Mojego taty laguna z silnikiem 1.8 pali maksymalnie 0,5 lpg więcej niż pb też sekwencja, dlatego jakby paliła 1litr wiecej to nie poruszałbym tematu ale 2litry zaczynają mi dawać do myślenia. Może ktoś się jeszcze wypowie... zobaczymy

Awatar użytkownika
mireks
klubowicz
klubowicz
Posty: 959
Rejestracja: 15 lut 2010, 10:04
Przebieg: 65000
Silnik: 2.0 Multijet
Rocznik: 2012
Lokalizacja: Warszawa
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Re: Ile więcej pali LPG od PB

Post autor: mireks » 19 gru 2011, 20:00

A bierzecie pod uwagę to, że sławek007 ma silnik z turbiną?
Może emmer coś na ten temat napisze?
Pisał, że ma założony gaz i sobie chwali.

Awatar użytkownika
Kuzyn_z_Sosnowca
Moderator
Moderator
Posty: 6545
Rejestracja: 09 gru 2009, 7:34
Przebieg: 145000
Silnik: T-Jet z gazem
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Sosnowiec
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Post autor: Kuzyn_z_Sosnowca » 19 gru 2011, 21:20

8v ma

lineanna
klubowicz
klubowicz
Posty: 158
Rejestracja: 16 lip 2011, 22:27
Przebieg: 20000
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2011
Lokalizacja: Częstochowa - Jura
Postawił Piwo;: razy

Post autor: lineanna » 19 gru 2011, 21:56

mnie pali jakieś 2 l więcej gazu niż pb, 2 auto z gazem i w poprzednim też tak było, (czyli LPG około 9 l\100km, Pb 6,5-7l\100km) krótkie odcinki, około 20 km, czasem nawet 5-10 km i miasto, porównywalnie do starego auta, a tam miałam silnik 1.2 i auto lżejsze
dynamic 1.4 red Flamenco.....

Awatar użytkownika
mpsfc
klubowicz
klubowicz
Posty: 1130
Rejestracja: 16 maja 2010, 23:40
Przebieg: 160000
Silnik: 1.4 8v + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Orłowo k. Inowrocławia
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Post autor: mpsfc » 19 gru 2011, 23:57

slawek007 pisze:spalanie PB średnie 5,4 l/100
Komputer Cię oszukuje :zlośnik

U mnie w tej chwili średnie PB 8,5 - 9,5 (miasto/trasa pól na pół), LPG 10-11, no i benzyna oczywiście zanim przełączy się na gaz.
Piszę poprawnie po polsku. Ortograficznym ofermom, pseudodyslektykom i innym patentowanym leniom mówimy stanowcze nie :)

emmer
Moderator
Moderator
Posty: 5997
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 181000
Silnik: 1.4 T-Jet + LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Białobrzegi
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Post autor: emmer » 20 gru 2011, 11:16

slawek007 pisze:Mojego taty laguna z silnikiem 1.8 pali maksymalnie 0,5 lpg więcej niż pb też sekwencja
- wybacz ale w życiu nie uwierze. poza tym to przeczy prawom fizyki czy tam chemii - mniejsza z tym. oczywiście wszystko zalezy od stylu jazdy ale te dwa litry to minimum. także nie zawracaj sobie głowy.

dla przykładu ostatni wypad nad morze. jazda spokojna w nocy bez korków, itd. prędkość 100-110 km/h. spalanie gazu 8,5 L. przy jeżdzie na benzynie byłoby około 7 L.
Obrazek

duskap
klubowicz
klubowicz
Posty: 1660
Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
Przebieg: 96000
Silnik: 2x 1,4 T-Jet+LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Post autor: duskap » 20 gru 2011, 18:33

emmer pisze:
slawek007 pisze:Mojego taty laguna z silnikiem 1.8 pali maksymalnie 0,5 lpg więcej niż pb też sekwencja
- wybacz ale w życiu nie uwierze. poza tym to przeczy prawom fizyki czy tam chemii - mniejsza z tym. oczywiście wszystko zalezy od stylu jazdy ale te dwa litry to minimum. także nie zawracaj sobie głowy.

dla przykładu ostatni wypad nad morze. jazda spokojna w nocy bez korków, itd. prędkość 100-110 km/h. spalanie gazu 8,5 L. przy jeżdzie na benzynie byłoby około 7 L.
Mój ojciec miał Lagunę I silnik 1.8, wsadził gaz bardzo dobry. Na trasie paliła 0,5 litra więcej. Miasto 1 litr.

