Jak poprawnie ustawić CB?

Łatwiej do celu
Awatar użytkownika
alvaro
klubowicz
klubowicz
Posty: 624
Rejestracja: 15 wrz 2010, 22:30
Przebieg: 205000
Silnik: 1.4 8v + LPG BRC
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Brzeszcze/Babice
Podziękował: 50 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Jak poprawnie ustawić CB?

Post autor: alvaro »

Kupiłem radyjko Lafayette + antenę SIRIO OMEGA 27 MAG. Całość zestroił mi jakiś "niby" specjalista... mówił coś, że książkowo zestroił, bo mu na jakimś przyrządzie wyszło 0,1. Wyjechałem od niego i słyszę mobilków tak średnio... "Specjalista" mówił coś, że trzeba radio regulować prawie codziennie... pokręciłem tymi pokrętłami SQ i RF-GAIN ale nic dobrego z tego nie wyszło. Skorzystałem z rad poprzedników i dałem tryb Po (PL) + 5 z lewej strony.
Niby wszystko pięknie ładnie ale coś nie gra.
Awatar użytkownika
mireks
klubowicz
klubowicz
Posty: 968
Rejestracja: 15 lut 2010, 10:04
Przebieg: 65000
Silnik: 2.0 Multijet
Rocznik: 2012
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 29 razy
Kontakt:

Re: Jak poprawnie ustawić CB?

Post autor: mireks »

alvaro pisze:Kupiłem radyjko Lafayette + antenę SIRIO OMEGA 27 MAG. Całość zestroił mi jakiś "niby" specjalista... mówił coś, że książkowo zestroił, bo mu na jakimś przyrządzie wyszło 0,1. Wyjechałem od niego i słyszę mobilków tak średnio... "Specjalista" mówił coś, że trzeba radio regulować prawie codziennie... pokręciłem tymi pokrętłami SQ i RF-GAIN ale nic dobrego z tego nie wyszło. Skorzystałem z rad poprzedników i dałem tryb Po (PL) + 5 z lewej strony.
Niby wszystko pięknie ładnie ale coś nie gra.
RF Gain ustaw na minimum tzn. aby Ci nie tłumił sygnału z anteny i tak pozostaw
Radio ustaw na tryb ES.
Włącz tzw. 5-kę. Na wyświetlaczu powinien się pojawić symbol "5" (w praktyce oznacza to, że radio będzie pracować na częstotliwościach zaokrąglonych do pełnych 10 kHz czyli właściwych dla Polski - to co się pojawia na wyświetlaczu mylnie może sugerować, że pracujesz na krotnościach 5 kHz, ale tak nie będzie)

SQL-em reguluj w zależności od potrzeb. W trasie ustaw go na progu odblokowania szumu. W mieście musi być bardziej wyciągnięty, bo będziesz słyszeć po kilku nadających naraz. W ten sposób jakby przyblokujesz tych słabiej nadających.

Tak ustawione radio powinno działać dobrze.

Edit, 11h później.

Tak z ciekawości pomanipulowałem przy swoim radiu i sprawa wygląda następująco. Aby włączyć tryb ES musisz przytrzyma klawisz CH9 i właczyć zasilanie. Ale to nie wystarczy. Musisz przełączyć się na standard polski i robisz to tak: naciskasz jednocześnie klawisz AF i CH9 i jednocześnie włączasz zasilanie. Trzymasz tą kombinację ok. 1 sekundy i puszczasz. W tym momencie na wyświetlaczu pojawi Ci się podświetlona "5". Masz już radio wstrojone w polski standard. Na ustawieniu "de" też będziesz słyszeć i będziesz słyszalny. Włączasz go podobnie jak przy trybie "es", ale naciskasz klawisz "SC". Przy trybie "de" dostaniesz bardzo dobre raporty łączności jeśli o nie zapytasz. Niestety nie wiem jaka jest różnica pomiędzy "es" i "de". U mnie są dostępne tylko te dwa tryby, a radio od zawsze działało na "es".
Ostatnio zmieniony 26 maja 2012, 18:42 przez mireks, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
aixen
klubowicz
klubowicz
Posty: 442
Rejestracja: 08 gru 2009, 15:03
Przebieg: 85555
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Łódź
Otrzymał podziękowań: 7 razy

