Znaczne podwyżki cen LPG-przepisy unijne. Wiecie coś więcej?

Awatar użytkownika
emmer
klubowicz
klubowicz
Posty: 6032
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 32000
Silnik: 1.5
Rocznik: 2017
Lokalizacja: Białobrzegi
Podziękował: 41 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy

Post autor: emmer »

a tam - pieprzenie. zawsze na zimę drożeje a później tanieje. nie ma co zawczasu robić paniki.
kylo
klubowicz
klubowicz
Posty: 513
Rejestracja: 08 gru 2009, 22:49
Przebieg: 61000
Silnik: 1,4 8v
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Lublin
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Post autor: kylo »

Aczkolwiek ostatnio cena LPG nabrała tempa, dzisiaj na Orlenie widziałem po 2,76/litr.
Octavia 3 1,4 TSI Elegance Brąz Topaz
Awatar użytkownika
aixen
klubowicz
klubowicz
Posty: 442
Rejestracja: 08 gru 2009, 15:03
Przebieg: 85555
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Łódź
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Post autor: aixen »

Ryzyko zawsze jest... kalkulacja ekonomiczna opiera się w 100% na przebiegu. Nawet przy relacji 5 (PB) i 3 (LPG) opłaca się o ile robisz rocznie ca 15 - 20 tyś. km.
Kto robi ca 10 tyś km. i założył LPG w tej sytuacji "polegnie" w swoich oczekiwaniach na oszczędności... i to niestety jest fakt. Realny przebieg "zerujący" koszta instalacji to około 25 tyś. km.... czyli dwa i poł roku... szmat czasu... zwłaszcza dla Linei... :ryczy
Linea 1.4 8v & LPG r.2007 wersja Dynamic 85 KKm (Syn)
Linea 1.4 Turbo r.2009 wersja Dynamc 56 KKm (To ja)
Awatar użytkownika
bucu74
klubowicz
klubowicz
Posty: 415
Rejestracja: 08 gru 2009, 17:48
Przebieg: 90000
Silnik: 1.4 8V + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Katowice
Podziękował: 5 razy
Otrzymał podziękowań: 15 razy

Post autor: bucu74 »

Od 1 kwietnia na stacjach autogazu sprzedawana jest letnia mieszanina gazu płynnego. W okresie letnim (od 1 kwietnia do 30 listopada) tankowany autogaz składa się z około 40% propanu i 60% butanu.


Dzieje się tak za sprawą rozporządzenia Ministra Gospodarki z 12 grudnia 2011 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań jakościowych dla gazu skroplonego (LPG). Od 01.04 do naszych zbiorników LPG trafia tzw. mieszanka D. Czemu służy zmiana sprzedawanej mieszaniny LPG? Zimą, gdy temperatury są ujemne, niezwykle istotne dla prawidłowej pracy silnika zasilanego autogazem jest utrzymanie odpowiedniego poziomu tzw. prężności par, czyli zdolności do prawidłowego odparowania gazu płynnego. Autogaz dostosowuje się wtedy do wymagań poprzez zmianę proporcji butanu i propanu w składzie mieszaniny. W mieszaninie dominuje wtedy bardziej odporny na mróz (czyli lepiej odparowujący w niskich temperaturach dzięki niższej temperaturze wrzenia) propan. Latem problem prężności par nie występuje, ponieważ nawet butan ma wystarczająco niską temperaturę wrzenia. Dlatego też droższy propan zastąpić można tańszym butanem. Letni gaz oferowany będzie aż do 30 listopada, kiedy z dystrybutorów do samochodowych zbiorników popłynie znów gaz zimowy.