Awatar użytkownika
Grzehu
klubowicz
klubowicz
Posty: 37
Rejestracja: 12 paź 2011, 14:44
Przebieg: 75
Silnik: benzyna 1.4 8V
Rocznik: 2009
Lokalizacja: GOŁDAP
Kontakt:

Post autor: Grzehu » 20 gru 2011, 21:56

Spalanie gazu oscyluje w okolicy od 9 do 10,5 l. Benzyna mniej niz 8,0 l w mieście nie ma co marzyć na trasie tez bez rewelacji około 7,5-8,0 l. Nasze V8 są dość paliwożerne. Kumpel ma mazdę 2,5 V6 i pali mu 12 oczywiście przy w miarę spokojnej jeździe ale co my porównujemy.
Grzechu:)

emmer
Moderator
Moderator
Posty: 5997
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 181000
Silnik: 1.4 T-Jet + LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Białobrzegi
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Post autor: emmer » 21 gru 2011, 8:05

duskap pisze:Mój ojciec miał Lagunę I silnik 1.8, wsadził gaz bardzo dobry. Na trasie paliła 0,5 litra więcej. Miasto 1 litr.
napisze jeszcze raz: nie uwierze póki nie zobaczę. Wartość opałowa gazu i benzyny jest praktycznie taka sama, z tym że odnoszona do jednostki masy. Ten sam kilogram benzyny ma mniejszą objętość od gazu i dlatego przy dystrybutorze wychodzi mniej, właśnie o ~20%. Zawsze można tak poregulować, że będzie palił mniej, pytanie tylko co z osiągami i trwałością silnika. wychodzi na to że silnik 1.8 w lagunie pali około 4-5 litrów. mogłem kupić lagune II :)

Właściwości gazu płynnego (LPG)


Gaz płynny nazywany LPG (od ang. Liquefied Petroleum Gas) jest mieszaniną lekkich węglowodorów parafinowych, propanu i butanu (proporcje tych składników mogą być zmieniane w zależności od przeznaczenia). LPG jest gazem skroplonym tzn. w pojemniku zamkniętym pod ciśnieniem własnych par pozostaje w fazie ciekłej. W temperaturze pokojowej ulega on skropleniu przy ciśnieniu ok. 6 atm. Ciśnienie w butlach napełnionych LPG zależy od temperatury. Napełniane są one do 85% objętości, aby zapobiec rozerwaniu butli na skutek zwiększenia temperatury cieczy. Wzrost objętości przy rozprężeniu (odparowaniu) w porównaniu do stanu skroplonego wynosi około 260 razy. Wartość oktanowa mieszaniny propan butan waha się od 90 do 100 (wysoka odporność na spalanie stukowe). Wyróżnia się również wyższa niż benzyna wartością opałową (zestawienie wartości opałowych wybranych paliw przedstawiono w poniższej tabeli).

Gaz płynny jest gazem bezbarwnym, bezzapachowym, nie toksycznym, łatwo palnym i wybuchowym. Ze względów bezpieczeństwa jest zwykle nawaniany, aby umożliwić jego wykrycie w stężeniu do 1/5 dolnego poziomu zapłonu ( około 0,4% gazu w powietrzu). Jest cięższy od powietrza, więc zbiera się z zagłębieniach i źle wietrzonych pomieszczeniach, dlatego też przepisy zabraniają montażu instalacji w miejscach, w których w razie wycieku gaz płynny mógłby się gromadzić.

Parametry charakterystyczne LPG:
ciśnienie nasycenia
ciepło parowania
właściwości palne
gęstość
wartość opałowa
Ciśnienie nasycenia
Jest to ciśnienie graniczne przemiany fazowej, czyli przejścia miedzy fazami lotną i ciekłą. Jego wartość zależna jest od temperatury. Przy czym wzrost temperatury wymusza zwiększenie ciśnienia (potrzebnego do skroplenia gazu) i na odwrót.

Ciepło parowania
Przejście fazy ciekłej w gazową wymaga dostarczenia tzw. ciepła parowania. Jeżeli ciepło nie jest doprowadzane z zewnątrz wówczas jest ono pobierane od parującej cieczy, wskutek tego ciecz ochładza się, a jego zdolność parowania zmniejsza się.