Post autor: aixen »

Hmm... dziwne te +5, ale nie znam radia. Polski standard to "0" zera (końcówka częstotliwości).
Co do regulacji... najpierw zrozumienie do czego służą potencjometry.
Squelsh (SQ) - blokada szumów. Przekręcając w prawo podnosimy próg wartości minimalnej siłyy sygnału, dla której odbiornik zostanie "otwarty' dla sygnału. Czyli sygnały słabe i pozbawione regularnej modulacji nie zostają "wpuszczone" na głośnik.
RFgain (RFG) - regulacja czułości radia. Położenie skrajne lewe - minimum, skrajne prawe - maksimum. Im większa czułość, tym radio więcej słyszy"
Regulować należy, używając obu, potencjometrów. Nie ma gotowego ustawienia dla danego radia, zestawu czy samochodu. Wszystko zależy od miejsca i warunków pracy radia.

Moja propozycja ustawienia, która zarazem pomoże organeleptycznie to zrozumieć:
1. Wybieramyy kanał inny niż #19
2 SQ w pozycji skrajnej lewej (blokada otwarta)
3. RFG kręcimy w prawo, aż do chwiki, kiedy z głosnika będzie dobiegał równomierny, ale nie uciążliwy szum.
4. Potencjometrem SQ kręcimy w prawo, aż do momentu, gdzy radio przestanie szumieć (blokada załączona).
5. Zmieniamy kanał na #19. Powinno byc OK.
6. Jeżeli mamy szymy to zależne czy:
- chcemy słyszeć "więcej" podciągamy blokadę SQ nie zmieniając czułości radia RFG
- chcemy mieć wiecej komfortu - nie ruszając wartości blokady SQ, zmiejszamy czułość radia, używając potencjometru RFG i kręcąc nim w lewą stronę.

Przypominam... inaczej tosprawdzi sie w duzym mieście, inaczej w trasie, inaczej "na wsi"...
Linea 1.4 8v & LPG r.2007 wersja Dynamic 85 KKm (Syn)
Linea 1.4 Turbo r.2009 wersja Dynamc 56 KKm (To ja)
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6929
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 401 razy
Otrzymał podziękowań: 940 razy
Kontakt:

Post autor: mwas »

Odnośnie Ateny - w załączeniu mała instrukcja, jak przestawić rado typowo w tryb polski, jak i w tryb +5khz :ink Ogólnie jest tam to, o czym pisze mireks z tym, że Ateny sprzedawane aktualnie, oprócz ustawień typu ES czy DE, mają również PO :luzak Wystarczy wybrać ten tryb, i radio powinno spokojnie pracować w naszych realiach :luzak
Odnośnie regulacji pokrętłami, to sposób aixena wydaje się być bardzo konkretny :ink Wszystko zależy od warunków, w jakich radio będzie używane.

[ Dodano: |27 Maj 2012|, o 00:32 ]
Nie wiem dlaczego, ale ja mam problem z zobaczeniem tej PDFki, więc w razie czego wrzucam tą instrukcję jako JPGa :ink
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
Awatar użytkownika
emmer
klubowicz
klubowicz
Posty: 6032
Rejestracja: 08 gru 2009, 9:18
Przebieg: 32000
Silnik: 1.5
Rocznik: 2017
Lokalizacja: Białobrzegi
Podziękował: 41 razy
Otrzymał podziękowań: 120 razy

Post autor: emmer »

alvaro pisze:bo mu na jakimś przyrządzie wyszło 0,1

????