Zmiana typu mieszaniny wiąże się zwykle z wiosenno-letnią obniżką ceny autogazu. Dane historyczne wskazują, że sytuacja taka trwać może aż do czerwca – początku wakacyjnych wojaży.
Awatar użytkownika
helletic
Moderator
Moderator
Posty: 2707
Rejestracja: 10 mar 2012, 0:21
Przebieg: 221000
Silnik: 1.6 16V + LPG
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Szamotuły
Podziękował: 462 razy
Otrzymał podziękowań: 334 razy

Post autor: helletic »

Zgadza się, butan, to tylko wypełniacz całości. Głównym składnikiem kalorycznym LPG jest propan. Wczoraj tankowałem LPG i zeszło z ceny o 5 groszy/l. Zimą jednak, gdy są srogie mrozy (poniżej -20 st.C), nawet zimowe paliwo LPG (więcej propanu) potrafi przymarzać. Musieli by wtedy zrobić mieszankę propan butan 90/10, wtedy bankowo by nie zamarzło. Warto wtedy otulić listwę wtryskiwaczy czymś, co zapewni osłonę przed wiatrem. No chyba, że serwis LPG dobrze zainstalował od razu listwę w miejscu ustronnym od powiewów mroźnego wiatru.
Linea Dynamic 1.4 8V connection end...
Renault Scenic II 1.6 16V in progress :luzak
Awatar użytkownika
alvaro
klubowicz
klubowicz
Posty: 624
Rejestracja: 15 wrz 2010, 22:30
Przebieg: 205000
Silnik: 1.4 8v + LPG BRC
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Brzeszcze/Babice
Podziękował: 50 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Re: Znaczne podwyżki cen LPG-przepisy unijne. Wiecie coś wię

Post autor: alvaro »

A gdzie jest ta listwa umieszczona? Mógłby ktoś cyknąć zdjęcie, bo robi się coraz zimniej i mógłbym to osłonić w razie czego.
Awatar użytkownika
Tomek
Moderator
Moderator
Posty: 6684
Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
Przebieg: 131000
Silnik: 1.4 V8 + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Radom
Podziękował: 320 razy
Otrzymał podziękowań: 346 razy

Re: Znaczne podwyżki cen LPG-przepisy unijne. Wiecie coś wię

Post autor: Tomek »

U mnie listwa z wtryskami od gazu jest schowana pod obudową filtra powietrza, i wydaje mi się że nie ma sensu chyba dodatkowo jej osłaniać.
Awatar użytkownika
emmer
klubowicz
klubowicz
Posty: 6032
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 32000
Silnik: 1.5
Rocznik: 2017
Lokalizacja: Białobrzegi
Podziękował: 41 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy

Re: Znaczne podwyżki cen LPG-przepisy unijne. Wiecie coś wię

Post autor: emmer »

u mnie pod obudową silnika - ta od góry. raczej to nic nie da. w zeszłą zime przy - 23 C, kumplowi w BMW jak jechaliśmy do Krakowa zamarzł gaz w butli w bagażniku. miał taką fajną zaszronioną beczułkę :)
Awatar użytkownika
Tomek
Moderator
Moderator
Posty: 6684
Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
Przebieg: 131000
Silnik: 1.4 V8 + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Radom
Podziękował: 320 razy
Otrzymał podziękowań: 346 razy

Re: Znaczne podwyżki cen LPG-przepisy unijne. Wiecie coś wię

Post autor: Tomek »

Ja natomiast zastanawiam się bardziej nad osłonięciem parownika.
Gdzieś czytałem że to dobre na zimę... zobaczymy.
Awatar użytkownika
emmer
klubowicz
klubowicz
Posty: 6032
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 32000
Silnik: 1.5
Rocznik: 2017
Lokalizacja: Białobrzegi
Podziękował: 41 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy

Re: Znaczne podwyżki cen LPG-przepisy unijne. Wiecie coś wię

Post autor: emmer »

Tomek - nie ma co szukać sobie na siłę roboty - jak masz dobrze zrobione to musi być ok (będziesz miał test instalacji). no chyba że będziemy mieć temperaturę - 35 C, to raczej nasz kiepskiej jakości gaz nie pozwoli na jazdę na LPG.

Też słyszałem, że "ocieplenie" parownika pomaga, ale to w sytuacjach źle zrobionej instalacji, a głównie źle umieszczonego własnie parownika.


wracając do tematu: cen nie ma się co bać na wyrost, słyszałem, że to znowu chwyt marketingowy - za duzo osób jeździ na LPG, czym doprowadza nasze władze do gorączki (mniejsze wpływy z akcyzy)
ODPOWIEDZ