Należy zaznaczyć, że mieszanina propanu i butanu jest pod względem ciepła parowania i ciśnienia nasycenia niejednorodna. Propan w porównaniu do butanu (przy zachowaniu tego samego ciśnienia) łatwiej odparowuje w niskich temperaturach. Jest to szczególnie ważne dla eksploatacji instalacji gazowych w okresie zimowym.W przypadku propanu parowanie ustaje w temperaturze -43 st.C , a w przypadku butanu przy temperaturze -0,5 st.C.

Właściwości palne
Propan, butan oraz ich mieszaniny są gazami palnymi. W wyniku reakcji spalania przechodzą, w CO2 i H2O. Temperatura zapłonu dla LPG zawiera się w granicach od -95 st.C do - 60 st.C.

Gęstość
Gaz propan butan i jego składniki są gęściejsze od powietrza. W przypadku wycieku gromadzą się nisko przy gruncie stwarzając niebezpieczeństwo zapłonu.

Wartość opałowa
medium wartość opałowa
węgiel brunatny 7,5-21 MJ/kg
węgiel kamienny 15-35 MJ/kg
koks 27-29 MJ/kg
ropa naftowa 7,5-21 MJ/kg
olej opałowy 43 MJ/kg
benzyna 43-45 MJ/kg
LPG 50,4 MJ/kg
CNG 55,5 MJ/kg
butan 45,6 MJ/kg
propan 46,3 MJ/kg
Obrazek

duskap
klubowicz
klubowicz
Posty: 1660
Rejestracja: 16 sty 2010, 21:46
Przebieg: 96000
Silnik: 2x 1,4 T-Jet+LPG
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Kraków / Bydgoszcz
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy

Post autor: duskap » 21 gru 2011, 19:06

emmer, tyle mojemu ojcu paliła i tyle. Nic na to nie poradzę, że tak było. Przeglądałem sobie dzisiaj jego dzienniki spalania i tak było. Czy utrata mocy była to nie wiem bo nie jeździłem tym a mój ojciec nigdy na to nie zwracał uwagi. Jak już kiedyś pisałem on zawsze jeździł na oszczędność a nie osiągi.

Awatar użytkownika
aixen
klubowicz
klubowicz
Posty: 442
Rejestracja: 08 gru 2009, 15:03
Przebieg: 85555
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Łódź
Otrzymał Piw: razy

Post autor: aixen » 22 gru 2011, 7:24

Dla mnie również ten "dowód" jest bez znaczenia, wiem ile i za ile tankuję w stosunku do przejechanych kilometrów. Pamiętam jak kształtowało się spalanie w poprzednich autach. Prawdą jest również to, że 1.2 8V Palio z 1990 roku faktycznie pali 20% więcej gazu niż PB. zatem różnica może leżeć w konstrukcji silników i układów wtryskowych... Tak, czy siak, czy 20% więcej czy mniej i tak (jak na razie) opłaca się "zagazować" auto.
Linea 1.4 8v & LPG r.2007 wersja Dynamic 85 KKm (Syn)
Linea 1.4 Turbo r.2009 wersja Dynamc 56 KKm (To ja)

Awatar użytkownika
radek
klubowicz
klubowicz
Posty: 112
Rejestracja: 07 mar 2010, 21:20
Przebieg: 0
Rocznik: 0
Lokalizacja: Białogard

Post autor: radek » 23 gru 2011, 12:36

Mam instalację Tartarini założoną w serwisie po 3 tys km. eksploatacji. Silnik 8V 77KM. Zrobiłem na gazie 50 tys km. U mnie różnica w spalaniu wynosi +1 litr. Oczywiście zimą i na krótkich odcinkach ta różnica będzie mniejsza bo silnik dłużej rozgrzewa się by przełączyć instalację na LPG. Średnie spalanie u mnie LPG wynosi 6,5L/100km.

Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 5846
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 175555
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Postawił Piwo;: razy
Otrzymał Piw: razy
Kontakt:

Post autor: mwas » 23 gru 2011, 12:45

radek pisze:Średnie spalanie u mnie LPG wynosi 6,5L/100km.
Nie wiem jak Ty to robisz... skoro mówisz, że LPG spala Ci 6,5 a bierze +1 l na LPG, to PB zjarał by 5,5 ? Chyba masz żagiel na dachu :lacha
Linea Dynamic 1.4 8V '2007

ODPOWIEDZ