a cóż to za przyrząd?
ENDRIU
klubowicz
klubowicz
Posty: 339
Rejestracja: 11 gru 2009, 10:51
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Małopolska
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Post autor: ENDRIU »

alvaro, tak jak napisał wyżej aixen jest to jak najbardziej poprawne ustawienie albo inaczej mówiąc najbardziej komfortowe,nic dodać nic ująć,osobiście też poruszam się na takich ustawieniach i nie ma żadnego problemu natomiast co do anteny to nie bardzo rozumię te wartości 0,1???? chyba 1,0 ale i w to nie bardzo wierzę a przynajmniej nie na wszystkich kanałach/1,20,40/.Napisz proszę co jest powodem Twojego niezadowolenia odbiór,nadawanie,czy może jeszcze coś innego??
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6929
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 401 razy
Otrzymał podziękowań: 940 razy
Kontakt:

Post autor: mwas »

emmer pisze:a cóż to za przyrząd?
Pewnie miernik SWR :ink Poniżej instrukcja strojenia anteny za pomocą takiego miernika:
[youtube][/youtube]
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
ENDRIU
klubowicz
klubowicz
Posty: 339
Rejestracja: 11 gru 2009, 10:51
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Małopolska
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Post autor: ENDRIU »

mwas, to powiedz jeszcze jak na takim mierniku można odczytać wartość 0,1
Awatar użytkownika
mwas
Prezes
Prezes
Posty: 6929
Rejestracja: 15 lut 2010, 11:51
Przebieg: 218600
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2007
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 401 razy
Otrzymał podziękowań: 940 razy
Kontakt:

Post autor: mwas »

ENDRIU pisze:jak na takim mierniku można odczytać wartość 0,1
Nie mam pojhęcia :lacha Nigdy tego nie robiłem :lacha Podałem tylko, co się stroi przy CB :ink
Linea Dynamic 1.4 8V '2007
Awatar użytkownika
cichy
klubowicz
klubowicz
Posty: 3701
Rejestracja: 12 sie 2010, 23:49
Przebieg: 217000
Silnik: 2.0 110KM HDi
Lokalizacja: LBN
Podziękował: 105 razy
Otrzymał podziękowań: 82 razy
Kontakt:

Post autor: cichy »

Jak się nikt nie czuje na siłach zestroić anteny bądź nikt nie ma miernika to ja bym nie kombinował, podjechał bym do serwisu CB a nawet niektórzy sprzedawcy CB stroją antenki i za 10 zł wam to zrobią.
Sympatyk forum :-)
Awatar użytkownika
alvaro
klubowicz
klubowicz
Posty: 624
Rejestracja: 15 wrz 2010, 22:30
Przebieg: 205000
Silnik: 1.4 8v + LPG BRC
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Brzeszcze/Babice
Podziękował: 50 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Post autor: alvaro »

No to dałem 2 dychy za to strojenie! Powodem mojego niezadowolenia jest jakość rozmów, wszystkie są strasznie zaszumione i niezrozumiałe. Poza tym, jak pytam jak tam dróżka... to mało kto się odezwie albo słyszę buczenia, że niby ktoś wciska przycisk na gruszce ale jego głosu nie słysze tylko buczenie. Testowałem też 2 CB radia, ja i kolega staliśmy autem obok siebie. Na kanale 21 on mnie słyszał jak mówie, a ja jego nie... tylko buczenie jak wciskał przycisk rozmowy.
ENDRIU
klubowicz
klubowicz
Posty: 339
Rejestracja: 11 gru 2009, 10:51
Przebieg: 0
Silnik: 1.4 8v
Rocznik: 2008
Lokalizacja: Małopolska
Podziękował: 6 razy
Otrzymał podziękowań: 6 razy

Post autor: ENDRIU »

alvaro, coś mi tu wygląda z Twojego opisu że ten egzemplarz jest uwalony,jedz do sklepu i wymień na nowe nie powinno być problemu.Jeżeli wymienisz radio to ponownego strojenia nie musisz robić/nie daj się okroić 20 dychy to sporo za tą usługę/.A tak swoją drogą to też trzeba być dobrym magikiem skoro ktoś stroi nowiutki zestaw ale już żadnej łączności nie zrobi w ramach testu.
Awatar użytkownika
Tomek
Moderator
Moderator
Posty: 6684
Rejestracja: 10 sty 2010, 21:26
Przebieg: 131000
Silnik: 1.4 V8 + LPG
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Radom
Podziękował: 320 razy
Otrzymał podziękowań: 346 razy

Post autor: Tomek »

ENDRIU pisze: jak na takim mierniku można odczytać wartość 0,1
To ewidentnie musi być pomyłka.
Bardziej obstawiam że była to wartość 1,1. I wtedy faktycznie było by to książkowo bliskie ideału.

[ Dodano: |28 Maj 2012|, o 11:55 ]
alvaro, czy na pewno masz radio ustawione w sposób PL + 5, tak jak na instrukcji mwasa ???
Bo jeżeli tak jest, a działa tak jak opisałeś, to niestety w tył na lewo do sprzedawcy na wymianę radia.
Awatar użytkownika
mireks
klubowicz
klubowicz
Posty: 968
Rejestracja: 15 lut 2010, 10:04
Przebieg: 65000
Silnik: 2.0 Multijet
Rocznik: 2012
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 7 razy
Otrzymał podziękowań: 29 razy
Kontakt:

Post autor: mireks »

alvaro pisze:Powodem mojego niezadowolenia jest jakość rozmów, wszystkie są strasznie zaszumione i niezrozumiałe. Poza tym, jak pytam jak tam dróżka... to mało kto się odezwie albo słyszę buczenia.
Ale sprawdzałeś, czy masz radio nastrojone na polskie częstotliwości? Świeci Ci się symbol "5" na wyświetlaczu? Bo jeśli się nie świeci, to działasz tak jakby w połowie drogi pomiędzy kanałami i wtedy będzie słyszał tylko strzępki rozmów. Ty również nie będziesz słyszany, a jeśli już to co najwyżej w formie zakłóceń. Na chińskich radiach przypadkim ktoś będzie Cię czasem słyszeć, ale tylko z powodu złej jakości tych urządzeń radiopodobnych. Sprawdź też, czy masz radio przestawione na pracę z modulacją AM. Być może radio Ci się przestawiło na modulację FM i wtedy też będzie czarna d...a. Do tego celu użyj klawisza AF. Nie wiem jakim dysponujesz doświadczeniem w zakresie używania radia CB, ale te dwie rzeczy to podstawa prawidłowo ustawionego radia.

Jeśli kumpel z boku Cię nie słyszy i vice versa, to stawiałbym na źle ustawione radio. Nadajnik i odbiornik w radiu CB to dwa oddzielne bloki i jest mało prawdopodobne, aby obydwa się rozregulowały. Nawet źle zestrojona albo wręcz uszkodzona antena nie może być przyczyną braku słyszalności w samochodzie stojącym obok.

Kolejna sprawa, to jakim przyrządem sprawdzili Ci radio? Jeśli był to reflektometr wskazówkowy, to on nie pokaże czy radio jest zestrojone na polskie częstotliwości.

No i wreszcie mogłeś trafić na schrzanione radio. W perspektywie wymiana lub zmiana na inne.
Awatar użytkownika
alvaro
klubowicz
klubowicz
Posty: 624
Rejestracja: 15 wrz 2010, 22:30
Przebieg: 205000
Silnik: 1.4 8v + LPG BRC
Rocznik: 2009
Lokalizacja: Brzeszcze/Babice
Podziękował: 50 razy
Otrzymał podziękowań: 5 razy

Post autor: alvaro »

Reflektometr wskazówkowy.
No mój błąd, może to było 1.1 ;)
Radio na pewno nastawione na AM, tak + 5 się pali. Dodatkowo ustawione na Po.
Kurcze zaczynam sie denerwować, bo kupowałem wysyłkowo i zaś kasa na wysyłkę...
Ostatnio zmieniony 28 maja 2012, 13:04 przez alvaro, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